Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیارنگ علایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه در میان اغلب جشنواره ­های حوزه تجسمی کشور، کمتر رویدادی را می توان پیدا کرد که رویکرد مهم و اصلی­ ترین محور خود را بر پشتوانه ­سازی هنرمندان آینده کشور استوار کرده باشد، گفت: در اغلب جشنواره ­ها ممکن است که تحقق این رویکرد بیشتر جنبه شعاری داشته باشد؛ اما هنگامی که نگاه­مان را بر شکل عملیاتی استوار می کنیم، متوجه می ­شویم که در حوزه­ آینده­ سازی نسل هنرمندان کشور، کمتر توانستیم در قالب سیاست گذاری رویدادها و جشنواره ها موفق باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که این روزها گام بیست و ششم آن در ایلام در حال برگزاری است به عنوان یکی از معدود جشنواره های هنرهای تجسمی با محوریت پشتوانه سازی نسل آینده هنرمندان کشور اشاره کرد و افزود: در این جشنواره برخلاف دیگر رویدادهای رقابتی در عرصه هنر، مساله رقابت برای شرکت کنندگان در لایه های زیرین این رویداد قرار دارد.

مترجم کتاب «نمادها و نشانه ها» ادامه داد: درست در نقطه مقابل رویکرد رقابتی جشنواره های تجسمی، تمامی حاضران و هنرجویان جوان در این رخداد؛ مهمترین اولویت خود را در زمینه آموزش و کسب تجربه قرار می دهند. این مساله شاید در دیدگاه نخست قابل تقدیر باشد اما باز هم آسیب ها و ضعف هایی خود را به همراه دارد.

به گفته علایی؛ اگر بنا باشد تا نگاه آسیب شناسانه ­ای به بخش کارگاهی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان بیندازیم؛ می­ توانیم مدت زمان کوتاه دو الی سه روزه برگزاری کارگاه‌ها را به عنوان آسیب مهم آن به شمار آوریم. چرا که ممکن است مفاهیم و مطالب مد نظر مدرس کارگاه در طی این بازه زمانی کوتاه به هنرجویان منتقل نشود. به ویژه در حوزه عکاسی که نیازمند فعالیت میدانی است و مانند گرافیک و یا تصویر سازی؛ بیشتر فعالیت آن در حیطه کارگاه و فعالیت استودیویی انجام نمی شود.

هنرمند عکاس کتاب مجموعه عکس «یک شرجی آرام» گفت: در تمام جهان شاهد هستیم که در ذیل برگزاری رخدادهای لابراتواری و کارگاهی، هنرجویان در قالب یک برنامه مدون، مشخص و برنامه ریزی شده با استاد همراه هستند تا آثارشان در محیطی دوستانه کالبدشکافی و به چالش کشیده شود. هدف اصلی این کارگاه‌ها در تمامی جهان به همین گونه است.

وی یادآور شد: هدف نخست به چالش کشیدن هنرجویان جوان است اما مسئله مهم آن است که در قالب این رویکرد چالش انگیز، هنرجویان جوانی که نخستین گام های فعالیت خود را بر می دارند دچار آسیب روحی نشوند و استادان در فضایی عادلانه آثارشان را قضاوت کنند. در قالب این مکالمه رو در رو و صمیمانه است که شاهدیم در کنار انتقال تجربیات استادان؛ بار علمی و آموزشی کارگاه ها نیز رعایت می شود.

این مدرس دانشگاه، مساله آموزش هنر در عصر حاضر را متکی بر سه رویکرد گذشته محور؛ حال انگارانه و آینده نگرانه استوار دانست و تصریح کرد: در رویکرد گذشته محور؛ مدرس باید به مرور دانش و آموخته های هنرجویان توجه داشته باشد تا مطالبش به تکرار نیافتد. در مفهوم حال انگارانه، باید تلاش کند مدیریت و طراحی پروژه را آموزش دهد و در گام سوم با توجه به انتقال دانش؛ باید توانایی آن را داشته باشد تا مسیر حرکت و هدایت هنرجویان را هموارتر کند. این درست همان بزنگاهی است که آسیب کلان حوزه آموزش هنرهای تجسمی در کشور را بازتاب می دهد.

وی افزود: برای آموزش مفاهیم هنرهای تجسمی نیازمند حداقل هایی در زمینه زیرساخت و فراهم بودن امکانات اولیه هستیم اما برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه ظرفیت های اجرایی و آموزشی از بن‌مایه ضعیفی برخوردار هستند.

به گفته علایی؛ به همین سبب است که برگزاری این جشنواره در برخی از استان‌ها و شهرستان‌های کشور صرفاً فقط در حد صورت برگزاری و نام آن استان باقی مانده و به قول معروف شکل ظاهری را حفظ کرده است و در مقام نگاه کیفیت گرایانه نتوانسته نه الگوهای متولیان و برنامه‌ریزان این رخداد و نه انگاره‌های استادان و داوران کارگاه را برآورده سازد.

وی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم از نظر سخت افزاری بسیاری از امکانات در استان‌ها و شهرستان‌های محروم وجود ندارد و در عرصه هنرهای تجسمی، امکانات سخت افزاری و زیرساخت‌های ابتدایی از مهمترین اصول برای برداشتن نخستین گام ها به ویژه در حوزه آموزش جوانان در رشته های مختلف هنرهای تجسمی به شمار می رود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۳۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدالت آموزشی در همه نقاط استان زنجان گسترش یابد

به گزارش خبرنگار مهر، محسن افشارچی، ظهر دوشنبه در آئین گرامیداشت هفته مقام معلم اظهار کرد: مهمترین دغدغه‌های فرهنگی امروز، آسیب‌های اجتماعی است که نگاه عمقی به آن نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش می‌تواند این آسیب‌ها را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه حوزه آموزش و پرورش در کنار هم دارای اهمیت هستند، عنوان کرد: در سال‌های اخیر به اندازه نیاز به مقوله پرورش پرداخته نشده است و باید این عقب‌ماندگی جبران شود.

استاندار زنجان معلمان را شریف‌ترین قشر جامعه خواند و گفت: استاد رضا روزبه به عنوان یکی از مشاهیر زنجان، فرد پرورش‌یافته مکتب اهل‌بیت (ع) بود و انسان‌های بسیاری همچون خود را تربیت کرد و باید برای تربیت نسل آینده نیز این مسیر را طی کنیم.

وی با بیان اینکه زنجان در بسیاری از بخش‌ها سرآمد است، تصریح کرد: باید در حوزه آموزش نیز رتبه خود را به کمتر از ۱۰ در کشور برساند و دانش‌آموزان با دانش و با مهارت را به جامعه تحویل دهد.

افشارچی در مورد برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های تابستانی و اهمیت مقوله پرورش ابراز کرد: باید در تابستان امسال با تقویت فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان را متفاوت از آنچه بودند تحویل دهیم.

وی بر گسترش عدالت آموزشی در سطح استان تأکید کرد و افزود: باید امکانات آموزشی و ورزشی در همه نقاط استان و مناطق محروم فراهم شود.

کد خبر 6098030

دیگر خبرها

  • قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور
  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • مراسم تجلیل از ۴۰۰ معلم در عالی‌شهر برگزار شد
  • ۲۵۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش بوشهر اختصاص یافت
  • عدالت آموزشی در همه نقاط استان زنجان گسترش یابد
  • بررسی راهکارهای توسعه زیرساخت‌های شبکه برق آذربایجان غربی
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند