Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@02:44:31 GMT

دشواری‌های اطفای آتش در جنگل‌های ارسباران

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۸۹۷۶

دشواری‌های اطفای آتش در جنگل‌های ارسباران

به گزارش ایرنا، محمرضا هنربر روز جمعه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: از روز دوشنبه تاکنون که آتش سوزی جنگل های ارسباران آغاز شد، بلافاصله هماهنگی و پیگیری های لازم برای مهار و اطفای آتش انجام شد. 

وی اظهار کرد: متاسفانه در ۴ روز گذشته که برای مهار آتش بالگرد نیاز بود، این  وسیله به منطقه اعزام نشد و در مقطع فعلی نیز برای مهار آتش و اعزام نیرو، آب و مواد غذایی به هلی برد نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: در موضوع تامین اعتبار هم مشکل داریم و برای رفع آن اساس باید اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ در اختیار مدیریت بحران قرار بگیرد. 

داود بهبودی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: فرآیند تامین اعتبار در تبصره های ۱۰ و ۱۲ طولانی است و به این دلیل باید سرعت عمل در تخصیص های ملی را داشته باشیم. 

جواد رحمتی، معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: باید با توجه به اینکه موضوع آتش سوزی جنگل های ارسباران خارج از اختیارات استانی است و تعریف مدیریت بحران به آن دلالت دارد، کمک های کشوری دست استان را بگیرد و بر این اساس باید ساختار مدیریت بحران در استان ها طوری باشد که امکان مدیریت وجود داشته باشد. 

قلی الله‌قلی‌زاده، نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز به اهمیت جنگل‌های ارسباران از نظر منابع طبیعی و معیشت مردم منطقه اشاره کرد و گفت: مردم منطقه همکاری خوبی در با دستگاه‌های مسئول داشتند و دستگاه‌ها نیز باید با تمام امکانات و تجهیزات خود برای مهار آتش‌سوزی تلاش کنند.

حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی هم با اشاره به وقوع ۲۵ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران از ابتدای امسال تاکنون، گفت: آتش‌سوزی اخیر از سه روز گذشته در یکی ۲ نقطه آغاز شده که در این مدت، تمام امکانات و تجهیزات موجود استان برای مهار آن به منطقه اعزام شده است.

داور نامدار، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی نیز به شیب تند، سنگلاخی و صعب‌العبور بودن منطقه آتش‌سوزی و دشوار بودن دسترسی و استقرار نیروها اشاره کرد و گفت: همه نیروهای عمل‌کننده تحت مدیریت فرماندار خداآفرین مشغول فعالیت هستند و جلوی توسعه آتش گرفته شده است.

وی درخصوص آخرین وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران نیز گفت: هم‌اکنون آتش‌سوزی در دو نقطه به طور کامل مهار شده و در دو نقطه نیز به صورت کنترل‌شده و نه شعله‌ور، ادامه دارد که امیدواریم تا بعد از ظهر امروز این دو نقطه نیز به طور کامل مهار شوند.

جنگل های ارسباران در شمال شرق و شمال آذربایجان شرقی به دلیل آنچه خطای انسانی اعلام می شود، دچار آتش سوزی شده و به رغم اطفای چندباره آتش و شروع مجدد آن به علت کوهستانی و بادخیز بودن منطقه، تاکنون بیش از ۳۰۰ هکتار جنگل خاکسستر شده  است.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظط تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود. 

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است. 

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

۳۰۹۳/۵۱۸

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر آذربایجان شرقی جنگل سازمان مدیریت و برنامه ریزی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری نماینده مردم قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۸۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است

رئیس ارتش انگلیس با اشاره به ضعف دفاع اوکراین، اذعان کرد کی‌یف با «جنگ دشواری» در مقابل پیشروی‌ نیروهای روسیه قرار دارد.

به گزارش ایسنا، مسئله ضعف دفاع اوکراین توسط بسیاری از مقامات غربی و رسانه‌ها برجسته شده است و احتمال می‌رود حتی با وجود کمک‌های گسترده‌ای که از سوی غرب به خصوص آمریکا به اوکراین سرازیر می‌شود، این کشور نتواند در مقابل قدرت روسیه به پیروزی برسد.

«تونی راداکین»، رئیس ارتش انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز بیان کرد: «فضای غمگین و ناامید کننده‌ای دفاع اوکراین را احاطه کرده و این کشور با جنگ دشواری در مقابل پیشروی نیروهای روسیه مواجه شده است.»

این اظهارات رئیس ستاد دفاع انگلیس درحالی مطرح می‌شود که پیش از این بارها مقامات غربی و حتی اوکراینی اذعان کرده‌اند که روسیه در بسیاری از موارد چندین برابر از اوکراین جلوتر است؛ موضوعی بدیهی که رسانه‌های آمریکایی از جمله تلویزیون سی‌ان‌ان پیشتر به آن پرداخته‌اند.

روزنامه فایینشال تایمز می‌نویسد پس از ماه‌ها عدم قطعیت درباره استراتژی غرب در اوکراین، راداکین با خوشبینی تمام درباره موقعیتی صحبت می‌کند که تمام کشورهای ناتو دغدغه «خرج بیشتر پول» را دارند. اما حتی خود اوکراین هم شک دارد که آیا حجم جدیدی از کمک‌ها می‌تواند به ثبات موضع متزلزل‌شده‌اش کمک کند یا خیر.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهار آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد
  • مهار آتش سوزی در ساختمان تجاری
  • مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری (فیلم)
  • مهار آتش‌سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • مهار آتش‌سوزی انبار در شهر ری/ از سرایت آتش جلوگیری شد
  • (ویدئو) مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است
  • مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  • وضعیت تجهیزات آتش نشانی در ایران چگونه است؟
  • کارگاه چوب بری در جاده مخصوص کرج در آتش سوخت