Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:43:03 GMT

ترکمنستان، بازار صادراتی که نباید از دست برود

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۰۲۶۷

ترکمنستان، بازار صادراتی که نباید از دست برود

بندر«آوازه» ترکمنستان نهم تا سیزدهم آگوست (۱۸ تا ۲۲ مرداد ماه امسال) میزبان بزرگترین رویداد نمایشگاهی این کشور از زمان فروپاشی شوروی سابق بود.

این نمایشگاه صنعتی و بازرگانی با عنوان «نمایشگاه و همایش اقتصادی دریای خزر»، با دستور اخیر رئیس جمهوری ترکمنستان و دعوت از همه کشورهای ساحلی دریای خزر و حوزه سی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آی. اس (CIS)، همچنین هند، ترکیه، چین، کره جنوبی و برخی کشورهای اروپای شرقی (در مجموع ۲۳ کشور) و مسئولان این کشورها بویژه چهار معاون رئیس جمهوری برگزار شد که از جمهوری اسلامی ایران نیز معاون اول رئیس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و رئیس اتاق بازرگانی ایران در آن حضور یافتند.

همچنین ۱۵ شرکت بزرگ ایرانی در حوزه های دانش بنیان، صنعتی، کشاورزی و حمل و نقل در این نمایشگاه به ارائه آخرین دستاوردها و محصولات خود پرداختند.

در این پیوند، «حسن مرتجی»‌ برگزارکننده نمایشگاه های بین المللی در منطقه سی. آی. اس و غرب آسیا امروز (سه‌شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان، چهار مقصد اصلی صادراتی ایران به کشورهای حوزه سی. آی. اس در سال های اخیر بوده اند که با دارا بودن منابع غنی نفت و گاز، همواره پروژه های زیادی برای اجرا دارند و بنابراین فرصتی برای تجار و صنعتگران ایرانی هستند.

مرتجی بیان داشت:‌ بطور نمونه هزینه حمل دریایی کالا از بندر امیر آباد ایران به بندر «ترکمن‌باشی» ترکمنستان فقط ۵۰۰ دلار به ازای هر کانتینر است که رقمی ناچیز محسوب می شود، همچنین دسترسی به بازار این کشور ارزان بوده و از نظر فرهنگ و سلیقه نیز اشتراکات زیادی با ایرانی ها دارند.

وی یادآور شد: ‌برخی از مهمترین مزیت های صادراتی ایرانی ها در ترکمنستان، صنعت ساختمان، کشاورزی و مواد غذایی، صنعت دارو و سلامت و لوازم خانگی است که به شدت مورد استقبال ترکمن ها قرار گرفته است.

برگزارکننده پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه یاد شده، از ساخت ۳۸ هتل جدید در بندر آوازه ترکمنستان و بهره برداری رسمی از این بندر خبر داد که حاکی از اراده قوی حاکمان این کشور برای توسعه تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر است و فعالان اقتصادی، تجاری و صنعتی کشورمان نیز باید از فرصت پیش آمده به نفع توسعه صادرات خود استفاده کند.

وی ادامه داد:‌ همایش و نمایشگاه یاد شده قرار است به صورت دوره ای در کشورهای حاشیه ای خزر برگزار شود و دوره بعدی آن در بندر آستراخان روسیه برگزار خواهد شد؛ همچنین در سال های آینده ایران میزبان این همایش خواهد بود.

مرتجی با تاکید بر متاثر نبودن مراودات با کشورهای حاشیه ای خزر از تحریم های ظالمانه، تاکید کرد: باید با دیپلماسی فعال سیاسی و در پیش گرفتن روابط برد- برد در روابط اقتصادی و تجاری، فرصت صادرات به این کشورها بویژه ترکمنستان را از دست ندهیم.

یارانه های نمایشگاهی، مشوق صادرکنندگان

وی خواستار شد دولت با پرداخت به موقع یارانه‌ها و مشوق‌های برگزاری نمایشگاه‌ها، به یاری صادرکنندگان و تحقق شعار «رونق تولید» بپردازد.

این فعال اقتصادی بیان داشت: بابت برگزاری پنجمین همایش و نمایشگاه صنعتی کشورهای ساحلی دریای خزر در بندر آستراخان روسیه (۲۹ اردیبهشت تا ۳۱ خرداد) حدود ۹۸۰ میلیون تومان و بابت همایش و نمایشگاه اخیر ترکمنستان ۴۵۰ میلیون تومان دیگر یارانه طلبکار است، اما تاکنون دولت مصوبه ای برای پرداخت این یارانه ها صادر نکرده است.

پارسال برای حضور در نمایشگاه های بین المللی در خارج کشور، ۵۰ درصد هزینه های غرفه داران تا سقف ۲۰ میلیون تومان به شرکت کنندگان پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، در سال ۲۰۱۷ حجم مبادلات ایران و ترکمنستان یک میلیارد دلار بود و این میزان حجم تجارت موجب شده بود که ایران به عنوان شریک اول تجاری این کشور محسوب شود.

پارسال حجم مبادلات تجاری دو کشور به ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکمنستان اتاق بازرگانی ایران صادرات غیر نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۰۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!

مدیرکل گمرکات استان گلستان با اشاره به صادرات ۴۴ هزار و ۹۱۰ تُن کالا از مبادی گمرکی این استان در فروردین سال جاری گفت: مقصد ۴۸ درصد از کالا‌های صادراتی گلستان کشور ترکمنستان بود.

به گزارش خبرنگار استان‌ها خبرگزاری دانشجو، شهریار شهریاری اظهار کرد: در فروردین ماه امسال حدود ۴۵ هزار تن کالا از گلستان صادر شده که از این میزان، ۲۱ هزار و ۴۴۳ تن کالا به مقصد ترکمنستان ارسال شده است که بیانگر سهم ۴۸درصد از وزن کل کالا‌های صادراتی و سهم ۲۴ درصدی از ارزش کل کالا‌های صادراتی است.


وی گفت: از نظر ارزش صادراتی، بالاترین مقصد صادراتی کالا به کشور قزاقستان تعلق دارد که حدود ۳۰ درصدارزش کالا‌های صادراتی را بخود اختصاص داده است.


وی با بیان ۱۰ قلم کالای اول صادراتی استان در فروردین ماه سال جاری گفت: کریستال یُد در این جدول قرار ندارد و کامپوند پلی اتیلن، پسته فندقی، پلی استایرن، پنیر، تخم مرغ، خوراک آبزیان، سیب درختی، رب گوجه‌فرنگی، لوله‌هاو پروفیل، مفتول آهنی در زمره ۱۰ قلم کالای اول صادراتی استان بوده اند.


وی گفت: ارزش محصولات صادره ۲۷ میلیون و ۳۹۸هزار دلار برآورد می‌شود که از نطر وزنی ۳۶ درصد و از نطر ارزش دلاری ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

شهریاری افزود: در میان کالا‌های صادراتی بیشترین ارزآوری به " کامپوند پلی اتیلن" تعلق دارد که ارزآوری ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری را به همراه داشته است.

شهریاری گفت: بر اساس ارزیابی کارشناسان این اداره کل، ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی از گلستان طی فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثابت و حدود ۶ دهم دلار برآورد می‌شود.

گفتنی است، که گمرک اینچه برون مرکز گمرکات استان گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

دیگر خبرها

  • بازدید عمومی نمایشگاه ایران اکسپو از روز یکشنبه آغاز می‌شود؛ نمایشگاه اکسپو چند روز است؟!
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • ۸۰ کشور از ایران اکسپو استقبال کردند/ حضور هیات عربستانی
  • ایران یک کشور صادراتی با محوریت دانش بنیان تبدیل خواهد شد
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار