Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استانها: پارک ملی دریاچه ارومیه به خصوص جزایر آن به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و نیز شرایط اقلیمی مساعد در دنیا بزرگترین زیستگاه گوزن زرد وحشی و بزرگترین خاستگاه خالص ترین نژاد قوچ و میش ارمنی است.

در این استان تاکنون ۵۸ گونه پستاندار شناسایی شده و آذربایجان غربی از نظر تنوع پستانداران دارای رتبه دوم کشوری است، به علت اهمیت ملی، منطقه ای و بین المللی زیستگاههای حیات وحش و به منظور حفظ تعادل اکولوژیکی و اهمیت و نقشی که حیوانات و پرندگان در زنجیره حیات طبیعی ایفا می کنند،

در حال حاضر کانون هایی از استان آذربایجان غربی به عنوان مناطق حفاظت شده شناسایی شده تا اقدامات لازم جهت جلوگیری از شکار بی رویه و انقراض نسل وحوش موجود در آن ها به عمل آید که یکی از این کانونها جزایر زیبای دریاچه ارومیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور تأمین امنیت جانوران پنج منطقه نیز از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است که شامل دره شهیدان بین ارومیه و اشنویه، زورآباد خوی، آغ گل ماکو، دشت بیان شاهین دژ و نیزارهای کوه قیط میمند شهرستان نقده است.

این مناطق زیستگاه انواع پرندگان و پستانداران بوده و موجب شده تا آذربایجان غربی جزو مهمترین زیستگاه های گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی در کشور و منطقه باشد.

سرشماری پستانداران جزایر دریاچه ارومیه ماه آینده اجرا می شود

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از اجرای سرشماری پستانداران ساکن جزایر دریاچه ارومیه از ماه آینده خبر داد و گفت: برنامه سرشماری در چهار جزیره اسپیر، آرزو، اشک و کبودان دریاچه ارومیه اجرا می شود.

امید یوسفی با بیان اینکه این برنامه سرشماری با هدف سرشماری آخرین جمعیت قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی اجرایی می شود افزود: با وجود اقدامات حفاظتی در سالهای اخیر هنوز این گونه های با ارزش جانوری در معرض خطر انقراض قرار دارند.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: در این سرشماری ۳۰ نفر از نیروهای محیط بان، کارشناسان محیط زیست و افراد علاقمند به حیات وحش حضور دارند و در مدت سرشماری حضور مستمر خواهند داشت.

وی با اشاره به ادامه بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه افزود: با کم شدن میزان آب دریاچه ارومیه در حال حاضر شاهد متصل شدن جزایر دریاچه به هم هستیم که این امر موجب شده تعدادی گوزن زرد ایرانی به جریزه کبودان رفته و نیز قوچ و میش نیز به جزیره اشک بیایند.

یوسفی وی با اشاره به تدوین برنامه مدیریت گوزن زرد ایرانی عنوان کرد: برای خروج این گونه شاخص از لیست گونه‌های در معرض انقراض این برنامه تدوین شده و مراحل نهایی را طی می‌کند و بر اساس این برنامه اقدامات حفاظتی و نیز ازدیاد جمعیت آن در کنار فراهم کردن شرایط حیات مناسب در دستور کار ویژه قرار می‌گیرد.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۴ جمعیت گوزن زرد ایرانی ۱۶۶ راس بود که به دلیل حضور شغال و پلنگ و برخی تهدیدات زیست محیطی پیش بینی می شود جمعیت گوزن زرد ایرانی کاهش داشته باشد.

جمعیت قوچ و میش ارمنی جزایر دریاچه ارومیه ۱۵۰۰ راس تخمین زده می شود

وی آخرین جمعیت قوچ و میش ارمنی ساکن در جزایر دریاچه ارومیه را ۱۵۰۰ راس اعلام و خاطرنشان کرد: همچنین پیش بینی می شود جمعیت قوچ و میش ارمنی ساکن در جزایر دریاچه ارومیه تغییری نداشته باشد.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: در این سرشماری سایر پستانداران از جمله خرس قهوه ای، انواع خانواده گربه سانان، شغال و گرگ و سایر جانداران نیز  شناسایی می شوند.

وی در خصوص قوچ و میش ارمنی و خطر انقراض این گونه با ارزش عنوان کرد: گونه قوچ و میش ارمنی ۱۰ تا ۱۳ سال عمر می‌کند و به دلیل اینکه در زمان‌های گذشته در مرز ایران و ارمنستان می‌زیست به قوچ ارمنی معروف است.

یوسفی افزود: تب برفکی بیماری ویروسی و بسیار واگیردار دام‌های زوج سم است و در دام‌های اهلی و حیات وحش دیده می‌شود؛ تلفات این بیماری در حیوانات و دام‌های بالغ کم‌تر اتفاق می‌افتد، ولی در دام‌های جوان تلفات قابل توجهی دارد و در بررسی‌های صورت گرفته درقوچ و میش ارمنی پارک ملی دریاچه ارومیه هیچگونه علائم تب برفکی مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه در استان تاکنون ۵۸ گونه پستاندار شناسایی شده و آذربایجان غربی از نظر تنوع پستانداران دارای رتبه دوم کشوری است گفت: پارک ملی دریاچه ارومیه در دنیا بزرگترین زیستگاه گوزن زرد وحشی و بزرگترین خاستگاه خالص ترین نژاد قوچ و میش ارمنی است.

گوزن زرد ایرانی از جمله گونه های بسیار مهم در دنیا به شمار می رود که این روزها حال و روز خوبی ندارد به طوری که هم اکنون طبق قوانین جزو گونه های در خطر انقراض و طبق لیست ارائه شده از طرف اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت که به لیست سرخ معروف است در رده EN یعنی در معرض خطر محسوب می شود.

قوچ و میش ارمنی در سایر جزایر دریاچه ارومیه از جمله اسپیر، اشک و به صورت فصلی در جزیره آرزو زیست می‌کنند، اما زیستگاه اصلی آن در جزیره کبودان می‌باشد و دلیل آن وجود پوشش گیاهی مناسب و منابع آبی خوب آن است.

کد خبر 4698933

منبع: مهر

کلیدواژه: سرشماری حیات وحش گوزن زرد ایرانی امید یوسفی محیط زیست آذربایجان غربی بوشهر قزوین شیراز شهرکرد ایلام عید غدیر خم گرگان هفته دولت یاسوج عید سعید قربان کهگیلویه و بویراحمد اربعین حسینی سانحه تصادف روز خبرنگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۰۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط بانان شهرستان فریمان، در حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، لاشه یک قلاده پلنگ را در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع «کلیلاق » این شهرستان کشف کردند.

مهدی اله پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در بررسی‌های مقدماتی محیط بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

وی اظهار کرد: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبد شکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت جام قرار دارد.

حضور گونه های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی ازدرختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیلهای غنی درمنطقه است که محلی برای زیست ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می رود این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی واقع شده است.

کوه کلیلاق با ارتفاع ۲۹۴۲ متر از قلل مرتفع منطقه و بلدنترین نقطه منطقه شکار ممنوع کلیلاق به حساب می آید و در این منطقه درختچه های زیربار (زرک کوهی) به وفور قابل مشاهده است.

منطقه 'کلیلاق' از تنوع زیستی غنی برخوردار است به طوری که حیواناتی مانند قوچ و میش وحشی، کل و بز، پلنگ و کفتار و انواع پرندگان، خزندگان و حشرات گوناگون را می توان در این منطقه مشاهده کرد.

هم اکنون ۲۱ درصد مساحت معادل دو و نیم میلیون هکتار استان خراسان رضوی که ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع است در قالب ۴۲ منطقه تحت پوشش حفاظتی محیط زیست است.

در حال حاضر ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۷ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در خراسان رضوی زیست می کنند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902094

دیگر خبرها

  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض
  • نقشه ژنتیکی پرواز: پستانداران چگونه تکامل یافتند تا در هوا شناور بمانند؟
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان