Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-08@23:42:50 GMT

پراید چگونه از نماد ثروت به نماد فقر تبدیل شد؟

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۷۱۸۷

پراید چگونه از نماد ثروت به نماد فقر تبدیل شد؟

پراید اسما ۲۶ ساله و رسما ۳۳ ساله است. حالا از پس دوره‌ای طولانی برای حیات یک خودرو، می‌رود تا با خط تولید ایران خداحافظی کند.

خبرآنلاین در ادامه نوشت: پراید پس از پیکان، قدیمی‌ترین خودروی در حال تولید ایران تلقی می‌شود. ماجرا با اعلام این نکته که پراید در سال آینده شماره‌گذاری نخواهد شد، آغاز شد و کم کم مقامات مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص وزیر تاکید کردند پراید به پایان راه رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خودرویی که در سال ۱۳۷۲، تولیدش در ایران آغاز شد تا جای پیکان را از آن خود کند، حالا آماده خداحافظی از صنعت خودروی ایران می شود، در شرایطی که بحران‌های جدی خودروسازی در کشور همچنان پابرجاست و صنعت دردانه دولتی نتوانسته است اهداف از قبل پیش بینی شده را جامه عمل بپوشاند.

هر چند پراید هشت میلیونی برای مدتهای طولانی جای پای خود را در بازار خودروی ایران سفت کرد اما بررسی‌ها نشان می دهد اولین نمونه‌های این خودرو در بازار، در اوایل دهه هفتاد قیمتی بین یک میلیون و ۸۷۰ هزار تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داشتند. پرایدهای فول صندوقدار البته به قیمتی برابر با ۲ میلیون و سیصد هزار تومان فروخته شدند.

پراید خیلی زودتر از آنچه تصور می شد، در دهه هفتاد به نماد ثروت و تجمل تبدیل شده بود، طبقه‌ای برای تفاخر به دارایی اش پراید را بر می‌گزید، درست در شرایطی که واردات خودرو به کشور ممنوع بود.

در وضعیتی که پیکان نماد عقب ماندگی صنعت شده بود و عبارت "مدیریت پیکانی" عبارتی برای تشریح ناکارامدی‌ها، پراید با روی خوش بازار مواجه بود. سال ۱۳۷۱ این خودرو روی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را دید و مدتی طولانی در محدوده ۵ میلیون تومان در بازار فرمانروایی کرد. خیلی زودی با خداحافظی پیکان از خط تولید در ایران درسال ۱۳۸۳، پراید سلطان بی بدیل جاده‌ها شد اما تفاوت پیکان و پراید تفاوتی غیر قابل چشم‌پوشی بود.

پیکان هر چند در سالیان پایانی عمرش از نفس افتاده بود اما دوره‌ای به نماد تولید ملی بدل شد و نوستالژیای نسلی از ایرانیان پیکان بود، در مدل های گوناگونی که به بازار عرضه می شد. پراید اما هیچ گاه در حافظه تاریخی ایرانیان جای باز نکرده است، اتفاقا در دوره‌ای، اواخر دهه هشتاد تا میانه دهه نود، با انتقادات تند و تیزی روبرو شد، ارابه مرگ و ... صفت هایی بود که پس از اعلام سهم بالای خودروی پراید در تصادف‌های جاده ای به این خودرو داده شد.

این اما همه ماجرای پراید نیست، اتفاقا این خودرو از مرزهای ایران عبور کرد و در سوریه و عراق طرفداران ویژه‌ای داشت هر چند همواره تفاوت قیمت‌های صادراتی با قیمت فروش داخل به دغدغه‌ای جدی برای افکار عمومی بدل می شد.

اولین قهر تاریخی افکار عمومی با پراید اوایل دهه نود، در بحران ارزی رخ داد؛ وقتی پراید ناگهانی مرز قیمتی ۸ تا ۱۸میلیون را در نوردید و در طنزهای کلامی ایرانیان جایگاه ویژه ای را از آن خود کرد. پراید ۱۸ میلیونی نماد لاکچری تقلبی ناشی از تورم نامیده می شد، پراید و پسته در روزهای سخت سال ۱۳۹۱ دستمایه بسیاری از طنزهای کلامی بودند؛ "جایتان خالی در پراید نشسته بودیم و پسته می خوردیم"؛ عبارتی بود که ابتدای بسیاری از جوک‌ها قرار داشت.

هنوز بازار ایران و افکار عمومی با پراید بیست و چند میلیونی کنار نیامده بود که بحران ارزی سال ۱۳۹۷، تیر خلاص را به بازار ارزان‌ترین خودروی داخلی زد؛ پراید ۵۰ میلیونی و پراید شصت میلیونی این بار دیگر دستمایه شوخی‌های اینستاگرامی و تلگرامی نبود، نشانه‌ای بود از عصبیت مصرف‌کنندگانی که این قیمت را برای خودرویی ۲۶ ساله بر نمی تافتند.

در حالی که اعتراضات نسبت به قیمت بالای این خودرو ادامه داشت، قیمت‌های متفاوتی به عنوان قیمت تمام شده پراید اعلام می‌شد، از ۳۶ میلیون تومان تا ۴۳ میلیون اما رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت تمام شده پراید ۱۱۱ را حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان اعلام کرد.

صورت‌های مالی سایپا در سال گذشته نشان می داد تولید تمام محصولات این شرکت در سال ۹۷ توام با زیان بوده که بیشترین آن نیز به پراید تعلق دارد و در این بین، تولید پراید، ۸۵۰ میلیارد تومان زیان برای سایپا به همراه داشته است.

خودرویی که با یک میلیون و هشتصد هزار تومان به بازار ایران سلام کرد، در آستانه ۵۰ یملیون تومان قرار است از بازار خداحافظی کند، این بار اما کسی از رفتن پراید هیجان زده نیست، تجربه خداحافظی پیکان این را می‌گوید؛ پیش بینی درست از آب در نیامده را هنوز می توان در مزوه خودرو یافت، بر پیکانی که جهانگیری بر آن نوشت؛ "پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می رود تا نظاره گر اعتلای این صنعت باشد. " اما تقدیر چنین نبود. خودروها می‌آیند و می‌روند، مشکلات در صنعت دولتی خودروسازی اما پابرجاست.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پراید خودرو پراید فقر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۷۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این افراد بازنده بزرگ بورس هستند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، بورس امروز هم بر مدار نزول قرار داشت و همه شاخص‌های بازار سهام با بازده منفی روبرو شدند.
جدال خریداران و فروشندگان سهام در تالار شیشه‌ای، با پیروزی خریداران پیش رفت تا روند فرسایشی بازار در پنجمین روز معاملاتی هفته نیز ادامه یابد.
قامت سرخ نقشه بازار در کنار قرارگیری ارزش معاملات در سطوح زیر سه هزار میلیارد تومانی، حکایت دلسری عمیق از بازار را روایت می‌کند.
به عبارت دیگر، روند معاملات به‌وضوح نشان می‌دهد رمقی برای خریداران و فروشندگان باقی نمانده است. در شرایط فعلی بازار نیازمند پمپاژ اخبار مثبت و تحول رویکرد اتخاذشده در قبال بخش تولید و صنایع است.
دلار حواله تنها دلخوشی بورسی‌ها
حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه، گفت: این روزها سرمایه‌گذاران چشم‌انتظار بازگشت شاخص و شکسته شدن مقاومت آن بودند ولی چنین اتفاقی رخ نداد.
این کارشناس بازار سهام ادامه داد: تداوم رشد قیمت دلار حواله در مرکز مبادله از جمله معدود دلخوشی‌های این روزهای سهامداران است.
گرچه رفتار قیمت‌های روی تابلو معاملات در این هفته نشان داد بازار به این روند توجه زیادی ندارد.
وی افزود: بازار و اهالی آن چشم‌انتظار تحول بنیادین رویکرد نهادها در قبال تولید و شرکت‌های تولیدی هستند. برخی از این اتفاقات در اختیار بورسی‌ها نیست و به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی وابسته است.
دستجردی تاکید کرد: تصمیماتی از قبیل اصلاح سیاست‌های ارزی دولت و کاهش گپ میان دلار نیما و دلار آزاد، سیاست اتخاذی بانک مرکزی در قبال نرخ بهره و سیاست‌های پولی در این زمره قرار می‌گیرند.
این کارشناس بورس تصریح کرد: برخی از تصمیمات نیز مستقیماً با نرخ‌گذاری صنایع و شرکت‌ها مرتبط است؛ در این بخش نیز بازار نیازمند اصلاح و بهبود تصمیم‌گیری‌هاست.
بورس همچنان سرخپوش
در معاملات روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس ۱۲ هزار و ۳۳۰ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۹۲ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۵۵ صدم درصد بوده است.
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۳ هزار و ۳۹۷ واحدی در رقم ۷۳۷ هزار و ۹۴۴ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مفی ۴۶ صدم درصد بوده است.
شاخص کل فرابورس با افت ۱۳۷ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۸۱۹ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۷۶۵ واحد به سطح ۱۳۴ هزار و ۸۸۴ واحد رسید.
تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه
روز چهارشنبه برای هشتمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.
امروز نماد فکمند (گسترش قطعه سازی کمند) ، کیسون (شرکت کیسون) و ثامان (سامان گستر اصفهان‌) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای توسن (توسعه سامانه نرم افزاری نگین) ، خاهن (آهنگری تراکتورسازی ایران‌) و ثفارس (توسه و عمران فارس) ، تعلق داشت.
افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۱ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵ هزار و ۹۷ میلیارد تومان بود که ۴۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.
ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۲ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۵۰۹ میلیارد تومان رسید.
افت ۱۶ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس
در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۱۷۱ نماد و تعداد نمادهای منفی ۶۲۷ نماد بوده است. یعنی حدود ۷۹ درصد نمادها قرمز بودند.
در معاملات چهارشنبه، ۴۹ نماد صف خرید داشتند و ۳۹ نماد با صف فروش مواجه بودند.
مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۱۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۹۶ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۵۵ درصدی به ۱۳۱ میلیارد تومان رسید.

کد خبر 850532 برچسب‌ها شاخص کل بورس خبر مهم بورس تهران بورس - فرا بورس

دیگر خبرها

  • افت چند میلیونی «کوییک دنده‌ای S» در ۲۴ ساعت
  • برخورد خودرو سواری با تریلی در خواف منجر به فوت ۲ نفر شد
  • این افراد بازنده بزرگ بورس هستند
  • ریزش ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس
  • بورس بیش از ۱۲ هزار واحد افت کرد +نقشه
  • ریزش بورس ادامه دار شد؛ ریزش ۱۲ هزار واحدی شاخص
  • شماره‌گذاری این خودرو تا اطلاع ثانوی متوقف شد
  • قیمت خودرو امروز ۱۹ اردیبهشت +جدول
  • ریزش بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • تبدیل «برمودا» به یکی از نماد‌های شبکه نسیم/ برنامه‌ای که قابلیت تولید در فصل‌های متعدد را دارد