Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@07:09:54 GMT

مرگ ساليانه 100 هزار نفر بر اثر فشار خون

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۶۵۸۷

مرگ ساليانه 100 هزار نفر بر اثر فشار خون

خبرگزاری آریا- وزیر بهداشت از مرگ سالیانه 100 هزار نفر در کشور براثر فشار خون خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، سعید نمکی در ابتدای سخنان خود در مراسم بزرگداشت روز پزشک که عصر امروز در برج میلاد برگزار شد، گفت: یاد می کنم از شهدای ارجمندی که در خدمت رسانی به دردمندان این مملکت از دست رفتند و عزیزانی که در بین ما نیستند و در عرصه خدمت جان فشانی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: به کسانی که ما را مورد کم مهری قرار می دهند می گویم عزیزان ما جانفشانی کردند و رنج ها کشیدند تا مردم این سرزمین شاداب و تندرست باشند. از همکاران می خواهم از برخی نامهربانی ها نرنجند. مردم ما در قدرشناسی شهره آفاق اند؛ من پزشکانی را می شناسم که در مطب های خود نوشته اند «در این مطب پرداخت ویزیت الزامی نیست.» در همین جمع پزشکی را می شناسم که وقتی به مریض می گوید نفس خود را نگه دار خود هم نفسش را حبس می کند تا مشکل بیمار را بیشتر درک کند.
وزیر بهداشت ادامه داد: مردم این را می دانند و قدرشناس اند، ممکن است ما گاهی دچار نامهربانی شویم، اما کسی که آتش کین به خرمن مهر می زند از آتش دوزخش نمی تواند رها شود. کسانی که با خدمت گذارانشان با بی مهری برخورد می کنند سرنوشتی جز جهنم نخواهند داشت.
نمکی در ادامه با اشاره به خدمات و دستاوردهای پزشکان در دوران دفاع مقدس گفت: کاهش مرگ میر مادران و کودکان در کشور، افزایش امید به زندگی، واکسیناسیون گسترده و ترویج تغذیه با شیر مادر افتخاراتی است که پزشکان قهرمانان رسیدن به آن ها هستند. البته امروز هم با بروز بیماری های غیرواگیردار مثل فشار خون، پزشکان بودند که در بسیج ملی کنترل فشار خون پیشتاز شدند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: در کشور ما از هر 380 هزار مورد مرگ و میر، سالیانه 313 هزار مورد به دلیل بیماری های غیرواگیر و 100 هزار مورد به دلیل فشار خون اتفاق می افتد. در بسیج ملی کنترل فشار خون می خواستیم، از 40 میلیون جامعه هدف، فشار خون 20 میلیون نفر را اندازه گیری کنیم. در نهایت، بالاترین رقم بسیج ملی در سطح جهان رقم خورد و فشار خون  30 میلیون و 700 هزار نفر کنترل شد. از این جمعیت دو میلیون و 700 هزار فشارخون داشتند و خود نمی دانستند و 10 میلیون هم در شرایط خطرناک قرار داشتند.
وی ادامه داد: در سیل اخیر تلاش های پزشکان کشورمان موجب حیرت جهانیان شد چراکه حتی یک مورد اپیدمی نداشتیم و این به دلیل چشمان بیدار کادر پزشکی و درمانی بود. همین امر موجب شد تا دبیر کل سازمان جهانی بهداشت از ایران قدردانی کند.
نمکی در ادامه با اشاره به برخی برخوردها با جامعه پزشکی گفت: من به شما عزیزان می گویم که از نامهربانی ها ناراحت نشوید، اگر بیماری درد کشید کائنات می لرزد و اگر شما درد بیماری را درمان کردید تمام کائنات از شما سپاسگزار است. این که مورد هجمه و بی مهری هستیم به خدا بسپارید، تاریخ در گذر ایام اثبات می کند که مردم قدرشناس این مملکت خادم خود را ارج می نهند.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت عنوان کرد: در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کنید تا بتوانیم گام های موثری برداریم. زمانی واکسیناسیون می توانست بسیاری از بیماری ها را ریشه کن کند اما امروز بیماری هایی مانند فشارخون، سرطان و حوادث جاده ای با واکسن قابل درمان نیستند. باید شیوه زیست مردم را تغییر دهیم و جز آموزش و کنار مردم بودن راهی نداریم.
وزیر بهداشت به طرح «هر خانه یک پزشک سلامت» اشاره کرد و گفت: برنامه این است که خانم خانواده را بیاوریم و با حداقل های پیشگیری و درمان و توانبخشی آشنا کنیم. ما پروژه پرونده الکترونیک سلامت را بعد از مدت ها اجرایی کردیم، گام بعدی ورود پزشک خانواده و ایجاد سیستم ارجاع است. 14 هزار پزشک را برای نظام ارجاع آماده می کنیم و بدانید که بدون اینها نظام سلامت ما مقتدر نخواهد بود
وی به حوزه دارو نیز پرداخت و عنوان کرد: در حوزه دارو حرکت جدیدی شروع کرده ایم؛ با افزایش استانداردهای داروهای داخلی برای حمایت از صنعت داخل اجازه ورود داروی برند را نخواهیم داد. سهم دارو از تولید ناخالص داخلی 1.2 درصد است در حالی که در کشورهای پیشرفته این رقم 5 تا 6 درصد است. با تولید داخلی داروی برند می توانیم این سهم را بالا ببریم.
نمکی با بیان اینکه از شما پزشکان می خواهم در نسخه نویسی الکترونیکی ما را کمک کنید، گفت: آموزش پزشکی را باید جامعه محور کنیم. و در این زمینه باید از اساتید برجسته پزشکی کشور کمک بگیریم.
وی با تاکید بر حل مشکلات صنف پزشکی در داخل این صنف بیان کرد: تا من وزیر بهداشت هستم اجازه نمی دهم کسی از بیرون به حرفه من بی احترامی کند. تلاش کردیم با یک تیم سه نفره از داخل این صنف به شکوائیه ها و گلایه ها رسیدگی کنیم و نگذاریم بحث درون خانواده به بیرون برود. شما کمک کنید اگر همکاری خارج از نرم به مردم جفا کرد این رویه را اصلاح کنیم تا مردم را به خود نزدیک کنیم.
وزیر بهداشت به موضوع تعرفه های پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: می دانم تعرفه های امروز مورد توجه عزیزان نیست من برای اولین بار تلاش کردم تعرفه ها را در پایان اسفند مصوب کنیم. اولین بار بین تعرفه بخش خصوصی با دولت تفاوت ایجاد کردیم باز هم سعی می کنم برای سال 99 تعرفه های منطقی تری را ثبت کنیم.
نمکی با اشاره به طرح افزایش دانشجویان پزشکی تصریح کرد: من نه کار خصوصی دارم و نه متهم به این امر هستم که نگران دکان خود باشم، ما هم اکنون سالی 55 هزار دانشجوی پزشکی داریم و 7 هزار فارغ التحصیل . 30 درصد برای نقاط محروم ظرفیت ویژه گرفته ایم . به عنوان وزیر و کسی که چهار دهه در این حرفه بوده ام می گویم کمبود پزشک نداریم ممکن است در برخی فضاها خدمت رسانی توسط تیم پزشکی نقص داشته باشد که این به خاطر کمبود پزشک نیست و به دلیل توزیع نامناسب نیروی پزشکی است. برای ایجاد جاذبه در نقاط محروم برای پزشکان باید شیوه ها را تغییر دهیم تا در چهار سال آینده حتی در نقاط محروم هم پزشک بیشتر از نیاز باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شهرنوشت، وی تاکید کرد: من رویه های فعلی را قبول ندارم و به عنوان وزیر اخطار می دهم. عزیزانی که در مجلس هستند بدانند این افزایش دو برابر به جز خیل عظیم پزشکان بیکار در آینده حاصلی نخواهد داشت. 44 درصد از بیکاران ما لیسانس به بالا هستند یک طبیب بیکار اوضاعش سخت تر از دیپلمه بیکار است؛ این دور ریختن سرمایه هاست. باید بدانیم چه کسی را با چه هزینه ای در کجا به خدمت می گیریم. تقاضا می کنم همه عزیزانی که تصمیم گیرند این عرایض راجدی بگیرند تا در آینده شرمسار مردم و خانواده های نخبگان نشویم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مرگ فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۶۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد

مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند امروز صبح با حضور ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، سید حمید جمال الدینی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، آرش خجسته، رئیس سابق دانشگاه و حسن بختیار، رئیس فعلی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آرش خجسته، رئیس سابق دانشگاه در این مراسم گفت: در مدت دو سال و ۴ ماه که مسئولیت ریاست این دانشگاه را به عهده داشته ام، معاون آموزشی وزارت بهداشت همیشه به عنوان پشتیبان، همراه و پیشرو کنار من بوده اند و همیشه به من یادآوری کرده اند که در این دانشگاه هوشمند به عنوان یک دانشگاه مستقل باید مسئله هوش مصنوعی را به عنوان یک ایده بزرگ و برگ برنده را برای وزارت بهداشت رقم بزنیم.

وی افزود: من در کنار ایشان ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی هوشمند را شناختم و اهداف دانشگاه را با همکاری جلو برده ایم، برنامه ۴ ساله عملیاتی را در دوران کاری ام طرح ریزی کردم که در سال اول در بخش ترویج برنامه ها به خوبی پیش رفت و می توانم با اطمینان اعلام کنم که ۹۰ درصد برنامه ها در این بخش انجام شده است.

خجسته ادامه داد: در این مدت برنامه های مختلفی از جمله کنگره کیش، سمینارهای مختلف در موضوعات متعدد در دانشگاه ها رقم خورد.

وی افزود: در سال دوم حوزه زیر ساخت و نیروی انسانی نیز عملیاتی شد که دانشگاه علوم پزشکی هوشمند اولین دانشگاه علوم پزشکی بود که در خاورمیانه از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز گرفت.

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی هوشمند گفت: ۷ محور را دنبال کرده ایم که به اطمینان می توانم بگویم در این مدت هنوز در این حوزه این ۷ محور دنبال نشده است.

خجسته گفت: آرزو دارم که با حضور رئیس جدید این دانشگاه به هدف و ایده باقری فرد که همان تثبیت هوش مصنوعی و برگ برنده عملکرد وزارت بهداشت در این دوره ۴ ساله است برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال اعمال می‌شود
  • پرداخت «فوق العاده خاص» کارکنان نظام سلامت از سال جاری
  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • توضیحات وزیر بهداشت درمورد رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال
  • مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ابلاغ شد
  • درمان رایگان هدیه به کودکان
  • فشار بن گویر بر نتانیاهو: نخست وزیر قول حمله به رفح و عدم پایان جنگ را داده است
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد