Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز صیانت از مساجد باید هر سال چگونگی صیانت از مسجد را در اذهان مسلمانان نو کند تا دیگر هیچ گاه حادثه ای که ۵۰ سال پیش درباره مسجدالاقصی اتفاق افتاد، تکرار نشود. ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، 21 آگوست در تقویم کشورهای اسلامی به عنوان روز جهانی مساجد شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت این نامگذاری، وقوع حادثه ای است که 50 سال قبل در قبله نخست مسلمانان، مسجدالاقصی به وقوع پیوست. در این روز بخش هایی از مسجدالاقصی توسط یک یهودی تندرو به آتش کشیده شد و به همین مناسبت روز جهانی مساجد نام گرفت تا تمام مسلمانان هر سال ضمن یادآوری این حادثه تلخ، از مساجد و در رأس آنها مسجدالاقصی حمایت و صیانت کنند.

وضعیت مسجدالاقصی پس از اشغال فلسطین

حادثه آتش سوزی مسجدالاقصی که در سال 1969 اتفاق افتاد، ریشه در اشغال شهر قدس داشت. شهر قدس و مجموعه مسجدالاقصی از زمان اشغال فلسطین تا سال 1967 تحت سیطره فلسطینیان قرار داشت. سال 1967 پس از جنگ 6 روزه اعراب با رژیم صهیونیستی، این رژیم با ورود به کرانه باختری رود اردن و نوار غزه این مناطق را کامل اشغال کرد. از جمله مناطقی که در این حمله اشغال شد، قدس شرقی و مجموعه مسجد الاقصی بود. صهیونیست ها با اشغال مسجدالاقصی درهای آن را به روی مسلمانان بستند و این نخستین بار بود که مسجدالاقصی بسته شد. پس از چند روز صهیونیست ها برای آنکه ملتی به نام فلسطین را به رسمیت نشناسند، کلیدهای درهای مسجدالاقصی به جز باب المغاربه را به اردن تحویل دادند و اردن از آن روز تولیت مسجدالاقصی شد. ورودی باب المغاربة، از آن زمان تا کنون در اختیار صهیونیست ها قرار دارد و یهودیان و شهرک نشینان از این ورودی وارد صحن های مسجد الاقصی می شوند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که ورود غیرمسلمانان به مساجد در تمامی فرق اسلامی حرام است.

مروری بر حادثه آتش سوزی مسجد

21آگوست سال 1969 دو سال پس از اشغال قدس شرقی و مسجدالاقصی به دست صهیونیست ها ، یک یهودی استرالیایی به نام « دنیس مایکل روهان » به عنوان گردشگر وارد شهر قدس و از ورودی «باب المغوانمة» وارد مسجدالاقصی شد. روهان پس از ورود به مسجدالاقصی با ماده ای قابل اشتعال، مسجد را به آتش کشید. رژیم صهیونیستی در همین حین آب مسجد الاقصی را قطع کرد و ماشین های آتش نشانی قدس را آنقدر با تأخیر اعزام کرد که پس از اطفاء حریق در محل حاضر شدند. ماشین های آتش نشانی فلسطینی از منطقه الخلیل خود را به مسجد رساندند. در این حال فلسطینی ها با لباس های خود و وسایل اولیه اقدام به خاموش کردن آتش کردند. کندی مقابله با آتش و به کار گیری ماده مشتعل در ایجاد آتش، موجب شد حریق به سرعت گسترش یابد.

در این آتش سوزی، بخش شرقی مسجد، موسوم به «جامع القبلی» آتش گرفت. در اثر این آتش سوزی یک منبر تاریخی مشهور به منبر نورالدین الزنکی به طور کامل سوخت و گنبد «جامع القبلی» که یک اثر باستانی ساخته شده از نقره خالص بود به شدت آسیب دید. محراب زکریا، مقام اربعین، گنبد چوبی داخلی، دو ستون اصلی داخل شبستان، محرابی از سنگ مرمر رنگین، 48 پنجره چوبی با شیشه های رنگی و بسیاری از چراغدان ها و تزیینات داخلی مسجد دیگر بخش هایی بودند که در این آتش سوزی از بین رفتند.

رژیم صهیونیستی «روهان» را دستگیر کرد اما اعلام کرد او مبتلا به جنون است و او را به استرالیا باز گرداندند.

واکنش ها

در پی این حادثه، 25 سپتامبر 1969 سران 30 کشور اسلامی و عرب، نشستی را برای اتخاذ یک تصمیم واحد در رباط مغرب تشکیل دادند که منجر به تأسیس سازمان کنفرانس اسلامی شد. کشورهای اسلامی سراسر تظاهرات شدند و شورای امنیت سازمان ملل با 11 رأی موافق قطعنامه 271 را تصویب کرد. این قطعنامه تمام اقدامات رژیم صهیونیستی در تغییر وضعیت شهر قدس را محکوم کرد. تأسیس صندوق قدس در سال 1976 نیز از تبعات همین حادثه بود.

تعمیر مسجد با تشکیل کمیته عمران الاقصی یک سال پس از آتش سوزی آغاز شد و تا سال 1986 ادامه تا تمامی خرابی ها را ترمیم کنند.

نماینده حماس در ایران: مسجدالاقصی همواره الهام بخش خیزش‌ها بوده استبازخوانی یک جنایت| چهل و هشتمین سالروز آتش زدن مسجدالاقصیاخبار رژیم اسرائیل|از مشارکت خاخام‌ها و وزیران صهیونیست در یورش به مسجدالاقصی تا حمله مجدد گانتس به نتانیاهوراهپیمایی بازگشت آینده با عنوان «جمعه لبیک یا مسجدالاقصی» برگزار می‌شودیورش باندهای شهرک‌نشین به همراه وزیر صهیونیست به مسجدالاقصی

گفتار قابل توجه گدامایر

گلدامایر، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی چندی پس از این حادثه گفت: شبی که مسجدالاقصی آتش گرفت، تا صبح نخوابیدم. فکر می کردم اسرائیل از بین خواهد رفت. وقتی صبح شد فهمیدم عرب ها در خواب عمیقی به سر می برند.

این گفته گلدامایر نشان می دهد آنچه باعث می شود صهیونیست ها این جسارت را به خرج دهند، سستی و  عدم واکنش صحیح به اقدامات هتاکانه صهیونیست ها است. این سستی تا حدی است که صهیونیست ها هم انتظار واکنش شدیدتری دارند.

آتش سوزی مسجد الاقصی

پل باب المغاربة ، محل تجاوز یهودیان به مسجدالاقصی

آتش سوزی مسجد الاقصی

آتش سوزی مسجدالاقصی

انتهای پیام/

آتش سوزی مسجد الاقصیآتش سوزی مسجد الاقصیآتش سوزی مسجد الاقصیآتش سوزی مسجد الاقصیآتش سوزی مسجد الاقصیمسجد الاقصیآتش سوزی مسجد الاقصیآتش سوزی مسجد الاقصیآتش سوزی مسجد الاقصیآتش سوزی مسجد الاقصیآتش سوزی مسجد الاقصی R1403/P/S8,90/CT4 واژه های کاربردی مرتبط اسرائیل اخبار "فلسطین" بیت المقدس مسجد

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اسرائیل اخبار فلسطین بیت المقدس مسجد اسرائیل اخبار فلسطین بیت المقدس مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۵۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرض شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی همزمان با عید پسح+ فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه قدس الاخباریه، شماری از شهرک نشینان صهیونیست امروز سه شنبه همزمان با عید پسح (مراسمی متعلق به یهودیان) با حمایت شدید نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی تعرض کردند.

یهودا گلیک خاخام افراط گرای صهیونیست هم امروز همزمان با عید پسح به مسجدالاقصی تعرض کرد.

این در حالی است که گروه‌های فلسطینی در روزهای اخیر با صدور بیانیه هایی از مردم فلسطین خواسته اند که در راستای تقابل با تعرضات صهیونیست‌ها و مراسم های آنها در اعیاد یهودی در زمینه آوردن قربانی به صحن مسجدالاقصی، به طور حداکثری در این مسجد شریف حضور داشته باشند.

کد خبر 6086278 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • صد‌ها صهیونیست به مسجدالاقصی یورش بردند
  • یورش دوباره صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی
  • یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی برای سومین روز متوالی
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • اشغالگران به مناسبت عید یهودیان حرم ابراهیمی را بستند
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • روز۲۰۰ طوفان‌الاقصی|آتش‌سوزی در شهرک صهیونیست به دنبال حمله موشکی/ هتک حرمت مسجد الاقصی از سوی صهیونیست‌ها
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • تعرض شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی همزمان با عید پسح+ فیلم