Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  پژوهشگران با استفاده از ترکیب فناوری‌نانو و الکترونیک، موفق به ساخت ایمپلنتی شدند که می‌توان آن را درون بدن و در شریان‌های حساس بدن کاشت.

 پیشرفت‌های اخیر در حوزه میکروساخت به محققان اجازه می‌دهد تا اقدام به توسعه ادوات الکترونیکی قابل کاشت در بدن کنند که ابعاد بسیار کوچکی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که مواد نرم در این فناوری به کار می‌رود، این ادوات قابل کاشت می‌توانند در بخش حسگری استفاده شده و در واقع زیست‌حسگر‌های قابل ارتجاع الکترونیکی ساخته شوند. مهم‌ترین الزام این زیست‌حسگرها، توانایی رصد بدون سیم، اعتماد به عملکرد و قابلیت مقیاس‌پذیری است.

تاکنون ادوات الکترونیکی محدود به مسافت کوتاه برای خوانش بودند، در نتیجه خروجی کُند و کم بازدهی داشتند. این سامانه‌ها به‌طور معمول به تجهیزات بزرگ وابسته هستند که با رگ‌های خونی و بافت نرم بدن انطباق‌پذیر نیستند.

مکان کاشت ایمپلنت در شریان مغزی چالش‌برانگیز است، آنوریسم‌ها (نوعی تورم رگ) در این شریان‌های محصور و باریک در ۶ درصد از جمعیت جهان وجود دارد، بنابراین باید روش‌های درمانی موثر برای این کار توسعه داده شود. در سیستم عروقی بدن، حسگر‌های قابل کاشت ضمن حفظ ابعاد کوچک، باید انعطاف‌پذیر و قابل ارتجاع نیز باشند.

پژوهشگران دانشگاه هانیانگ با همکاری محققانی از موسسه فناوری جرجیا موفق به ساخت حسگری شدند که قادر است این کار را انجام دهد. این حسگر با استفاده از چاپگر آئروسل ساخته شده است.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان introduce a fully passive, wireless, low-profile capacitive sensor and coil inductor در نشریه Advanced Science به چاپ رسیده است.

برای ساخت این حسگر، چهار لایه با استفاده از چاپگر جت آئروسل ایجاد شده و این لایه‌ها با مواد الاستومری ترکیب می‌شوند. در پایین‌ترین سطح، لایه قربانی شونده PMMA قرار دارد که با استفاده از پوشش‌دهی چرخشی روی سطح شیشه ایجاد می‌شود. سپس لایه‌هایی از جنس پلی‌ایمید که یک دی‌الکتریک است روی آن قرار داده شده و پخته می‌شود. جوهر حاوی نانوذرات نقره روی این سطح چاپ شده و تف‌جوشی انجام می‌شود. در ادامه، لایه‌هایی از جنس نقره و پلی‌ایمید روی سطح قرار داده می‌شود و در نهایت PMMA در محیط استن حل می‌شود.

منبع : مهر

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۱۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی،رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن با بیان اینکه باغداران بخش کدکن برای تحقق پویش کاشت یک میلیارد درخت در کشور در سال جاری ۵۲ هزار نهال غرس کردند گفت: از این میزان، تعداد ۱۹ هزار اصله نهال آلو، ۴۰۰ نهال آلوچه، ۳ هزار بادام، ۲ هزار نهال غیر مثمر توسط شهرداری و دهیاری‌ها، ۵ هزار انگور کاشته شده است و تعداد ۲۲ هزار قلمه انگور نیز جهت کشت در پاییز آماده سازی شده است.

عباس عباسیان افزود: یکی از مهمترین راهکار‌ها برای مقابله با تغییر اقلیم نهال‌کاری است از همین رو خواستار مشارکت همه کشاورزان و دستگاه‌ها و نهاد‌ها با این طرح ملی به صورت سالانه هستیم.

وی گفت: در بخش کدکن ۶۰ هکتار باغ میوه‌های دانه دار شامل سیب، گلابی، بِه و ۷۰۰ هکتار باغات میوه‌های هسته دار شامل آلو، آلوچه، آلبالو، گیلاس و زردآلو کشت شده است.

دیگر خبرها

  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • (ویدئو) مرگ جوجه‌ پنگوئن‌های امپراتور در پی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب
  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • آیا وقت آن نرسیده است که شریان‌های حیاتی رژیم جنایتکار صهیونیستی قطع شود؟
  • کیفیت هوای امروز شیراز در وضعیت قابل قبول
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ