Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سعید سمنانیان» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه اخبار دانشگاه و آموزش افزود: پذیرش دانشجو در مقطع دکتری باید در اختیار اعضای هیات علمی و استادان دانشگاهی باشد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر افزایش اختیارات اعضای هیات علمی حضور آن‌ها را در دانشگاه ها تثبیت و این مهم بی تردید به نفع دانشجویان و جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به پذیرش دانشجو در برخی دانشگاه های معتبر دنیا نظیر آکسفورد و هاروارد اشاره کرد و اظهارداشت: بسیاری از مراکز علمی براساس سنجش و ارزیابی استادان و اعضای هیات علمی پذیرش می کنند.

سمنانیان تصریح کرد: پذیرش دانشجو براساس این الگو نتایج و دستاوردهای استادان و دانشجویان را نیز غنی می کند چراکه انتخاب دانشجو بر حسب علاقه فردی، گرایش های تخصصی و نمرات انجام می شود و در نتیجه این فرآیند نتایج عملکردها برای جامعه مثمرثمر است.

وی گفت: در بسیاری کشورها براساس صدور نامه معرفی و تایید استاد، دانشجوی خارجی  پذیرش و روادید دریافت می کند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان این مطلب که تقاضای رؤسای دانشگاه ها به منظور پذیرش دانشجویان کارکردی نیست، خاطرنشان کرد: استادان در مراکز آموزش عالی باید محور قرار گیرند که این مهم غنای علمی دانشگاه ها را افزایش می دهد.

سمنانیان یادآور شد: این نوع از پذیرش اگر با نظرات شخصی استادان نیز همراه باشد، در بلندمدت به ثبات می رسد و در نتیجه این امر، منافع این طرح بیش از آسیب های آن است.

وی با بیان این‌که در حوزه های علمیه نیز طلبه ها براساس ارزیابی استادان انتخاب می شوند، افزود: این امر نیز عملکرد طلاب را به منظور کسب رضایت مدرسان افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا، واگذاری اختیار پذیرش دانشجو به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در سال های اخیر بحث و جدل های بسیاری را به دنبال داشته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اخیرا در نشست با خبرنگاران در پاسخ به یک پرسش در خصوص تفویض اختیار پذیرش دانشجو به دانشگاه ها اظهارداشت: براساس قانون سنجش و پذیرش تعدادی ظرفیت به منظور پذیرش دانشجو از طریق دانشگاه ها در نظر گرفته شده است که مطابق با قانون است.
وی خاطرنشان کرد: در مقطع دکتری نیز مصاحبه از داوطلبان دانشگاهی فعال و هر تصمیمی در خصوص تغییر در پذیرش دانشجویان باید براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش مجلس شورای اسلامی باشد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز اخیرا از تدوین طرح تفکیک سنجش از پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: اختیارات بیشتری در زمینه پذیرش دانشجو به دانشگاه ها داده شود و در مقابل پاسخگویی و مسئولیت مراکز علمی نیز بیشتر می شود.
به گفته «ابراهیم خدائی» اولویت روش های اصلاح فرآیند سنجش و پذیرش دانشجو از دوره های تحصیلات تکمیلی آغاز می شود.
موضوع واگذاری اختیار پذیرش دانشجوی دکتری به دانشگاه ها اردیبهشت ماه نیز از سوی معاون آموزشی سابق وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد.
«مجتبی شریعتی نیاسر» در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها با تاکید بر این مهم که پذیرش دانشجویان دکتری باید به طور مستقیم توسط دانشگاه‌ها انجام شود، گفت: در حال حاضر قانون مجلس شورای اسلامی این امر را نفی می‌کند و وزارت علوم به دنبال راهکاری برای حل این موضوع است.

معاون آموزشی وقت وزارت علوم خاطرنشان کرد: برخی نگران اعمال سلیقه و نقطه نظرات شخصی در پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها به ویژه در دوره دکتری هستند؛ اما هر اقدام در آغاز با برخی چالش‌ها مواجه است؛ بنابراین باید به دانشگاه‌ها اعتماد کرد.
شریعتی نیاسر یادآور شد: وزارت علوم در سال ۹۴ نیز یک بار برای واگذاری این مساله اقدام و برخی از دانشگاه‌های مجری از این طرح رضایت خاطر داشتند؛ اما وضع قانون مجلس شورای اسلامیاز استمرار این طرح جلگیری کرد. بنابراین تکرار این طرح نیازمند یک راهکار برای این قانون است.
دلایل و استدلال های موافقان و مخالفان مبنای محکمی دارد؛ هر یک از آن‌ها معتقدند در پرتو اجرای ایده مورد حمایت آنان آینده بهتری برای علم آموزان و جامعه دانشگاهی رقم می خورد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پذیرش بدون آزمون آزمون سراسری آزمون دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۵۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد

محمد علی زلفی گل گفت: یکی از مشکلات در دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که این دانشگاه در نهایت در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو تربیت می‌کند و استخدام عضو هیئت علمی با مدرک دکتری در این دانشگاه معنا ندارد.

وی ادامه داد: البته قدردان استادانی که در این دانشگاه داریم هستیم ولی نباید همان کاری را که دانشگاه تهران انجام می‌دهد دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم همان را انجام دهد یا کاری که دانشگاه تهران انجام می‌دهد را دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی هم انجام بدهند.

وزیر علوم افزود: دانشگاه‌ها هرکدام ماهیت و وظیفه خاص خود را دارند ما نباید همه چی را باهم قاطی کنیم باید به ماهیت هر دانشگاه توجه کنیم برای همین در نخستین جلسه هیئت امنای دانشگاه فنی و حرفه‌ای مصوب شد که دانشگاه فنی و حرفه‌ای از این پس تا سطح فوق لیسانس (مربی) استخدام کند.

وی با اشاره به مصوبه جدید درباره جذب هیئت علمی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: دیگر قرار نیست عضو هیئت علمی با مدرک دکتری در این دانشگاه استخدام شود، چرا؟ چون وقتی عضو هیئت علمی با مدرک دکتری استخدام می‌شود در پی این است که دانشیار و استاد تمام شود و مجبور است در دانشگاه‌های دیگر وقت بگذارد تا ارتقا پیدا کند.

وی افزود: مربی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استخدام می‌شود باید از مسیر خود ارتقا پیدا کرده و مدارج را طی کند، بنابراین انتظاری که از استاد فنی و حرفه‌ای داریم مرتبط با حرفه خودش است نه انتظاری که از استاد دانشگاه تهران داریم اینها را باید احصا کرده و به قانون توجه کنیم تا در بحث‌های دیگر اثر گذار باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پذیرش کمتر از ۳۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های لرستان
  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • یک دانشگاه آمریکایی دیگر هم به جمع حامیان فلسطین اضافه شد
  • جزییات آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در کنکور ۱۴۰۳
  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • ۱۷ برابر شدن قرار داد‌های دانشگاه شاهد با صنعت
  • وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد