Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در مراسم رونمایی از سامانه پدافندی «باور۳۷۳» و گرامیداشت روز صنعت دفاعی، گفت: ایام بسیار پر برکت عید غدیر خم، میلاد با سعادت امام موسی بن جعفر، هفته دولت و روز صنعت دفاعی را تبریک عرض می کنم.

وی ادامه داد: امیدوارم روابط ایران با همه کشورهای دوست‌مان از لحاظ سیاسی امنیتی دفاعی اقتصادی روز به روز مستحکم تر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همیشه در روز صنعت دفاعی، صنعتگران دفاعی ما هدیه بسیار ارزشمند و مناسبی را سالانه تقدیم ملت غیور و شریف ایران می کنند. سال گذشته رونمایی از یک جنگنده «کوثر»کردیم که هم بال، بدنه و موتور توسط صنعت دفاعی ما انجام گرفته بود و پرواز این هواپیمای جنگنده هدیه صنعت دفاع کشور به مردم بود.

روحانی یادآور شد: البته در طول سال هم هدایای دیگری از جمله فعالیت زیردریایی و ناوچه های جدید که در زمینه قدرت دفاعی دریایی ما بسیار حائز اهمیت بود، داشتیم. 

اهم صحبت‌های روحانی را به نقل از ایسنا، فارس، تسنیم و باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید:  

*پارسال عمدتاً رونمایی از جنگنده کوثر بود که بال، بدنه بخش «اویونیک» و موتور توسط صنعت دفاعی ما انجام گرفته بود و پرواز این هواپیما هدیه صنعت دفاعی کشورمان به مردم بود البته در طول سال هدایا دیگری داشتیم از جمله فعالیت زیردریایی جدید یافته های جدید که در زمینه قدرت دفاعی دریای من بسیار حائز اهمیت بود.

* اگر بخواهیم سامانه پدافند هوایی جدید را با پدافند هوایی معروف اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ مقایسه کنیم، این سامانه ای از اس ۳۰۰ قوی تر و به اس ۴۰۰ بسیار نزدیک است. 

*آمریکا سال ۹۶ حدود دو سال پیش توطئه جدید را علیه جمهوری اسلامی آغاز کرد. در آغاز برنامه ریزی جنگ روانی و جنگ سیاسی بود و سپس جنگ اقتصادی. علامت هایی را هم آنها در سال ۹۶ و در سال ۹۷ دریافت کردند که شاید مشوق آنها در این توطئه بود. اما ما همواره طبق آیه شریفه «وَلَا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَلَا تَکُنْ فِی ضَیْقٍ مِمَّا یَمْکُرُونَ» هیچ گاه در برابر توطئه هایی که دشمنان علیه ما طراحی کردن غمناک نشدیم و نه دلمان گرفته شد. همیشه با روحیه لازم در برابر آن توطئه‌ها ایستادیم.

* در سال ۹۶ از طریق عوامل شان موفق شدند اغتشاشات را در خیابان های تهران و برخی از شهرستان ها به راه بندازند. تصورشان این بود که یک اغتشاش چند ماهه را در ایران کلید زدند اما به حول و قوه الهی با تدبیر همه مسئولین و اقدامات امنیتی، نظامی و انتظامی این حرکت ظرف ۵ روز در هم پیچیده شد و این یک موفقیت بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران در برابر این توطئه بود.

* در سال ۹۷ دشمنان با خروج شان از برجام فشار اقتصادی را کلید زدند؛ خروج از برجام به معنای عهد شکنی، پیمان شکنی و زیر پا گذاشتن قانون و مقررات بین المللی و تروریسم اقتصادی است. آمریکا به خیال اینکه می‌تواند ایران را در اثر این خروج و تحریم در فشار قرار دهد همه ننگ‌ها را به جان خرید.

* بسیار محیرالعقول است که کشوری (آمریکا) ننگ تاریخ را برای خودش در برابر هدفی که فکر می‌کرد به راحتی به دست می‌آورند اما هدفی است که دست نیافتنی است بخرد. آنها (پیش خودشان) گفتند این عهد را می شکنیم؛ عهد شکنی که تخلف حقوق بین المللی و سازمان مللی است. فشار به شرکت‌های خارجی و به یک ملت به عنوان تروریسم اقتصادی وارد می‌کنیم اما حتماً ظرف چند ماه موفق می شویم.

*{literal}{{/literal}با اشاره به دیدار خصوصی خود با یکی از سران کشورهای اروپایی در سال گذشته و در حاشیه اجلاس سازمان ملل{literal}}{/literal} این فرد که از سران کشورهای اروپایی است پس از دیدار با رئیس جمهور آمریکا به من گفت که «شما اروپاییها سه ماه صبر کنید با ایرانی ها در برنامه های اقتصادی مشارکت نکنید؛ در تحریمی که ما انجام می دهیم به ما کمک کنید تا سه ماه دیگر نظامی به نام جمهوری اسلامی وجود نخواهد داشت». البته آن آقا نیمه شوخی ـ نیمه جدی آن موضوع را مطرح کرد و من نیز در پاسخ خندیدم و گفتم (کسی که چنین حرفی زده) خودش خواهد رفت، حزبش از قدرت خواهد رفت اما جمهوری اسلامی ایران برای صدها سال دیگر مستحکم باقی خواهد ماند.

*مشکل ما با آمریکا مشکلات اقتصادی نیست مشکل ما با آمریکا مشکل، استراتژیک است. مشکل بر اساس تفکر و جهان بینی است که متفاوت است و ما معتقدیم تا زمانی که دنیا به این منطق بر نگردد امنیت برقرار نمی شود.

*در سال ۹۸ که تحریم آمریکا از هر زمانی شدیدتر شده و تمام امکانات خود را علیه ایران به کار گرفته، جالب است یک ابر قدرت در جهان سازمان سیا، وزارت خزانه داری و وزارت خارجه و همه جاسوسانش را خاورمیانه را بسیج کرده است تا ببیند که چه کشتی از ایران خارج و چه کشتی وارد ایران می‌شود، من هیچ وقت آمریکای فعلی را به لحاظ سیاسی و حقوقی ضعیف‌تر و منزوی‌تر از شرایط کنونی به یاد ندارم؛ هیچ گاه در تاریخ آمریکا نبوده که رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و همه مسئولان به او لبخند تسمخر آمیز بزنند.

*امروز همه شاخص‌های می‌گویند که وضع امروز ما از پارسال این موقع بهتر بوده و آرامش و ثبات اقتصادی بیشتر است، تابستانی را می‌گذرانیم که یک لحظه خاموشی برق نداشتیم، امسال مشکل آب نداشتیم، همه آمار و ارقام به ما می‌گوید که در حوزه‌های مختلف پیشرفت داشتیم.

*به ما فشار اقتصادی آوردند که فشار به مردم بود، اما در عین حال فرصت‌های خوبی برای ما به وجود آورد و مشخص شد که در منظقه ما آمریکا در هیچ برنامه‌ای موفق نیست.

*حوادث چند ماه اخیر نشان داد که اولین فراری در منطقه ما در روز خطر، خود آمریکایی‌ها هستند، آن بیچاره‌ها به ناوهای هواپیمابر، ناوچه‌ها، پهپادها خود تکیه کرده بودند، اما همه آرزوهایشان بر باد رفت، دوستان ترامپ هم این روزها حرف آمریکا را قبول ندارند، ترامپ خواهد رفت، حزبش هم خواهد رفت اما جمهوری اسلامی مستحکم‌تر خواهد ماند. تفکرشان این است که عالم را یا می‌خریم و یا می‌گیریم.

براه‌های بین المللی برای همه باید امن باشد، تا زمانی که منطق به دنیا برنگردد، امنیت به جهان باز نمی‌گردد که این در شرایط فعلی یک آرزو است. حال که دشمنان ما منطق را نمی‌پذیرند، اینجا جایی نیست که بخواهیم در برابر زور با منطق جواب دهیم. در برابر زور، قدرت می‌خواهد، وقتی طرف می‌خواهد از زور استفاده کند، اینجا دیگر میز مذاکره به درد ما نمی‌خورد؛ لذا ما باید سیستمی را بسازیم که حرکت دشمن را با فاصله زیاد بفهمیم.

*در قدرت دفاعی توانمندی‌های خوبی داریم، در صنعت دفاعی هرکجا که می‌توانیم را باید به شرکت‌های خصوصی واگذار کنیم؛ اگر بتوانیم با کشورهای دوست در تمام صنایع دفاعی مشارکت کنیم برای هر دو ارزان‌تر و روابط مستحکم‌تر می‌شود.

*به آمریکایی‌ها می‌گویم که راهی که انتخاب کردید به ضرر خود و جهان بود و هیچ سودی نمی‌بردید، بیایید تحریم را برداریم و به حقوق ملت ایران احترام بگذارید، آن زمان شرایط فرق خواهد کرد، اگر در منطقه امنیت می‌خواهید، بدانید بدون ایران نه تنها امنیت در منطقه تضمین نمی‌شود بلکه به وجود هم نمی‌آید.

*منطقه امن به نفع همه خواهد بود، آبراه‌های امن در هرکجای دنیا باید برای همه امن باشد که این یک ضرورت است؛ ما برای دفاع و دوستی آماده ایم.

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۰۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

به گزارش ایرنا، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: « من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پاتل در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا و وضعیت خبرنگاران و شبکه اینترنشنال گفت: نمی خواهم به هیچ بخش خاصی در گزارش حقوق بشر اشاره کنم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال با تکرار اتهامات ضد ایرانی واشنگتن مدعی شد: «اما همه می دانند که حکومت ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان تروریسم در جهان است. همزمان با این امر، حکومت ایران کاملا یک محیط آزاد و باز رسانه ای را نادیده می گیرد. شما در سه سال گذشته شاهد سرکوب شدید نهاد های رسانه، خبرنگاران و اهالی رسانه در ایران بوده اید. ما به انجام اقدامات برای مسوول ساختن حکومت ایران به دلیل نقض حقوق بشر و  خرابکارانه ادامه خواهیم داد.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریمها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرفهایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می شود، دیدگاه ها شنیده می شود و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد.

تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن فروردین ماه امسال  اعلام کرد: دولت جو بایدن معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌دهد در چارچوب برجام وارد همکاری‌های هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی شود، تمدید نکرده است.

دولت بایدن اجازه داده است که مجموعه ای از معافیت های تحریمی که به ایران و روسیه اجازه می دهد،همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود اما به اجرای آن تحریم ها متعهد نمی شود.

واشنگتن آخرین بار آگوست ۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده بود و این معافیت‌ها اکنون منقضی شده‌اند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت منقصی شدن این معافیت های تحریمی حرفی نزد اما به واشنگتن فری بیکن گفت که مقامات همچنان «در حال بررسی معافیت‌ها به عنوان بخشی از روند بررسی منظم هستند» و اظهارنظر عمومی پس از تصمیم‌گیری بعنوان بخشی از آن بررسی ارائه خواهد شد.

معافیت‌های تحریمی ایران در چارچوب برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا هر ۶ ماه موظف به تمدید آن بوده‌اند.

بر اساس متن برجام، کشورهای امضا کننده آن متعهد شده بودند که با ایران در حوزه‌ همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله در پروژه‌های رآکتور تحقیقاتی اراک و تاسیسات فردو همکاری کنند.

در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این معافیت‌ها به دلیل خروج آمریکا از برجام لغو شد اما جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که این معافیت‌ها را صادر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و  سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است.

tags # برجام ، آمریکا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو
  • مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • دستاوردهای عملیات وعده صادق
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو
  • کارشناس یمنی: «وعده صادق»، اسرائیل را به لاک دفاعی فرو برد