Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی فرقانی، محقق و پژوهشگر مرکز تخصصی  امامت و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح یک شبهه و پاسخ به آن در مورد غدیر پرداخت و گفت: یکی از شبهاتی که گاه از زبان دوستان و عمدتاً از زبان دشمنان در مورد غدیر مطرح می‌شود این است که می‌گویند بحث در مورد غدیر بی‌فایده است زیرا این مسئله به بحث درباره امامت و خلافت رسول خدا صلی الله علیه و آله باز می‌گردد و  موضوعی تاریخی و مربوط به هزار و 400 سال قبل است و سخن گفتن از آن فقط سبب تشدید کینه‌ها و درگیری میان مسلمین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این افراد می‌گویند سخن گفتن از غدیر با وحدت و تقریب اسلامی سازگاری ندارد و موجب دامن زدن به اختلافات خواهد شد؛ ولی این شبهه عمدتاً ناشی از این است که این افراد حقیقت وحدت را درک نکرده‌اند.

فرقانی با بیان اینکه ما باید حقیقت وحدت را تبیین کنیم اضافه کرد: همه مسلمین وظیفه دارند دین اسلام و ارزش‌های آن را حفظ و در گسترش معارف آن تلاش کنند و چون اسلام و مسلمین دشمنان مشترکی دارند این وظیفه بسیار سنگین‌تر است اما این به معنای شانه خالی کردن از وظایف دیگر نیست یعنی اتحاد به معنای آن نیست که ما حقایق مسلم تاریخی و دینی خود را نادیده بگیریم و از آن سخن نگوییم.

کارشناس ارشد رشته امامت اظهار کرد: غدیر یک مسئله محوری و مهم در تاریخ اسلام و با اصلی بنیادی به نام امامت پیوند خورده است و حقیقت مسلم اسلامی است که همه مسلمین وظیفه دارند در این زمینه بکوشند و نباید بحث وحدت بهانه‌ای برای سخن نگفتن در این زمینه باشد.

فرقانی با بیان اینکه ممکن نیست وحدت آنقدر مهم باشد که حقایق مسلم و ناب اسلام در پرتو آن مخدوش شود اظهار کرد: سیره نبوی هم مؤید این مسئله است زیرا حضرت می‌دانستند که بزگان بنی‌امیه و مخالفان پیامبر(ص) و منافقان با غدیر و امامت امام علی(ع) مخالفت خواهند کرد ولی این مخالفت و به قول امروز بحث وحدت سبب نشد تا از ابلاغ پیام رسالت و اعلان آن دست بردارند و قرآن هم فرموده که اگر این ابلاغ صورت نگیرد رسالت پیامبر ناتمام خواهد بود یعنی پیامبر(ص) به خاطر مصلحتی به نام وحدت، بیان حقیقت مسلم اسلامی را کنار نگذاشتند.

دفاع از غدیر به معنای درافتادن با دیگران نیست

فرقانی با بیان اینکه البته بیان حقایق اسلامی به خصوص در این زمان نباید با توهین، افترا و به جان هم افتادن مسلمین باشد یعنی ما برای بیان حقایق اسلامی با کسی دعوا نداریم تصریح کرد: همه مسلمین باید با حفظ عقاید قطعی و مسلم اسلامی در برابر دشمن مشترک بایستند و موضع داشته باشند و بیان حقایق هم برای حفظ شریعت و عقاید است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مراد از وحدتی که سخن از آن گفته می‌شود وحدت سیاسی است بیان کرد: برخی تصور می‌کنند وقتی سخن از وحدت است وحدت عقیده مدنظر است در حالی که منظور ما از وحدت، وحدت سیاسی است یعنی در برابر دشمن مشترک، هم نظر باشند و لازم نیست هم عقیده باشند؛ امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب هم نظرشان همین بوده است؛ مقام معظم رهبری در فرمایشاتی فرمودند که شیعه باید با متانت راه خود را برود و ما تمسک به ولایت امام علی(ع) که نعمت بزر گ خداوند است داریم و ذره‌ای هم از آن کوتاه نمی‌آییم و از این عقیده بر نمی‌گردیم ولی با کسی هم که به مولا علی تمسک ندارد دعوا نداریم.

مدیر شعبه دوم مدرسه فقهی آل یاسین (امامت) تصریح کرد: شیخ محمدعاشور، معاون رئیس الازهر و رئیس کمیته گفت‌وگوی مذاهب در مطلبی تأکید کرده است که مقصود از اندیشه تقریب، یکی کردن مذاهب و روی‌گردانی از یک مذهب نیست که این به بیراهه بردن تقریب است لذا تقریب باید بر پایه بحث و پذیرش علمی باشد.

غدیر محور وحدت است

این دانش پژوه دکترای امامت با تأکید مجدد بر اینکه امام حق و غدیر باید محور وحدت مسلمین باشد تصریح کرد: قرآن کریم در آیه اعتصام «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ» (آل عمران/ 103) بر وحدت و تمسک به حبل الله تأکید فرموده است؛ ما برای وحدت نیازمند قرآن ناطق در کنار قرآن صامتیم که همان امام است و تمسک به حبل الله بدون امام ممکن نیست زیرا ائمه مفسران حقیقی قرآن هستند و اگر در تفسیر قرآن میان مسلمین اختلاف رخ داد آن‌ها هستند که ختم کننده اختلاف و نظر نهایی را دارند.

این محقق تصریح کرد: در حدیث ثقلین، پیامبر قرآن و عترت را در کنار هم قرار داد و فرمود به این دو چنگ بزنید تا دچار تفرقه نشوید؛ در واقع حدیث ثقلین تفسیر آیه اعتصام است لذا اهل بیت(ع) محور وحدت اسلامی هستند و ما باید این نوع تبیین از غدیر و مسئله امامت را ارائه دهیم و در این صورت مخاطب خود را هم خواهد داشت. 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن حوزه غدیر فرقانی امامت وحدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۸۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند

آیت الله سیدمحمدباقر گلپایگانی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، گسترش وحدت و همچنین آگاهی بخشی به امت اسلامی در مسائل مختلف جهان اسلام،خصوصا مسئله غزه را یک اصل مهم دانست و اظهار داشت: رسانه ها و مطبوعات اسلامی باید تلاش خود را افزایش داده و  تمرکز بر گسترش و تقویت وحدت امت اسلامی کنند؛ طرح های حفظ و تقویت وحدت را بسترسازی کرده و آگاه سازی مناسبی انجام دهند.

وی افزود: در موضوع غزه ما شاهد یک پروپاگاندای قوی از سوی صهیونیست ها بودیم، آنان حقایق را می پوشاندند و از انتشار واقعیت جلوگیری می کردند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر دشمنان اسلام و امت اسلامی در فضای گستره تبادل اطلاعات و رسانه ای جهان پیوسته در تلاش هستند که بتوانند از مسائل ناچیزی که بصورت اختلافی بین مذاهب اسلامی وجود دارد در جهت ایجاد تفرقه و نزاع بین مسلمانان بهره کافی را ببرند.  

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه، تصریح کرد: یکی از طرح های استکبار جهانی به خصوص استعمارگران، نفود و رخنه در پیکره اسلام بوده است؛ آنان از سالیان گذشته تاکنون روش ایجاد فاصله و دوری ملت ها از یکدیگر را در جهت نابودی امت ها بکارگرفته اند که اکنون در میان کشورهای عربی منطقه این مسئله به وضوح روشن است.

وی عنوان کرد: از اهداف استعمار جهانی تضعیف امت ها بوده و در نهایت آنان را از بین می برد، اختلافاتی که در بین مذاهب وجود دارد را می توان به دور از مسائلی که دشمنان می توانند از آن بهره ببرند در قالب مباحث علمی مطرح نمود.

وی در پایان تاکید کرد: امت های اسلامی ، ملت عزیز ایران و خصوصا رسانه های همسو باید هوشیاری را حفظ کنند و مواردی که محور مقاومت ، قدرت ایران عزیز و مشترکات بین مذاهب را پررنگ می کند را با انعکاس قوی تری به سمع و نظر جهانیان برساند زیرا دشمن وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته است و مسائلی که ارزشی ندارند را با بزرگ نمایی به نزاع و تفرقه هدایت می کند.
 
انتهای پیام/  
 
 

دیگر خبرها

  • باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم
  • مختومقلی فراغی از محور‌های وحدت در گلستان است
  • لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان
  • رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • وضعیت محور دروازه قرآن شیراز و آرامش در تردد خودروها + فیلم
  • جنجال فراخوان ایتایی تجمع خیابانی برای حجاب | حجاب محور اختلاف نظر شده است؟
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • تأکید استاندار لرستان بر همدلی بین نخبگان و مردم