Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@03:24:49 GMT

چراغی که به مسجد روا نیست!

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۴۴۸۸

چراغی که به مسجد روا نیست!

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان به کمبود ۱۳۰ مسجد در استان گلستان اشاره کرد و گفت: در اکثر شهرها و شهرک‎های تازه تأسیس با فقدان مسجد روبه‎رو هستیم.

خبرگزاری شبستان -گرگان؛ داود خاندوزی: در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجد الاقصی در سال 1348  توسط رژیم غاصب صهیونیستی  به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت و لذا شاهد آن هستیم که هر ساله 31 مرداد ما را به عنوان «روز جهانی مسجد» گرامی می‎داریم و در کشورهای اسلامی در این روز به این بهانه برنامه‎های مختلفی برگزار می‎شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جای خالی برنامه‎هایی برای بزرگداشت مسجد الاقصی در روز جهانی مسجد

این روز بهانه‎ای است که موضوع مسجد الاقصی در افکار عمومی مسلمانان مثل مسئله فلسطین فراموش نشود، اقدام صهیونیست‎ها و هزینه‎های سنگین برای ایجاد گنبد طلایی بر قبه‎الصخره که در نزدیکی مسجد الاقصی است و انحراف کشیدن افکار عمومی مسلمانان توسط صهیونیست‎ها  اهمیت توجه به موضوع مسجد الاقصی را نشان می‎دهد و لذا در روز مسجد جای برنامه‎هایی مثل روز قدس در سطح مساجد خالی است که نیاز است متولیان امر در این خصوص برنامه‎ریزی داشته باشند.

 

اما هویت مسجد نیز از دیگر نکاتی است که باید در این روز به آن توجه شود گرچه در چهل سال عمر انقلاب اسلامی از نظر کمی تعداد مساجد کشور رشد خوبی داشته اما نسبت به سایر کشورهای اسلامی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی باید به مساجد کشور اهتمام بیشتری شود و از سویی نباید فراموش کنیم که راز ماندگاری و صلابت انقلاب اسلامی در وجود مسجدهای فعال و انقلابی بوده که هم در پیروزی انقلاب و هم در دوران دفاع مقدس نقش بزرگی را ایفاء کرده است.

 

قداست مسجد کمتر از قرآن کریم نیست

قداست مسجد کمتر از قرآن کریم نیست و همانطور که نمی‎توان بدون وضو به کلام‎الله مجید دست گذاشت به همان شکل نیز نمی‎تواند فردی با بدن ناپاک و غیر مسلمان به حریم مسجد وارد شود.

 

در طول تاریخ اسلامی هیچ کسی نمی‎تواند نقش مساجد را نادیده بگیرد و این مسجد بود که منجر به تربیت نسل ماندگار انقلاب اسلامی شد و این مسجد بود که کانون‎هایی لشگرهای اسلامی را برای اعزام به جبهه‎های جنگ به وجود می‎آورد.

 

لذا باید امروز در امتداد واژه «اسلام انگلیسی» و «اسلام محمدی» واژه« مسجد انقلابی» را با «مسجد غیر انقلابی» در نظر بگیریم چرا که سعادت و سربلندی مسلمانان در گروی اسلام محمدی و مسجد انقلابی است نمی‎توان  اذانی که از مناره مسجد انقلابی پخش می‎شود را با اذان مسجدی که برای منافع استکبار خطری ایجاد نمی‎کند یکی دانست.

 

از سویی دیگر ملاک و معیارهایی برتری انسان‎ها در مسجد باید بر اساس میزان معیارهای اسلامی تعریف شود و  نباید برخی بی‎اخلاقی‎ها که منشاء در تضادهای طبقاتی افراد جامعه و یا خوی اشرافی‎گری و چشم و هم چشمی وجود دارد در سیره مساجد جایی برای خود دست و پا کنند که این امر منجر به پیراهه‎های تازه در مسیر حرکتی اسلام خواهد شد.

 

مسجد و مدرسه دو مکانی هستند که برای خانواده‎ها قداست خاصی دارند و باید بستری در فضای آموزشی و تربیتی فراهم شود که خانواده‎ها به جای کلاس‎های خصوصی با هزینه‎های گزاف با خیال راحت فرزندان خود را به مدرسه و یا مسجد بفرستند و از آینده تربیتی فرزندان خود مطمئن باشند.

 

عدم وجود روحانی به عنوان یک پیشوا و مدیر در برخی مساجد و هیئت‎امنای خلاق و پویا در مسیر جذب جوانان به مسجد، عدم توجه به دغدغه‎های اقشارهای مختلف مردمی در برنامه‎های مسجد، برنامه‎ریزی برنامه‎های مختلف برای رده‎های سنی در سطح مسجد، فاصله زیاد و دسترسی سخت برخی مساجد و مسائل آموزشی هیئت‎امنا مساجد و  ... موضوعاتی است که دست‎اندرکاران مساجد به آن اهتمام دارند و با برنامه‎ریزی‎هایی که وجود دارد در صدد هستند که مساجد از فضای کیفی بهتری برخوردار باشند.

 

«حجت‎الاسلام نورالله ولی‎نژاد»  در این خصوص در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می‎گوید: مسجد محور زندگی و مرکز ثقل زندگی مسلمانان است و طبق قائده شهرها و روستاها بر اساس مسجد تنظیم می‎شود و بر این اساس در هر روستا و شهرکی مسجد در محور و مرکزیت قرار دارد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان یادآور شد: ممکن است خلاف آن را در بخشی از دیار ببینم و آن هم اشتباهی است که در طراحی شهرک و روستا مرتکب شدیم  و مسجد را مرکز ثقل قرار ندادیم.

 

سهولت دسترسی به مسجد

حجت‎الاسلام ولی‎‎نژاد افزود:  مسجد برای حضور اقشار مختلف مردم باید در مکانی احداث شود که سهولت در دسترسی داشته باشند و همه طبقات جامعه به آسانی بتوانند به مسجد بیایند.

 

وی افزود: استان گلستان جزو استان‎های خوبی است که از این نظر مشکل کمی دارد، در استان 2 هزار و 300 مسجد فعالیت دارد و ما در استان به‎ازای کمتر از هر یک هزار نفر یک مسجد داریم و این نشانه دین داری مردم این استان است که در احداث مسجد اهتمام داشتند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با بیان اینکه قالب مساجد از نماز جماعت بهره‎مند هستند و اما تعداد اقامه نماز جماعت در سطح مساجد متفاوت است، متذکر شد: مساجد که در استان اقامه نماز می‎شود  از درصد بالایی برخودار است که نشانه ایمان و دین داری مردم استان گلستان است.

 

حجت‎السلام ولی‎نژاد با بیان اینکه به میزان مساجد در سطح استان ائمه جماعت نیز در مسجد فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: در روستاها و شهرها ائمه جماعت داریم و قالب روحانیون در روستاها نیز اقامت دارند ، در دو سال گذشته برای اقامه نماز جماعت و برخورداری مساجد از روحانی مستقر تلاش زیادی شده و در این زمینه رشد خوبی را نیز شاهد هستیم.

 

کمبود 130 مسجد در استان گلستان

وی بیان کرد: در حدود 130 مسجد در استان نسبت به پراکندگی مساجد و جمعیت کمبود وجود دارد و این مهم به دلیل توسعه برخی از شهرها و شهرک‎هایی است که مسجد در آن ایجاد نشده و امیدواریم به همت خیرین بتوانیم این تعداد مساجد را در استان احداث کنیم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان  با بیان اینکه در اکثر شهرها و شهرک‎های تازه تاسیس با فقدان مسجد روبه‎رو هستیم، افزود: در گرگان نیز در  مسیر نهار خوران مساجد کمی وجود دارد.

 

حجت‎الاسلام ولی‎نژاد به نماهایی مسجد در ساخت و سازهای جدید اشاره کرد و گفت: مسجد به شکل کلی می‎تواند الگویی واحدی داشته باشد و حتمال مناره و یا یک نمای مخصوصی دارد و در برخی نقاط در استان گلستان  در جزئیات ساخت شاید تفاوت معنا‎داری وجود داشته باشد ولی باید به این مهم اهتمام داشت که مسجد باید از نمای دقیقی برخوردار باشد و چهره شهر را مذهبی نشان دهد و باید به این مهم اهتمام داشته باشیم که مسجد مجتمع عمومی نیست و باید این نقیصه را برطرف کنیم.

 

وی مسجد را یک مکان عمومی و مقدس برشمرد و افزود: در برخی  از نقاط استان بین مساجد فاصله زیادی وجود دارد  که باید به حداقل برسانیم و در برخی احداث مسجد خیلی نزدیک به هم صورت می‎گیرد و باید فاصله‎ای برای آن در نظر گرفت.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان یادآور شد: مساجد باید از امام جماعت برخوردار باشند و  دست اندرکاران مساجد و خدام نیز باید  دوره های آموزشی را طی کنند و در این مسیر گام‎هایی نیز برداشته شده و باید این نواقص را برطرف کنیم.

 

اهتمام به جوانگرایی در هیئت امنای مسجد 

حجت‎الاسلام ولی‎نژاد تاکید کرد:  هیئت‎امنا و بزرگان مسجد باید تلاش کنند که در کنار خود به موضوع جوان‎گرایی نیز توجه داشته باشد و رسم و رسوم مسجد‎داری را به جوانان آموزش دهند جوان از نشاط برخوردار است و روحیه‎بهتری دارد و جوان یک سرمایه برای جامعه به‎شمار می‎روند.

 

وی با بیان اینکه در برخی مساجد عدم حضور جوانان در هیئت‎امنا به عنوان یک نقیصه‎ای است که وجود دارد، افزود: اکثریت و یا همه هیئت‎امنا مسجد گاها از افرادی با سنین بالا هستند و جوانان خود را نسبت به چنین مساجدی غریبه می‎دانند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان تاکید کرد: اساسا مساجد مامن و پناگاه مردم هستند و دست اندرکاران مسجد توصیه می کنیم جاذبه‎ها را برای ورود اقشار مختلف در فعالیت‎های مسجد  بالا ببرند و برای جوان ،نوجوان، بزرگسال، خردسالان و بانوان برنامه داشته باشند تا از فضای مسجد استفاده شود.

 

حجت‎السلام ولی‎نژاد متذکر شد: در آستانه ماه محرم و صفر هستیم و توصیه می‎کنم که مساجد تلاش کنند که مزاحمتی برای همسایه‎های خود به وجود نیاورند ، شاید در مسجد روزانه در این ایام و گاهی در برخی از مساجد استان به شکل روزانه مراسم ختم در طول سال  برگزار می‎شود و همسایه‎ها آسایش از صدای بلندگوهای مسجد ندارد و درخواست داریم که بلندگوهایی بیرون مساجد را خاموش کنند.

 

وی گفت: همچنین در ایام ماه محرم و صفر در دیرهنگام در طول شب بلندگوهای خود را روشن نکنند و میزان صدای بلندگوها نیز مناسب باشد.

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: عید غدیر عید غدیر خم غدیر مساجد روز جهانی مسجد روزنامه مسجد سومین جشنواره طنین مسجد روز جهانی مساجد بیرجند دغدغه های مساجد مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان مسجد الاقصی روز جهانی مسجد مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۴۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند

به گزارش قدس خراسان، مساجد از صدر اسلام نقش اساسی در پیشبرد اهداف فرهنگی، علمی و سیاسی اسلام داشتند و پایگاهی برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بوده‌اند، این نقش مساجد در پیش از انقلاب نیز رونق خاصی در برخی مساجد شاخص شهر مشهد داشت که در نتیجه این فعالیت‌ها در مساجد انقلاب به بلوغ خود رسیده و در سال ۵۷ به پیروزی رسید.

مساجد پس از انقلاب نیز به روند رو به رشد ادامه دادند اما با افزایش جمعیت و تأسیس بیشتر مساجد در مشهد کم‌کم این فعالیت‌ها در برخی مساجد کمرنگ شده و کارکردهای سیاسی و اجتماعی مساجد به حاشیه رفته است، به‌ گونه‌ای که در برخی مساجد تنها نمازجماعت اقامه می‌شود و هیچ فعالیت دیگری صورت نمی‌گیرد.

برای بررسی علمی و دقیق این موضوع به سراغ هادی وکیلی، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد رفتیم تا نظر او را در این باره جویا شویم.

وکیلی اظهار کرد: از زمان تأسیس مسجد در صدر اسلام و در زمان پیامبر اکرم(ص) مسجد یک کاربرد اساسی و بنیادی داشت که مبتنی بر آن تعریف کاربردهای متفاوتی از آن تحت نظارت شارع و رهبر دین به میدان می‌آمد و عمل می‌شد.

استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه کاربرد اصلی مسجد محل عبادت است و مشخصاً کلمه مسجد از سجده و سجود می‌آید به این معنا که مسجد محل نماز خواندن است، گفت: نماز و سجده عالی‌ترین مرتبه نماز است، اما با توجه به اینکه در دین اسلام نماز بسیار توصیه شده و عمود دین خوانده شده است، مسجد به عنوان عالی‌ترین مکان عبادت در نظر گرفته شده، اما قرآن و سیره پیامبر(ص) نمی‌گوید در مسجد فقط نماز بخوان چون عالی‌ترین سطح عبادت است؛ چرا که دیگر مناسک شرعی نیز عبادت است و در مساجد انجام می‌شده و عبادت به معنای اعم در مسجد به عنوان پایگاه اصلی انجام می‌شده است.

توجه به عبادت و مسجد به معنای اعم کلمه در صدر اسلام

وی افزود: برنامه‌های عبادی همچون اعتکاف و پرداخت صدقه و زکات نیز در مسجد انجام می‌شده، این موارد نشان‌دهنده این است که در مسجد عبادات خاص و مناسک شرعی نیز انجام می‌شده، به عنوان مثال در آیه ولایت، امیرالمؤمنین(ع) در حال رکوع نماز زکات داده‌اند، بنابراین مسجد را نباید به یک حکم فقهی و نماز محدود کرد.

وکیلی درباره معنای عبادت در اسلام نیز گفت: عبادت در اسلام یک معنای اعم دارد، همان طور که حضرت محمد(ص) فرموده‌اند: «یک ساعت تفکر از ۷۰سال عبادت بدون تفکر ارزشمندتر است»، امام رضا(ع) نیز در این باره می‌فرمایند: «عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست؛ عبادت واقعی، تفکر در کار خدای جلیل است». با این معنا بقیه عبادات مانند گفت‌وگوهای علمی نیز در مسجد انجام می‌شده است.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه مسجد در زمان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) محل تدریس و بحث و گفت‌وگوی علمی بوده و جایگاه فرهنگی و علمی داشته است، عنوان کرد: اکنون نیز برخی مسجد و مجتمع فرهنگی می‌سازند که در واقع همان گستره مفهوم مسجد است؛ چرا که باید در مسجد کار فرهنگی خوب انجام شود همان کارکردی که در صدر اسلام نیز از آن استفاده می‌شده است.

وی ادامه داد: در عرصه سیاسی نیز پیامبر(ص) بسیاری از مشاوره‌های سیاسی و نظامی را در مسجد انجام می‌دادند، همچنین بسیاری از خطبه‌ها درباره امور سیاسی و کشورداری را در مسجد ایراد می‌کردند، بنابراین مسجد محل انجام عبادات به معنای کامل است.

وکیلی با اشاره به سیره پیامبر اسلام(ص) بیان کرد: در سیره پیامبر(ص) به لحاظ گروه‌های اجتماعی انحصاری وجود نداشت و در مسجد مردان و زنان در همه رده‌های سنی، همچنین فقرا و اغنیا می‌توانستند حضور داشته باشند.

استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم الگوی درستی برای تمدن نوین اسلامی از مسجد داشته باشیم و عرضه و احیا کنیم، باید مسجد با تمامی کارکردهایش احیا شود، اگر مسجد را تنها به محلی برای خواندن نماز جماعت تبدیل کنیم، درِ مسجد نیم ساعت پیش از اذان باز شود و یک ساعت پس از اقامه نماز بسته شود و کارکرد دیگری برای این فضای معنوی و الهی تعریف نشود، این کار تناسبی با کارکردهایی که در صدر اسلام و در سیره معصومین(ع) در مسجد انجام می‌شده، ندارد.

وی درباره پیشینه فعالیت‌های مساجد در پیش از انقلاب گفت: در سال‌های ۲۰ تا ۵۷ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد محل توجه و بهره‌برداری از ابعاد چندگانه خودش شد، یعنی متدینان و عالمان دینی به این موضوع بیشتر اهمیت دادند که مسجد نباید تنها محل نماز باشد، بلکه باید محلی برای تربیت جامعه و نسل جوان باشد، به همین دلیل در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در مساجد مهمی در شهر مشهد فعالیت‌های دیگری گزارش و دیده شده، از جمله در مسجد کرامت، مسجد امام حسن مجتبی(ع)، مسجد بناها، مسجد حوض لقمان، مسجد فیل و مسجد صاحب الزمان(عج) کارکردهای چندگانه‌ای همچون کارکردهای اجتماعی، امور خیریه، تربیتی، آموزش قرآن و معارف و کلاس‌های معارف و احکام فقهی انجام می‌شده است.

تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد

وکیلی افزود: در این مساجد فعالیت‌ها و کنش‌های سیاسی نیز به صورت محسوس و نامحسوس در پیش از انقلاب انجام می‌شد، فعالان سیاسی در مساجد مشهد با یکدیگر آشنا می‌شدند و نخستین رفتارهای تشکیلاتی برای حرکت‌های سیاسی را تمرین می‌کردند. همچنین انجام فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و اردو و کوهنوردی از پایگاه‌های مساجد در پیش از انقلاب آغاز شد، به ویژه مساجد کرامت و امام حسن مجتبی(ع) که رهبر معظم انقلاب کلاس‌های آموزشی داشتند، نقش مهمی در آن زمان ایفا کردند و در پس از انقلاب نیز این برنامه‌ها اجرا می‌شد.

دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: خوشبختانه پس از انقلاب نیز مساجد با همین کارکرد جلو آمدند اما متأسفانه در برخی از مساجد این کارکردها مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ چرا که اکنون فعالیت برخی مساجد مشهد به همان ساعات نماز جماعت محدود شده و این مکان بزرگ با سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و هزینه‌هایی که برای ساخت آن‌ها صرف شده است، گاهی اوقات صبح تا ظهر یا بعد از ظهر و شب‌ها تنها به مجلس ترحیم اختصاص پیدا می‌کند، در حالی که برخی مساجد دیگر جلسات بصیرتی، دوره‌های تربیتی و کلاس‌های درسی برای همه گروه‌های سنی و جنسی برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید کاری کنیم سه مکان مهم مسجد، مدرسه و خانه به هم پیوند بخورند و دارای کارکردهای مشترک باشند، گفت: بخشی از کارکردهای مدرسه را باید مسجد بر عهده بگیرد و برعکس برخی کارکردهای مسجد مانند اقامه نماز جماعت را مدرسه اجرا کند، خانواده نیز باید به ‌گونه‌ای با مسجد و مدرسه در ارتباط باشد تا این سه مکان مکمل یکدیگر باشند، اگر بتوانیم این‌ها را به درستی با یکدیگر مرتبط کنیم و خانواده‌ها کودکانشان را درون این مثلث تربیت کنند، نتایج خوب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاصل می‌شود.

خبرنگار: فریده خسروی

دیگر خبرها

  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان