Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از مشاهده و ثبت حضور گونه نادر «کبک دری» پس از سال‌ها در منطقه حفاظت شده ارس سیستان خبر داد. ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

تورج همتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس، با اشاره به مشاهده و ثبت حضور گونه نادر «کبک دری» پس از سال‌ها در منطقه حفاظت شده ارس سیستان اظهار داشت: این گونه ارزشمند که در معرض خطر انقراض نسل قرار دارد و نزدیک به یک دهه در عرصه‌های طبیعی خراسان رضوی به چشم نخورده است، روز گذشته توسط محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست استان مشاهده و تصویربرداری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه کبک دری با نام علمی Tetraogallus caspius یک گونه از راسته ماکیان‌سانان و از تیره ماکیانیان است گفت: خاستگاه آن شرق ترکیه، ارمنستان، افغانستان و منطقه وسیعی از دامنه‌های رشته کوه البرز در شمال ایران است و هر چند که کبک دری از پرندگان بومی ایران است ولی سال‌هاست که در معرض خطر انقراض قرار دارد. 

"بایوجمی" مورد تایید دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران هم نیست!آیا با مسببان ورود برخی متهمان جاسوسی و توده‌ای‌ به سازمان محیط زیست برخورد می‌شود؟!محیط زیست استان کرمانشاه با متخلفان در منطقه حفاظت شده قلاجه قانونی برخورد می‌کند

همتی با اشاره به اینکه روز گذشته در کمال ناباوری دو قطعه کبک دری بالغ و جوجه‌هایشان در ارتفاعات  بیش از 3 هزار متری هزار مسجد در منطقه حفاظت شده ارس سیستان توسط محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست مشاهده و تصویربرداری شدند گفت: این پرنده کمیاب در ارتفاعات بلند مناطق کوهستانی که ارتفاع آن بیش از 2 هزار متر است زندگی می‌کند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین از نخستین مشاهده نوعی پرنده در بند خاکی جهان‌آباد واقع در شهرستان تربت‌جام خبر داد و گفت: تلیله سفید با نام علمی Calidris alba پرنده‌ای کنارآبزی و جزئی از تیره آبچلیک‌ها است که د‌ر سطح استان خراسان رضوی برای نخستین بار توسط محیط‌بانان تربت‌جام رکورد و در فهرست پرندگان استان درج شد.

همتی گفت: تاکنون سه نوع تلیله شکم سیاه، نوک پهن و تلیله کوچک در فهرست پرندگان دارای پراکنش در استان خراسان رضوی به ثبت رسیده و با ثبت حضور تلیله سفید تنوع تیره آبچلیکیان در استان به 14 گونه رسید.

انتهای پیام/ح

R41347/P/S6,1188/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۹۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم

سید محمدرضا بهشتی پور مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: بر اساس قوانین و ضوابط زیست محیطی، چیدن گونه‌های گیاهی از جمله ریواس و گیاهان دارویی در مناطق حفاظت شده ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود. 

وی در ادامه افزود: متأسفانه حضور بدون مجوز مردم در منطقه حفاظت شده پلنگ دره، موجب اختلال در امنیت منطقه و انجام وظایف محیط بانان، ریختن زباله و آلودگی زیست محیطی و روشن کردن آتش و افزایش احتمال آتش سوزی در منطقه شده است. 

وی در پایان تصریح کرد: از کانال‌های خبری و تبلیغاتی در فضای مجازی خواهشمندیم به هیچ عنوان با انتشار فیلم‌ها و تصاویر از ریواس چینی در منطقه پلنگ دره، مردم را نسبت به انجام این عمل غیرقانونی تشویق و ترغیب نکنند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم