برخی انقلابی ها ضرباتی به اسلام زدند
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۵۰۳۰
به گزارش خبرنگار مهر، رحیمپور ازغدی، عصر امروز در یکی از سلسله نشستهای بینات با محوریت بررسی سیره اهل بیت(ع) که در حسینیه مرحوم آیت الله سیدجواد خامنهای برگزار شد، اظهار کرد: بعد از حکومت امیرالمؤمنین، گشایش سیاسی که نصیب حضرت رضا(ع) و موقعیت سیاسی که نصیب باقی ائمه شد، قابل قیاس نیست. قبل از آن دائماً نسبت به آنان، ترور و حبس انجام میگرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در دوره حضرت رضا(ع)، قیامهای بزرگ علوی شروع شده بود. ایشان ۲۰ سال این حرکت را رهبری کردند و قیامهای مسلحانه علوی، در آسیا و آفریقا و حتی جنوب اروپا، یعنی تقریباً در سه قاره وجود داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تصریح کرد: در دوره بنیعباس، این قیامها و انتقام خون اباعبدالله نمادین و جهت دفاع از حق اهل بیت بوده است. این حرکت و نهضت، از کربلا شروع و تا مکه و یمن و اهواز امتداد یافت.
رحیمپور ازغدی با اشاره به قیام زید که کمی افراطی عمل کرده و بصره را که آزاد کرد، دستور داد منازل همه وابستگان به حکومت به آتش کشیده شود، گفت: اینها کسانی هستند که انقلاب کردند و گرچه انقلابی بودند، ضرباتی نیز به اسلام زدند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: سیاست حکومت در برابر ائمه، ترس آنها از نفوذ عمیق حضرت رضا(ع) بوده است؛ بعد از شهادت امام رضا(ع)، سیاست حکومت، حذف و سرکوب بود. در همین حین، جریاناتی مثل قیام بابک خرمدین در آذربایجان را داریم که بخاطر منافع فئودالی و کسب قدرت منطقهای بود و در این نوع قیامها، تنها شیعیان نبودند؛ بنابراین به شیعیان امتیازاتی داده میشد و بخشی از قدرت به آنها سپرده میشد تا قیامهای آتی مدیریت شود.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: برای مدیریت قیامها، از طرف حکومت دستور داده میشود که حضرت رضا(ع) تنها از مسیر شهرهای کوچک عبور کنند؛ ولی مردم همان شهرها، بعدها جزو مریدان ایشان شدند.
رحیمپور ازغدی در خصوص تحویل حکومت به امام رضا(ع) بیان کرد: وقتی مأمون گفت که حکومت را به شما تحویل میدهیم، بخاطر این بود که نصف مملکت را از دست داده بود. امام جلوی بزرگان گفتند:« شما که میخواهید خلافت و حکومت را واگذار کنید، اگر آن حق شما است، چرا میبخشید؟ و اگر حق شما نیست، چرا حکومت میکردید؟» مأمون پاسخی نداشت و وقتی دید امام پذیرای درخواست وی نیست، از او خواست که حداقل قائممقام باشد و حتی در پاسخ امام که پرسیده بود اگر آن را نپذیرد، چه میشود؟ بحث قتل ایشان را پیش کشیده بود که درواقع با این پاسخ، خود را افشا کرد.
وی در خصوص مهاجرت امامزادگان و مهاجرت علویان تصریح کرد: این مهاجرتها، به دلیل خفقان صورت میگرفت. شاگردانی که حضرت رضا(ع) به طور خاص تربیت کردهاند، ۱۲۰ اسم خاص بوده که هرکدام از اینها، جداگانه کادرسازی میکردند و به تربیت افراد بیشتری میپرداختند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در ادامه با بیان اینکه اسلام، آزادسازی بردگان را ارزش اعلام کرده و مدافع حقوق آنان بود، خاطر نشان کرد: اسلام حتی کفاره روزه را در آزاد کردن بردگان تعیین کرده است. این بردگان بعد از آزادی، ائمه را رها نکردند و همراه آنها شدند؛ مثال آن غلام سیاهی است که حضرت سیدالشهدا را در کربلا رها نکرد و به شهادت رسید.
رحیمپور ازغدی بابیان اینکه ائمه تقیه را در روش مبارزه استفاده میکرند و نه در قبول حکومت، بر شیوه برخورد آنها با حکام زمان تأکید کرد و گفت: بعضی از شیعیانی که بعد از حضرت رضا(ع) قیام کردند، گفتهاند که ما رفتیم و پرسیدیم که آیا واقعاً شما ولایتعهدی را پذیرفتهاید و حضرت رضا(ع) پاسخ دادند که فریب این ظاهرسازیها را نخورید؛ شما مسیر مبارزه را پیش ببرید، من هم اینجا وظیفه خود را پیش میبرم و به دست این خلیفهای که ادعا کرده شیعه علی بن موسی الرضا است، به شهادت میرسم.
کد خبر 4698542منبع: مهر
کلیدواژه: حسن رحیم پور ازغدی مشهد امام رضا ع شورای عالی انقلاب فرهنگی بوشهر قزوین شیراز شهرکرد ایلام عید غدیر خم گرگان خطبه های نماز جمعه یاسوج هفته دولت عید سعید قربان سانحه تصادف روز خبرنگار اربعین حسینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۵۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اندیشه امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد
ایسنا/خراسان رضوی امام جمعه مشهد گفت: امام اندیشهای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا میکند.
آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز هفتم اردیبهشت در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد در حرم مطهر رضوی(ع)، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق، اظهارکرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این مورد توجه قرار میگیرد که چقدر از این موشکها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده، اما مهمتر از همه، اراده قوی و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی که حکام آنها افراد دستنشانده، سرسپرده و بیلیاقت وابسته به جهان استکبار بودند را شاد کرد.
وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریمهای پیوسته دشمن هستند، اما نه تنها عقب ننشستهاند، بلکه امروز در این منطقه پربلا میدانداری میکنند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان، خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس میکنید اما پیش از اینها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانیها هرگز در فتحالمبین و خیبر عقبنشینی نمیکنند.
علمالهدی ادامه داد: یک عده افراد کوتهفکر بودند که از همان روزهای اول به امام(ره) میگفتند شما با چه قدرتی میخواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست. اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیدهایم، یکبار دیگر در خیابانهای مشهد، تهران، تبریز، قم و اصفهان تکرار شود. امام اندیشهای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا میکند.
نیازمند تجدید حیات فرهنگی هستیم
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروز این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابیگری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینشهای انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشمها متوجه زرق و برق جریانهای مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی امام جمعه مشهد، وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهتگیریهای انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتریمداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.
علمالهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتریمداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست، بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدانداری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینههای اجرای فرهنگ را بپردازد، چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمیشود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامهریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ شود.
امام جمعه مشهد اضافه کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمیشود، زیرا جهتگیری انقلاب در جامعه ما با میدانداری مردم محقق میشود.
وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود، ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. کسانی که در بعضی حرکتها و جریانهای مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه دهند. این همان تحولی است که هم بر پایه دستگاههای حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، میتواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصههای مختلف شود.
انتهای پیام