Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@19:52:33 GMT

سفر به عمق محرومیت/« کوهشاه »، بشاگرد دوم

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۸۵۵۰

سفر به عمق محرومیت/« کوهشاه »، بشاگرد دوم

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در نخستین سفر خود به همراه جمعی از مدیران در سفری یک روزه به کوهشاه از محروم ترین مناطق استان، از نزدیک مشکلات مردم این منطقه را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان حاجی آباد، کوهشاه، دهستانی در دل منطقه ای کوهستانی در بخش احمدی شهرستان حاجی آباد است که تا سال 85 و براساس سرشماری نفوس و مسکن، پنج هزار و 788 نفر جمعیت داشت اما در سالیان اخیر به دلیل نبود فرصت های شغلی، بخش عمده ای از جمعیت این دهستان به شهرهای مجاور و سایر استان های کشور مهاجرت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این دهستان دارای 50 روستاست که به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شده اند و وجود معادن بسیار غنی کرومیت، زمین های حاصلخیز، بارندگی های مناسب و آب و هوای دلپذیر از شاخصه های این منطقه است.

 

تلاش هایی نیز در دوره 40 ساله انقلاب برای رفع محرومیت در منطقه کوهشاه صورت گرفته است اما با توجه به عمق محرومیت و وضعیت پراکندگی روستاها در مناطق صعب العبور، آنچه که در بحث توسعه رخ داده نتوانسته است در رفع محرومیت گره گشایی کند.

 

از همین رو نیز پس از حدود یک ماه از انتصاب حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبادی به سمت نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، ایشان در نخستین سفر درون استانی به منطقه کوهشاه سفر کرد تا از نزدیک وضعیت مردم منطقه را بررسی کند.

 

به همراه بردن مدیران کل راه و شهرسازی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و آموزش و پرورش و فرماندار و امامان جمعه شهرستان حاجی آباد و بخش احمدی، نشان از عزم جدی نماینده ولی فقیه در هرمزگان برای رصد و شناسایی مشکلات منطقه و پیگیری رفع آن دارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر « محمد عبادی »، نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در این بازدید، از کوهشاه به « بشاگرد دوم » تعبیر کرد و گفت: مهمترین مشکل این منطقه همانند بشاگرد، نبود راه است که اگر این مشکل حل شود بسیاری از مشکلات نیز مرتفع خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه در بخش راه منطقه کوهشاه کارهایی انجام شده اما هنوز کار زیادی مانده است، افزود: مشکل راه منطقه کوهشاه تنها با اعتبارات شهرستانی حل نمی شود و تسریع در روند راه سازی منطقه نیازمند جذب اعتبارات استانی و ملی است.

 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان از بحث اشتغال و چالش بیکاری به عنوان یکی از مهمترین مشکل کوهشاه نام برد و اظهار کرد: موضوع اشتغال، آسیب های زیادی را به مردم منطقه وارد کرده است.

 

وی با اشاره به ظرفیت های خدادادی معادن در کوهشاه، بر جدی گرفتن موضوع استیصال معادن از سوی مسئولان تاکید کرد و گفت: اگر سرمایه گذارانی برای معادن منطقه جذب شوند و عزم جدی برای بهره برداری از این معادن نیز وجود داشته باشد، مشکل اشتغال مردم منطقه حل می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبادی به وجود زمین های حاصلخیز و وضعیت مناسب بارندگی در منطقه اشاره و عنوان کرد: زمینه مناسبی نیز برای کشت انجیر و انار در کوهشاه وجود دارد که می توان باغداری را در روستاهای منطقه توسعه داد.

 

وی از ترک تحصیل دانش آموزان به عنوان یکی دیگر از مشکلات مهم منطقه کوهشاه یاد کرد و افزود: بخاطر پراکندگی روستاها، امکان احداث مدارس راهنمایی و دبیرستان در همه روستاها وجود ندارد اما با راه اندازی مدارس شبانه روزی می توان این مشکل را برطرف کرد.

 

امام جمعه بندرعباس تصریح کرد: طی نشستی در مرکز استان، به مسائل احصا شده در این سفر به صورت ویژه و با حضور مسئولان مربوطه رسیدگی و راه حل هایی اصولی برای پیشبرد برنامه ها در جهت رفع مشکلات ارائه خواهد شد.

 

دکتر عبادی در بدو ورود به منطقه کوهشاه با حضور بر سر قبور مطهر شهدای گمنام، نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد و سپس برای دیدار با خانواده شهید « میرزا میرزاده » راهی روستای چاه بنه شد و از آنجا نیز به روستاهای بن گهر، مرزاندر رفت تا از نزدیک پای درددل اهالی باصفای این منطقه بنشیند.

 

دهستان کوهشاه نسبت به سایر بخش‌های شهرستان حاجی‌آباد و حتی استان هرمزگان، دارای تحصیل کردگان بیشتری است و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز یکی از این افراد است.

 

« اسحق جهانگیری »، معاون اول رئیس جمهور نیز نوزدهم آذر ۹۷ در سفر به منطقه کوهشاه و دیدار با اهالی منطقه در روستای چاله الیاس، توفیق حضور در بین مردم و زادگاه خود را از آرزوهای دیرینه اش دانست و به بیان خاطراتش از زمان تحصیل تا کلاس ششم در روستای معدن آب دشت پرداخت.

 

وی با ابراز نگرانی از وضعیت محرومیت در زادگاهش، افزود: بزودی محرومیت از چهره منطقه کوهشاه احمدی پاک می شود.

 

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: شرایط بسیار سختی برای درس خواندن و زندگی در منطقه کوهشاه بود که این وضعیت همچنان ادامه دارد.

 

گفتنی است؛ دهستان كوهشاه بخش احمدی شهرستان حاجی آباد در شمال هرمزگان قرار دارد و فاصله آن تا بندرعباس، مركز استان بيش از 300 كيلومتر است. 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: غدیر عید غدیر عید غدیر خم سومین جشنواره طنین مسجد جشنواره طنین مسجد بیرجند جشنواره طنین دهه ولایت و امامت روزنامه جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد عمق محرومیت منطقه کوهشاه احمدی نماینده ولی فقیه در هرمزگان امام جمعه بندرعباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۸۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۶۰ طرح محرومیت‌زدایی در پلدشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  سرهنگ پاسدار موسی عطاری با اشاره به اهمیت محرومیت‌زدایی اظهار داشت: محرومیت‌زدایی از چهره مناطق محروم و کم‌برخوردار یکی از مهم‌ترین امور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نکرده و با تمام توان وارد میدان می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه کار در مناطق روستایی و محروم یک فرصت ارزشمند و توفیق الهی است، ادامه داد: بسیج یک نیروی پیش‌برنده و محرک بوده و تفکر بسیجی در تمام دنیا گسترده شده است.

وی اظهار کرد: طرح‌های محرومیت‌زدایی با استفاده از بازوی توانمند بسیج عملیاتی می‌شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان پلدشت با اشاره به طرح‌های محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری در شهرستان افزود: در حال حاضر بالغ بر ۶۰ طرح مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی در سطح شهرستان در حال اجرا است و این طرح‌ها در ۴۰ روستا عملیاتی می‌شود.

عطاری اضافه کرد: برای اجرای ۶۰ طرح مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی اعتباری بالغ بر یک هزار و دویست میلیارد ریال هزینه می‌شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان پلدشت افزود: اعتبارات این طرح از محل مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی قرارگاه حمزه سید الشهداء (ع) و سپاه شهدا آذربایجان غربی تأمین می‌شود.

وی در خصوص طرح‌های محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری اظهار کرد: طرح‌های مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی شامل آبرسانی، مرمت و بازسازی مساجد روستایی، گازرسانی به خانه محرومین، احداث خانه محرومین، تکمیل خانه‌های مددجویی در روستاها، تجهیز کارگاه‌های قالی‌بافی و ایجاد اشتغال پایدار است.

وی در خصوص اهداف طرح‌های مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی اظهار کرد: هدف از اجرای طرح‌های مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی زدودن محرومیت از چهره مناطق محروم و کم‌برخوردار است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان پلدشت در ادامه با اشاره به اینکه محرومیت‌زدایی نقطه مقابل با اقدامات و توطئه‌های دشمنان است؛ زیرا طی سالیان دراز دشمن تمرکز خود را برای ایجاد مشکلات اقتصادی گذاشته است، افزود: امسال بالغ بر یک صد طرح محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری تا پایان سال جاری اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • اجرای ۶۰ طرح محرومیت‌زدایی در پلدشت
  • نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 7 اردیبهشت
  • عارف آقاسی مشکلی برای حضور در بازی با ذوب‌آهن ندارد
  • تصفیه خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود
  • محرومیت و جریمه نقدی کمیته انضباطی برای رحمان احمدی
  • محرومیت تماشاگران شمس آذر قزوین مقابل پیکان
  • اهدای ۴۰۰ کیسه آرد رایگان به نیازمندان در بشاگرد
  • محرومیت و جریمه نقدی مربی مس رفسنجان
  • ‌اجرای طرح تأمین امنیت بوستان‌ها در محلات کم برخوردار شیراز