رسم ابرار برگرفته از سنت نبوی و آیات قرآن است/ ضرورت احیا این طرح در سبک زندگی اسلامی
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۸۷۷۸
طرح رسم ابرار برگرفته از سنت نبوی و آیات کریمه قرآن است که اشاره به چند روز، روزه گرفتن امیرالمومنین علی (ع) و فاطمه الزهرا(س) دارد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از راه آرمان؛ در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی و احیای این سنت حسنه، طرح رسم ابرار به همت معاونت فرهنگی سازمان بسیج مستضعفان برگزار می شود .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این طرح به مناسبت روز ۲۵ ذی الحجه و نزول آیه “وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً” در وصف خانواده امام علی (ع) است که در آیه مذکور حضرت فاطمه (س) به واسطه بیماری امام حسن (ع) و امام حسین (ع) سه روز “روزه” نذر کردند و این بانوی بزرگوار روز نخست افطار خود را به مسکین، روز دوم به یتیم و روز سوم به اسیر دادند.
به همین مناسبت، طرح «رسم ابرار» برگزار میشود و آحاد بسیجیان به همراه خانواده های خود در تاریخهای ۳ تا ۵ شهریور روزه گرفته و در پایان هر روز قیمت غذای روزانه خود را به ترتیب برای فقرا، یتیمان و آزادسازی زندانیان در حسابهای جداگانه اعلامی واریز می کنند.
وظیفه اسلامی مسلمانان توجه به نیازمندان است
حجت الاسلام و المسلمین قاسم دانشی امام جمعه بم در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در این رابطه اظهار داشت: در آیات متعدد، خداوند پیامبران الهی را برای ما بهترین الگو و اسوه بیان می کند.
وی با اشاره به این که خداوند رسول گرامی اسلام را برترین شخصیت عالم آفرینش دانسته است، گفت: علاوه بر پیامبر اکرم (ص)، ائمه معصومین(ع) و فاطمه الزهرا(س) به عنوان بهترین الگو و سرمشق معرفی شده اند.
امام جمعه بم خاطر نشان کرد: انسان ها باید راه و رسم زندگی خود را در ابعاد مختلف با زندگی ائمه اطهار(ع) تطبیق دهند و مسلمانان در برابر دستورات الهی، باید ها و نباید هایی که خداوند فرموده مطیع باشند.
دانشی با بیان این که مسلمانان باید خواسته ها و سلیقه های خود را با زندگی ائمه اطهار(ع) تطبیق دهند، عنوان داشت: مسلمانان باید فرمایشات و رفتار آن ها را مورد توجه قرار دهند و از علما و مراجع دینی خود تقلید کنند .
وی توضیح داد: توجه به هم نوع از مواردی است که باید مسلمانان از ائمه اطهار(ع) یاد بگیرند و طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص) هر کسی که فریاد مظلومی را بشنود و به داد آن نرسد مسلمان نیست.
امام جمعه بم افزود: بانو فاطمه الزهرا (س) به واسطه بیماری حسنین (ع) سه روز “روزه” نذر کردند که از ۲۳ دی الحجه آغاز و به ۲۵ ذی الحجه ختم می شود، این بانوی بزرگوار روز نخست افطار خود را به مسکین، روز دوم به یتیم و روز سوم به اسیر دادند و خود گرسنه ماندند.
دانشی یادآور شد: اکنون نیز این رفتار باید الگویی برای مسلمانان باشد تا در حد بضاعت و توان خود به نیازمندان و فقرا توجه داشته باشند؛ شایسته کشور و مسئولان نیست با توجه به شرایط اقتصادی مردم دغدغه معیشت داشته باشند؛ اگر مسئولان سرنوشت نظام و اقتصاد را به برجام گره نزده بودند و فرمایشات مقام معظم رهبری را مد نظر قرار داده بودند امروزه این همه فشار اقتصادی بر مردم تحمیل نمی شد.
رسم ابرار طرحی برای کاهش فاصله طبقاتی
وی اضافه کرد: آحاد ملت مسلمان باید به عنوان یک وظیفه اسلامی نسبت به نیازمندان پیرامون خود توجه داشته باشند؛ متاسفانه در کشور ما شکاف طبقاتی بین افراد جامعه وجود دارد که غیر قابل انکار است .
مسئولان باید حکومت را با سیره و روش ائمه معصومین(ع) اداره کنند
امام جمعه بم اظهار داشت: امروزه عده ای در کشور و حتی برخی از مسئولان زندگی اشرافی و آن چنانی دارند که این خود دردی برای مستضعفین و محرومین محسوب می شود زیرا خانواده هایی هستند که زندگی آن ها تنها وابسته به واریز یارانه ها است.
دانشی تصریح کرد: مسئولان باید در تصمیم گیری های خود برای رفع مشکلات افراد نیازمند اقدام کنند و حکومت را با سیره و روش ائمه معصومین(ع) اداره کنند.
رسم ابرار برگرفته از سنت نبوی و آیات قرآن است/ ضرورت احیا این طرح در سبک زندگی اسلامی
حجت الاسلام علی رنجبر ماهانی امام جمعه ریگان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان گفت: رسم ابرار برگرفته از سنت نبوی و آیات کریمه قرآن است که اشاره به چند روز، روزه گرفتن امیرالمومنین علی (ع) و فاطمه الزهرا(س) دارد.
وی گفت: این بزرگواران غذای چند روز خود را به فقیر، یتیم و مسکین دادند و در حقیقت این طرح بر آمده از آموزه های قرآنی است.
امام جمعه ریگان خاطر نشان کرد: باید این طرح را در سبک زندگی فاطمی، علوی، اسلامی و ایرانی احیا کنیم تا ذره ای با فقرا، محرومین، مستمندان و کسانی که در بند زندان هستند ابراز همدردی کنیم.
رنجبر ماهانی اضافه کرد: رسم ابرار خانواده فقرا، ایتام و زندانیان را شاد می کند و غمی را از دل آن ها می زداید.
ملت ایران در طرح ابرار به پیام ائمه معصومین(ع) لبیک بگویند
وی توضیح داد: برای همه دست اندرکارانی که این طرح را برنامه ریزی و پیاده کرده اند آرزوی توفیق داریم و از ملت همیشه در صحنه و ولایتمدار خود درخواست می کنیم که در این طرح به ائمه معصومین لبیک بگویند و آن ها را به عنوان الگوی رفتاری در زندگی خود پیاده کنند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۸۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتاللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
آیتاللّه العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث تاکید کرد: مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
به گزارش جماران، متن پیام آیتاللّه العظمی نوری همدانی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث بدین شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم.
موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیر باز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاههای گوناگونیارایه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند؛ که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند؛ که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت؛ و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّنِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءآت. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و بعنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» بعنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود اینموجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همهکمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»
و این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شدهاست که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم، ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر میباشم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی