Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش قصد داریم به بررسی جالب‌ترین و جدیدترین مسائل حوزه نجوم بپردازیم.

هر آنچه باید از سیاره مشتری بدانید

مشتری بزرگ ترین، پرجرم ترین، پر خطرترین و دارای سریع ترین دوره تناوب چرخشی سیارات، در منظومه شمسی است؛ این سیاره قوی ترین میدان مغناطیسی و بیشترین تعداد قمر را دارد، کشفیات جدید نشان می دهد تعداد کل قمرهای مشتری به ۷۹ عدد می‌رسد، این سیاره، گازهای اولیه از ابر میان ستاره ای که خورشید را شکل داده اند، در درون خود نگه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشتری بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی است، برای تصور بزرگی این سیاره کافیست بدانید این سیاره گازی به تنهایی  دو برابر تمام سیاره‌های این منظومه است؛ مقام اول قدرت گرانش هم در منظومه شمسی به این سیاره می‌رسد.

مریخ چگونه تمام آب سطح خود را از دست داد؟

سال‌ها پیش روی مریخ مقدار زیادی آب وجود داشت اما حدود چهار میلیارد سال پیش مریخ میدان مغناطیسی جهانی‌اش را از دست داد و به یک سیارۀ متفاوت تبدیل شد؛ بدون این سپر محافظ، این سیاره در معض تابش‌های خورشیدی قرار گرفت که در نهایت منجر به آن شد که این سیاره توانایی پشتیبانی از آب مایع در سطحش نداشته باشد.

یکی از مطالعات جدید دانشمندان نشان داده است که میل شدید این سیاره به تولید طوفان‌های غباری بزرگ هم به ناپدید شدن آب مایع از سطحش کمک کرده است، بخار آب در ارتفاع اصلی‌اش می‌تواند متراکم شود و بصورت باران یا برف به سطح سیاره بازگردد، همانند سیاره زمین اما در ارتفاع بالاتر و جدید در مریخ، مولکول‌های آب با تابش خورشیدی تجزیه می‌شوند و عناصر آن در فضا پراکنده می‌شود.

برخورد یک ریز سیاره که به زمین حیات بخشید

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط متخصصان سیاره‌شناسی، برخورد زمین با یک ریز سیاره به اندازه مریخ در حدود ۴.۴ میلیارد سال قبل تقریباً تمام آبی را که سیاره ما را قابل سکونت کرد به زمین آورد، همین برخورد باعث ایجاد ماهواره طبیعی زمین یعنی کره ماه شده است که محور زمین را تثبیت کرد.

 با دانش فعلی ما زمین یک سیاره بسیار غیرمعمول و منحصر به فرد است. گذشته از این واقعیت که این سیاره تنها میزبان حیات هوشمند است، ویژگی‌های فیزیکی عجیبی دارد که یکی از آنها پوشیده بودن سه چهارم از سطح آن با آب مایع است؛ از طرفی تنها قمر زمین آنقدر بزرگ است که تأثیرات عمده‌ای بر زمین دارد.

همۀ فضانوردانی که به ماه سفر کردند

در روز ۲۰ جولای ۱۹۶۹ نیل آرمسترانگ با گفتن جمله بیادماندنی «این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است» به عنوان نخستین انسان بر روی ماه گام نهاد، اما این ماموریت تنها حضور انسان در ماه نبود. پس از این سفر، پروژه‌های سرنشین دار آپولو ۱۲-۱۴-۱۵-۱۶و۱۷ نیز در طی سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ در ماه فرود آمدند و در مجموع ۱۲ نفر موفق شدند در ماه قدم بزنند.

در جریان ماموریت‌های «آپولو» و به دنبال آزمایش سخت افزارهای این برنامه در مدار زمین و ماه با سفینه‌های آپولو ۷ تا ۱۰، بالاخره مرحله نهایی و اصلی کار یعنی فرود بر ماه با پرتاب سفینه آپولو-۱۱ در ۱۶ ژوئیه ۱۹۶۹ آغاز شد، سفینه‌های آپولو ظرفیت سه نفر را داشتند اما در مدار ماه یک فضانورد در ناو اصلی می‌ماند و به گرد ماه می‌چرخید و دو نفر دیگر با سفینه ماه‌نشین بر سطح ماه فرود می‌آمدند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۵۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) ویدئوی عجیبی که ۳.۵ میلیون نفر را سرکار گذاشت!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: چندثانیه

tags # هالیوود سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
  • (ویدئو) ویدئوی عجیبی که ۳.۵ میلیون نفر را سرکار گذاشت!
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • سیاره مشتری چه زمانی شروع به حرکت در منظومه شمسی کرده است؟
  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)