کارگردان منطقه پرواز ممنوع: فیلم زبان مشترک با بچههای جهان دارد/ هادی حجازیفر از همان اول موافقت کرد
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۳۶۳۲
در سینمای رو به رشد کودک، ذائقه نوجوان هنوز ناشناخته است اما منطقه پرواز ممنوع یک آشنایی دوباره سینما با روحیات نوجوانی است. ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، فیلم «منطقه پرواز ممنوع» دومین ساخته حامد داسارگر و یکی از بهترین فیلمهای سینمای نوجوان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سوال اولم در ابتدا این است که فیلم «منطقه پرواز ممنوع» دارای حوزههای مختلف مفهومی مانند محیط زیست، مدافعین حرم، پهباد و موشک و... است. ایده اولیه فیلم از کدام یک از این مفاهیم سرچشمه گرفت؟
داسارگر: کار در ادامه مطالعه و علایق شخصی بنده که در ادامه فیلم اولی که ساختم یعنی هنگامه در تابستان 95 شکل گرفته است. زمانی که میخواستیم هنگامه را بسازیم فضای تنفس ما درباره سوریه و موقعیت ما در آنجا فضای حرف نزدن بود و باید سکوت میکردیم. فیلم را در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ساختیم که در آنجا مباحث مطالعات تاریخی وشفاهی خیلی جدی است. یکی از موضوعات مهمی که درباره آن مطالعه و تحقیق میشد مساله شهدای مدافع حرم بود. واقعیت این بود که برخی از این شهدا انسانهای فوقالعادهای بودند. ما هم به سراغ این موضوع مدافعین حرم رفتیم و سوژه اولیه آن از آنجا شروع شد.
فیلمی درباره رابطه پدر و پسری است
داسارگر: در این میان یکبار رفتیم سراغ شهید مرتضی عطایی که هنوز آن موقع شهید نشده بود و یک ماه بعد شهید شد. یک شب ما با هم بیرون رفتیم. ایشان پسر کوچک خود علی را هم آورد. آنجا یک رابطه جذاب پدر و پسری را مشاهده کردیم. همین شد ایده اولیه فیلم که ما یک فیلم پدر و پسری بسازیم. درباره پدری که نیست و پسری که هست. فیلمنامه هم نزدیک به 21 ماه طول کشید تا نوشته شود و آخر سر تبدیل شد به چیزی که تماشا کردید.
اما درباره بحث حوزههای مختلف محتوایی معتقدم که ما مسائل و موضوعات مختلفی را مطرح نکردیم. مساله فیلم موشک یا محیط زیست نیست. ما یک خانوادهای را مطرح کردیم که همزمان درگیر همه این مسائل هستند. این مسائل و مصادیقی که در فیلم میبینیم مسائل آدم فیلم ما است که با آنها ارتباط دارد. چیزی که در هسته اصلی فیلم وجود دارد همان مفهومی است که گفتم، یعنی رابطه پدر و پسری و پسری که در نبود پدر وظایاف سنگین و مهمی دارد. اینکه زمانی که پدر ما نیست پسر ما درگیر چه چالشهایی میشود؟
انتخاب لوکیشن ما انتخاب غلیظی است یعنی هم منطقه سرسبزی است و هم نزدیک به سایت موشکی. مانند نطنز که یکی از لوکیشنهای انتخابی ما بود که هم سرسبز است و هم نزدیک نیروگاه هستهای و تعداد زیادی از دانشمندان ما آنجا زندگی میکنند. بنابراین این فضای قصه است که به صورت طبیعی اینگونه برای ما جلوهگر شده است که گویا تمام این مسائل در فیلم قرار است نمایش داده شود. بنابراین این که یک شهر کوچک سرسبز میخواستیم از اولیات فیلمنامه ما بود ولی این که قرار باشد تا یک داستان درباره محیط زیست داشته باشیم ایده اصلی ما نبوده است. شاخ و برگهای بعدی فیلم مانند تم جاسوسی فیلم باعث شد تا بفهمیم که چقدر فیلم میتواند جذاب باشد.
نه خیلی رئال نه خیلی فانتزی
آیا پیام شما یک پیام راهبردی است یا در کنار فیلم داستانی و قصهگو فضا اینچنین اقتضا کرده است؟
داسارگر: البته از این واژه افراد زیادی در یادداشتها و مصاحبهها استفاده کردهاند مانند آقای دکتر عباسی که گفتند سینمای استراتژیک است. خود من اینچنین نیتی نداشتم که فیلمی بسازم که راهبردی باشد. بیشتر دنبال این بودم که فیلمی بسازیم که حرف جدی داشته باشد. روی زمین باشد و در عالم افسانهای و خیالی سیر نکند. چیزی که درباره صدها نفر اتفاق افتاده است و از طرفی هم جذاب و ماجراجویی داشته باشد. نه خیلی رئال و جدی و نه فانتزی محض.برخی خیال میکنند که این تیپ نوجوانان و داستانهای پیرامونی آن وجود ندارد در حالی که ما با تعداد زیادی از نوجوانان آشنا شدیم که 40 نفر خلبان پهباد دارند و در واقع مانند یک یگان بودند.
آقای مروت نژاد درست است که فیلم علی رغم آمادگی برای حضور در جشنواره فیلم فجر از آن کنار گذاشته شد؟
بامروت نژاد: نسخهای که برای جشنوراه فیلم فجر فرستادیم در حقیقت جزو نسخههای کامل و آماده به پخش ما بود. موسیقی انتخابی گذاشته بودیم و صداگذاری ما ایراد نداشت در حالی که همانطور که میدانیم زمانی که فیلم را تحویل میدهیم تا زمان پخش یک ماه فرصت است این در حالی بود که هنوز برخی از فیلمها در حال تصویر برداری بودند.
نوجوان را چون به رسمیت نشناختیم میگوییم یا برو به بخش کودک ملحق شو و سینمای کودک ببین یا میگوییم بزرگ شدی و برو سینمای بزرگسال را ببین
آن موقع نظر آقای داروغه زاده این بود که فیلم شما را دیدیدم و فیلم خوبی بود ولی بهتر است که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان شرکت داده شود. ولی در هر حال امسال که فیلم اکران شد مخاطبین خواهند دید که فیلم نسبت به دیگر فیلمهای اول چقدر جلوتر است. ما مطمئن بودیم که حتما میتوانستیم در رقابت باشیم. البته در بخش بین الملل فجر بودیم و دو اکران داشتیم و بازخوردهای خوبی هم چه از طرف افراد سینمایی و چه از طرف مخاطبین عام داشتیم.
البته این را باید اعتراف کنم که جشنواره کودک و نوجوان اصفهان فرق اصلی با دیگر جشنوارهها دارد آن هم این است که سالنهای سینما را خانوادهها پرمیکنند. این جشنواره در شهر و حال و هوای بسیار خوبی برگزار میشود و در یک کلام حال ادم را خوب میکند. این جشنوراه برای بچهها و خانوادهها مهم است و یک خاطره نوستالژیک برای بچهها میسازد. این خیلی فرق میکند با فضای جشنواره گلخانهای و شبه روشنفکری که نسبتی با مردم ندارد. از این نظر خیلی خوشحال هستم که در آن حضور دارم و امیدوارم محلی بشود برای دیدن فیلم و در اکران اصلی جواب خود را بگیرد. از مدیران جشنوراه هم به خاطر حمایتها و توجهی که به فیلم کردند تشکر میکنم.
ایا از طرف نهادهای سینمایی مانند فارابی حمایت هم شدید؟ از طرف دیگر ارگانها و سازمانها چطور؟
بامروت نژاد: خیر سراغ جایی نرفتیم و فیلم هم کم کم از یک مدیوم به مدیوم بزرگتر تبدیل شد و بنابراین هزینههای فیلم را خودمان تهیه کردیم.
نوجوان در جامعه ما مغفول است
به عنوان یک تهیه کننده و فیلمساز چه ارزیابی از سینمای نوجوان دارید؟ فیلمهایی که عموما فضای فانتزی و بچهگانه دارند و کمتر سراغ مفاهیم جدی و ویژه میروند؟
بامروت نژاد: ما قشری داریم به نان نوجوان ولی کلا در بازر تولیدات فرهنگی ما مغفول است. در کتاب تولیدات ما بسیار پایین است و کمتر تالیف داریم و باقی همه ترجمه است. نسبت تالیف به ترجمه کاملا وارونه است. در موسیقی هم همینطور است و در فیلم هم هرچه داریم وارداتی است. در همین جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم شاید 4 یا 5 تا فیلم بیشتر برای نوجوان نداریم. صرفا سن کودک و نوجوان نزدیک هم هستند ولی از نظر فضای فیلم کاملا با هم متفاوتاند.
ما مخاطب خودمان در سنین نوجوان را نشناختیم و اصلا با ذائقه آنها آشنایی نداریم و نمیدانیم که دنیا را چگونه میبیند؟ ادعایی که میتوانم بکنم این است که با این پیش فرض به سراغ فیلم رفتیم که دنیای نوجوان را بشناسیم. فیلمی بسازیم که هم برای نوجوان است و هم درباره نوجوان.
این موضوع که اقای داسارگر اشاره کردند که فضای محیط زیستی به فیلم اضافه شد از این ناشی میشود که یک نوجوان دوست دارد تا در محیط زیست مثلا یک یوزپلنگ را ببیند. یا مثلا ایده پرواز برای نوجوانان فوق العاده جذاب است برای همین عامدانه تصمیم گرفتیم تا آن را بیشتر بپرورانیم و غلیظترش کنیم. پس حرفم این است که کلا سینمای نوجوان سینمای مهجوری است و مخاطب سینمای نوجوان ما به رسمیت شناخته نشده است.
نوجوان بلند پرواز را ترسیم کردیم
البته در این دو سال اخیر هم تعداد فیلمها بهتر شده است و هم فارابی حمایتهای بیشتری کرده است نظر شما چیست؟
داسارگر: این اتفاقات افتاده است ولی واقعیت این است که بیشتر این فیلمها برای حوزه کودک است. تپلی و من، خاله قورباغه، پاستاریونی و... نوجوان هم داشتیم ولی تعدادشان خیلی کم است.فیلمهایی هم که هست درباره نوجوانی است در حالی که باید به عنوان یک ژانر شناخته شود و قواعد آن کاملا فرق دارد از بازیگری تا گریم و... فیلم فانتزی قواعد خودش را دارد و با آن تعریف میشود و باید قواعدش رعایت شود. نوجوان را چون به رسمیت نشناختیم میگوییم یا برو به بخش کودک ملحق شو و سینمای کودک ببین یا میگوییم بزرگ شدی و برو سینمای بزرگسال را ببین.
این آسیبی است که متوجه سینمای نوجوان شده است. معتقدم که سینمای نوجوان اشل کوچک شده سینمای بزرگسال ما است. فکر میکنم که توانستیم وارد دنیای نوجوان بشویم و مخاطب را متوجه این واقعیت کنیم که نوجوان دنیای پیرامون خود را چگونه میبینید. نه منطقی و کاملا روی زمین و نه کاملا ماورایی و فانتزی. بین این دو است بین زمین و آسمان است. تلاش ما این بود که نوجوان بلندپرواز را ترسیم کنیم که برای آمادگی مسابقه با مشکلاتی روبرو میشود و این مواجهه باعث میشود که با دنیای بزرگتری روبرو شود.
کار ما سخت بود. ما واقعا نمونه نداشتیم هرچه بود خارجی بود که مرور کردیم. هرچه ایرانی سراغش رفتیم کودک بود. ما تجربه و میراثی که از آن کمک بگیریم برای ساخت نداشتیم. در حالی که در سینمای غرب تعداد بسیار زیادی فیلم وجود دارد که میراثدار فیلمهای قبلی هستند و فیلمساز جدید دنیایی از فیلمها را دارد که میتواند از آنها کمک بگیرد. فیلم «کتاب جنگل» را ببینید که کارتون آن خیلی سال قبلتر ساخته شد؛ از آن چندین فیلم دیگر ساختند. وقتی میخواهی فیلم درباره فضا بسازی از ژرژ میلیس که فیلم سفر به کره ماه را ساخت پشتت هست تا فیلمی که ریدلی اسکات درباره مریخ ساخت.
اما متاسفانه فیلمهای شاخص ما در سینمای نوجوان چیست که بتوانیم نام ببریم؟ البته این فقر ژانر فقط در سینمای نوجوان نیست بلکه در دیگر حوزههای سینمایی نیز وجود دارد. مثلا امسال در جشنواره فجر فیلم ورزشی داشتیم، واقعا تا قبل از آن فیلم مهم ورزشی آن که رنگ و بوی رزمی داشته باشد فکر میکنم میرسد به «یاسهای وحشی» منظورم این است که بسیار قدیمی است. البته درباره همین فیلم هم از نظر محتوایی باید گفت که واقعا جای حرف داشت.
اما امروز سینمای نوجوان ما فارغ از این مباحث و موضوعات است و آن را فراموش کردهاند.
فیلم نوجوان بدون قهرمان بیمعنا است
درباره قهرمان سازی فیلم بگویید و اینکه آیا ضرورتی در ایجاد قهرمان حس کردید؟
داسارگر: واقعیت این است که فیلم در ژانر ساخته شده است و نمیتوان فیلمی ساخت که در گونه نوجوان باشد ولی قهرمان نداشته باشد. لوکیشنها و فضای جذاب و ماجرای جالب فیلم در ژانر ساخته شده است و به قهرمان و ماجرایی که در آن یک قهرمان حاضر باشد نیاز دارد.
درباره قهرمان هم چیزی در ذهن سینمای نوجوان ایران نداریم. مهمترین ویژگی آن هم هدف بزرگ و جسارت است. چیزی که مخاطب دوست دارد همین است که مانعها را کنار بگذارد و به هدفش برسد. اینکه جایی به خاطر رسیدن به هدف بزرگتر یک نوجوان به حرف مادرش گوش نمیدهد و البته عذاب وجدان هم دارد قابل چشم پوشی است. اینکه یک بچه در روستا میتواند کارهای بزرگی انجام دهد و از بکن نکنها میگذرد و به این نتیجه میرسد همان چیزی است که برای مخاطب جذابیت دارد.
فیلم در عین اینکه بومی است زبان مشترک دارد
زبان فیلم به نظرتان با زبان نوجوانان دنیا مشترک است؟
داسارگر: وقتی جهان بینی و دنیای زیستی فرق دارد برخی مفاهیم هم فرق دارد ولی برخی از مفاهیم هم مشترک است مانند ترس و شجاعت. اما در نبود پدر همه ناراحت می شوند و همه میخواهند شجاعت نشان دهند. ولی در مصداق و مدل رسیدن تفاوت هایی وجود دارد یا نیت بچهها. فکر میکنم که با زبان مشترک در جهان فیلم را ساختیم و تمام بچهها در دنیا آن را بفهمند و به خوبی درک کنند.
-آیا برای جشنوراههای خارجی تصمیمی دارید؟
بامروت نژاد: بله همزمان با اکران در جشنواره بین المللی فیلم فجر رایزنیهای خودمان را برای بحث بین الملل شروع کردیم و الان زیرنویس فیلم هم در حال ترجمه است. فکر میکنیم که زبان نوجوانانه فیلم قابل فهم برای همه نوجوانان دنیا است و تصویر از ایران و نوجوان ایرانی جذاب خواهد بود.
برخی از منتقدین و کارشناسان سینمایی ما ایرادی دارندکه فکر میکنند برای اینکه فیلم در فضای بین الملل اکران شود باید لازمان و لامکان باشد؛ یعنی از همه مزیتهای بومی خالی باشد تا بتواند زبان بین المللی پیدا کند. به قول آقای فراستی فیلم تا بومی نباشد بین المللی نیست. چرا که یک فیلم ژاپنی زمانی برای من جذاب است که در فضای ژاپنی نفس بکشم اگر قرار باشد که مانند فیلمهای وطن خودم باشد که دیگر مزیتی برای تماشا ندارد. این در نسبت با مخاطب خارجی بیشتر هم میشود؛ ما در ایران فیلم نوجوان کم دیدیدم ولی فیلمهای نوجوان بسیاری را تماشا کردیم. و اتفاقا جایی که میتوان رقابت کرد در مزیتهای بومی ما است. از این جهت به خاطر جذابیتهای بومی که فیلم دارد فکر میکنم که برای تماشای بچههای جهان جذاب باشد. بنابراین هم برای فیلم اتفاقات خوبی خواهد و هم برای تصویری که این فیلم میتواند از ایران در جهان بسازد.
درباره انتخاب بازیگران بگویید و اینکه چه مولفه هایی برای شما وجود داشت؟
داسارگر: این فرایند برای ما واقعا سخت بود و با کمک بازیگردان ما انجام شد. اصرار ما بر این بود که بازیگران جدید باشند و بکر. هیچ کدام از این بچهها فیلم بازی نکردهاند. ما از آموزشگاهها را دیدیدم تا مدارس و... همه جا را جستجو کردیم و کلی تست گرفتیم. این پروسه 4 ماه طول کشید و فراخوان زدیم و خودمان هم جستجو کردیم و نهایتا در میان چندصد نفر به این 3 نفر در ماه رمضان سال قبل رسیدیم . بچهها 2 ماه سر کلاس بازی بودند از 3 ساعت تا 10 ساعت. سفر رفتند به منطقه تا با فضا آشنا بشوند. به آنها میگفتم که اگر گفتم گریه کنید باید گریه کنید و کاملا باید طبیعی مانند بازیگران سینما خودتان را نشان دهید.
جایی که میتوان رقابت کرد میدان مزیتهای بومی ما است. از این جهت به خاطر جذابیتهای بومی که فیلم دارد برای تماشای بچههای جهان جذاب خواهد بود. بنابراین هم برای فیلم اتفاقات خوبی خواهد افتاد و هم برای تصویری که این فیلم میتواند از ایران در جهان بسازد.
فیلم نزدیک به 50 لوکیشن دارد و همه جا پستی و بلندی دارد و این برای بچهها سخت بود. نزدیک 22 جلسه شب کاری داشتیم و این برای بچهها دشوار بود که شبها نخوابند. خود بازیگر نقش محمد مهدی در 72 جلسه آفیش فقط پنج بار آن هم به خاطر مریضی نیامد. اینکه یک بچهای بیاید از ساعت 5 صبح گریم شود و تا آخر شب جلوی دوربین بازی کند واقعا سخت است.
فیلم را جدای از جشنواره برای بچههای زیادی نمایش دادیم که همه آنها به فیلم علاقه نشان دادند وخیالم راحت است از اکران و توجه به فیلم. واقعا فراتر از تصور من بود. بچهها را در سالنهای نمایش میدیدیم خندههایشان، تعجبها و حیرتهایشان و خلاصه تمام حرکات آنها را دیدم واقعا خوشحالم کرد. در کل مطمئنم اگر فیلم به دست بچهها برسد آن را خواهند دید و از آن لذت خواهند برد و به دوستان خودشان هم آن را پیشنهاد میکنند.
برای بچههای قصه مهم است
آیا فضای فیلم برای بچهها سیاسی یا گفتمانی نشد که بگویند با فیلم ارتباط برقرار نکردند؟
داسارگر: اصلا به هیچ عنوان، اصلا بچهها درگیر این مسائل نمیشوند این خطها برای ما مهم است. قصه برای بچهها مهم است. حتی یک مورد هم نداشتیم که بگویند فضای فیلم به کدام سمت است.
اتفاقا یکی از جذابترین صحنهها برای بچهها صحنه پرتاب موشک بود. اولین چیزی که برای ما ملموس میشود زبان است. ذهن بچهها مانند ما نیست که زمانی که مساله خط روی نقشه را دیدیم یا در سوریه زمانی که مدافعین را میبینیم یا مثلا هنگام پرتاب موشک صورتهای ذهنی خاصی برای ما ساخته شود برای بچهها چیزی که مهم است قصه و داستان است.
بامروت نژاد: دقیقا تجربه اینچنینی داشتیم با یکی دوستانمان. او که فعال رسانهای بود فیلم را دید و نکاتی را گفت فردای آن روز چندتا از بچهها را آورد و آنها فیلم را دیدند . از آنها درباره فیلم سوال کرد. بعد به من زنگ زد و گفت تمام چیزهایی که به تو گفتم را فراموش کن، واقعا بچهها طور دیگری فیلم را میبینند.
هادی حجازیفرد از همان اول موافق بود
آقای هادی حجازی فر چطور وارد فیلم شدند؟ نظرشان برای حضور در فیلم چه بود؟
داسارگر: ایشان گزینه اول ما برای حضور در فیلم بود ولی مشغله زیاد ایشان در فیلم مساله حضورشان را کمی سخت کرد. از همان روز اول جوابش مثبت بود فقط تنها مساله کارهای زیاد ایشان بود. به اعتراف کسانی که فیلم را دیدند حضور ایشان به فیلم کمک کرد و من هم خدا را شاکرم که همه چیز در کنار هم به خوبی قرار گرفت.
علت حضور بازیگر افغانستانی در فیلم چیست؟
داسارگر: هم ارتباط و حضوری که افغانستانیها در ایران دارند و هم در سوریه و تشکیل تیپ فاطمیون و افق دیدی که ما داریم که با ایشان یک امت و ملت بودیم و یکروزی دوباره در کنار هم یک ملت را تشکیل خواهیم داد، باعث شد تا یکی از بچههای افغانستانی را در فیلم بیاوریم. ما باید تا جایی که بشود حرکت تمدنی انجام بدهیم، الا بواسطه مدافعین حرم این فضا فراهم شده است.
انتهای پیام/
R1544/P/S4,34/CT13 واژه های کاربردی مرتبط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران جشنواره فیلم کودک سینمای ایران سینمای جهان سینمامنبع: تسنیم
کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران جشنواره فیلم کودک سینمای ایران سینمای جهان سینما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران جشنواره فیلم کودک سینمای ایران سینمای جهان سینما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۳۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سردار فدوی: مستکبرین عالم فکر نمیکردند روزی در منطقه غرب آسیا اساس آنها زیر سوال برود
جانشین فرمانده کل سپاه انقلاب اسلامی ایران گفت: مستکبرین عالم فکر نمیکردند که روزی در منطقه غرب آسیا آنچنان توانمندی به وجود بیاورد که اساس آنها را زیر سوال ببرد و برده است.
به گزارش ایلنا، دریادار پاسدار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه در مراسم بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سرلشکر شهید سید محمد حجازی اظهار کرد: بسیاری از ما از نظر سنی نسبت به شناخت شهید حجازی اطلاعات کافی نداریم چون شهید حجازی چند سال از ما بزرگتر بود و او پاسداری از انقلاب اسلامی را از زمان مبارزه با طاغوت را آغاز کرد.
وی ادامه داد: او به نحو احسن تمام مراحلی را که میبایست طی کند تا به مرتبه اعلای شهادت برسد، طی کرد و در همه این مراتب و همه سالهای طولانی مراقبت از خود شاخصه بزرگی بود که او داشت.
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به نقش شهید حجازی در محور مقاومت اظهار کرد: او یکی از عزیزانی است که تاثیرگذاریاش در جبهه مقاومت به قدری بود که عزیزان مقاومت هر مرتبه اثر خاص وجودی او را مرتباً تکرار میکردند.
وی با اشاره به حضور سردار حجازی بهعنوان فرمانده نیروی مقاومت بسیج افزود: هنگامی که شهید حجازی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بود از آنجا به رده یک نیرو رفت و نه در رده ستاد نیرو بلکه در رده یک نیرو شروع به کار کرد که حضور بیش از ۷ساله او برکات بسیاری داشت.
سردار فدوی اظهار کرد: شهدا و شهید حجازی در اعلی علیین و مراتب بالا قرار دارند که ذهن ما به آنجا خطور نمیکند ولی ما میتوانیم از شهید حجازی و سایر شهدا مدد بجوییم تا بتوانیم از وجود آنها بهره ببریم.
وی افزود: البته باید بررسی کنیم که آنها چه اقداماتی انجام دادند که موجب شد تا به چنین رتبهای برسند و با الگو گرفتن از این اقدامات به چنین مراتبی برسیم.
سردار فدوی با بیان اینکه باید شهیدانی همچون حجازی را الگوی خود قرار بدهیم، تصریح کرد: شهید حجازی با طمأنینه و سعه صدری که داشت در همه مسئولیتهای خود در پاسداری از انقلاب اسلامی، این ویژگی خود را بروز میداد.
وی ادامه داد: او در سالهای حضور در جبهه مقاومت موجب اقتدار و اوجگیری این جبهه شد و نقش بسیار موثری در این باره ایفا کرد. البته شهیدانی همچون سردار زاهدی نیز در این میان نقش بسیاری ایفا کردند.
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اینکه در اصل دوم قانون اساسی تاکید جدی بر موضوع پشتیبانی از مظلوم و دفاع در مقابل ظالم شده است، تاکید کرد: سپاه پاسداران با قدرت این تکلیف و این دستور را به اجرا گذاشت و بسیاری از پاسداران و مسئولان سپاه پاسداران در این رویه قرار گرفتند و حداکثر تلاش خود را انجام دادند همچون شهیدان حجازی، سلیمانی، زاهدی و بسیاری از شهدا.
وی با اشاره به مبارزات حضرت امام خمینی (ره) با آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه داد: ۶۰ سال پیش با شروع نهضت اسلامی، امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد و بعد از ۶۰ سال بیش از ۹۲ درصد از کشورهای جهان همان مطلبی که ایشان مطرح کرده بودند را در ۲۰۰ روز گذشته تکرار کردند.
جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه تفکر و شاخصه انقلاب اسلامی در اقصی نقاط دنیا به یک مکتب تبدیل شده است، بیان کرد: این در اثر حرکت عظیم انقلاب اسلامی بود و پس از نقطه عطف او یعنی پیروزی انقلاب اسلامی به یک جریان مستمر تبدیل شد که تفکر، روند و شاخصههای انقلاب اسلامی در اکثر نقاط دنیا البته آنهایی که به انقلاب اسلامی نزدیکتر بودند، انجام شده است.
وی افزود: امروز در مرکز شیطان بزرگ در آمریکا علیه نظام استکباری آمریکا و صهیونیستها شعار داده میشود که به طور خاص در روزهای اخیر در دانشگاههای آمریکا آن را شاهد هستیم.
سردار فدوی ادامه داد: این روند منحصر به مسلمانان، شیعیان و جبهه مقاومت نیست البته به همه مستضعفان عالم که تحت ظلم قرار گرفتند هم موکول نیست بلکه همه کسانی که از دل خود از آنچه شیاطین مانند شیطان بزرگ آمریکا و ایادی آن همچون رژیم صهیونیستی به وجود آوردهاند، اعلام برائت میکنند و علیه سردمداران آن شعار میدهند. این حرکت یک حرکت شتابدار و رو به جلو است که دائماً تداوم دارد.
جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به فرامین فرمانده معظم کل قوا در حمایت از جبهه مقاومت تصریح کرد: امام خامنهای (مدظلهالعالی) به ما دستور داده است تا مطابق با فرامین خداوند متعال از مظلومان حمایت کنیم.
وی ادامه داد: ما پشتیبانی از مظلوم در برابر ظالم را دائما ادامه میدهیم یعنی آنهایی که میخواهند در برابر ظلم ظالمان و مستکبرین ایستادگی کنند و حریت و آزادگی را که در خلقت همگان قرار دارد به منصه ظهور برسانند و این روند هر روز ادامه دارد.
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه ضمن اشاره به تحولات غزه در مبارزه با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: چقدر زیبا در این ۲۰۰ روز جلوهگری کردند کسانی که شاید ۱۰ سال پیش اسمی از آنها وجود نداشت. هنگامی که خبیثان آمریکایی و ایادی آنها به یمن حمله کردند، گفتند که یمن فقیرترین کشور جهان است و طی یک یا دو هفته میتوانیم به مقاصد خود دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: همچون یمن، جبهه مقاومت در عراق حزب الله لبنان چرا که بر اساس قاعدهای که خداوند با صراحت در قرآن کریم اعلام کرده است اقدام کردند یعنی انجام تکالیفی که خداوند بر عهده آنها قرار داده است. البته تکالیفی که خداوند بر عهده بندگان خود گذاشته است پیش از تکلیف توانمندی اجرای آن را به بنده خود داده است.
سردار فدوی تصریح کرد: خداوند هیچ تکلیفی را برای بنده خود مشخص نکرده که نتواند انجام دهد. ما در طی ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مورد را مشاهده کردهایم و ظهور و بروز داشته است.
وی ادامه داد: مستکبرین عالم فکر نمیکردند که روزی در منطقه غرب آسیا آنچنان توانمندی به وجود بیاورد که اساس آنها را زیر سوال ببرد و برده است.
در این مراسم که در مسجد پیامبر اعظم (ص) شهرک شهید محلاتی برگزار شد، سردار سرتیپ پاسدار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ «محمد شیرازی» رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا، سردار سرتیپ پاسدار «محمدرضا فلاحزاده» جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «محسن رضایی» دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، سردار سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده قرارگاه فرهنگی، اجتماعی بقیةالله (عج)، «مهدی فضائلی» عضو دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ بسیجی «محمدرضا نقدی» معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ «اسماعیل احمدیمقدم» رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، حجتالاسلام والمسلمین «عبدالله حاجیصادقی» نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجتالاسلاموالمسلمین «حیدر مصلحی» رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، سردار سرلشکر «مصطفی ایزدی» فرمانده قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین قرارگاه مرکزی خاتمالانبیاء (ص)، حجتالاسلام والمسلمین «علی محمدیسیرت» مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار «حسین اشتری» مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار «قاسم قریشی» جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار سرتیپ دوم «یدالله جوانی» معاون سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و خانواده شهید حجازی حضور داشتند.