Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساخت فیلم‌های حماسی و تاریخی در غرب با اتکای صرف به تکنیک میسر نشده است. ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، عدم حضور واقعه غدیر و همینطور دیگر حوادث مهم تاریخی و دینی در پرده نقره‌ای سینما علل مختلفی دارد. برای توضیح بهتر در ابتدا داستانی را باید گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک روز در کلاس تاریخ تحلیلی سینما خاطره جالبی مطرح شد که زمانی فیلم 300 ساخته شد، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس فردی را به جلسه‌ای دعوت کردند و وا اسلاما و ایرانا سر دادند که چرا ما علیه فیلم 300 فیلمی تاریخی و ایرانی نمی‌سازیم و مشت محکمی بر دهان یاوه گویان نمی‌کوبیم؟

دوستان حسابی جوش آورده بودند و ناراحت از اینکه چرا ما بیکار نشسته‌ایم. آنجا بود که به دوستان محترم و دلسوز خودمان گفتم که اگر آن‌ها امروز فیلم 300 را ساخته‌اند محصول یک اراده یک روزه و یک ماهه نیست بلکه داستان سر درازتر از این حرف‌ها دارد.

اول آنکه اصل این ماجرا (جنگ ایران و یونان) که البته با تحریف و دروغ آمیخته شده است در تاریخ موجود است و نویسندگان این فیلم از این نظر بن‌مایه ادبی اولیه و لازم را دارند. دوم آنکه این حادثه بعدها توسط یکی از طراحان پی‌نما (کمیک استریپ) یعنی فرانک میلر که خود از طراحان معروف بسیاری از داستان‌های مصور است خلق و طراحی شده است. او فیلم‌های دیگری مانند شهر گناه، بتمن، پلیس آهنی و... است. بنابراین سازندگان فیلم در پله دوم برای داشتن یک فیلمنامه خوب موفق بوده‌اند. زیرا استوری برد برای داشتن فیلم‌هایی که جلوه‌های میدانی دارند و اصطلاحا big production هستند فوق العاده لازم است. مانند کاری که برای فیلم محمد (ص) آقای مجیدی یا بادیگارد آقای حاتمی‌کیا انجام شد.

پی‌نمای 300 نوشته فرانک میلر

حالا بعد از این دو مرحله نوبت به نگارش یک فیلمنامه مجهز و قوی که دیگر روی آب سوار نیست رسیده است. البته این سخنان به معنای آن نبود که 300 فیلم خوب و قوی است چرا که وجود دروغ‌ها و تحریفات متعدد در این فیلم از یک سو و افراط و اغراق‌های بیش از حد از آن یک زباله ساخته بود. اما زمینه‌هایی که برای ساخت یک فیلم حماسی (epic)‌ لازم بود رعایت شده بود.

ضمنا به موارد فوق تکینک و فناوری روز و استدیوهای بزرگ را اضافه کنید. بعد از گفتن این سخنان همگی سکوت کردند و درباره این که چرا درباره تاریخ ایران و حماسه‌های واقعی یا اسطوره‌ای و افسانه‌ای ما فیلم ساخته نشده است فکر کردند. در فهرست بلند سینمای حماسی و تاریخی در غرب فقط نباید به نام همین یک فیلم بسنده کرد بلکه آثار سینمایی متعددی وجود دارد که نمونه‌های موفق آن همگی این قواعد مهم سینمایی را رعایت کرده‌اند. آثاری مانند اسپارتاکوس ساخته استنلی کوبریک، گلادیاتور ساخته ریدلی اسکات، ارباب حلقه‌ها ساخته پیتر جکسون و... عموما اقتباسی و دارای زمینه‌های لازم برای خلق یک فیلمنامه حماسی جدی هستند. 

پشت صحنه فیلم، عرشه کشتی در استدیو پرده سبز جهت مونتاژ

واقعیت این است که بله، ما دارای داستان‌ها و وقایع تاریخی فراوانی هستیم که اتفاقا بسیاری از آن‌ها به صورت داستان و قصه‌های کوتاه و بلند موجود است و توسط افرادی چون فردوسی، بیهقی و یا در تاریخ دینی ما در قرآن و روایات موجود است و یا در کتب تاریخی دیده می‌شود.

اما اینکه چقدر از این حوادث به صورت یک رمان یا داستان بلند بازآفرینی شده است و سپس توسط پینما نگاران طراحی شده است جای تامل دارد. داشتن فیلمنامه استخوان‌دار و محکم برای خلق هر فیلمی واجب است خصوصا برای خلق فیلم‌های حادثه‌ای و تاریخی.

حالا به مساله غدیر توجه کنیم. یک واقعه مهم دینی که سرمنشا خیرات بزرگ در دین ما یعنی ولایت و امامت است. این حادثه آنقدر مهم بود که خداوند متعال در قرآن نبی خود را دستور داده است که آن را اجرا کند و در صورت عدم اجرای آن رسالت خود را کامل نکرده است.

این حادثه تاریخی با پشتوانه بسیار سترگ روایی و حدیثی و تفسیری هنوز یکبار در قامت یک داستان بلند و یا یک رمان جدی به نگارش درنیامده است. طبیعتا برای تولید چنین فیلمی باید اقتباس کرد ولی اقتباس تاریخی زمانی موفقیت کاملی را خواهد داشت که اقتباس ادبی از آن موضوع نیز ساخته و پرداخته شده باشد. این مرحله هنوز به تمامیت نرسیده است و تا زمانی که یک اقتباس ادبی توسط یکی از نویسندگان متعهد و صاحب قلم از این حادثه تولید نشود داشتن یک فیلم ماندگار درباره این حادثه با اما و اگر روبرو خواهد شد.

استوری برد فیلم محمد (ص) ساخته مجید مجیدی

طراحی یک پی‌نما و استوری برد کامل از تمامی لحظات و حوادث این رخداد تاریخی لازمه مهم دیگر این واقعه است. سینمای ما در این چند سال گذشته با پیشرفت‌های خوبی از نظر تکنیک، فناوری و صنعت روبرو بوده است اما اتکای صرف به این موارد باعث ساخته شدن یک فیلم ضعیف و با برخورداری از حداقل جذابیت روبرو خواهد بود. مانند فیلم‌های تاریخی دیگری که آوردن اسم آن‌ها به صلاح نیست و همین قدر کافی است که بدانیم تماشاگر فیلم در میانه نمایش در جشنواره فجر سالن را ترک کرد و دیگر هیچ وقت کارگردانی جرات ساخت آن داستان را به خود نداد. امیدواریم که با جدی گرفتن حادثه غدیر و برشمردن آن به عنوان منافع دینی و ملی یک فیلم حماسی و تاریخی مهم از آن بسازیم تا این سوژه خدای ناکرده تلف نشود.

انتهای پیام/

R1544/P/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط هالیوود سینمای ایران سینما

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هالیوود سینمای ایران سینما هالیوود سینمای ایران سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۶۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، ششمین جشنواره سراسری «نقالان علوی» را با مدد مولی الموحدین امیرالمومنین امام علی(ع) از عید قربان تا عید غدیر برگزار می‌کند.

*بخشهای جشنواره

مسابقه بزرگسالان

بخش طلاب

مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه) در ۴ سطح

مسابقه طومارنویسی

پژوهش و پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی

نمایشگاه پرده‌ها و نقاشی خیالی‌سازی

*مسابقه بزرگسالان

شرکت‌کنندگان در این بخش از بین هنرمندان و دانشجویان با سابقه اجرای نقالی کشور هستند. انتظار می‌رود در این بخش مجالس با آداب و ریزه‌کاری‌های سنتی، انتخاب طومارهای غریب و نقل های بدیع و حفظ ساختار نمایشی نقالی آمیخته به خلاقیت‌های فردی را شاهد باشیم.
جشنواره در این بخش میزبان ۱۰ اثر از برگزیدگان هیئت انتخاب آثار می باشد.به شرکت کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

*بخش طلاب

با عنایت به زمینه‌های تحصیلی، پژوهشی و مطالعاتی طلاب، فعالیت و حضور این گروه در حوزه نقالی و پرده‌خوانی می‌تواند پیوندی عمیق بین هنر و معرفت ایجاد کند. اسناد تاریخی گواه آن است که در ادوار مختلف، نقالان و پرده‌خوانان ضمن تسلط بر ادبیات داستانی، عالم به علوم دینی و معرفتی، قاری قرآن و مشرف بر حدیث بوده‌اند و همواره با نقل داستان‌هایی با مضامین حماسی و دینی، خواندن پندنامه‌ها و ربط‌زدن داستان‌ها با زندگی روزمره مردمان هم‌عصر خود، در دل تکایا و حسینه‌ها، از نقالی مکتب‌خانه‌ای ساخته بودند.

از سویی دیگر، با عنایت به فعالیت‌های تبلیغی طلاب، نقالی و پرده‌خوانی می‌تواند به عنوان ابزاری چند رسانه‌ای با ویژگی سهولت در اجرا، مکملی مهم برای امر تبلیغ باشد.

این بخش غیر رقابتی است. جشنواره در این بخش پذیرای حداکثر ۱۰ اثر است.

به شرکت‌کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

*مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه)

بخش دانش آموزی در ۲ مقطع ابتدایی و متوسطه، در ۲ دوره اول و دوم، مجموع ۴ گروه سنی برگزار می‌شود. جشنواره در این بخش با نظر هیات‌انتخاب از هر گروه سنی میزبان ۵ شرکت‌کننده است. به شرکت‌کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

*مسابقه طومارنویسی

با فقدان استادان مکتبی و سنتی و از بین‌رفتن بخشی از طومارها و از سویی گسترش هنر نقالی بین جوانان و نوجوانان، جامعه هنری نیازمند تولید طومارهایی با شاخصه‌های ادبی و هنری است. ویژگی طومارهای نقالی چنین شمرده شده است.

الف ـ سابقه و اصالت داستان‌ها

ب ـ آداب و آیین‌ها

ج ـ اهمیت زبانی

با عنایت به موارد یادشده، مسابقه طومارنویسی می‌تواند زمینه‌ساز کشف و معرفی طومارنویسان و طومارهای جدید برای تقویت و گسترش نقالی و کمک حال نقالان باشد.

در این بخش از آثار راه‌یافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی می‌شوند. به هر اثر حق‌التالیف پرداخت می‌شود و طومارهای برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.

*پژوهش و پایان نامه‌های برتر دانشجویی

تشویق و ترغیب دانشجویان و پژوهشگران برای شناخت جنبه‌های فلسفی، شیوه‌های اجرایی، آداب و ساختار نمایش‌های ایرانی، کارکردهای اجتماعی، سیر تاریخ سیاسی و اعتقادی، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری نمایش‌های ایرانی از رخدادهای تاریخی، سیر تحول و تطبیق نمایش‌های ایرانی با تحولات اجتماعی و ... می‌تواند منجر به تولید پژوهش‌نامه‌ها و مقالات متعددی شود.

در بخش پژوهش و پایان‌نامه‌های برتر، جشنواره پذیرای پایان‌نامه‌های تخصصی و میان‌رشته‌ای با موضوع نقالی و پرده‌خوانی در تمامی مقاطع، پژوهش‌ها و مقالات آزاد است.

در این بخش از آثار راه‌یافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی می‌شوند. به هر اثر حق‌التالیف پرداخت می‌شود و آثار برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.

*نمایشگاه پرده‌ها و نقاشی خیالی‌سازی

با هدف آشنایی عمومی با هنر فاخر نقاشی خیالی‌سازی (پرده)، هم‌زمان با برگزاری جشنواره و در بخش جنبی، نمایشگاه پرده‌های سنتی و طراحی‌های گرافیگی جدید، برگزار می‌شود. از هنرمندان نقاش یا مالکان پرده‌های سنتی‌، برای نمایش و شرکت در این بخش دعوت به عمل می‌آید.

گاه ‌شمار جشنواره:

* مهلت ارسال آثار در تمامی بخش‌ها ۲۰ خرداد است.

* اعلام نتایج آثار منتخب ۲۵ خرداد

* زمان برگزاری جشنواره از ۱ تا ۴ تیر است.

*آیین اختتامیه جشنواره ۵ تیر و مقارن با عید سعید غدیر است.

* محورهای جشنواره:

۱- زنده نگه‌داشتن معارف علوی و واقعه غدیر خم به ویژه واقعه مباهله

۲- احیا و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی با محوریت ولایت؛ غدیر و مباهله

۳- بیان سبک زندگی، علم و عمل حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)

۴- ترویج اخلاق و جوانمردی برگرفته از سیره نبوی و علوی

۵- پاسداشت فرهنگ ولایتمداری در جامعه ایرانی-اسلامی

موضوعات جشنواره:

۱- پرداختن به اهمیت مباهله از منظر آیه ۶۱ سوره آل عمران: «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ»

۲- بیان داستان مباهله و واقعه غدیر و معرفت‌شناسی سیره زندگانی امیرالمومنین (علیه السلام)

۳- نقش واقعه غدیر و مباهله در پذیرش ولایت و ولایت‌پذیری در زمان معاصر

* شرایط عمومی جشنواره

تکمیل و تایید فرم جشنواره به ‌منزله آگاهی و پذیرش قوانین و رعایت تمامی مقررات جشنواره است.

هر متقاضی می‌تواند حداکثر یک اثر را برای حضور در جشنواره ارایه کند.

متون مورد استفاده هنرمندان و شرکت‌کنندگان باید بر اساس متون پیشنهادی ستاد جشنواره و یا منابع معتبر باشد. (معرفی منابع الزامی است.)

تمامی هنرمندان می‌توانند فیلم نقالی، فایل متن طومار و پژوهش‌ها و فرم شرکت در جشنواره را به صورت حضوری در تهران به دبیرخانه تحویل و یا به آدرس دبیرخانه از طریق پست ارسال کنند.

هر اثر نقالی باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۰ دقیقه باشد.

هیات‌انتخاب، آثاری را که فاقد کیفیت مناسب صدا و تصویر باشند مورد ارزیابی قرار نخواهد داد.

هر شرکت‌کننده در صورت پذیرفته‌شدن باید الزاما همان اثر ارسالی به دبیرخانه و پذیرفته‌شده را در جشنواره اجرا کند.

کد خبر 6099549 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • پشت پرده حمایت رسانه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها
  • پشت‌پرده دعوت مهاجم آماتور به تیم ملی اروگوئه؛ بیلسا در بازیِ خیلی خیلی دوستانه دخالتی ندارد
  • ببینید | پشت پرده مرگ رازآلود غلامرضا تختی به روایت محمدرضا طالقانی
  • پشت‌پرده ماجراجویی خونین نتانیاهو در رفح
  • پشت پرده گفتگوی نتانیاهو و بایدن همزمان با یورش زمینی به رفح
  • انتشار فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی
  • وقتی «محرمانه لس‌آنجلس» بالاتر از «پدرخوانده» قرار می ‌گیرد
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • فیلم| یک یوتیوبر از حقیقت وحشتناک صهیونیست‌ها پرده برداشت
  • پشت پرده کاهش اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی