Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@15:22:27 GMT

پایان فرصت برای صادرات نفت آمریکا

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۰۷۳۷

پایان فرصت برای صادرات نفت آمریکا

خبرگزاری آریا - با وجود افتتاح خطوط لوله جدید برای انتقال نفت شیل و پایانه‌های صادراتی نفت آمریکا، فرصت برای صادرات نفت این کشور رو به پایان است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، هفته گذشته دو خط لوله پس از انتظار فراوان، انتقال نفت از مناطق تولید نفت شیل در آمریکا را به پایانه‌های صادراتی در حاشیه خلیج مکزیک آغاز کردند، در حالی که ناگهان نفت تولیدی آمریکا دیگر جذابیت پیشین را برای خریداران جهانی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خطوط لوله یادشده از منطقه «پرمین» در ایالت تگزاس آمریکا به ساحل خلیج مکزیک می‌روند و بخشی از محدودیت ظرفیت انتقال نفت از این منطقه را جبران می‌کنند. با این همه، به دلیل بعضی از عوامل در بازارهای جهانی، افزایش دسترسی به خلیج مکزیک سبب می‌شود صادرات نفت آمریکا توان رقابتی کمتری داشته باشد.
پس از آن رفع محدودیت صادرات نفت آمریکا در سال 2015 میلادی، مشتریان جهانی همچنان از شاخص نفت خام آمریکا (دبیلوتی‌آی) برای ارزیابی صرفه اقتصادی خرید نفت آمریکا استفاده می‌کنند، اما اکنون خرید این نفت به صرفه نیست.
مهم‌ترین انگیزه برای خرید نفت آمریکا، تخفیف قیمتی دبلیوتی‌آی در مقایسه با شاخص جهانی برنت است. این تخفیف در ماه مه امسال بیش از 11 دلار بود و سبب سودی می‌شد که خریداران از آن بهره می‌گرفتند تا نفت تولیدی در آمریکا را در اروپا و آسیا بفروشند.
با این همه، آن اختلاف قیمت اکنون به کمتر از چهار دلار رسیده و این خطوط لوله، یکی از دلایل این کاهش اختلاف هستند. به دلیل ارسال نفت از منطقه «پرمین» به حاشیه خلیج مکزیک، کاهش عرضه در بازار داخلی آمریکا سبب شده است قیمت شاخص دبلیوتی‌آی افزایش یابد. افزون بر آن، پالایشگران با حداکثر ظرفیت خود در حال تولید بوده‌اند.
افزایش عرضه به ساحل خلیج مکزیک، قیمت نفت در آن منطقه را پایین آورد، اما کاهش تفاوت دبلیوتی‌آی با برنت سبب شد این کاهش قیمت خنثی شود.
با استمرار عرضه نفت به پایانه‌های صادراتی نفت آمریکا و کاهش عرضه داخلی، تفاوت قیمت دو شاخص دبلیوتی‌آی و برنت باز هم کمتر می‌شود و این مسئله، به صادرات نفت آمریکا نیز آسیب می‌زند. صادرات نفت آمریکا در آغاز ماه اوت امسال به پایین‌ترین حد خود در 10 ماه اخیر، یعنی یک میلیون و 870 هزار بشکه در روز رسید.
پیامدهای جنگ تجاری آمریکا و چین و ضعف اقتصاد جهانی نیز می‌تواند بر صادرات نفت آمریکا تأثیر منفی داشته باشد. میانگین صادرات روزانه نفت آمریکا از آغاز سال جاری میلادی تا ماه مه این سال، 108 هزار بشکه در روز بود، در حالی که در دوره مشابه پارسال این رقم به 350 هزار بشکه در روز رسیده بود.
در اروپا نیز عرضه نفت خام سبک از سوی رقیبان آمریکا، همچون نیجریه، افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۰۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد

آفتاب‌‌نیوز :

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۳ سنت معادل ۰.۴۰ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید.

به گزارش رویترز، قیمت نفت در روز دوشنبه پس از بالا رفتن قیمت نفت خام عربستان برای فروش به اکثر مناطق و همچنین کمرنگ شدن دورنمای آتش‌بس در غزه افزایش یافت. بدین ترتیب ترس از گسترش جنگ رژیم صهیونیستی و حماس در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه تشدید شده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۳ سنت معادل ۰.۴۰ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۳۶ سنت معادل ۰.۴۶ درصد افزایش ۷۸ دلار و ۴۷ سنت معامله می‌شود.

عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام خود به آسیا، شمال غرب اروپا و منطقه مدیترانه را در ماه ژوئن افزایش داده که حاکی از افزایش تقاضا در این مناطق در فصل تابستان است.

هر دوی این شاخص‌های نفتی بیشترین کاهش قیمت هفتگی طی سه ماه گذشته را در هفته گذشته تجربه کردند. نفت برنت بیش از ۷ درصد و نفت آمریکا ۶.۸ درصد از ارزش خود را طی یک هفته گذشته از دست داد. انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا و به تعویق افتادن احتمالی زمان کاهش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور از دلایل کاهش قیمت نفت بود.

آغاز دوباره مذاکرات برای آتش بس در غزه هم تاثیر مخاطرات ژئوپلیتیکی در افزایش قیمت نفت را کاهش داده بود.

اما دورنمای رسیدن به یک قرارداد آتش‌بس کمرنگ شده است. حماس خواستار پایان جنگ در ازای آزادسازی گروگان‌ها شده و بنجامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی این درخواست را رد کرده است.

از طرف دیگر، شرکت‌های انرژی آمریکا تعداد چاه‌های فعال نفت و گاز خود را برای دومین هفته پیاپی کاهش داده‌اند. تعداد چاه‌های نفت آمریکا تا ۴۹۹ حلقه پایین آمده که بیشترین کاهش هفتگی از نوامبر ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ایلان ماسک: آمریکا در حال انقراض! کاهش نرخ زاد و ولد خطرناک‌تر از گرمایش جهانی است
  • از خرداد ماه، قیمت حبوبات کاهش می‌یابد
  • قیمت خودروهای برقی وارداتی چند ؟ / برای ثبت‌نام مرحله اول تا فردا فرصت دارید
  • قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ |برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟
  • سهام استارباکس ۳۱ درصد ضرر کرد
  • افزایش قیمت جهانی موادغذایی
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد