Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@14:07:56 GMT

ساخت رباتي براي پاکسازي مقره‌هاي برق

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۶۰۹۳

ساخت رباتي براي پاکسازي مقره‌هاي برق

خبرگزاری آریا- بازوی رباتی برای پاکسازی مقره‌های برق طراحی شد که با کاهش زمان خاموشی قادر است به صورت خودکار به رفع آلودگی‌ها مقره‌ها اقدام کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آقای امیرابوالفضل صورتگر عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت:: در سال‌های اخیر آلودگی مقره‌های خطوط انتقال برق فشار قوی، به معضل مهمی در شبکه انتقال برق کشور تبدیل شده است؛ چراکه آلودگی مقره موجب رسانایی مقره‌ها در شرایط خاص می‌شود و موجب اتصال کوتاه و قطع برق در خطوط انتقال فشار قوی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی قطع برق گسترده در استان خوزستان دربهمن 1395 را نمونه‌ای از این معضل دانست و ادامه داد: آلودگی مقره‌های این استان به دلیل آلودگی‌های جوی منطقه به ویژه در استان‌های غربی و جنوبی کشور بوده است و این امر مشکلات فراوانی برای مردم و صدمات مالی فراوانی را در پی داشت.
صورتگر افزود: به منظور کاهش چالش‌های کشور در این زمینه در آزمایشگاه تحقیقاتی کنترل صنعتی و بهینه سازی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به عنوان قطب علمی کنترل و رباتیک کشور، اقدام به طراحی، ساخت و تست بازوی "ربات تمیزکار" برای پاکسازی مقره‌های خطوط انتقال و فوق توزیع برق کردیم.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه بازوی ربات ساخته شده قادر است به صورت خودکار اقدام به پاکسازی مقره‌ها کند، خاطر نشان کرد: کاهش زمان خاموشی خطوط برای پاکسازی به دلیل افزایش سرعت پاکسازی مقره‌ها و افزایش قابل ملاحظه کیفیت و دقت پاکسازی (پاکسازی 360 درجه‌ای سطوح فوقانی و تحتانی مقره) از جمله مزایای سامانه ساخته شده در مقایسه با سایر روش‌های مرسوم مانند استفاده از "واتر جت" توسط بالگرد یا توسط بالابر‌های ویژه و پاکسازی دستی توسط تیم عملیاتی کارگری – تکنسین است.
وی کاهش در خور توجه هزینه‌ها در طولانی مدت را از دیگر مزایای این دستاورد علمی دانست و افزود: ربات ساخته شده به صورت خودکار است و نیاز به سرویس‌های ماشین آلات دیگر و نیروی انسانی فنی بسیار کاهش می‌یابد.
این محقق، قابلیت پاکسازی بدون استفاده از مایع هادی، پاکسازی با کیفیت سطوح فوقانی و تحتانی بشقاب مقره، حرکت اتوماتیک در طول زنجیر مقره، قابلیت کاربرد در هر طول زنجیر مقره، قابلیت ارزیابی پاکسازی، بی نیازی به باز کردن زنجیر مقره برای پاکسازی و نصب مجدد و امکان استفاده در هر شرایط آب و هوایی اعم از دمای بالا (تا حدود 60 درجه سانتی‌گراد) و یا سرما (تا حدود منهای 40 درجه سانتی‌گراد) و شرایط رطوبت بالا و شرجی و شرایط جوی بد را از دیگر مزایای این ربات نام برد.
صورتگر با تاکید بر اینکه کاربرد این ربات موجب کاهش خطرات جانی برای تکنسین‌ها و کارگران خط انتقال ندارد، افزود: تاکنون حمایت‌هایی از طریق شرکت برق منطقه‌ای غرب و دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شده است، ولی با توجه به اینکه مشکل آلودگی مقره‌ها ادامه دارد و هر لحظه احتمال قطعی برق گسترده در مناطق غربی و جنوبی کشور به دلیل آلودگی‌های مقره وجود دارد، حمایت در راستای ایجاد خط تولید ربات پاکسازی مقره ضروری به نظر می‌رسد.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه در این آزمایشگاه تاکنون اقداماتی به منظور رفع مشکلات فنی در صنایع کشور اجرایی شده است، اضافه کرد: برخی از تجهیزات ساخت این آزمایشگاه درحال حاضر در صنایع نفت و پتروشیمی کشور با موفقیت نصب و در حال بهره برداری است.
به گفته وی با همکاری استادان، دانشجویان و فارغ التحصیلان در این آزمایشگاه تاکنون حدود 15 طرح اجرایی و حدود 110 مقاله علمی تحقیقاتی و 5 اختراع تولید شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ساخت ربات پاکسازی مقره های برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۶۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی مه آلودگی در ارتفاعات سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های پیش یابی، وزش باد شدید و دمای هوا از بعد از ظهر فردا تا اواسط هفته آینده به تدریج افزایش می یابد .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • هزینه ۲۰ هزار میلیاردی برای پاکسازی مسیل‌ها از نخاله‌ها
  • افزایش پایداری شبکه برق دشت آزادگان
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است
  • عبدالحسین خسروپناه: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است
  • صدور اسناد مالکیت برای ۴ میلیون مترمربع از اراضی ملی شهر مهاجران
  • بهبود پایداری شبکه برق فوق توزیع منطقه دشت آزادگان
  • پیش بینی مه آلودگی در ارتفاعات استان سمنان
  • پیش بینی مه آلودگی در ارتفاعات سمنان
  • سند تک برگ ۱۴۲ میلیون مترمربع از اراضی شهر جدید امیرکبیر صادر شد
  • حضور قدرتمند شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ۲۰۲۴ CHINAPLAS