Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@19:14:12 GMT

برداشت انجیر از باغ‌های سردشت آغاز شد

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۱۸۱۹

برداشت انجیر از باغ‌های سردشت آغاز شد

صلاح‌الدین حق‌گوی روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش بینی می‌شود که با توجه به بارندگی‌های مناسب بهاره امسال ۵۰۰ تن انجیر از سطح باغات این شهرستان برداشت شود.
وی افزود: عمده‌ترین ارقام این محصول، انجیر محلی هستند که شامل «زرده»، «توپه»، «شله»، «حاجی‌آلکا» و غیره است.
وی میانگین برداشت از باغ‌های این محصول را در هکتار هفت و نیم تا هشت تن اعلام کرد و افزود: برداشت این محصول تا اواخر مهرماه در سطح این شهرستان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«حق‌گوی» اضافه کرد: محصول انجیر به صورت تازه‌خوری در بازار سردشت مصرف و قسمتی هم به میادین میوه شهرهای همجوار و همچنین اقلیم کردستان صادر می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی سردشت گفت: با توجه به شرایط و اقلیم آب‌ و هوایی این شهرستان معرفی ارقام جدید و پرمحصولی که سازگاری بیشتری دارند از جمله برنامه‌های این مدیریت در سالجاری خواهد بود.

وی بیان کرد: محصول انجیر سردشت علاوه بر مصرف به صورت تازه‌خوری به صورت خشک شده نیز به شهرستان‌های همجوار ارسال می‌شود. 

درخت انجیر نیمه‌گرمسیری است و زمستان‌های ملایم همراه با بارندگی‌های پراکنده و تابستان‌های گرم را ترجیح می‌دهد؛ اثر گرما و رطوبت در میوه انجیر نسبت به نوع مصرف میوه متفاوت است. 
این میوه منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین‌های A و B و C است.

شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی و در نوار مرزی ایران با عراق واقع شده و ۸۰ هزار هکتار از مساحت آن را عرصه‌های جنگلی تشکیل می‌دهد. 
به غیر از انجیر، سالانه هزاران تن انواع انگور، گردو، بادام، سماق، سقز و انواع گیاهان دارویی نیز از جنگل‌های سردشت استحصال و روانه بازار مصرف می‌شود.  
در سردشت ۲۸ هزار و ۹۴ هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که ۹ هزار و ۷۷۸ هکتار آبی و ۱۸ هزار و ۳۱۶ هکتار به صورت دیم است؛ سالانه ۱۲۲ هزار تن انواع محصولات دامی، آبزی، زراعی و باغی در سردشت تولید می‌شود.
۷۵۶۲/۶۱۸۵/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برداشت محصول سردشت کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۱۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد

به گزارش خبرنگار مهر، مجید نبی پور ظهر امروز یکشنبه در بازدید از یکی از مراکز خرید گندم در شهرستان حمیدیه با بیان اینکه امسال ۷۵۴ هزار هکتار از مزارع خوزستان زیر کشت گندم رفت، به ورود سامانه بارشی در مرحله برداشت گندم به استان اشاره کرد و افزود: ۸۶۴ هزار تن گندم از مزارع استان پیش از آغاز بارش‌ها برداشت شده بود که از این میزان ۵۶۰ هزار تن گندم در مراکز خرید روباز انبار و بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم به سیلوها منتقل شده بود.

نبی پور اضافه کرد: با توجه به هشدارهایی که صادر شده بود، جلسه‌های متعددی با ارگان‌های مربوطه از جمله استانداری، جهاد کشاورزی، اداره کل غله و بازرگانی، تعاون روستایی برگزار شد و با همکاری گمرک نیز کامیون‌های حمل کالا به سمت حمل محصول گندم برای انتقال از مراکز روباز به مراکز مسقف سوق داده شد.

وی با بیان اینکه در کمتر از یک هفته ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف استان خوزستان انتقال داده شد، تصریح کرد: مرکز خرید حمیدیه یکی از مراکز مهمی است که حدود ۱۶ هزار تن گندم در آن انبار شده است؛ همچنین کمتر از ۵ درصد از گندم‌های خریداری شده در مراکز خرید روباز باقی مانده که در مدت امروز تا فردا به مراکز مسقف انتقال داده خواهد شد.

وی ادامه داد: در طول سه روز بارندگی با استفاده از پوشش‌های پلاستیکی و برزنتی گندم موجود در مراکز خرید روباز پوشانده شد و از این رو مردم نگران وارد شدن خسارت به محصول گندم موجود در مراکز خرید نباشند.

نبی پور افزود: به حدود ۱۰۰ هزار هکتار از مزارعی که برداشت گندم در آنها صورت نگرفته بود، خسارت بین ۲۰ تا ۷۰ درصدی با میانگین ۴۰ درصد ناشی از ناشی از تگرگ، آب‌گرفتگی و… وارد شده است.

وی تصریح کرد: در روزهای آینده برآورد خسارات مزارع برداشت نشده که ۵۰ درصد از کل مزارع گندم را تشکیل می‌دهد، انجام خواهد شد.

نبی پور اظهار کرد: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ کمباین در سال جاری برای برداشت محصول گندم در خوزستان به کار گرفته شد که این میزان در سال گذشته ۲ هزار و۲۰۰ دستگاه بود؛ همچنین سرعت برداشت نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر بود که در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ هزار تن محصول بیشتر برداشت شده است.

کد خبر 6097334

دیگر خبرها

  • افتتاح کتابخانه در روستای بیوران شهرستان سردشت
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • آغاز برداشت گل گاو زبان در شهرستان املش
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • برداشت گوجه سبز از باغ های سرخه
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • آغاز گل چینی از گلستان های گل محمدی اردستان
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار
  • برداشت گل محمدی از گلستان‌های کاشان + تصاویر