صرفاٌ به پریایی نماز در مساجد اکتفا نشود/ نصیبمان از مداومت در مسجد رفتن چیست؟
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۱۰۶۸
حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر وحیدی، استاد و پژوهشگر مرکز تخصصی نماز در گفتوگو با ایکنا تصریح کرد: در روایات آمده است اگر کسی در رفتن به مسجد مداومت داشته باشد، یکی از هشت چیز یا همه آنها نصیب او خواهد شد؛ رفیق خوب و دوستی که در رسیدن به امور خدایی برای او سودمند و مفید است؛ دانش و علم تازه؛ دلیل محکم برای تقویت و اعتقاد به مسائل دینی؛ رحمت مورد انتظار؛ سخنی که او را از هلاکت نجات میدهد؛ سخنی که او را هدایت کند؛ ترک گناه از ترس خدا و حیا برای پرهیز از گناه.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه مسجد اگر واقعا مسجد باشد بهترین پناهگاه بشر است، گفت: ولی امروز مساجد از این کارکردها فاصله گرفتهاند. معتقدم اشتیاق مردم به مساجد کم نشده بلکه بسیار زیاد است ولی ما مسجد را از خواص اصلی آن دور کردهایم. با این همه اکنون مساجدی که به ویژگیهای اصلی خود توجه دارند به صورت پرشور فعالیت میکنند.
وحیدی با تأکید بر اینکه مسجد باید برای نوجوان و جوان محل رفع مشکلات و رشددهنده معنوی و مادی آنان باشد، تصریح کرد: خیلی از مساجد کشور صرفا به خواندن نماز اکتفا میکنند و امام جماعت و هیئت امنا با کوتاهیهای خود سبب کم رونقی مسجد میشوند.
استاد مرکز تخصصی نماز بیان کرد: هیئت امنای مساجد در مباحث مدیریتی مسجد باید ذیل چتر امام فعالیت کنند و در امور مربوط به امام جماعت دخالت نکنند ولی امام هم حق کم کاری ندارد؛ زیرا راهبری مسجد را برعهده دارد و این کم کاری را هم نمیتوان بر دوش هیئت امناء گذاشت.
وحیدی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به ائمه جماعات فرمودند که نوآوری داشته باشید و منظور از نوآوری گذاشتن میز پینگ پنگ در مساجد نیست، اظهار کرد: ایشان فرمودند که مراد از نوآوری زدن حرف نو و جدید و متناسب با نیاز و درک مردم در مساجد است.
راهکارهای جذب جوانان به مساجد
این محقق مرکز تخصصی نماز ادامه داد: امام جماعت باید اهل مطالعه به روز باشد و در این راه از متخصصان علم و اندیشه نیز کمک و مشورت بگیرد. برنامههای جذاب هفتگی در مساجد برنامهریزی کند؛ یک شب در هفته میتواند وقت مسجد در اختیار خانوادههای شهدا و خاطرات شهدا قرار گیرد و از جانبازان و ایثارگران برای این منظور دعوت شود. همچنین یک شب برای مباحث تفسیر قرآن، یک شب برای بیان معارف نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و همچنین فرصتی برای پاسخگویی به سؤالات اقشار مختلف به ویژه جوانان ایجاد شود.
مساجد پایگاه کرسیهای آزاداندیشی شوند
وی با تأکید بر لزوم پاسخگویی به مساجد بیان کرد: مساجد باید به یکی از مراکز مهم برای کرسیهای آزاداندیشی تبدیل شوند و جوانان پرسشهای فرهنگی و دینی خود را به مساجد بیاورند و پاسخ خود را هم در این محل معنوی دریافت کنند، عدالت خدا را زیرسؤال ببرند، از ولایت فقیه، معاد و ائمه جماعات هم باید پاسخ قانعکننده و مستدل داشته باشند؛ اگر جوانی بگوید ما فارسی زبانها چرا باید نماز را به عربی بخوانیم و به فارسی نخوانیم باید او را قانع کنیم وگرنه شبهات در اذهان آنها خواهد ماند.
وحیدی با تاکید بر اینکه باید مسجد به پایگاهی برای رفع مشکلات اجتماعی تبدیل شود تصریح کرد: امور مرتبط با ازدواج، رسیدگی به فقرا و رفع مشکلات قشرهای مختلف تا جای ممکن باید از طریق مساجد انجام شود و حتی کمک به رونق تولید میتواند با برخی امور اقتصادی از طریق مساجد انجام شود مانند خرید چرخ خیاطی برای بانوان بی بضاعت و ... .
این محقق و استاد حوزه با بیان اینکه ائمه جماعات برای رساندن مسجد به کارکردهای واقعی خود باید همه وقت خود را صرف امور مسجد کنند اضافه کرد: این مسئله مستلزم تامین معیشتی امام جماعت است بنابراین بخشهای دیگر هم باید نسبت به این مسئله انجام وظیفه کنند تا امام جماعت با فراغت بال بیشتری بتواند به این کار بپردازد.
اختلاف برای مساجد بلاست
وحیدی در پاسخ به سؤالی در مورد وجود اختلافات در میان مسئولان مساجد در اغلب مساجد تصریح کرد: معتقدم همان طور که مردان در خانه مصداق قوامون علی النساء باید باشند در مسجد هم همه مدیران باید زیرنظر امام فعالیت کنند، بانی مسجد، هیئت امناء، کانونهای مساجد و بسیج و... و اگر همه به حرف خدا گوش دهند و منیتها کنار برود اختلافات هم اندک خواهد شد بنابراین وقتی امور تا حدود زیادی درست میشود که مسئولان مساجد اخلاص داشته باشند؛ امروز اختلافات در مساجد، بلا شده و باعث کمرنگ شدن نقش مسجد است.
وحیدی با اشاره به نقش مؤثر مسجدیها برای جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به مساجد ادامه داد: بنده به کرات با افرادی مواجه شدهام به علت یک برخورد بد تا آخر عمر پا در مسجد نگذاشتهاند و برعکس کسانی به علت یک برخورد مناسب به مسجد علاقهمند شدهاند؛ بنابراین باید محیط مسجد را برای جذب فراهم کنیم و به هر کدام از کودکان و نوجوانان کارهای مدیریتی مانند مهر جمع کردن، بخش کفشداری، قند توزیع کردن، مکبری و اذان گویی و توزیع قرآن و ... را بسپریم تا با علاقه به مسجد بیایند و بدانیم این احترام و شخصیت قائل شدن به بچهها بیش از سپردن کارها در روحیه آنان موثر است و سبب جذب آنان به مساجد و بهادادن به شخصیت آنان خواهد شد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن ایکنا قم وحیدی مسجد روز جهانی مساجد اختلاف هیئت امنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۱۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یورش شهرکنشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، شاهدان عینی گفتند: نیروهای بزرگی از ارتش اشغالگر به منطقه شرقی نابلس هجوم بردند تا از ورود شهرک نشینان به آرامگاه یوسف (ع) محافظت کنند.
آنها تاکید کردند که درگیری بین دهها شهروند و ارتش رخ داد که در آن ارتش از گلولههای واقعی و بمبهای گازی استفاده کرد.
به نقل از مرکز اطلاعرسانی فلسطین، نیروهای اشغالگر به تعدادی از محلههای شرقی نابلس نیز یورش بردند و قبل از عقب نشینی، خانهها را تفتیش کردند.
خبرنگار الجزیره نیز گفت: ارتش اشغالگر به اردوگاه بلاطه در شهر نابلس یورش برد و خانهای را محاصره کرد.
منابع محلی از زخمی شدن یک جوان فلسطینی در درگیریهای مسلحانه پس از هجوم به این شهر خبر دادند.
«آرامگاه حضرت یوسف (ع)» در ضلع شرقی نابلس واقع است که تحت کنترل فلسطینیان است و شهرک نشینان ادعا میکنند که از زمان اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷، این مکان مقدس برای آنها است.
همچنین از سوی دیگر، نیروهای رژیم صهیونیستی با تشدید اقدامات خود در ورودی مسجد الاقصی و شهر قدیمی قدس اشغالی، ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی را در بامداد روز جمعه محدود کردند.
منابع محلی گزارش دادند که نیروهای اشغالگر از ورود دهها جوان بیت المقدس و فلسطینیهایی از داخل اراضی اشغال شده در سال ۱۹۴۸ برای اقامه نماز صبح به مسجد الاقصی جلوگیری کردند.
هزاران نمازگزار با وجود محدودیتهای صهیونیستها توانستند خود را به مسجد الاقصی برسانند و در نمازخانهها و صحنهای آن نماز صبح را بخوانند و تا نماز جمعه در آنجا بمانند.
دهها مرد و زن تبعیدی مستقر در مسجدالاقصی، علیرغم تهدیدها و محدودیتهای اشغالگران، نماز صبح را در مجاورت مسجد الاقصی و در خیابانهای شهر قدیمی در نزدیکترین نقطهای که میتوانستند به جا آوردند.
همزمان با جشن موسوم به «پسح عبری» در چهارمین روز متوالی، نیروهای اشغالگر همچنان شهر اشغالی قدس را به پادگان نظامی تبدیل کردهاند.
نیروهای اشغالگر به شدت در شهر قدیمی قدس مستقر شدهاند و ادعا میکنند که جشنهای شهرک نشینانی را که در روزهای گذشته یورشهای تحریک آمیز انجام دادهاند، تامین میکنند.
روز پنج شنبه بیش از ۱۶۷۹ شهرک نشین تحت حفاظت شدید امنیتی نیروهای اشغالگر به مسجد الاقصی هجوم بردند و در آنجا مراسم تلمودی برگزار کردند و نیروهای اشغالگر از حضور ساکنان و نمازگزاران در محل جلوگیری کردند.