Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@09:05:39 GMT

تاثیر رونق مساجد در توسعه ابعاد مختلف اجتماعی

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۸۰۲۶

تاثیر رونق مساجد در توسعه ابعاد مختلف اجتماعی

حجت‌الاسلام سلیمانی با اشاره به روز جهانی مسجد گفت: مساجد یکی از پایگاه های محکم اجتماعی هستند که رونق گرفتن آن ها تاثیر مثبتی بر روی توسعه ابعاد مختلف جامعه خواهد داشت.

حجت الاسلام «ابوالفضل سلیمانی» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، با اشاره به روز جهانی مسجد، پیرامون اهمیت مساجد اظهار داشت: نبی مکرم اسلام(ص) پس از هجرت به مدینه، نخستین کاری که کردند، بنای یک مسجد بود و این اهمیت این پایگاه اجتماعی را می رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جایگاه مساجد در جامعه

امام جمعه چادگان درباره جایگاه مسجد در جامعه فزود: اگر توجه لازم و کافی به مساجد بشود، این مساجد تاثیر مثبتی در توسعه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و حتی خدماتی خواهد داشت. یکی از مواردی که دشمن در راستای تهاجم فرهنگی خود سعی در تخریب و حمله به آن را دارد همین مساجد هستند و همین مساجد بهترین مکان برای در امان ماندن، تغذیه فکری و تجهیز شدن در برابر تهاجم فرهنگی هستند.

 

وی ادامه داد: مساجد به عنوان یک پایگاه اجتماعی در برهه های مختلف، یکی از تکیه‌گاه های مهمم اجتماعی بوده‌اند. در زمان جنگ، فعالیت های پشت مرز مثل جذب و اعزام نیرو، جمع آوری کمک ها وغیره در مساجد انجام می شد و امروزه نیز پایگاهی است در برابر جنگ نرم دشمن.

 

امام جمعه شهر چادگان، به اهمیت نقش روحانی در مساجد اشاره کرد و افزود: اگر در مساجد، روحانیون محور باشند و روحانی نیز بر مسائل روز و مبانی دینی واقف باشد می تواند چشمه ای برای روح تشنه جوانان باشد.

 

آسیب های مختلفی در کمین مساجد است

وی از آسیب هایی که دامن مساجد را می گیرد گفت و هشدار داد: آسیب های مختلفی در کمین مساجد هستند که مقابله با این ٖآسیب ها هوشیاری اهل مسجد را نیازمند است که به عنوان مثال از تفرقه و مسائل اختلاف انگیز اجتناب شود، فعالیت های جذاب جانبی با محوریت نماز جماعت برای جذب جوانان و نوجوانان برگزار شود و اجازه کمرنگ شدن مباحثی مثل تفسیر قرآن، نهج البلاغه وغیره ندهیم.

 

سلیمانی درباره نحوه رونق گرفتن مساجد افزود: برخی از شرایط لازم، به صورت زیرساختی و فیزیکی است. مثل ایجاد مهدهای کودک و اتاق های ورزش در کنار مساجد برای جذب کودکان و نوجوانان، برگزاری دوره های مفید آموزشی مثل اشتغال زایی برای مردم و بخشی دیگر به خود اهل مسجد مربوط است. اینکه روحانی، خادم و نمازگزاران خوش برخورد باشند و هر یک وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. با وجود این شرایط مساجد رونق خواهند گرفت.

 

اسلام واقعی در مساجد عرضه شود

وی درباره مسجد تراز انقلاب افزود: اسلام دین کاملی است که برای جزئی ترین نیازهای انسان برنامه ریزی کرده است و مسجد تراز انقلاب مسجدی است که در آن اسلام واقعی به طور کامل به مردم منتقل شود با توجه به دستورات اسلام، بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی ما حل می شود ولی اگر اسلام سلیقه ای در مساجد تبیین شود، باعث ریزش مخاطبان خواهد شد و این مسجد تراز اسلام و انقلاب نخواهد بود./

پایان پیام/123

منبع: شبستان

کلیدواژه: عید غدیر غدیر عید غدیر خم سومین جشنواره طنین مسجد بیرجند کانون های فرهنگی هنری مساجد جشنواره طنین مسجد اردبیل روزنامه جشنواره طنین روز جهانی مساجد مسجد طراز اسلامی روز جهانی مسجد فعالیت های مسجدی مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۸۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود

امام جمعه کرمان، گفت: عملیات وعده صادق یک حرکت تاریخی ماندگار است که ابعاد مختلف این عملیات غرورآفرین و اهداف آن باید برای همه به ویژه نسل جوان تبیین شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی صبح امروز در دیدار فرمانده و مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ثارالله و جمعی از سبزپوشان ثاراللهیان به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج و شهادت استاد مرتضی مطهری با تبریک هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و تبریک مهم، تاریخی و ماندگار عملیات وعده صادق، اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این عملیات اقدامی انجام داد که در دنیای امروز دل همه مظلومان عالم، مسلمانان و مردم عزیز کشورمان را شاد کرد.

وی با بیان اینکه عملیات وعده صادق یک حرکت تاریخی ماندگار است که از ابعاد مختلف و متعددی قابل تحلیل و بررسی و افتخار است، گفت: ابعاد مختلف این عملیات غرورآفرین و اهداف آن برای همه به ویژه نسل جوان تبیین شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان با اشاره به تسلیت شهادت آیت‌الله مطهری، گفت: شهید مطهری مردی اندیشمند و تئوری پرداز، عمیقاً مومن و دارای قدرت بیان فوق‌العاده قوی بود؛ شهید مطهری مجهز و آماده در صحنه‌ها دفاع از دین و جزو افتخارات حوزه علمیه و تاریخ تشیع است.

وی با بیان اینکه انحرافات انسان‌ها دو ریشه بیشتر ندارد و ریشه آن یا شبه علمی و یا شهوت عملی است، ادامه داد: انسان‌ها یا در عمل مشکل داشته و اخلاق ضعیفی دارند و یا در شبه علمی دچار مشکل می‌شوند که بخش مهم آن اعتقادی و بخشی از آن هم سیاسی است.

علیدادی سلیمانی با بیان اینکه این گونه نیست که هر کس در حوزه اعتقادی محکم بود در حوزه سیاسی نیاز به توجیه نداشته باشد، گفت: افرادی را داریم که در عقاید خود خیلی محکم هستند اما در تحلیل سیاسی و تشخیص مصداق‌های سیاسی با آنچه که در اعتقاداتشان است دچار شبه شده‌اند، این افراد برای اسلام مشکلات و آسیب‌هایی را ایجاد می‌کنند و مسیر را برمی‌گردند.

وی با اشاره به اینکه حوزه عقیدتی سیاسی سپاه رسالت مهمی را در حوزه اعتقادی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای کشور که خاستگاه آن در واقع دفاع از انقلاب است، به عهده دارد، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نیروی مسلح استثنایی در شکل‌گیری و ماموریت است و هیچ نیروی مسلحی چنین ماموریتی را ندارد.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه ماموریت سپاه دفاع از دستاوردهای انقلاب در حوزه‌های مختلف است، ادامه داد: این دفاع الزاماتی دارد که یکی از آنها این است که سپاه در چارچوب مبانی اهل‌بیت علیه السلام عمیقاً اعتقادی و عمیقاً سیاسی باشد.

وی با تاکید بر اینکه سیاسی بودن با جناحی بودن متفاوت است، افزود: سپاهیان باید سیاست روز را بدانند، دشمن‌شناس باشند و اطلاعات کافی از شرایط، زمان و مکان داشته و تحلیل واقعی از میدان داشته باشد.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • اجتماع ۳هزار نفری دختران در ارومیه
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد