Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید نمکی روز جمعه در در بیست وچهارمین کنفرانس بینالمللی حمایت از جوامع ایمن در تبریز با بیان اینکه عمده ترین نقش و دلیل در تمام حوادث و سوانح متوجه انسان و عدم وجود انسان توسعه یافته است، افزود: در پنج برنامه توسعه قبل و ۶ برنامه توسعه بعد از انقلاب اسلامی به تولید و فروش نفت و میعانات گازی و ایجاد زیرساخت ها توجه شده است، اما هرگز نقشی برای انسان توسعه یافته در فرآیند توسعه در این برنامه ها تعریف نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: امروز انسان ابزار توسعه نیست، بلکه در ادبیات امروز توسعه، انسان توسعه یافته هدف غایی توسعه است و اگر به عوامل موثر در حوادث جاده ای شامل انسان، وسیله نقلیه و راه توجه کنیم، متوجه می شویم که انسان توسعهی افته می تواند دو عامل دیگر را تحت تاثیر قرار داده و آنها را نیز اصلاح کند.

نمکی با بیان اینکه انسان توسعه یافته به هیچ عنوان پولش را به پیش پرداخت خودروسازی نمیدهد تا ارابه غیراستاندارد تحویل بگیرد، تصریح کرد: اگر ارابه غیراستاندارد تحویل گرفت با علم به اینکه این ارابه می تواند عامل مرگ او شود، با سرعت ۱۵۰ کیلومتر رانندگی نمیکند و از رانندگی با سرعت بالا پرهیز میکند.

وی با تاکید بر اینکه در این مقطع حساس باید برای کاهش تلفات و حوادث جاده ای تمام انرژی خود را بر روی عامل انسانی متمرکز کنیم، به آیاتی از قرآن مجید اشاره کرد و گفت: خداوند در این کتاب آسمانی به شهر ایمن و امن و استانداردهای آن قسم می خورد و اعلام می کند اگر فردی قانون را شکست و به دیگری صدمه ای زد، با او خشونت اعمال شود تا تاوان و کفاره عمل بد خود را بپردازد و این موضوع نشان از برجستگی یک شریعت و پیشرفتگی یک مبنای اعتقادی است.

نمکی ادامه داد: بر اساس آمارها سالانه از حدود ۳۸۰ هزار مرگ و میر در کشور، ۳۱۳ هزار مورد به دلیل بیماری های غیرواگیر از جمله حوادث جاده ای و سایر سوانح است و هر سال ۱۰۰ هزار نفر به دلیل فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن در ایران جان خود را از دست می دهند.

وی به مرگ و میر سالانه ۱۶ هزار نفر در حوادث جاده ای کشور اشاره کرد و افزود: این رقم تنها مربوط به موارد ثبت شده در صحنه تصادفات است که باید ناتوانی ها و مشکلات روحی، روانی، اجتماعی و خانوادگی در پس از حوادث را نیز به این آمار اضافه کرد که بسیار قابل توجه است.

نمکی با بیان اینکه ۳۰ سال پیش پیشگیری از حوادث جاده ای را در برنامه های ملی اجرا کردیم، افزود: کمربند ایمنی از همان زمان ثبت شد و این باعث افتخار است که از همان زمان به این موضوع فکر کردیم و اداره کل مبارزه با بیماری های غیرواگیر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شد.

وی عامل اصلی در ارتقای تندرستی جامعه و کاهش حوادث جاده ای را انسان دانست و اضافه کرد: بر همین مبنا باید آموزش کافی به افراد جامعه مورد توجه جدی قرار بگیرد و این آموزش ها نباید قبل از اخذ گواهینامه رانندگی باشد، بلکه از زمان تحصیل در مدرسه باید آن را آغاز کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشریح کرد: اگر در کشوری مدرسه توسعه یافته وجود داشته باشد، پیشرفت آن کشور قطعی است، چون سرمایه های هر کشور در مدارس آن کشور حضور دارند و حتی باید در خانواده و پیش از مدارس، آموزش به انسان را برای کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث آغاز کرد که در همین راستا از نیمه دوم امسال طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" در کشور اجرا می شود.

نمکی با تاکید بر لزوم جامعه محور کردن آموزش ها، با بیان اینکه آموزش به انسانها باید جامعه محور، محله محور و فردمحور باشد، افزود: در راستای اجرای طرح فوق قرار است برای ۲۰ میلیون خانوار ایرانی یک رابط و سلامتیار و سفیر سلامت انتخاب شود و آموزش های ارتقای سلامت به درون خانواده ها برده شود.

وی مولفه های موثر بر سلامت در موضوع ترافیک را تنها مربوط به حوادث جاده ای ندانست و یادآوری کرد: آلاینده های زیست محیطی، ترافیک سنگین ماشین ها و انتشار گازهای سمی در فضای شهرها در ایجاد سرطان های ریه و ناهنجاری های رفتاری، روانی و بدخلقی ها و خشونت ها بسیار موثر است که باید برای آن راهکار پیدا کنیم.

نمکی بر اهمیت مدیریت پس از حوادث در رسیدگی به وضعیت مصدومان حوادث جاده ای اشاره کرد و گفت: بحث مدیریت تروما در حوادث را دنبال کردهایم و به نتایج خوبی رسیدیم که وقتی فردی سانحه دید برای کاهش عوارض و انتقال مصدومان باید چه اقداماتی انجام دهیم که طی سال های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی تهیه سند ملی برای تدوین نقشه راه مدیریت حوادث و ترافیک در کشور را لازم و ضروری برشمرد و افزود: این سند با همکاری وزارت بهداشت، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سایر نهادها تدوین خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بیست و چهارمین کنفرانس بین المللی حمایت از جوامع ایمن از امروز به مدت سه روز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس ۳۰ نفر از صاحب نظران و پژوهشگران حوزه ترافیک از ۲۰ کشور جهان حضور دارند.

۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر تصادفات رانندگی جهان سرمایه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۹۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد

 تیمور باقری اظهار داشت:  در تقویم سالیانه کشور هفتم اردیبهشت‌ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ملی ایمنی حمل و نقل نامگذاری گردید تا یادآور اهمیت موضوع و توجه به آمار سوانح  و اقدامات صورت گرفته برای ارتقای ایمنی  باشد.

وی گفت:سرعت غیرمجاز، منشا بیشتر تخلفات رانندگی است و فرهنگ‌سازی به عنوان مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از سوانح رانندگی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون حمل و نقل اداره کل  راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان  برنامه های مختلفی در مرکز استان و ادارات شهرستانی برای این هفته در نظر گرفته شده است که  از آن جمله می توان به اجرای طرح آموزش ایمنی به  کاربران جاده‌ای  ، توزیع کلاه ایمنی به موتور سیکلت سواران،  طرح کنترل و نظارت محسوس و نامحسوس بر نحوه فعالیت ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای در محورهای مواصلاتی تحت پوشش ، حضور در مدارس حاشیه راه‌های استان جهت ارائه آموزه‌های ترافیکی، نصب بنر حاوی پیام های ایمنی در مراکز تجمع رانندگان و مجتمع های خدماتی-رفاهی و ارسال پیام کوتاه بمنظور جلب توجه عمومی نسبت به مخاطرات سوانح رانندگی نام برد.

باقری  ، هدف از اجرای این برنامه ها را ایجاد حساسیت  در بین  عموم مردم جهت افزایش ایمنی تردد‌های جاده‌ای و تلاش برای کاهش تصادفات رانندگی، عنوان کرد و گفت: خوشبختانه  در ایام اجرای طرح نوروزی میزان تصادفات در این استان به میزان قابل توجهی کاهش داشت  که امیدواریم با تعامل همه دستگاه‌ها  و مردم تا پایان سال جاری، روند کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای ادامه یابد و شاهد سفرهای ایمن و بدون حادثه برای هموطنان عزیزمان باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کاهش حدود ۱۰ درصدی جانباختگان تصادفات در نوروز امسال
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفر‌های نوروزی
  • برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد
  • کاهش شمار قربانیان حوادث رانندگی در نوروز امسال
  • کاهش ۹.۵ درصدی مرگ در تصادفات نوروز ۱۴۰۳
  • مصدومیت سالانه نیم میلیون نفر در تصادفات/کاهش ۱۴ درصدی تلفات
  • کاهش آمار مجروحان و مصدومان حوادث در طرح سلامت نوروزی