Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:08:24 GMT

برایان هوک علیه تاریخ

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۷۶۰۶

برایان هوک علیه تاریخ

روزنامه ایران در قسمتی از یادداشتی به قلم مجید تفرشی،  پژوهشگر تاریخ، آورده است: در شصت و ششمین سالروز کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران مدعی شد که سازمان اطلاعات مرکزی امریکا «سیا» نقشی در این کودتا نداشته و مرحوم مصدق توسط طیف مذهبی و نظامی ایران کنار گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنچه برایان هوک در مورد نقش و دخالت ایالات متحده امریکا در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ارائه کرده، برای عوام و افکار عمومی، امر عجیب، جدید و شگفتی‌آوری بود. در حالی که برای محققان پدیده‌ای عجیب و غریبی نیست. به این دلیل که حدود ۵ سال پیش آقای ‌داریوش بایندر، دیپلمات بازنشسته و محقق ایرانی مقیم سوئیس، کتابی را با عنوان «ایران و سیا، بازنگری در سقوط مصدق» منتشر کرده که در آن گفتمان سلطنت طلبانه مدرن، با به چالش کشیدن گفتمان رایج  کودتای ۲۸ مرداد، اصل آن را زیر سؤال برده است. او از منظر تجدید نظر شده سلطنت‌طلبانه، در مورد نقش نیروهای خارجی در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ عنوان و ادعا می‌کند که دولت‌های غربی یعنی بریتانیا و ایالات متحده امریکا در کودتای نافرجام ۲۵ مرداد برای سرنگونی دولت مصدق و بازگرداندن محمدرضا شاه دخالت کرده بودند، اما کودتایی که در روز ۲۸ مرداد اتفاق افتاد ربطی به کشورهای غربی نداشته و نیروهای داخلی مذهبی و گروه‌های عوام و خیابانی ایرانی با همراهی یکدیگر در یک پروژه بومی برای سرنگونی دولت مرحوم محمد مصدق و برگرداندن محمدرضا شاه شرکت داشتند.
صحبت‌های اخیر برایان هوک بازنشر ناشیانه و تبلیغاتی همان مطالب داریوش بایندر است که البته با ادبیاتی سخیف، فرصت طلبانه، غیرحرفه‌ای و کاملاً آماتور بیان شده است. هرچند این اظهارات در ظاهر امر عجیب و جدید به نظر می‌آید، اما به هیچ عنوان این گونه نیست. نکته مهم اینکه در ۳۰ سال گذشته حداقل در کتاب‌ها و  مقالات امریکایی بر اساس  اسنادی از وزارت خارجه امریکا و سازمان سیا، نقش واشنگتن در سرنگونی دولت مصدق منتشر شده است. ضمناً انتشار اسناد امریکایی برای نخستین بار حدود  ۳۰ سال قبل و آخرین آن ۳ سال پیش از سوی وزارت امور خارجه امریکا انجام شده است. در این فاصله هم اسناد CIA معروف به گزارش «دونالد ویلبر» منتشر شده که مربوط به عملیات کودتای ۲۸ مرداد بوده است.
در همه این اسناد، نقش امریکایی‌ها به علاوه بریتانیا در عملیات ۲۵ و  ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کاملاً مشهود است. هرچند نقش عوامل داخلی کودتا به جای خود قابل بررسی است و نمی‌توان منکر آن شد اما نقش عوامل خارجی در آن غیرقابل انکار است.
 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا کودتای ۲۸ مرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۷۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرب فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا مبنی بر نقض حقوق بشر در افغانستان گفت مردم افغانستان مسلمان هستند و حقوق‌شان براساس شریعت تأمین می‌شود.

مجاهد گفت آنچه در امریکا و سایر کشورهای غربی، فرهنگ و حقوق بشر تعریف شده است با افغانستان فرق می‌کند و غربی‌ها نباید فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل کنند.

این در حالی است که وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه خود که روز گذشته منتشر شده است ادعا کرد در سال گذشته میلادی به نقض حقوق بشر، از جمله مجازات بدنی افراد متهم به رفتارهای غیراخلاقی در افغانستان ادامه داده‌اند.

بر بنیاد ادعاهای مطرح‌شده در گزارش وزارت خارجه آمریکا، طالبان فرمان‌هایی را صادر کرده‌ که با قوانین افغانستان و تعهدات این کشور در کنوانسیون‌های بین‌المللی مغایرت دارد.

همچنین وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه خود بار دیگر تاکید کرده است که این کشور طالبان را به‌ رسمیت نخواهد شناخت.

گفتنی است گزارش سالانه آمریکا در حالی درباره نقض حقوق بشر در جهان صادر می شود که آمریکا در صدر ناقضین حقوق بشر قرار دارد و با راه اندازی جنگ ها، کشتار ها و استعمار های بی شمار در صدر این لیست قرار دارد. باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • امریکا : به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
  • هر تهدیدی علیه ایران اسلامی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • علیه ایران اسلامی، هر تهدیدی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز:صدای امثال علی نژاد ها در غرب برای بی حجاب کردن دختران معصوم این مملکت صدای کودتای سازمان سیا است
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد
  • غرب فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکند
  • نشست تحلیل ریشه های دشمنی امویان با حضرت حمزه(س) برگزار می شود