Web Analytics Made Easy - Statcounter

در یادداشت محمد شریعتمداری آمده است: جامعه ایران متشکل از اقشار اجتماعی مختلف است که بر حسب جنسیت، قومیت، مذهب، طبقه اقتصادی به اجزای مختلفی تقسیم می شود اما دغدغه مهم انقلاب اسلامی که عدالت یکی از مولفه های محوری آن محسوب می شود، این است که این تمایزات اجتماعی تبدیل به شکافی نابرابر نشود و تمامی افراد بتوانند فارغ از تمایزات اجتماعی، در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه مشارکت نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه جوامع در صورت بی توجهی به مقوله عدالت، در معرض خطر بزرگ طرد اجتماعی برخی اقشار قرار دارند و از این رو لازم است تا در سیاستگذاری، به صورت ویژه برای کاهش شکاف های اجتماعی تدابیری اتخاذ شود.

 فقر مطلق، یکی از مهمترین عوامل طرد اجتماعی محسوب می شود که برخی افراد در جامعه از برآوردن حداقل معاش خود ناتوان شده و بدین ترتیب، از امکان مشارکت اجتماعی محروم می شوند. اما نگاه کلی به فقر مطلق مانع از توجه به این امر می شود که برخی اقشار اجتماعی بیش از سایر اقشار، در معرض فرو افتادن به فقر مطلق قرار دارند. زنان، معلولان، روستاییان و ... در این زمره قرار می گیرد. بنابراین لازم است تا سیاست­ها، حساسیت بیشتری به برخی اقشار در نظر داشته باشند.

در شرایط فعلی اجماع لازم در این خصوص در عرصه سیاستگذاری کشور ایجاد شده است و با ارتباط مثبت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با فراکسیون زنان مجلس، تامین اعتبارات لازم برای رفع فقر مطلق از ۷ هزار میلیارد به ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد افزایش یافته است. این وزارتخانه توانسته در شرایط اقتصادی کنونی از سه ماهه سال ۱۳۹۷، جمعیت نیازمند تحت حمایت خود را ۱۵ درصد افزایش داده است.

در مورد سیاست تبعیض مثبت برای برخی اقشار می توان به اقدامات صورت گرفته در ارتباط با مسایل زنان خصوصا زنان سرپرست خانوار اشاره کرد. با توجه به مسایل موجود، تشکیل سازمانی تخصصی برای جامعه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار زنان سرپرست خانوار ضرورت دارد و می توان سازوکاری در این خصوص در پیش گرفت که بدون ایجاد بار مالی بر دولت، از انجام اقدامات جزیره ای در این حوزه که توسط سازمان های حمایتی صورت می گیرد، جلوگیری بعمل آورد. بعلاوه سیاست­های بیمه­ ای در مورد زنان نیز مورد توجه این وزارتخانه است و تا پایان سال گذشته، ۵۱ هزار و ۵۰۰ نفر از زنان و دختران روستایی تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند و حدود ۱۹۰۰ نفر نیز در سال ۹۸ در حوزه تامین اجتماعی تحت پوشش قرار گرفتند. در مورد اجرای بند (ب) ماده ۷ قانون هدفمندی یارانه ها نیز ۵۱ هزار نفر از زنان جامعه شهری بین ۱۸ تا ۵۰ سال تحت پوشش این بیمه قرار گرفته اند.

در زمینه معلولان، قانون حمایت از حقوق معلولان در عرصه تقنین، شاهد یکی از مترقی ترین قوانین در کشور بودیم اما تنها کمتر از یک دهم اعتبارات پیش بینی شده در این قانون، برای مداخله در مورد مسایل جامعه بزرگ معلولان، اختصاص داده شده و این امر مشکل بزرگی محسوب می شود. تامین مسکن معلولان یکی از سیاست های مهم این وزارتخانه برای معلولان می باشد که تاکنون ۶۵۲۰ خانه معلولان تحویل داده شده و برای ساخت ۶۸۰۰ خانه نیز با حمایت خیرین تامین اعتبار شده است.

شکاف روستا و شهر، یکی از شکاف های مهم در کشور می باشد و این وزارتخانه تلاش نموده تا با سیاست­ های بیمه­ ای در جهت رفع این شکاف گام بردارد. تاکنون ۲۵ درصد جمعیت روستاییان کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی زنان روستایی و عشایری قرار گرفته اند.

در نهایت، استفاده از ظرفیت های مردمی برای مقابله با فقر مطلق مورد اهتمام این وزارتخانه است و هم اکنون، ۳ هزار و ۶۴۲ گروه خودیار  در کشور فعال می باشد که وب سایت دیجی همیار برای عرضه محصولات تولیدشده توسط این قشر در شبکه های اینترنتی تشکیل خواهد شد. همچنین وام اشتغال روستایی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و در این مسیر، شفاف سازی در نحوه اعطای وام های با سود ۴ درصد صورت گرفته است.

در شرایط اقتصادی کنونی و نوسانات اخیر، بیش از پیش نیاز به‌همراهی تمامی ارکان حاکمیتی و مردمی وجود دارد تا ضمن این که از تعمیق شکاف‌­ها میان اقشار مختلف جلوگیری شود، برای کاهش فقر و رفع شکاف‌های اجتماعی گام برداشته شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: فقر محمد شریعتمداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۳۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور موفق از پیک تابستان نیازمند همراهی مردم/ جایزه ۶۰۰ دستگاه خودرو ویژه مشترکین کم مصرف

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، هیوا لهونیان مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اعلام برنامه های پیش بینی شده برای مدیریت مصرف و گذر موفق از پیک بار تابستان سال جاری، اظهار کرد: تابستان امسال با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده توسط وزارت نیرو در سطح کشور، مشترکین بخش خانگی و تجاری که در تابستان امسال مصارف برق خود را ۱۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش صورتحساب ها و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی چون ۶۰۰ دستگاه خودرو و لوازم خانگی و …. برخوردار خواهند شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به اینکه ناترازی در حوزه تولید و مصرف برق وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به شرایط دشوار تأمین برق، لازم است هر اقدامی برای مدیریت پیک بار تابستان با نگاه به تداوم آن در سال‌های پیش رو برنامه ریزی و اجرا شود و این مهم نیازمند نگرش هدفمند در بخش‌های مختلف است.

لهونیان در ادامه تصریح کرد: برای این که در پیک بار تابستان بتوانیم با مدیریت مصرف به خوبی از اوج بار عبور کنیم نیازمند مشارکت و همکاری مشترکین به‌ویژه در بخش صنعت هستیم و رویکرد شرکت توزیع نیروی برق استان بر این است که با استفاده از نظر صاحبان صنایع و بررسی پیشنهادات آنها با هماهنگی مناسب گذر موفقیت آمیزی از دوران اوج مصرف داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: در دوره زمانی ۱ خرداد الی ۳۱ شهریور و از ساعت ۸ الی ۲۴، صاحبان صنایع بایستی یک روز در هفته میزان مصرف برق خود را تعدیل کنند و به جای آن در روز جمعه فعالیت داشته باشند.

ایشان در ادامه به مشترکین بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: موضوع بعدی مشترکین بخش کشاورزی و انشعاب پمپاژهای آب و چاههای کشاورزی است که با همکاری ۵ ساعت روزانه ( از ساعت ۱۲ ال ۱۷ مصرف برق نداشته باشند) بقیه ساعات مصرف برق این دسته مشترکین بصورت رایگان حساب میشود و علاوه بر آن مشمول پاداش همکاری خواهند شد.

وی در خصوص مشترکین اداری هم اظهارداشت: دستگاههای اجرایی و دولتی حتما بایستی در وقت اداری ۳۰ درصد و خارج از وقت اداری ۶۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند در غیر این صورت برق آنها قطع خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: در خصوص «مولدین خود تامین» هم برنامه داریم و مشترکینی که مولد برق و یا ژنراتور دارند می توانند با مشارکت در این برنامه بخشی از برق خود را تامین کرده و به کاهش بار شبکه هم کمک کنند و در این راستا مشوق هایی برای آنهادر نظر گرفته شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903423

دیگر خبرها

  • استان البرز با کاهش منابع آبی مواجه است
  • استان البرز با کاهش شدید منابع آبی مواجه است
  • تنظیم بازار در تحقق ابر پروژه مردمی دولت سیزدهم تاثیر گذار است
  • لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی برای رسیدن انسان به جایگاه خلیفة‌اللهی
  • ضرورت اهتمام شهرداری ارومیه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر سالگرد ارتحال شیخ غلامرضا حسنی
  • عبور موفق از پیک تابستان نیازمند همراهی مردم/ جایزه ۶۰۰ دستگاه خودرو ویژه مشترکین کم مصرف
  • سند تک برگی تمامی اراضی ملی محدوده و حریم شهر زهک اخذ شد
  • اخذ سند تک برگی تمامی اراضی ملی در محدوده شهر زهک
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت