Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@03:03:37 GMT

لزوم موضع‌گیری قاطع مجمع درباره FATF

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۴۴۷۱

لزوم موضع‌گیری قاطع مجمع درباره FATF

به گزارش خبرنگار مهر، لوایح FATF ازجمله مباحثی است که در کشور چندصدایی ایجاد کرده است. از جزئیات ظهور این لوایح تا آخرین اخبار آن در مجمع تشخیص که صرف‌نظر شود؛ نکته مهم چندصدایی برآمده از مجمع تشخیص در تصویب یا عدم تصویب لوایح FATF و تعلل چندین ماهه مجمع است. در ابتدا برخی افراد ازجمله سید محمد صدر و عبدالله ناصری چنین تصور می‌کردند که لوایح موسوم به FATF با قطعیت در مجمع رأی می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی افرادی همچون نبوی، احمد توکلی، حسین مظفر و مجتهد شبستری هم با همان قطعیت می‌گویند که لوایح در مجمع رأی نمی‌آورد. البته فلاحت پیشه که خود از طرفداران FATF نیز هست، اعتراف می‌کند این لوایح در مجمع رأی نمی‌آورد. دراین‌بین امثال مجید انصاری، با موضع‌گیری فعال در پی تغییر جو عمومی مجمع به نفع تصویب لوایح است.

هرچند تا اعلام رسمی موضع مجمع باید منتظر ماند، اما تجربه برجام نشان می‌دهد که اگر فضای غالب به نفع تصویب این لوایح بود؛ این جریان سیاسی حامی تصویب لوایح FATF در تصویب آن لحظه‌ای درنگ نمی‌کرد. بااین‌حال آنچه آشکار است چندصدایی و عدم همدلی دریکی از استراتژیک ترین محافل تصمیم‌گیری نظام، سبب بلاتکلیفی این لوایح شده است و در اقدامی تعجب‌برانگیز مجمع به تعطیلاتی یک‌ماهه رفت. 

اتخاذ سیاست کاهش تعهدات برجامی که برخاسته از نوعی اجماع در میان مسئولان کشور در قبال بی‌عملی و رفتارهای طلبکارانه اروپا بود، از ۱۸ اردیبهشت‌ماه کلید خورد. در این فاز ایران طبق بیانیه شورای عالی امنیت ملی، محدودیت نگهداری ذخایر اورانیوم و آب‌سنگین اراک را کنار گذاشت و فرصتی دوماهه به طرف‌های اروپایی داد تا به ۱۱ تعهد برجامی خود عمل کنند. همین اقدام سبب نوعی تحرکات البته بازهم از نوع سیاسی در بین طرف‌های اروپایی و رفت‌وآمدهای دیپلماتیک به کشور شد. ۱۶ تیرماه امسال نیز ایران با دو اقدام دیگر درزمینه افزایش غنی‌سازی بالاتر از ۳.۶۷ و برگشت رآکتور اراک به شرایط سابق گام دوم خود را در زمینه کاهش تعهدات برجامی برداشت و به گفته مسئولین گام‌های دیگر نیز درراه است.

سیاست کاهش تعهدات برجامی ایران تغییری در رفتار اروپا ایجاد نکرد

هدی صادقی، کارشناس اقتصاد سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اقدام دولت در زمینه کاهش تعهدات برجامی هرچند دیرهنگام اما اقدامی به‌جا در راستای منافع ملی بود اما حتی این سیاست هم نتوانست سبب تغییر رفتار اروپا شود. اروپا به خود این اجازه را می‌دهد که فراتر از بحث‌های برجامی سایر حوزه‌های قوت ایران نظیر نقش منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک ایران را نیز به بحث‌های خود وارد کند.

مکرون، نخست‌وزیر فرانسه، در تازه‌ترین اظهارنظر خود دراین‌باره می‌گوید: «فرانسه راهبردی را اتخاذ خواهد کرد که به تکمیل توافقنامه هسته‌ای که ما خواستار حفظ آن هستیم، می‌انجامد، این راهبرد با آغاز مذاکرات درباره موشک‌های بالستیک ایران، راهبرد منطقه‌ای این کشور و تلاش برای همراه کردن هر چه بیشتر شرکا با مواضع ما، عملی خواهد شد، همچنین تلاش خواهم کرد رضایت هر آن‌کس را که به تجدیدنظر در توافقنامه هسته‌ای تمایل دارد جلب کنم».

اروپا همچنین رفتارهای جسارت‌آمیزی همچون توقیف نفت‌کش ایرانی را طبیعی و حتی با تکرار مواضع طلبکارانه خود ایران را ملزم به تعهدات برجامی خود می‌داند حتی اگر ایران تنها طرف باقی‌مانده در برجام باشد. هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در اظهارنظری دراین‌باره می‌گوید: «ما کاهش تعهدات ایران در مقابل کاهش تعهدات غرب را نمی‌پذیریم». البته هایکو ماس سخنانی را هم به زبان آورد که رنگ و بوی تهدید می‌داد او در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «در حال حاضر در سوریه و یمن جنگ است و اینجا (ایران) جنگ نیست و تلاش می‌کنیم این‌طور بماند».

ریشه مواضع طلبکارانه اروپا

علی‌رغم جو غالب مجمع تشخیص که مخالف تصویب لوایح استعماری FATF است، از رأی‌گیری درباره این لوایح امتناع می‌شود.

هدی صادقی معتقد است: این اقدام مجمع در تناقضی آشکار باسیاست‌های کاهش تعهدات برجامی دولت است. طرف اروپایی نیز این چندصدایی را نیاز و امید کشور به تعامل با غرب تفسیر خواهد کرد و به امیدِ گرفتن امتیازات بیشتر از ایران در زمینه مسائل موشکی و منطقه‌ای، حاضر به انجام تعهدات برجامی خود نخواهد شد بنابراین برای مواجهه با بی‌عملی اروپا، ایران باید در کنار تعدیل تعهدات برجامی خود، بارد قاطع لوایح مربوط به FATF در مجمع نشان دهد رشد و گسترش فعالیت‌های اقتصادی خود را معطل اروپا و FATF نکرده است و برای پیگیری اهدافش مسیرهای جایگزین را در دستور کار خود قرار داده است تا اروپا تعدیل تعهدات برجامی را نوعی مبالغه سیاسی صرف قلمداد نکند.

وی گفت: تنها در این صورت است که امید می‌رود تغییری در رفتار سیاسی اروپا در قبال ایران در عمل به تعهدات برجامی‌اش مشاهده شود؛ اما هرگونه کرنشی در مقابل رفتارهای طلبکارانه اروپا نه‌تنها اروپا را به مسیر اجرایی کردن تعهداتش بازنمی گرداند که مواضع این کشورها در بی‌عملی به تعهداتشان تقویت می‌کند. تنها کافی است به آشفتگی این روزهای مقامات آمریکایی و اروپایی بعد از گام اول و دوم ایران نظری انداخته شود تا آثار موضع‌گیری قاطع علیه اروپا در میدان دیده شود.

کد خبر 4697743

منبع: مهر

کلیدواژه: مجمع تشخیص مصلحت نظام اتحادیه اروپا قیمت دلار بانک مرکزی ایران تولید نفت قیمت نفت وزارت جهاد کشاورزی بورس بازار سهام دلار وزارت صنعت معدن و تجارت مالیات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قیمت سکه بهار آزادی جنگ تجاری صادرات نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۴۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار امیرعبداللهیان با همتای مصری | تشکر ایران از موضع مصر در محکومیت جنایات اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین،‌ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا به سر می برد، با سامح شکری وزیر خارجه مصر دیدار و در خصوص آخرین روند تلاش های فی مابین برای ارتقای روابط دوجانبه و همچنین آخربن تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین و غزه و تلاش‌های جاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفتگو و تبادل نظر نمود.

وزرای امور خارجه ایران و مصر در ابتدای این ملاقات ضمن ابلاغ سلام ها و درودهای گرم روسای جمهور دو کشور به یکدیگر، اهتمام ویژه سران دو کشور برای پیگیری تقویت روابط فیمابین را مورد تاکید قرار دادند.

دو وزیر همچنین آخرین ارزیابی های خود را از تحولات منطقه به خصوص در عرصه فلسطین و جنگ علیه غزه را تبادل کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار از تلاش ها و مواضع مصر برای تلاش در توقف نسل‌کشی در غزه تشکر و آمادگی ایران را برای ارسال کمک های انسانی به غزه مورد تاکید مجدد قرار داد و خواستار مساعدت قاهره در این خصوص شد.

امیرعبداللهیان بر مبنای توافق روسای دو کشور تبادل هیات ها میان موسسات دینی دو کشور در چارچوب تقریب مذاهب و گفتگوهای دینی را مفید و موثر دانست که این موضوع مورد استقبال طرف مصری قرار گرفت و وزیر خارجه مصر بر اهتمام ویژه الازهر مصر برای گفتگوی بین مذاهب و همچنین تقویت روابط مردمی و گردشگری بین دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشریح ابعاد حمله تروریستی رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق و همچنین واکنش نیروهای مسلح ایران در چارچوب دفاع مشروع، از موضع مصر در محکومیت اقدام تروریستی رژیم اسراییل تشکر کرد .

سامح شکری وزیر امور خارجه مصر نیز ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات تاکید کرد همواره برای گفتگو و تماس بین مصر و ایران بعنوان دو کشور با تمدنی ریشه دار اهتمام داریم و مصر توجه ویژه به پیگیری توسعه روابط بین دو کشور دارد.

سامح شکری همچنین با اشاره به تبعات تداوم جنگ در غزه و حملات اسرائیل علیه مردم فلسطین و خسارات بالای انسانی و مادی به خصوص کشتار غیرنظامیان توسط رژیم اسراییل، ابراز امیدواری کرد تلاش های جاری سیاسی و مذاکراتی، منجر به توقف جنگ علیه غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین گردد.

سامح شکری مجددا حمله اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در سوریه را محکوم و شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران را تسلیت گفت و دیدگاه کشورش برای تلاش جهت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

وزرای امور خارجه ایران و مصر در پایان ابراز امیدواری کردند برگزاری اجلاس سران همکاری اسلامی در گامبیا، موجب تقویت همبستگی و وحدت جهان اسلام در حمایت از مردم فلسطین و حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه بشود.

کد خبر 849140 برچسب‌ها مصر حسین امیرعبدالهیان خبر ویژه سازمان همکاری اسلامی فلسطین

دیگر خبرها

  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • تکرار قهرمانی اروپا با شکست بارسلونا؛ دبل اولادقباد
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • حمله گازانبری امارت به تعهدات آبی با ایران ؛ همسایه‌آزاری تمامی ندارد
  • اعضای هیات مدیره انجمن صنفی پایگاه های خبری تهران انتخاب شدند
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای مصری | تشکر ایران از موضع مصر در محکومیت جنایات اسرائیل
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • حمایت قاطع مردم پشتوانه فرماندهی انتظامی کشور برای ادامه طرح نور
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است