Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعلام جنگ اسرائیل علیه عراق، آغاز دوباره جنگ نیابتی بین ریاض و ابوظبی، بررسی پیشنهاد فرانسه در مورد برجام از سوی ایران و هشدار آمریکا برای کمک به نفتکش ایرانی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به سرنگونی یک هواپیمای جاسوسی در عراق از سوی حشدالشعبی نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، حشدالشعبی عراق یک فروند هواپیمای جاسوسی را بر فراز یکی از مقرهای خود در نزدیک بغداد منهدم کرد.

سازمان حشد الشعبی در بیانیه‌ای که در این ارتباط منتشر کرده، اعلام کرده است که پدافند هوایی این سازمان یک پرنده شناسایی ناشناس را حین پرواز بر فراز مقر تیپ ۱۲ خود (واقع در کمربند بغداد) پس از شناسایی، منهدم کرد.

در بیانیه حشد الشعبی همچنین آمده است: «پدافند هوایی حشد الشعبی، مأموریت هواپیمای دشمن را ناتمام گذاشت.»

تا کنون جزئیات بیشتری از این عملیات منتشر نشده، اما پیش از این جانشین فرماندهی حشدالشعبی نسبت به پرواز هرگونه هواپیماهای ناشناس بر فراز مقرها و انبارهای مهمات هشدار داده بود.

اعلام جنگ اسرائیل علیه عراق

احمد الاسدی نماینده پارلمان عراق اعلام کرد که ورود رژیم صهیونیستی به حریم هوایی عراق به مثابه اعلام جنگ ضد عراق است.

وی افزود: سکوت درباره تجاوز، موضع عقلانی نیست و عقلانیت و واقع بینی سیاسی اقتضا می کند که از همه گزینه های دیپلماتیک استفاده شود. باید تحرک بین المللی برای دفاع از حاکمیت عراق که از سوی اسرائیل و متحدان آن نقض می شود، انجام شود.

الاسدی بیان کرد: تحرک عربی و بین المللی و منطقه ای باید انجام شود و علیه هدف قرار گرفتن حریم هوایی وامکانات نظامی خود باید دست به اعتراض بزنیم.

وی گفت: گزینه پاسخ و واکنش نشان دادن به این حملات باقی و برقرار است زیرا آنها جنگ را خواستند باید به این جنگ طلبی و اعلام جنگ واکنش کوبنده ای داده شود و وظیفه شرعی و ملی آنرا ایجاب می کند که جنگی که علیه ما به راه انداخته اند با واکنش روبرو شود.

آغاز دوباره جنگ نیابتی بین ریاض و ابوظبی

درگیری‌ها بین نیروهای تحت امر امارات با نیروهای دولت منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن، به رغم سفر هیأتی از شورای انتقالی جنوب این کشور همچنان ادامه دارد.

شبکه الجزیره به نقل از منابع محلی در یمن شامگاه پنجشنبه (۳۱ مرداد) اعلام کرد که نیروهای «النخبه الشبوانیه» وابسته به شورای انتقالی جنوب در منطقه «عتق» واقع در استان «شبوه» (جنوب یمن و شرق استان عدن) با نیروهای منصور هادی شدیدا درگیر شده‌اند.

نیروهای «الحزام الامنی» شورای انتقالی جنوب یمن نوزدهم مرداد شهر عدن را بعد از چهار روز درگیری با نیروهای دولت منصور هادی به اشغال خود درآوردند و این نیروها و دولت مذکور را از این شهر فراری دادند.

به رغم مخالفت دولت منصور هادی و درخواست عربستان سعودی از شورای انتقالی برای گفت‌وگو، نیروهای این شورا به عملیات نظامی خود در شرق استان عدن ادامه داده و استان «ابین» را به کنترل خود درآورند.

درگیری‌ها در استان شبوه در حالی آغاز می‌شود که هیأت شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) به رهبری «عیدروس الزبیدی» سه‌شنبه این هفته وارد جده شد. سفر این هیأت به درخواست رسمی وزارت خارجه سعودی بود.

هیأت مذکور دیروز با «خالد بن سلمان»، وزیر دفاع سعودی و سفیر سابق ریاض در واشنگتن در شهر جده دیدار و گفت‌وگو کرد.

العربیه نوشته است که بن‌سلمان از این هیأت به دلیل قبول دعوت ریاض و سفر به جده قدردانی کرده است. وزیر دفاع سعودی طی این دیدار از هیأت شورای انتقالی خواسته است که به جای جنگ و درگیری در جنوب یمن با دولت منصور هادی، به گفت‌وگو روی آورده و با این دولت علیه انصارالله در شمال متحد شوند.

دولت منصور هادی حوادث شهر عدن را «کودتای از پیش‌ طراحی شده امارات» علیه خود می‌داند و طی بیانیه‌ای که سه‌شنبه این هفته بعد از نشست کابینه منتشر کرد، خواستار مقابله با شورشیان مسلح مورد حمایت ابوظبی شد . این دولت بارها از عربستان‌سعودی خواسته برای مقابله با نیروهای مورد حمایت ابوظبی، متحد ریاض در حمله به یمن، به این دولت کمک کند.

بررسی پیشنهاد فرانسه در مورد برجام از سوی ایران

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر خود در نروژ اعلام کرد که جمهوری اسلامی پیشنهادات فرانسه در خصوص بازیابی توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند اما دخالت‌های آمریکا در خلیج فارس را تحمل نخواهد کرد.

وزیرخارجه ایران همچنین با اعلام آمادگی خود برای مذاکره جدی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در روز جمعه در پاریس، افزود: پیشنهاداتی از سوی طرفین ایرانی و فرانسوی مطرح شده است و فردا بر سر این پیشنهادات بحث خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با هشدار به آمریکا مبنی بر عدم تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس گفت: مشخص است که قصد آمریکا برای حضور نظامی در خلیج فارس، مقابله با ایران است. آمریکا انتظار نداشته باشد هنگامی که کسی به آب‌ها ما می‌آید و ما را تهدید می‌کند، ساکت بمانیم.

وی افزود: ما جنگی را در خلیج فارس آغاز نمی‌کنیم اما از کشورمان دفاع خواهیم کرد.

هشدار آمریکا برای کمک به نفتکش ایرانی

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه گفته دولت این کشور قاطعانه تحریم‌ها علیه نفتکش «گریس‌۱» که به «آدریان‌دریا» تغییر نام داده را اجرا خواهد کرد و هر گونه کمک به این ابرنفتکش که در حال حرکت در دریای مدیترانه است ممنوع است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا که خواسته نامش فاش نشود در گفت‌وگو با رویترز از کشورها خواسته به نفتکش ایران اجازه پهلوگیری ندهند. او گفت: «بخش کشتی‌رانی زیر ذره‌بین است و ما قاطعانه تحریم‌های آمریکا را اجرا می‌کنیم.»

وبگاه‌های رصد اطلاعات مربوط به خطوط کشتی‌رانی مدعی شده‌اند نفتکش آدریان دریا در حال حرکت به سمت یونان است، اما نخست‌وزیر یونان پنجشنبه گفت این نفتکش در حال حرکت به سمت این کشور نیست. 

مقام آمریکایی گفت ایالات متحده علیه هر کسی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به نفتکش مورد نظر کمک کند اقدام خواهد کرد.

وی گفت: «همه طرف‌ها در بخش کشتی‌رانی باید ارزیابی‌های مناسب را انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند در حال تجارت با طرف‌های تحت تحریم یا محموله‌های مشمول تحریم نیستند و یا تجارت برای چنین طرف‌ها یا محموله‌هایی را مستقیماً یا غیرمستقیم تسهیل نمی‌کنند.»

این نفتکش که حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت خام ایران است، از یک ماه و نیم پیش در توقیف جبل طارق بود و نهایتا بامداد دوشنبه (به وقت تهران) این منطقه را ترک کرد. وبگاه‌های رصد خطوط کشتی‌رانی مقصد این کشتی را بندر «کالاماتا» در یونان اعلام کرده‌ بودند. 

این نفتکش در حالی آزاد شد که دولت آمریکا رسما از جبل طارق خواسته بود به بازداشت آن ادامه دهد. وزارت خارجه آمریکا حدود یک هفته پیش در بیانیه‌ای به یونان و دیگر بنادر مدیترانه هشدار داده است که در صورت میزبانی از این نفتکش، ممکن است با تحریم روبرو شوند. 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه اردوگاه شهید باهنر محمد عزیزی فریدون احمدی ناصر احمدی سامانه باور ۳۷۳ علی فرجی ائتلاف دریایی آمریکا لیگ نوزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۷۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده

به گزارش همشهری آنلاین،‌ «یودی لووی»، رئیس سابق بخش جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد در مصاحبه‌ای با یک رسانه اسرائیلی گفته چنانچه شرکای اسرائیل قصدی جدی برای تضعیف تهران دارند باید زیرساخت‌های نقل و انتقالات پولی این کشور را هدف قرار دهند.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته «لوی» سال ۲۰۱۶ بعد از ۳۵ سال کار برای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از سمتش به عنوان واحد جنگ اقتصادی موساد کناره‌گیری کرد.

مسئولیت لوی در دوران حضور در موساد تحقیق درباره گردش مالی دولت‌ها و گروه‌های متخاصم با اسرائیل شامل حماس، حزب‌الله و ایران بوده است.

او در این مصاحبه با تایمز اسرائیل از شرکا و متحدان اسرائیل خواسته «نوع متفاوتی از جنگ اقتصادی» را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بگیرند: جنگی که روی مردم ایران اثرگذار نباشد و در عین حال، مانع از انتقال پول از سوی ایران به گروه‌های متحدش در غرب آسیا شود.

لوی گفت: «طی سال‌های متمادی با هماهنگی قاسم سلیمانی، ایرانی‌ها زیرساختی باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول به سراسر دنیا ایجاد کردند.»

این کارشناس سابق موساد تصریح کرد تحریم‌ها علیه ایران تا اندازه زیادی بی‌اثر بوده‌اند زیرا آن‌ها تنها اعلام شده و هرگز اجرا نشده‌اند.

او گفت: «بسیاری از کشورها در دنیا احساسشان این بود که تحریم‌های آمریکا انگیزه‌های سیاسی دارند.»

لوی اضافه کرد: «در صدر آن‌ها کشورهای اروپایی قرار داشتند که احساسشان این بود که آن‌ها بابت تجارت با ایران تحت فشارهای شدید قرار می‌گیرند و حتی مجازات می‌شوند در حالی که آمریکا هیچ تحریمی علیه برخی کشورهای دیگر مانند قطر که در آنجا منافع دارد اعمال نمی‌کند.»

تایمز اسرائیل نوشته گزارش‌ها حاکی است ایران به طرز فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌های نفتی مهارت کسب کرده است.
در یک جلسه استماع در کنگره آمریکا در ماه دسامبر، «کلیر جانگمن»، یکی از مقام‌های گروه موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (یوآنی) گفت که درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده است.

گروه «یوآنی» که ارتباطاتی با دولت آمریکا و رژیم اسرائیل دارد گروهی متشکل از مقام‌های سابق امنیتی، دیپلمات‌ها و محققان آمریکایی است که هدف خود را فشار بر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند.

یانگمن در آن جلسه مدعی شد که برآوردها حاکی است حدود ۳۰۰ کشتی تحت مالکیت و تحت پرچم کشورهای مختلف در حال حاضر نفت ایران را حمل و آن‌ها را به مقصد می‌رسانند.

کد خبر 847194 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و اسرائیل موساد خبر ویژه تحریم

دیگر خبرها

  • پهپاد آمریکا و نفتکش انگلیس هدف قرار گرفت
  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران
  • مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • حماس: آمریکا شریک جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها است
  • چرا آمریکایی‌ها در طبس زمین‌گیر شدند؟/ آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم