Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@08:57:05 GMT

راهکار جدید دانشمندان برای درمان کوری

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۳۱۶۹

راهکار جدید دانشمندان برای درمان کوری

ایسنا به نقل از ساینس دیلی، نوشت: پژوهشگران "موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان" (EPFL) اخیرا اظهار کرده‌اند که در حال بررسی روش‌های جدید ارائه سیگنال‌های بصری به نابینایان با تحریک مستقیم عصب بینایی هستند.

دانشمندان "موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان" در سوئیس و موسسه"Scuola Superiore Sant’Anna " در ایتالیا در حال توسعه فناوری برای نابینایان هستند که تقریباً مردمک چشم را دور زده و پیام‌هایی را به مغز ارسال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها این کار را با تحریک عصب بینایی با نوع جدیدی از الکترود درون عصب به نام" OpticSELINE " انجام می‌دهند. آنها با موفقیت این فناوری را در خرگوش ها آزمایش کرده‌اند و نتایج مطالعه خود را در مجله" Nature Biomedical Engineering "منتشر کردند.

"سیلوسترو میکرا" (Silvestro Micera) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: ما معتقدیم که تحریک درون عصبی می‌تواند یک راه حل با ارزش برای چندین دستگاه عصبی برای ترمیم عملکرد حسی و حرکتی باشد. پتانسیل های انتقالی این روش واقعاً امیدوار کننده هستند.

حدود ۳۹ میلیون نفر در جهان نابینا هستند. بسیاری از عوامل مانند ژنتیک ، جدا شدن شبکیه ، تروما ، سکته مغزی در قشر بینایی ، گلوکوم ، آب مروارید ، التهاب یا عفونت می توانند باعث کوری شوند. برخی از نابینایی ها موقتی است و می توان با علم پزشکی آن را درمان کرد اما چگونه میتوان به کسی که نابینایی او موقتی نیست،کمک کرد؟

ایده پژوهشگران طی مطالعه مذکور این است که فسفن را (احساس دیدن نور به شکل الگوهای سفید) بدون اینکه فرد به طور مستقیم نور را ببیند، تولید کنند.

فُسفِن پدیده‌ای است که در آن احساس دیدن یک نور یا نمایان شدن لکه‌هایی در میدان بینایی حتی در زمان بسته بودن چشم در انسان به وجود می‌آید. پدید آمدن فسفن را از علائم پیش از جدا شدن شبکیه می‌دانند. علت به وجود آمدن فسفن‌ها می‌تواند تحریکات مکانیکی، الکتریکی یا مغناطیسی رتین یا قشر بینایی مغز یا ازبین رفتن سلول‌های شبکه بینایی باشد.

البته در گذشته نیز پژوهشگران عصب های بصری را مورد بررسی قرار داده اند اما آنها از الکترودهای عصب سخت وسفت استفاده می‌کردند که استفاده از آنها مناسب نبود.

طی این مطالعه پژوهشگران یک آرایه الکترود متشکل از ۱۲ الکترود به نام OpticSELINE توسعه دادند. دانشمندان به منظور درک اینکه  این الکترودها چه میزان در تحریک فیبرهای عصبی مختلف در عصب بینایی ، مؤثر هستند ، جریان الکتریکی را از طریق OpticSELINE به عصب بینایی ارسال کرده و فعالیت مغز را در قشر بینایی اندازه گیری کردند. آنها سپس الگوریتم پیچیده ای را برای رمزگشایی سیگنال‌های قشر مغز ایجاد کردند.

پژوهشگران این مطالعه گفتند در گام‌های بعدی فناوری" OpticSELINE " ، ۴۸ الی ۶۰ الکترود خواهد داشت که این میزان الکترود برای بازگرداندن کامل بینایی کافی نیست اما باید ذکر کرد که این مطالعه هنوز در مرحله مقدماتی است و آزمایشات بیشتری برای توسعه فناوری برای کمک به نابینایان مورد نیاز است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۳۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امروز سه‌شنبه در همایش ملی پژوهشگران مروجان ارشد وزارتخانه، سیدمجتبی خیام‌نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: خودکفایی در محصولات راهبردی با مجموعه فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویجی و انتقال دانش به عرصه کشاورزی کاملا تحقق‌پذیر است.
وی در همین حال بر بهینه و به‌روز شدن دانش پژوهشگران و مروجان این سازمان تاکید و تصریح کرد: پژوهشگران باید روش‌ها، فناوری‌ها، هوش مصنوعی و متاورز را در حوزه خود بشناسند و از آن استفاده کنند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به افزایش تولید گندم گفت: در دولت سیزدهم تاکنون دو فصل زراعی داشتیم و در این مدت تنها در محصول گندم توانستیم ۹ میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم بدون افزایش یک متر سطح زیر کشت که به معنای ورود دانش به معنای واقعی در این حوزه است.
وی ادامه داد: بیشتر مروجان ما در حوزه معاونت زراعت فعالیت می‌کنند و کافی است فقط یک تن در هکتار عملکرد گندم آبی و ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار عملکرد گتدم دیم را افزایش دهیم تا میزان تولید این محصول را به ۱۹ میلیون تن برسانیم.
خیام‌نکویی توسعه مزارع نوآور بهره‌ور را یکی از راهکار‌های ایجاد تحول در حوزه آموزش و ترویج دانست و اذعان داشت: سال گذشته ۴۶ مزرعه نوآور در حوزه آموزش و ترویج راه‌اندازی شد و امسال قرار است این تعداد به ۱۵۰ مورد برسد.
وی افزود: مزارع نوآور بهره‌ور می‌توانند یکی از نقاط ارتباطی پژوهشگران با کشاورزان و تولیدکنندگان باشند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، ظرفیت سازمان تات را بی‌نظیر خواند و درعین حال گفت: چالش‌ها و ایراداتی هم وجود دارد که باید برطرف شود.
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها این است که ما برای ارتقای نیرو‌ها مستلزم اجرای آیین‌نامه‌های وزارت علوم هستیم و از حدود سه سال پیش این وابستگی به تدریج در حال قطع شدن است.
خیام‌نکویی با بیان این که رییس جمهوری از سازمان تات حمایت می‌کند، ابرازداشت: ایستگاه‌های تحقیقاتی سازمان تات در سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف مانند ساخت مسکن، توسط برخی نهاد‌ها گرفته می‌شد که با دستور رییس جمهوری این اراضی برگشت داده شده است.
وی به ماجرای بلندمرتبه سازی در اطراف باغ گیاهشناسی ایران اشاره و عنوان کرد: از حدود ۱۰ سال گذشته، مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۷ طبقه در اطراف این باغ گیاهشناسی اخذ و ساخت و ساز آغاز شده بود، اما ما محکم جلوی این ساخت و ساز‌ها ایستادیم و نتیجه آن شد که ساخت برج‌های ۳۷ طبقه به پنج طبقه کاهش یافت.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره راه‌اندازی شورا‌های راهبردی توسط سازمان تات گفت: روسای موسسه‌های تحقیقاتی مکلفند آنچه که در این شورا‌های راهبردی مصوب می‌شود، انجام دهند؛ بنابراین گزارش، در این همایش از ۳۲ دستنامه ترویجی استانی کلزا رونمایی شد. این دستنامه ترویجی با هدف ارایه الگوی مدیریت ترویجی برای استان‌های کشور در حوزه کلزا با همت ۵۰۰ محقق و کارشناس و مشارکت کشاورزان خبره تهیه شده و به زودی در اختیار استان‌ها و کشاورزان قرار می‌گیرد.  

دیگر خبرها

  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی
  • مجبور کردن افراد به خرید عینک در مرکز بینایی‌سنجی خاصی خلاف قانون است
  • نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • تاکید بر بروز رسانی دانش پژوهشگران بخش کشاورزی