Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد حسین عسکری مدیر عملیات بازار برق بورس انرژی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  متوسط نرخ ترانزیت داخلی تعیین شده برای سال ۹۸ را در سطح انتقال و فوق توزیع ۱۳۸ ریال برکیلووات ظرفیت قراردادی اعلام کرد، برخورداری از معافیت مالیاتی ۱۰ درصدی برای تولید کننده و افزایش شفافیت از مزایای ابلاغیه شرکت توانیر برای انجام معاملات دوجانبه برق از طریق بورس انرژی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: با توجه به تعیین نرخ ترانزیت انرژی برق مصارف صنعتی با قدرت بیش از ۵ مگاوات توسط شرکت توانیر در تاریخ ۱۴/۰۵/۹۸ و ابلاغ آن به کلیه شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع، کلیه مشترکین موجود و متقاضیان برق با قدرت بیش از پنج مگاوات می‌توانند به سهولت و سرعت نسبت به تامین برق مورد نیاز خود از طریق بورس انرژی ایران اقدام کنند.

 از روند رو به رشد معاملات مصرف کنندگان بزرگ برق در بورس انرژی ایران خبر داد و افزود: در پی مصوبه وزیر نیرو و اعلام نرخ ترانزیت انرژی برق توسط شرکت توانیر، طی روز‌های گذشته شاهد عرضه برق توسط چندین نیروگاه در تابلوی برق بازار فیزیکی و بازار سلف مصرف کنندگان برق بودیم که در همین مدت زمان کوتاه منجر به انجام معامله بیش از ۲۸۸ میلیون کیلووات ساعت برق شد.

عسگری با اعلام این خبر افزود: بر همین اساس، طی هفته گذشته با معامله ۳۰۰ مگاوات برق بارپایه شهریور ماه ۹۸ به ارزش حدود ۶/۱۰۲ میلیارد ریال در بازار سلف مصرف کنندگان بزرگ برق، حد نصاب جدیدی برای ارزش روزانه معاملات برق در سال جاری ثبت شد.

به گفته وی شرکت‌هایی که قبلاً کد معاملاتی دریافت کرده اند، با توجه به تجربه موفقی که در خرید برق از بورس انرژی ایران داشتند، با مراجعه به شرکت‌های برق منطقه‌ای نسبت به افزایش سقف خرید خود از بورس انرژی اقدام نموده اند.

عسکری یادآور شد:گزارش‌ها حاکی از مراجعه بزرگترین مصرف کنندگان برق کشور در حوزه‌های مختلف صنعت از جمله صنایع فولاد، معدنی، سیمان، کاشی و سرامیک، کاغذ سازی، پتروشیمی و... جهت دریافت کدمعاملاتی به شرکت‌های کارگزاری است.

مدیر عملیات بازار برق در ادامه گفت: شرکت‌ها تنها با یک بار مراجعه به شرکت‌های برق منطقه‌ای و یا شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌های خود می‌توانند قرارداد الحاقیه را با مالک شبکه خود مبادله نموده و با تعیین سقف ترانزیت مورد نظر خود پس از اخذ کد معاملاتی از مزایای خرید برق از طریق بورس انرژی ایران بهره‌مند شوند.

وی در ادامه با اشاره به مزایای خرید از طریق بازار برق در بورس انرژی ایران گفت:از جمله این مزایا می‌توان به مزیت قیمتی تامین برق در مقایسه با تعرفه‌های مصوب وزارت نیرو، در اولویت قرار گرفتن تامین برق خریداران برق از طریق بورس در برنامه مدیریت مصرف در دوران پیک بار سال، مشارکت مستقیم خریداران در فرآیند کشف قیمت برق و در نتیجه افزایش قابلیت برنامه‌ریزی و قدرت چانه‌زنی، کاهش هزینه‎های معاملاتی شامل هزینه‎های عقد قرارداد، بازاریابی و ... برای مشتریان در مقایسه با هزینه‌های قرارداد‌های معامله شده در خارج از بورس برای مصرف‌کننده، اشاره کرد.

همچنین انعطاف پذیری در شرایط قرارداد و مقدار برق تحویلی، امکان انعقاد قرارداد‌های با دوره تحویل کوتاه مدت‌تر نسبت به قرارداد‌های دوجانبه، وجود شبکه بازاریابی متشکل و حرفه‌ای با حضور قریب به ۷۰ شرکت کارگزاری وکاهش ریسک نکول تعهدات طرفین معامله با استفاده از خدمات اتاق پایاپای از دیگر مزایایی است که می‌توان از طریق بورس انرژی بدست آورد.

عسگری با اشاره به طراحی‌های صورت گرفته جهت تسویه معاملات برق در بورس انرژی افزود: در تابلوی برق بازار فیزیکی؛ تسویه معاملات می‌تواند به صورت نقد، تسویه خارج از پایاپای، تسویه با تضمین و تسویه شرایطی باشد.

بر همین اساس اکثر شرکت‌های عرضه کننده برق جهت تسویه معاملات، شرایطی را مشابه شرایط پرداخت‌های مشترکین به شرکت‌های برق منطقه‌ای از جمله صدور صورت حساب و پرداخت بعد از دوره مصرف برق را فراهم آورده اند.

مدیر عملیات بازار برق بورس انرژی ایران با اشاره به متفاوت بودن نرخ ترانزیت داخلی در ماه‌های مختلف، متوسط تعیین شده برای سال ۹۸ را در سطح انتقال و فوق توزیع ۱۳۸ ریال بر کیلووات ظرفیت قراردادی اعلام کرد و افزود: با اشاره به تصریح ابلاغیه شرکت توانیر مبنی بر امکان انجام معاملات دوجانبه برق از طریق بورس انرژی ایران به مزیت معافیت مالیاتی ۱۰ درصدی برای تولید کننده ناشی از معامله در بورس و افزایش شفافیت و ترک تشریفات برگزاری مناقصه برای خریداران برق اشاره نمود.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برق اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۳۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟

مرتضی تقوایی نائب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه هوش مصنوعی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا پیرامون استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: بعضی صنایع ساده هستند و نیاز به هوش پیچیده‌ای ندارد، هوش مصنوعی یا «تحقیق در عملیات» در اکثر صنایع بزرگ پالایشگاه، معادن سیمان، فولاد و آب که پیچیدگی دارد قابل استفاده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: بهینه‌سازی مصرف انرژی در سه محور تجهیزات محور، فرایند محور و بهره‌برداری قابل انجام است. در ابتدا تجهیزاتی که در فرایند، انرژی برهستند و صنایع بالا دستی با آن مواجه می‌شوند انتخاب و با در نظر گرفتن مکمل‌های تجهیزات، مصرف آن نسبت به حالت عادی کمتر می‌شود که آب، برق، گاز، صنایع معدنی و خانگی را شامل می‌شود.

وی در ادامه افزود: مورد بعدی فرایند محوراست یعنی افزایش بهره‌وری انرژی با بهینه سازی فرایند‌ها که در صنایع فرایندی مثل آب، پتروشیمی، پالایشگاه کاربرد دارد به این صورت که با چه فرایندی برق یا آب برسانیم که هدررفت کمتر و فرآیند بهینه‌ای باشد که هر دو در بهره برداری تاثیر دارد.

تقوایی بیان کرد: باتوجه به بزرگی داده‌ها در صنایع تصمیم گیری برای اپراتور سخت است که در زمان‌های بحران بهترین تصمیم را بگیرد، اما با استفاده از هوش مصنوعی این اتفاق به سرعت و در کسری از ثانیه می‌افتد مثلا در صنعت آب در ابتدا بهره برداری با کیفیت خوب باید صورت انجام شود و پس از آن بهینه سازی مصرف انرژی صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: همین اتفاقات در صنعت برق، گاز و در صنایع معدنی رخ می‌دهد چون تعداد پارامتر‌هایی که باید برای تصمیم گیری شود زیاد است و ذهن انسان کشش این تعداد داده را ندارد که بتواند بر مبنای آن بهترین تصمیم را بگیرد. بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند با انجام اولویت‌بندی‌های مورد نظر در آن صنعت بهترین تصمیم را بگیرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: مثلا اولویت اول تامین آب است به طوری‌که درابتدا بتوانیم آب با کیفیتی را تهیه کنیم و پس از آن با نگهداری مناسب بهره برداری بهتر هم صورت بگیرد و در نهایت با تحقق این موارد انرژی بهینه مصرف شود. برای شهر بزرگی مثل مشهد ۷۰۰ هزار معادله در ۷۰۰ هزار متغیر وجود دارد که ذهن انسان امکان حل همچین موردی را ندارد . هوش مصنوعی عملا با سیستم‌هایی مثل «دی اس اس» (سیستم‌های تصمیم یار) به اپراتور کمک می‌کند که در هر لحظه تصمیم بهینه بگیرد؛ یعنی بر اساس توان هوش مصنوعی و پارامتر‌های موجود به مدیریت شرایط بحران کمک می‌کند که بتواند در هر شرایطی اولویت‌های تعیین و در نهایت انرژی تامین کند.

تقوایی در ادامه بیان کرد: بهره‌برداری تقریبا اثری یک دهم نسبت به دو مورد تجهیزات و فرایند دارد یعنی هرچقدر فرایند و تجهیزات خوبی داشته باشیم ولی بهره برداری خوبی نداشته باشیم باز هم انرژی بالایی مصرف کردیم.  

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه اگر بهره‌برداری خوبی داشته باشیم نتایج بسیار خوبی نیز مشاهده می‌کنیم افزود: این نتایج مثبت شامل بازگشت سرمایه در کمتر از۶ماه است، چون استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند پارامتر‌ها‌ی زیادی علاوه بر انرژی بهینه را می‌کند و در نهایت باعث نتیجه مطلوب و رضایت بهره بردار و مصرف بیهنه انرژی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شروع طوفانی معاملات برق؛ جهش ۶۸۴ میلیارد ریالی در بورس انرژی
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • ۵۰۰۰میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی تزریق شد
  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • برای دومین بار؛ تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟