Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام الهی خراسانی با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) با وجود همه اشتغالات و برنامه‌های علمی و فقهی که داشتند، رسیدگی به مستضعفان را جزو برنامه‌های ثابت زندگی‌شان قرار داده بودند، گفت: رسیدگی به محرومان در قالب طرح‌هایی مانند رسم ابرار احیای سیره اهل‌بیت(ع) است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی، مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد در گفت‌وگو با صبح توس؛ پیرامون اجرای طرح رسم ابرار و اطعام مساکین و ایتام به منظور رفع شکاف طبقاتی اظهار کرد: قرآن کریم در سوره مبارکه ماعون، وقتی به نشانه‌های بی‌دینی و افراد بی‌دین اشاره دارد جالب است به عنوان اولین نشانه، بی‌توجهی به ایتام را ذکر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قرآن کریم دومین نشانه افراد بی‌دین را عدم رسیدگی به مسکینان نام می‌برد لذا معلوم می‌شود که از اولین و ضروری‌ترین نشانه مؤمن و دینداران، توجه به ایتام و رسیدگی به مساکین است.

معاون سابق تشکل بیت‌الثقلین مشهد گفت: جالب است که قرآن تفاوت را بین این دو دسته قائل شده و در مورد ایتام، بحث توجه کردن و محبت کردن مطرح است و نسبت به مساکین بحث اطعام مطرح شده است.

وی افزود: نیاز اول ایتام، محبت و نیاز اول مسکین، اطعام و قوت زندگی است و امروز نیز همین موضوعات مطرح است و باید به اولویت‌ها در رفع نیازها توجه شود چرا که همدردی‌ کردنی که برای مساکین نان شب نشود فایده‌ای ندارد.

حجت‌الاسلام الهی خراسانی تصریح کرد: از جهت رسیدگی به ایتام و مساکین مسئولیت داریم چراکه از ضرورت‌های دینداری است و کسانی که به این مسائل توجه ندارند اصل دینداری آنها زیر سؤال می‌رود.

وی با بیان اینکه اولویت‌های گفته شده منافاتی با رسیدگی بیشتر به محرومان ندارد، افزود: در سیره اهل بیت(ع) موضوع رسیدگی به محرومان و ایتام برجسته است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) با وجود همه اشتغالات و برنامه‌های علمی و فقهی که داشتند، رسیدگی به مستضعفان را جزو برنامه‌های ثابت زندگی‌شان قرار داده بودند.

وی افزود: علت این همه اصرار و تأکید این است که این رسیدگی را به عنوان وظیفه شرعی و دینی می‌دانستند و البته از این موضوع برای جذب قلوب و ایجاد محبت میان خود و افراد دیگر استفاده می‌کردند.

حجت‌الاسلام الهی خراسانی گفت: اگر همین سیره اهل‌بیت(ع) به صورت مستمر دنبال شود اولین نتیجه آن پاشیده شدن بذر محبت و مهربانی در جامعه است و این مهر و محبت افراد را به زندگی امیدوار خواهد کرد و مردم را از منفی‌گری نسبت به همه شئون زندگی جدا می‌کند و روزنه‌های امید را در زندگی باز می‌کند چرا که با وجود یأس و ناامیدی نمی‌توان کاری انجام داد.

وی افزود: رسیدگی به محرومان در قالب طرح‌هایی مانند رسم ابرار احیای سیره اهل‌بیت(ع) است و کسانی که این سیره را احیا می‌کنند مصداق و شامل رحمت خدا می‌شوند.

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) اظهار کرد: نکته مهم این است که به توصیه‌های قرآنی در آداب انفاق عمل شود.

وی افزود: خداوند تأکید دارد انفاق‌های خودتان را با اذیت و آزار همراه نکنید به این معنی که فرد را معطل نکنید، آبرویشان را به خطر نیندازید و از منت‌گذاری پرهیز شود و باید بدون هیچ چشم‌داشت و منت، خدمات ادامه داشته باشد و علاوه بر حفظ اعتبار و آبرو، عزت خانواده‌ها و شخصیت دریافت‌کنندگان از بین نرود.

گفتنی است که طرح «رسم ابرار» از 3 تا 5 شهریور ماه ادامه دارد و در این طرح افراد داوطلب روزه می‌گیرند و هزینه افطارشان را برای کمک به مساکین، ایتام و آزادی زندانیان اهدا می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره جهانی امام رضا(ع) رسانه‌ای برای بیان ظرفیت جهانی شدن سیره و آموزه‌های رضوی

دکتر احد فرامرز قراملکی، مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:ائمه(ع) همانند وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص) واسطه‌ای میان وحی الهی و کلام خداوند با مردم هستند. این هویت واسطه‌ای پیامبر(ص) و انبیا(ع) در اساس با چیزی که آن را رسانه می‌دانیم، مشترک است.

رسانه؛ هویت واسطه‌ای دارد همان گونه که ائمه(ع) و پیامبر گرامی(ص) واسطه مقدسی میان امر قدسی و انسان‌ها هستند. ائمه(ع) و پیامبر گرامی(ص) با توجه به اینکه بخشی از وحی هستند به معنای اعم کلمه، چون وحی در مفهوم کلام اسلامی فقط قرآن نیست. قرآن وحی نازل است و ائمه(ع) و پیامبران الهی وحی ناطق هستند و وحی به معنای اعم، همه این موارد را شامل می‌شود. وحی در معنای اعم یعنی کلام الهی و سنت پیامبر(ص) و سنت ائمه(ع) نیازمند واسطه‌ای هستند که این واسطه بتواند پیام این وحی به معنای اعم را به مخاطبان امروزی برساند. علاوه بر آن ایجاد رغبت کرده و اقبال ایجاد کند و پذیرشی را بیافریند، این امر یعنی رسانه.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت امروز رسانه میان وحی به معنای عام بین ائمه(ع) و پیامبر(ص) با مردم همان هویت واسطه‌ای را ایفا می‌کند که در اصل ائمه(ع) میان خدا و مردم این واسطه بودن را ایفا می‌کردند. این نشان می‌دهد رسانه در ایجاد تعامل و ارتباط بین مردم در عرصه‌های مختلف و سنین گوناگون و ذائقه‌های مختلف و ارتباط با ائمه(ع) وظایف مهمی دارد و شاید کمتر چیزی به اندازه رسانه بتواند در ایجاد این ارتباط مؤثر سهیم باشد.

در بحارالانوار روایتی از پیامبر خدا(ص) در مورد یتیمان آل محمد(ع) آمده که حضرت فرموده است: «از یتیمی که پدرش را از دست داده سخت‌تر، یتیمی کسی است که از امام خود بریده شده و توان دسترسی به او را ندارد و حکم مسائل دینی مورد ابتلایش را نمی‌داند. بدانید هر کس از شیعیان ما به علوم ما آگاه باشد، این شخصی که به شریعت ما آگاه نیست و دسترسی به ما ندارد، همچون یتیمی است در دامان او. بدانید هر کس او را هدایت و ارشاد کند و شریعت و احکام ما را به او بیاموزد، در جمع بهشتیان برین با ما خواهد بود». در همین راستا بافضیلت‌ترین تکفل یتیم، آن سرپرستی‌ای است که از یتیم اهل بیت(ع) سرپرستی کند. رسانه می‌تواند به سرپرستی ایتام اهل بیت(ع) کمک کند به این معنا که ایتام اهل بیت(ع) را زیر حمایت خود آورده و آن‌ها را به اهل بیت(ع) برگرداند.

در همین راستا، کنگره جهانی امام رضا(ع) که رخدادی عظیم و جهانی است و مجموعه همایش‌هایی درباره امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) را در برمی‌گیرد، با هدف حرکتی علمی، فرهنگی و تحقیقاتی در زمینه شناختن و شناساندن ائمه معصوم(ع) به ‌ویژه امام رضا(ع) به جهانیان بیشتر از چهار دهه است که شروع به فعالیت کرده است. البته نخستین کنگره جهانی سال 1363 برگزار و تا سال 1372 سه کنگره دیگر در سطح بسیار بالا و با حضور اندیشمندان، علما، فضلا و مراجع تقلید عظام از سراسر جهان برگزار شد. این کنگره پس از توقفی 30 ساله و با تأکید تولیت محترم آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد و پس از پشت سر گذاشتن چندین پیش‌نشست در داخل و خارج از کشور، هفته آینده و همزمان با دهه مبارک کرامت پنجمین دوره آن برگزار می‌شود و امید آن داریم کنگره‌های بعدی هم هر دو سال یک بار برگزار شده و به رویکرد تمدنی امام رضا(ع) بیشتر از گذشته پرداخته شود.

برای کنگره جهانی امام رضا(ع) سعی شده مسئله‌ای کانونی که اکثریت بشر درگیر آن هستند، انتخاب شود. به همین دلیل موضوع کنگره پنجم که برای آن چندین پیش‌نشست هم برگزار شده، «عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس» است؛ چرا که عدالت و تبعیض اساسی‌ترین موضوع جهان معاصر است و جهت‌گیری این کنگره دستیابی به عدالت جهانی و مبارزه با ظلم جهانی است. ظلمی که برخاسته از تبعیض نژادی یا قومی، یا ظلم اشراف بر فقرا و شکل‌های گوناگون ظلم باشد همگی موضوع این کنگره هستند. همزمانی این کنگره و موضوع آن با ظلم‌ستیزی بی‌امان جبهه مقاومت و مردم فلسطین هم سبب شده مورد اقبال جدی قرار بگیرد.

تلاش می‌کنیم کنگره جهانی حضرت رضا(ع) دانشی در گوشه‌ای و در داخل پوشه‌ای ایجاد نکند، بلکه با کمک این کنگره و جشنواره‌هایی از این دست، معارف رضوی را در زیست روزمره انسان‌ها در خانواده، تعاملات اجتماعی، تعاملات شغلی و... بکشانیم و نشان داده و بیان کنیم به سبک دیگری هم می‌توان زندگی کرد. این کنگره با کمک رسانه‌ها، خود رسانه‌ای اثرگذارتر بوده و پیامی عالم‌گیر خواهد داشت و نشان می‌دهد افراد به هر آنچه از فطرت برمی‌خیزد شیفتگی دارند و از آن مهم‌تر اینکه معارف رضوی پاسخگوی نیازهای فطری بشر است.

امام رضا(ع) در روایتی که در صفحه 180 معانی الاخبار آمده، فرموده‌اند: «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا» یعنی اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند. این روایت ثامن الحجج(ع) می‌تواند سرآغازی برای دوران جدید باشد که بتوانیم با امثال کنگره‌های امام رضا(ع) سخن نیکوی حضرت را به گوش جهانیان برسانیم. در تمام برنامه‌ها و کنگره‌های مختلف مانند گفت‌وگوی ادیان، الهیات زیارت، مکتب و هنر رضوی و... تمام تلاش این است که بتوانیم محاسن کلام ائمه(ع) را نشان دهیم تا در آن صورت خود به خود تبعیت از آنان در جای جای زندگی رخ بدهد. محاسن کلام آن حضرت(ع) را باید در جزئیات امور و از سخنانشان بیرون آورد و نشان داد.

این حدیث شریف و کلام ثامن الحجج(ع) را شاقولی برای آزمون و جهت‌گیری تمام فعالیت‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و حرکت در راستای رسانه‌ای کردن و بهره بردن از ظرفیت جهانی سیره و فرهنگ رضوی بر اساس فطرت انسانی می‌دانیم.

مریم احمدی شیروان

دیگر خبرها

  • کنگره جهانی امام رضا(ع) رسانه‌ای برای بیان ظرفیت جهانی شدن سیره و آموزه‌های رضوی
  • توجه روحانیون در حج به سبک زندگی اسلامی و جهاد تبیین
  • امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند
  • ترویج سیره عملی امام رضا (ع) با برنامه های دهه کرامت
  • امیر تتلو در زندان قرآن و نهج‌البلاغه می‌خوانَد | او تمام ‌ماه رمضان را روزه گرفت و برنامه محفل که در شب‌های ‌ماه رمضان پخش می‌شد را نگاه کرد!
  • آخرین وضعیت پرونده امیر تتلو؛ آزاد می‌شود؟
  • نشانه جامعه متمدن در گرو توجه به مقام معلم است
  • تبعات عدم توجه به مشکلات پزشکان در مناطق دورافتاده کشور
  • مراقب فروپاشی عصبی باشید / نشانه هایی برای تشخیص افسردگی
  • کارفرهنگی درمساله حجاب ضروری است