Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@03:37:32 GMT

عراق ایران را از بازار نفت بیرون می کند؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۲۰۹۱

عراق ایران را از بازار نفت بیرون می کند؟

ساعت 24 _ شتاب سرمایه گذاری غولهای نفتی جهان درعراق دراین چند سال تازه سپری شده موجب شده است ظرفیت تولید این کشورتا 10 میلیون بشکه دررورز برسد و اگر تقاضای نفت درهمین اندازه ها باقی بماند این احتمال هست که ایران از بازار بیرون بماند.

شرکت بین‌المللی طاقه روز چهارشنبه اعلام کرد، رکورد تولید ماهانه از میدان نفتی اَتروش واقع در اقلیم کردستان عراق شکسته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق اعلام این شرکت اماراتی، تولید ماهانه از این میدان که در سال ۲۰۱۱ میلادی کشف شده، برای نخستین بار در ماه ژوئیه گذشته به یک میلیون بشکه رسید.شرکت انرژی طاقه به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های شرکت ملی انرژی ابوظبی استخراج از میدان اتروش را از دو سال پیش و با همکاری شرکت کانادایی شامارون و ماراتن اویل آمریکا آغاز کرد.افزون بر شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی، عراق طی سال‌های اخیر موفق به جذب سرمایه‌گذاری کلان شرکت‌های روسی، چینی و همسایگان عربی خود شده است. به طوری که سرمایه گذاری روسیه در صنعت نفت و گاز این کشور به ۱۰ میلیارد دلار رسیده و چین هم تاکنون ۲۰ میلیارد دلار در بخش انرژی عراق سرمایه گذاری کرده است.بر همین اساس تولید روزانه نفت عراق که پیش از حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به این کشور حدود ۲.۵ میلیون بشکه بود با ۸۸ درصد رشد در ماه ژوئیه گذشته از ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه فراتر رفت.تولید نفت عراق از زمان خروج آمریکا از برجام تاکنون که با بازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همراه بوده، بیش از سایر اعضاء عضو سازمان صادرکنندگان نفت(اوپک) رشد کرده است.در حالی که در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی تولید روزانه نفت عراق ۴ میلیون و ۴۲۹ هزار بشکه بوده، این میزان در ماه ژوئیه گذشته به ۴ میلیون و ۷۵۳ هزار بشکه رسیده که حکایت از افزایش ۳۲۴ هزار بشکه‌ای دارداین رشد تولید با توجه به نرخ متوسط ۶۰ دلاری قیمت نفت عراق طی یک سال گذشته به منزله افزایش ۲۰ میلیون دلاری درآمد نفتی روزانه این کشور است.عراق در حال حاضر دومین تولید کننده نفت عضو اوپک است و دولت این کشور امیدوار است که تولید روزانه نفت را به ۱۰ میلیون بشکه برساند.

دوران سروری و آقایی نفت بر بازار انرژی هرسال که سپری می شود به دلایل گوناگون به ویژه انرژی به دست آمده از برق و انرژه های نو مثل انرژی باد و خورشید به پایان عمر خود نزدیک می شود به طور مثال یک گزارش تازه منتشر شده نشان می دهد جایگزین شدن اتومبیل هایی که به جای بنزین از برق و باتری استفاده می کنند تقاضا برای نفت را به اندازه ای کاهش می دهد که ممکن است قیمت هربشکه نفت تا 10 دلار سقوط کند. در این وضعیت است که کشورهای دارای نفت با همه نیروی خود تلاش دارند نفت باقی مانده در میدانهای خود را ستخراج و بفروشند . دراین وضعیت است که ایران متاسفانه دربدترین وضعیت از نظر سرمایه گذاری دراستخراج ، تولید و صادرات نفت قراردارد. به نظر می رسد اگر ایران دیر بجنبد شاید به بدترین روزگار بیفتد و روزی به این تانایی برسد که نفت تولید کند اما مشتری نداشته باشد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۲۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | موشک‌ ها و پهپادهای ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی امنیت و دفاع در عراق

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

با شرکت ۱۸ کشور و بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و بین المللی، نمایشگاه بین المللی امنیت و دفاع و صنایع نظامی در بغداد برگزار شد. شرکت کنندگان در این نمایشگاه، به نمایش سلاح‌ها و تجهیزات و فناوری‌های نوین خود در زمینه امنیت سایبری پرداختند.

ثامر الحسینی، فرمانده یگان واکنش سریع عراق به شبکه خبری العالم گفت: شرکت‌های داخلی و منطقه‌ای و بین المللی دستاورد‌های نظامی و امنیتی خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند. در این بین، مجموعه بزرگی از انواع پهپاد‌ها مورد توجه قرار گرفتند. به اعتقاد من مبادله تجربیات در این زمینه تأثیرات بسیاری بر روابط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بر جای خواهد گذاشت.

این نمایشگاه با شعار «با وحدتمان پیروز شدیم» در راستای توجه عراق به متنوع سازی منابع تأمین اسلحه آنهم در سایه چنبره آمریکا بر بازار اسلحه عراق برگزار شد.

علی الخزعلی، مدیر توسعه فعالیت‌های شرکت «سمر الخیر» به خبرنگار العالم گفت: شرکت ما به عنوان یک شرکت خصوصی، وظیفه خود می‌داند که پا به پای شرکت‌های منطقه‌ای و بین المللی به رشد و توسعه خود ادامه دهد. این شرکت کار خود را با تولید نسخه‌های اولیه سلاح سبک یعنی هفت تیر بابل آغاز کرد.

وزارت دفاع ایران با تولیدات مختلفی از جمله پهپاد‌های دوربرد «مهاجر» و «غزه» و موشک‌های ضد زره دهلاویه و سامانه پدافند هوایی و سلاح‌های انفرادی و صنایع جنگ الکترونیک در این نمایشگاه شرکت کرده است.

ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق هم طی سخنانی در این نمایشگاه گفت: بار دیگر اعلام می‌کنیم که سعی ما بر این است که ارتش عراق را به تمام سلاح‌های جدید و مدرن برای تقویت قدرت نظامی و دفاعی مجهز کنیم.

هدف از برگزاری این نمایشگاه، توسعه دامنه تجارت بین المللی و نشان دادن علاقه مندی عراق به توسعه روابط نظامی و نوسازی توانمندی‌های امنیتی و نظامی خود است.

دیگر خبرها

  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • خودروهای مشهور با فروش غافلگیرکننده، از بیتل تا ماتیز و پژو 206 (+عکس)
  • حمایت استاندارد ایلام از رشد تولید در استان
  • تلاش برای خودکفایی در تولید کودهای فسفاته با تمرکز بر شیمی و معدن
  • ببینید | موشک‌ ها و پهپادهای ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی امنیت و دفاع در عراق
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • لحظات بیرون انداختن مدیرعامل شرکت بورسی!
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • قیمت دینار عراق امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳