Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@10:15:31 GMT

انزلی شهر قصه ها و دوازدهمین موج تو هم بخوان

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۷۵۱۳

و اینگونه شد که پویش فرهنگی " تو هم بخوان " برای جان بخشیدن به قصه های این شهر شکل گرفت و در هر گام  نویسنده ای و مکانی را برای آشنایی بیشتر مردمان برگزید . اگزوپری و شازده کوچولو را به موج شکن دعوت کرد. برای ویرجینیا وولف در حافظیه ضیافتی بر پا کرد . در اسکله لنچهای صیادی به استقبال همینگوی  و پیر مرد و دریا رفت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پای پلکان عشق از نجدی سرود، بر پل تاریخی غازیان از نویسندگانی گفت که این شهر ساحلی را در آثارشان پدیدار کرده اند و در آخرین پنجشنبه امرداد 98 در کنار بنای قدیمی ساختمان هواشناسی انزلی از قصه ها و تاثیرشان بر جان و جهان آدمیان روایت کرد.

نوشین نقوی قصه گوی عروسکها از انجمن داستان هزار و یک شب انزلی این بار از دنیای مجازی به میان مردم آمد تا قصه های زیبایش را که رنگ و بوی بومی این منطقه را دارد نقل کند.

سهیلا سندیانی و فاطمه غفاری  دو قصه گوی دیگر این انجمن نیز برای گرد آمدگان داستان سرایی کردند . سندیانی قصه ای را که خود از زندگی آدمهای دور و برش خلق کرده بود به زبان زیبای گیلکی روایت کرد و غفاری با آدمکهای کاغذی از ضحاک ماردوش، این پادشه ستمگر شاهنامه فردوسی گفت . شهریاری که گوش و هوش به اهریمن داد و مغز جوانان میهن را خورش کرد تا بر تخت سلطنت بماند اما خورشید حقیقت و آزادی سرانجام از پس درفشی کاویانی بردمید و  کاخ ظلم او را ویران کرد.

آی سودا عاشوری و مریم عبدالله پور نوجوان های کتابخوان عضو کانون پرورش فکری شهر انزلی نیز برای حاضران قصه گفتند و ملیکا یعقوبی فر، علیرضا پور صفر و غزل پورنعمت سازهایشان را این بار برای قصه کوک کردند.

مریم ساحلی بانوی نویسنده بندرانزلی و مدرس انجمن داستان هزار و یک شب این شهر نیز به تعریف قصه و تاثیرش بر نهاد آدمیان پرداخت.  این که  قصه ها از دیرباز با زندگی آدمی پیوند خورده اند و می توان گفت که کهن ترین گام انسان در وادی ادبیات است.  

روزگاری قصه گفتن و شنیدن دارای جایگاه ویژه ای در میان ایرانیان بود . روشنای محافل بسیاری به قصه شنیدن از گیس سپیدها و ریش سفیدها بود. کودکان با داستانها و قصه های جاری در لالایی ها به خواب می رفتند . اما به مرور با تغییر سبک زندگی این فرهنگ نیکو کم رنگ شده است .

این شهرزاد قصه گوی انزلی خاطرنشان کرد: قصه گفتن، روشی تاثیرگذار برای انتقال مفاهیم ارزشمند اخلاقی و تجارب است .  

ساحلی در باره بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی که از سوی کانون پرورش فکری برگزار می شود بیان داشت این گونه جشنواره ها با همت برگزار کنندگان و مردم می تواند تبدیل به فرصتی مناسب برای ترویج فرهنگ قصه گویی و کشف استعدادها در این عرصه شود.

آرمین صافدل فعال اجتماعی و بانی پویش " تو هم بخوان" به خبرنگار ایرنا گفت : این رویداد فرهنگی از آبان 96 با هدف کمک به گردش کتاب و ترویج کتابخوانی برگزار شده است .

وی با قدردانی از گروه اجرایی این پویش و همراهان آن اظهار داشت : در قدم دوازدهم این رویداد افزون بر 300 عنوان کتاب در بین علاقمندان به مطالعه به گردش در آمد.

قصه ها اما نه از برای خفتن که برای برخاستن و هشیار شدن اند . باشد که بخوانیم و بدانیم و عمل کنیم که جهان در تاریکی جهل،  خرابه ای بیش نیست.

6030

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۷۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناسان داوری علیه تصمیم جنجالی در انزلی

به گزارش "ورزش‌ سه"، روز گذشته قرعه‌کشی مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های جام حذفی برگزار شد، اما یکی از مسابقات برگزار شده در این مرحله حسابی از نظر داور جنجالی بود و مجتبی سرآسیایی سرمربی نارنجی‌پوشان تهرانی در کنفرانس خبری پس از پایان مسابقه به شدت نسبت به این موضوع معترض شد.

ویدئو: کارشناسی داوری ملوان - سایپا

او معتقد بود پنالتی اعلام شده برای ملوان درست نبوده و به دلیل تمارض‌های پرتعداد بازیکنان این تیم در محوطه جریمه از سوی هیوا خسروی اعلام شده است. جالب اینکه هر سه کارشناس داوری برنامه فوتبال برتر علی خسروی، یدالله جهانبازی و رضا سخندان نیز با اعلام پنالتی به سود ملوان مخالف بودند و هر سه کارشناس تصمیم تیم داوری را اشتباه ارزیابی کردند.

به هر ترتیب سایپا در این مسابقه بازنده شد و تیم فوتبال ملوان طبق قرعه برای رسیدن به مرحله نیمه نهایی مسابقات باید در ورزشگاه نقش جهان اصفهان به مصاف سپاهان برود.

دیگر خبرها

  • تارتار: از تقابل با سپاهان استقبال می‌کنم
  • دوازدهمین دوره المپیاد دادرس دختران در شهرستان لنگرود
  • کارشناسان داوری علیه تصمیم جنجالی در انزلی
  • پیام رئیس PSG بعد از دوازدهمین قهرمانی
  • تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است
  • خسروی: خوشحالی بعد از گل من، یک کار شخصی بود
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است
  • برپایی دوازدهمین دوره المپیاد «آماده دادرس» در فارس
  • صبر سرمربی سایپا در انزلی لبریز شد!
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان