Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-05-07@04:44:25 GMT

ظریف: آمریکا قادر به ناامن کردن خلیج فارس نیست

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۲۶۶۲

ظریف: آمریکا قادر به ناامن کردن خلیج فارس نیست

به گزارش وانانیوز،  محمدجواد ظریف در موسسه امور بین‌الملل در موضوع خطر جنگ و آینده خلیج‌فارس، اظهار داشت: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ کشور‌ها باید روابط اقتصادی را با ما عادی کنند، ولی آمریکا به آنان فشار می‌آورد و اجازه این کار را نمی‌دهد.

وی افزود: هدف تحریم‌های آمریکا مردم عادی هستند این نوعی تروریست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان مردم را تحت فشار قرار می‌دهند تا مواضعشان را تغییر دهند این تعریف تروریسم است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز آزادی دریانوردی ما را تهدید می‌کنند، تاکید کرد: آنان ادعا می‌کنند کشتی ما را براساس نظر اتحادیه اروپا گرفتند، ولی می‌دانیم قوانین اتحادیه اروپا فرامرزی نیست همه باید به قوانین بین‌المللی متعهد باشند. اگر کشور‌ها به قوانین بین‌الملل احترام نگذارند هرج و مرج می‌شود.



ظریف با بیان ایران با هزار و ۵۰۰ مایل ساحل بزرگترین کشور خلیج فارس است، تصریح کرد: نیمی از تنگه هرمز تحت کنترل ماست کسی نمی‌تواند امنیت هرمز را بدون ایران تامین کند، آنان بدانند نمی‌تواند ناامنی ایجاد کنند اگر کسی امنیت خلیج‌فارس را می‌خواهد باید برای همه کشور‌ها باشد ما آماده تعامل با کشور‌هایی هستیم که در این زمینه علاقه‌مند هستند.

وزیر امور خارجه گفت: چرا کشور‌ها اجازه می‌دهند آمریکا برای آنان قلدری کند، آمریکا زورگو است و ما زیر بار زور نمی‌رویم.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره خطر اصلی خلیج فارس، خاطرنشان کرد: پهپاد آمریکا وارد آب‌های ایران شد و با سلاح‌های ایرانی آن را زدیم هیچ بحثی در اینکه در آب‌های ایران حضور داشت، وجود ندارد.

وی اظهار داشت: نشان دادیم علاقه‌مند به افزایش تنش‌ها نیستیم، دو سال با جان کری مذاکره کردم به سند ۱۵۰ صفحه‌ای رسیدیم ما دو جانبه و چند جانبه صحبت کردیم، اما آمریکا تصمیم گرفت از این توافق خارج شود و سیاست فشار حداکثری و جنگ اقتصادی علیه ایران را ایجاد کرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آن‌ها بودند که جنگ علیه ما را شروع کردند ما کاری علیه آن‌ها نکردیم. آمریکایی‌ها فکر می‌کردند ایران هفت روزه فرو می‌پاشد. چنگیز و صدام به ایران حمله کردند همه رفتند ایران ماند و از هفت هزار سال پیش تاکنون آنجا پابرجا هستیم.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره مکانیزم ایران برای ارتباط با آمریکا برای کاهش درگیری‌ها؛ گفت: اگر بخواهیم پیام فوری به آمریکا بدهیم از این طریق سفیر سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا است اقدام می‌کنیم.

به رغم تحریم آمریکا وظیفه ام را انجام می‌دهم

وی با بیان اینکه به تازگی به اسکاندیناوی دعوت شده است، به سفرش به آسیا در آینده نزدیک اشاره کرد و درباره تحریمش توسط آمریکا، گفت: به رغم اینکه آمریکا من را تحریم کرد، ولی دارم کارم را انجام می‌دهم.
وزیر امور خارجه یادآور شد: هیچ دارایی در خارج از ایران ندارم و تنها چیزی که می‌توانم انجام دهم صحبت کردن است، من یک دیپلمات هستم و سلاح حمل نمی‌کنم و حتی بلد نیستم شلیک کنم.

ظریف درباره بحران افغانستان و سوریه گفت: ایران، روسیه و ترکیه در پایان دادن به بحران سوریه موفق بودند و روند آستانه باعث کاهش تنش در سوریه شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال جنگ ایران و امریکا، گفت: البته کسانی در آمریکا به جنگ علاقه‌مند هستند، ولی همه طرف‌ها باید تلاش کنند به این مرحله نرسند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در مورد جزییات سفرش به فرانسه افزود: گفت: وگو‌ها و پیشنهاد‌هایی با رییس جمهوری فرانسه داریم. ما همیشه آماده ایم با طرف‌های باقی مانده در برجام گفتگو کنیم و آماده ایم پیشنهادات فرانسه را بررسی کنیم  

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۲۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس

محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌هاست.

آلودگی‌های با منشاء خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل نظیر استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است. در این شرایط رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به نقش دیپلماسی بر کاهش مشکلات زیست‌محیطی خلیج فارس تاکید می‌کند.

چالش‌های زیست محیطی خلیج فارس

 سید علی صالح پور با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان اظهارکرد: ما از سال گذشته به بعد با از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان شاهد ایجاد فضای جدید در منطقه هستیم. این تحول زمینه‌های زیادی را برای ایجاد تعامل و مناسبات جدید بین ایران و کشورهای دیگر ایجاد می‌کند. در سطوح سیاست علیا (high politics) اراده و اهتمام میان رهبران سیاسی برای توسعه و نزدیک شدن روابط وجود دارد. در سطوح سیاست سفلی (low politics) نیز باید از ابزارها و زمینه‌های موجود برای تقویت روابط بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به تقویت روابط میان ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کند، محیط زیست است. چالش‌های محیط زیستی خلیج فارس متنوع است.  این پهنه‌ آبی از منظرهای مختلف که بیشتر ناشی از  آثار مخرب تغییرات آب و هوایی است، شرایط حساس و شکننده‌ای دارد. مسایل مربوط به آلودگی‌ها، طوفان‌های گرد و غبار و تنش آبی نیز مطرح است.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این شرایط بیش از پیش لزوم جمع شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس حول یک محور احساس می‌شود و باید به کمک هم نسبت به رفع این مسایل اقدام کنند. ما پیش از این در نشست‌های مختلف به کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی خود را در راستای کمک به رفع چالش‌های زیست‌محیطی این پهنه آبی اعلام کرده‌ایم و حتی حاضر هستیم در چارچوب یک ساختار هشت کشوری یعنی شش کشور واقع در جنوب خلیج فارس به علاوه ایران و عراق در این زمینه اقدام کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه موضوعی می‌تواند در اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس قرار بگیرد، گفت: مهم‌ترین موضوعی که در چارچوب دیپلماسی زیست‌محیطی در حوزه خلیج فارس می‌تواند مطرح شود، «آلودگی نفتی» است که در سطح خلیج فارس پراکنده است. متاسفانه این پهنه آبی به علت عبور شمار تعداد زیادی نفتکش و نشت قابل توجه نفت از آن‌ها یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان محسوب می‌شود.

صالح پوردر پایان اظهارکرد: محیط دریایی خلیج فارس بسیار حساس است و به‌راحتی سیستم چرخش آب در این منطقه آسیب می‌بیند. فعالیت تاسیسات آب شیرین‌کن و گرمایش آب موجب تخریب مرجان‌ها می‌شود و از مهم‌ترین نکاتی است که در این پهنه آبی قابل توجه است و می‌تواند به عنوان اولویت‌ برای همکاری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس مد نظر قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین| کمک نظامی آمریکا قادر به توقف روسیه نیست
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • تأمین مالی حدود ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلج فارس
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال
  • بلینکن: به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم