مصاحبه| سرانجام تعدیل کابینه جدید محلی و چالش بزرگ احزاب حاکم اقلیم کردستان عراق
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۱۴۷۵
یک شخصیت سیاسی در اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که در صورت پایبندی دولت محلی اربیل به قوانین عراق به ویژه در بازگرداندن درآمدهای نفتی و گمرکی، نیازی به اعزام هیئت به بغداد نیست و تمام مشکلات موجود در چارچوب قانون اساسی این کشور قابل حل و فصل است. ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق فعالیت خود را در کابینه نهم محلی با شعار اصلاحات در تمام زمینه ها آغاز کرده است اما وضعیت این منطقه و ترکیب ائتلافی کابینه وی ممکن است راه را بر عملیاتی شدن این اصلاحات سد کند، این در حالی است که تحلیلگران مسائل کردستان عراق با توجه به تجربه اداره این منطقه با دیده شک و تردید به این قبیل برنامه ها می نگرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرنگار خبرگزاری تسنیم در اقلیم کردستان عراق موضوع برنامه اصلاحات کابینه جدید این منطقه را با یکی از شخصیت های سیاسی و عضو ارشد جنبش تغییر در میان گذاشته است. عبدالله کویخا مبارک از اعضای مجمع ملی جنبش تغییر و از منتقدان کنونی رهبران این حزب است که در این گفتگو با عنوان یک سیاستمدار مستقل ظاهر شده است.
عبدالله کویخا مبارک گفت: سالهاست در اقلیم کردستان عراق مسئولان محلی دم از انجام اصلاحات می زنند و چیزی در عرصه عمل مشاهده نمی شود و اینک که نخست وزیر جدید در کابینه نهم برنامه خود را اعلام کرده است باید از مرحله شعار عبور کرده و آنچه را که خواهان آن است به صورت عملی به نمایش بگذارد، زیرا مسئولان و احزاب سیاسی در کردستان عراق نتوانسته اند رضایت مردمی را در سالها حکمرانی محلی کسب کنند. مردم ما تسریع در اصلاحات و عملیاتی شدن برنامه های حکومت را با رعایت اصل شفافیت در تمام زمینه ها خواستارند و بعید است چنین اهدافی نیز با رجوع به گذشته محقق شود.
وی در ادامه گفت: در صورتی که احزاب حاکم اقلیم کردستان عراق خواهان انجام اصلاحات باشند باید بخش زیادی از منافع حزبی و اقتصادی خود را کنار بگذارند، آنچه در اقلیم مشاهده می شود این است که احزاب حاکم بر تمام بخش های سیاسی، اقتصادی و غیره تسلط پیدا کرده اند و دست کشیدن از چنین منافعی نیز چندان برای آنها آسان نخواهد بود و تنها راه بازگشت اعتماد مردمی نیز به سرانجام رسیدن اصلاحات است و در غیر این صورت در دوره های آتی، این احزاب با چالش بزرگتری مواجه خواهند شد.
شخصیت سیاسی کردستان عراق با اشاره به برنامه حکومت اقلیم کردستان برای ادغام نیروهای نظامی حزبی در چارچوب وزارت پیشمرگ اقلیم نیز گفت: چنین برنامه ای تنها در حد شعار باقی خواهد ماند، زیرا کسانی که در حکومت کنونی اقلیم کردستان عراق در راس امور قرار گرفته اند از مدافعان وجود نیروی نظامی حزبی هستند که بارها مخالفت خود را با سازماندهی این نیروها اعلام کرده اند.
عبدالله کویخا مبارک از عملکرد اقتصادی حکومت اقلیم کردستان عراق نیز انتقاد کرد و گفت: هیچ نوع آینده نگری در راستای تامین نیازمندی های مردم از سوی حکومت اقلیم مشاهده نمی شود و در صورتی که بنا به هر دلیلی مرزهای کشورهای همسایه به روی اقلیم بسته شود مردم در تامین نیازهای خود با مشکلات اصلی مواجه خواهند شد.
وی گفت: جدای از مشکلات کنونی، مسئولان حکومت اقلیم از بدهی هایی سخن گفته اند که علل و منشاء آن نیز نامشخص است، یعنی مردم کردستان عراق به صورت مشخص نمی دانند که حکومت محلی به کدام کشور بدهکار است، اما واقعیت آن است که حکومت به شرکت هایی بدهکار است که وابسته احزاب حاکم هستند و دلیل چنین بدهی هایی به این شرکت ها نیز به همان منافع محوری احزاب برمی گردد. تنها در صورتی می توان به بهبود وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان امیدوار بود که احزاب و سران سیاسی منابع انباشت شده در بانک های خارجی را در راستای خدمت به مردم بازگردانند!
این شخصیت سیاسی کرد با اشاره به مشکلاتی که از سالها پیش در میان اربیل و بغداد به صورت لاینحل باقی مانده است، گفت: قانون اساسی عراق بهترین مرجع برای رفع این مشکلات به ویژه در موضوع مناطق مورد منازعه است و در صورت چاره یابی این مشکلات، اقلیم و دولت مرکزی عراق اختلافات سیاسی چندانی با هم نخواهند داشت.
عبدالله کویخا مبارک در پایان این گفتگو اعلام کرد: در صورتی که اقلیم کردستان نسبت به بازگشت درآمدهای نفتی و گمرکی به دولت مرکزی عراق اقدام کند ما حتی نیاز به اعزام هیئت های سیاسی و اقتصادی به بغداد نداریم و همه مشکلات در چارچوب قانون اساسی عراق قابل حل و فصل است.
انتهای پیام/
R36355/P/S8,90/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۱۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«تا اطلاع ثانوی تعطیل»، نگاهی متفاوت به انقلاب فرهنگی!
مستند «تا اطلاع ثانوی تعطیل»، از تولیدات مرکز مستند سفیرفیلم است که به بحث تاریخی و مهم انقلاب فرهنگی در بهار سال ۱۳۵۹ پرداخته است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مستند «تا اطلاع ثانوی تعطیل»، از تولیدات مرکز مستند سفیرفیلم است که به بحث تاریخی و مهم انقلاب فرهنگی در بهار سال ۱۳۵۹ پرداخته است. به همین دلیل و به مناسبت سالگرد انقلاب فرهنگی مصاحبهای با مهدی ملکی و محمد مهدی انتظار برای بحث و بررسی این مستند انجام داده ایم که در ادامه از نظر شما میگذرد.
آقای انتظار، ممنون از وقتی که در اختیار ما قراردادید. به عنوان سوال اول، آیا انقلاب فرهنگی زمینههای تاریخی هم داشته است یا صرفا اتفاقی مقطعی در ابتدای انقلاب بوده است؟
واقعیت این است که طرح انقلاب فرهنگی از دهه ۴۰ در ذهن امام (ره) بوده است، چون ایشان، ۱ دی ماه سال ۱۳۴۰، درخواست اسلامی کردن دانشگاهها را به نخست وزیر وقت ارائه کرده بودند و این موضوع ریشهای تاریخی داشته است.
اما این امر محقق نشد تا سال ۵۹ که ۱ سال و اندی از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود و حالا دانشگاهها تبدیل به میدان جنگ گروههای سیاسی و شبه نظامی شده بود و نیاز به تغییر و تحول و انقلاب فرهنگی احساس میشد!
به طوری که در محوطه حیاط دانشگاه کمک مالی برای کوملههایی که در حال اغتشاش در مرزها بودند جمع آوری میشد! حالا فضای دانشگاه به هر مکانی شبیه بود الا محل تحصیل!
امام (ره) در آن زمان پیام و یا دستوری برای انجام انقلاب فرهنگی صادر کردند؟
بله، با بیانیه نوروزی معروف امام (ره)، دانشجویان انجمن اسلامی دست به کار شده و به صورت جدیتر از قبل در مقابل گروههای چپ به میدان آمدند. یکی از چالشهای اساسی ما بحث هماهنگی مصاحبه با اشخاص سیاسی بود که به دلایل مختلف حاضر به انجام مصاحبه نبودند.
آقای ملکی، چطور شد که به فکر ساخت این مستند افتادید؟
روایت تاریخ کار بسیار حساسی است. باید همزمان تلاش میکردیم هم روایتی بی طرف ارائه دهیم و از همه طیفهای سیاسی حرف برای گفتن داشته باشیم و هم حواسمان باشد نوک روایتمان آنقدر گرد نشود که اثرگذاری و جریانسازی اجتماعی اش را از دست بدهد و تبدیل به کاری خنثی شود. ما احساس کردیم چند دهه بعد از انقلاب نیاز به بازخوانی تاریخی از انقلاب فرهنگی داریم و چرا آن رویداد رخ داد و به همین دلیل به فکر ساخت این مستند افتادیم که اصطلاحا مختصر و مفید بگوئیم انقلاب فرهنگی دقیقا چه بود و چرا اتفاق افتاد و آیا در نهایت موفق بود یا خیر!
با چه افرادی برای ساخت این مستند مصاحبه کردید؟
آقای دکتر سیدنژاد و حجتالاسلام سید عباس نبوی و آقای دکتر فتحالله اُمّی به ما لطف داشتند و با درخواست اولیه ما برای مصاحبه موافقت کردند. در وهله بعدی تلاش کردیم با دکتراحمدی نژاد مصاحبه کنیم، چون در آن برهه تاریخی ایشان از پیشروان جنبشهای دانشجویی بودند و در روایت ما از جریان انقلاب فرهنگی، نقش قابل توجهی داشتند، اما متاسفانه مسئولین دفتر ایشان پاسخگو نبودند و در این رابطه هرچه تلاش کردیم بی فایده بود. آقای دکتر صادق زیباکلام، شخصی بود که تصمیم گرفتیم بعنوان جایگزین دکتر احمدینژاد به سراغشان برویم. گرچه او، خودش از اعضای انجمن اسلامی نبود، اما از دانشجویان فعال آن زمان بود که حالا به عنوان یک استاد علوم سیاسی مشغول میتوانست مشاهدات خود از آن جریان را برای ما روایت کند.
آقای انتظار، روند پژوهش، فیلمنامه نویسی، تولید و پس تولید مستند تا اطلاع ثانوی تعطیل چقدر طول کشید؟
حدود یکسال طول کشید.
چرا انقدر طولانی؟
طی این پژوهشها به این نتیجه رسیدیم که تعطیلی دانشگاهها که در آن مقطع به محل نزاع گروههای سیاسی بدل شده بود، امری اجتنابناپذیر بود، اما اصلاحاتی که در آن دوسال تعطیلی اتفاق افتاد، به قدری پختگی نداشت که منجر به یک تغییر بزرگ و اصطلاحا "انقلاب" شود. شاید به قول حرفهای آقای فتحالله اُمّی کلمه انقلاب فرهنگی، لااقل برای اصلاحاتی که رخ داد اشتباه بود، شاید اگر عنوانش انقلاب آموزشی گذاشته میشد، پذیرش بیشتری داشت.
قبل از مستند شما، مستندهای دیگری هم با این موضوع ساخته شده است یا خیر؟
راجع به موضوع انقلاب فرهنگی تا به حال چند مستند بلند و نیمه بلند تولید شده است. اما ما در "تا اطلاع ثانوی تعطیل" سعی کردیم جدای از روایت ماجرا، از یک زاویه جدید به مسئله نگاه کنیم و رویکرد مان نقد انقلاب فرهنگی بود و به همین دلیل با کارهای دیگر تفاوتهای جدی دارد و شباهتی ندارد.
به عنوان سوال آخر، اگر نکتهای دارید در خدمت شما هستیم.
به عقیده من ریشه بسیاری از چالشهای فرهنگی اجتماعی امروز جامعه ما به آن دوران باز میگردد. شاید اگر اقدامات و اصلاحاتی که تحت عنوان انقلاب فرهنگی رخ داد، با پختگی بیشتری انجام میشد وضعیت امروز دانشگاهها و حتی جامعه وضعیت بهتری میبود و شاهد چنین وضعی در دانشگاهها نمیبودیم.
ممنون از شما دو بزرگوار به خاطر وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
سلامت باشید.