Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@10:56:55 GMT

(جدول) فارغ‌التحصیلان کدام رشته بیکار ترند؟

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۳۶۳۶

(جدول) فارغ‌التحصیلان کدام رشته بیکار ترند؟

آمار شاغلان و بیکاران در ۶ گروه تحصیلی نشان می‌دهد، علوم پزشکی بیشترین و هنر کمترین میزان اشتغال دانش آموختگان را دارا است.
به گزارش مهر، یکی از شاخصه‌های موثر در انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها به خصوص در سال‌های اخیر، بحث اشتغال است؛ به طوری که در سال‌های اخیر شاهد هستیم افراد نسبت به رشته‌هایی اقبال نشان داده اند که برای آن شغلی در جامعه فراهم باشد؛ بنابراین امروز دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که به مسائلی همچون اشتغال پذیری و تربیت دانشجویان با مهارت، اهتمام ورزیده اند، بیش از سایر دانشگاه‌ها مورد توجه افراد برای تحصیل قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزارت علوم در آخرین پیمایش خود، میزان اشتغال افراد در ۶ گروه تحصیلی را اعلام کرده است. در این پیمایش ملی نسبت شاغلین به دانش آموختگان در هر گروه مشخص شده است.

در جدول زیر به تعداد شاغلین و غیرشاغلین در ۶ رشته تحصیلی اشاره شده است:    

هنر

کشاورزی و دامپزشکی

فنی و مهندسی

علوم پزشکی

علوم پایه 

علوم انسانی

غیرشاغلین

۲۴ هزار و ۱۸۳ نفر

۱۸ هزار و ۸۵۸  نفر

۱۲۴هزار و  ۵۱۰ نفر

۸ هزار و  ۸۹۳ نفر

۱۹ هزار و ۳۳۹ نفر

۱۳۹ هزار و ۵۲۴ نفر

شاغلین

۱۹ هزار و ۵۳۶ نفر

۱۷ هزار و ۷۰۸ نفر

۱۲۹ هزار و  ۹۳۹ نفر

۲۳ هزارو ۱۸۲ نفر

۲۲ هزار و ۸۴۲ نفر

۱۶۵ هزار و ۸۶۱ نفر



گذاره‌های موجود در جدول بالا نشان می‌دهد؛ میزان غیر شاغلین رشته هنر از میزان شاغلان آن پیشی گرفته است؛ به طوری که بیکاران این رشته، ۲۴ هزار و ۱۸۳ نفر و شاغلان ۱۹ هزار و ۵۳۶ هزار نفر هستند.

اما آمار‌ها در گروه علوم پزشکی برعکس گروه هنر است؛ به طوری که شاغلان آن ۲۳ هزار و ۱۸۲ نفر و غیرشاغلین ۸ هزار و ۸۹۳ نفر است.

همچنین میزان شاغلان و بیکاران گروه فنی و مهندسی تقریبا برابر است؛ به طوری که میزان شاغلان حدود ۱۲۹ هزار نفر و غیرشاغلان ۱۲۴ هزار نفر اعلام شده است.

درصد اشتغال دانش آموختگان به تفکیک گروه‌های تحصیلی براساس پیمایش سال ۱۳۹۷ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شرح زیر است:  

گروه تحصیلی

تعداد دانش آموختگان

شاغلین

نسبت شاغلین به دانش آموختگان (درصد)

علوم انسانی

۳۰۵ هزار و ۳۸۵ نفر

۱۶۵هزار و ۸۶۱

۵۴.۳۱

فنی و مهندسی

۲۵۴ هزار و ۴۴۹ نفر

۱۲۹ هزار و ۹۳۹ 

۵۱.۰۷

هنر

۴۳ هزار و ۷۱۹ نفر

۱۹ هزار و ۵۳۶ 

۴۴.۶۹

علوم پایه

۴۲ هزار و ۱۸۱ نفر

۲۲ هزار و ۸۴۲

۵۴.۱۵

کشاورزی و دامپروری

۳۶ هزار و ۵۶۶ نفر

۱۷ هزارو ۷۰۸ 

۴۸.۴۳

علوم پزشکی

۳۲ هزار و ۷۵ نفر

۲۳ هزار و ۱۸۲

۷۲.۲۷

مجموع

۷۱۴ هزار و ۳۷۵ نفر

۳۷۹ هزار و ۶۸ 

۵۳.۶




میزان اشتغال دانش آموختگان علوم پزشکی در جدول بالا قابل توجه است؛ چرا که نسبت شاغلین این گروه تحصیلی ۷۲.۲۷ درصد نسبت به دانش آموختگان آن است.

گروه‌های علوم پایه و علوم انسانی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند در حالی که گروه هنر با ۴۴ درصد، کمترین میزان اشتغال را برای دانش آموختگان خود به همراه داشته است.

براساس این جدول، رشته علوم پزشکی بیشترین و رشته هنر کمترین میزان اشتغال را نسبت به دانش آموختگان خود دارند.

همچنین آمار نهایی موجود در این جدول، نسبت شاغلین به دانش آموختگان را ۵۳ درصد نشان می‌دهد که گویای آن است که نیمی از دانش آموختگانی که ۴ سال از فارغ التحصیل شدنشان گذشته، بیکار هستند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۳۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در رشته علوم تجربی

پُرتعدادترین گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳، یعنی گروه آزمایشی علوم تجربی با حضور ۵۰۱ هزار و ۸۱۰ داوطلب صبح امروز (جمعه) سر جلسه آزمون حاضر شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دقایقی پیش و رأس ساعت ۸ صبح روز جمعه، هفتم اردیبهشت فرایند برگزاری آزمون سراسری نوبت اول ۱۴۰۳ در رشته علوم تجربی آغاز شد.

در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۷۲۹ هزار و ۶۵۶ نفر یعنی ۶۳ درصد زن و ۴۲۲ هزار و ۸۶۲ نفر یعنی ۳۷ درصد مرد هستند؛ همچنین امسال آزمون دانشجومعلم همزمان با نوبت اول کنکور برگزار می‌شود که در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجومعلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای پذیرش دانشجوی دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی از دیروز _پنجشنبه، ششم اردیبهشت_ برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی آغاز شد.

داوطلبان گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی نیز عصر پنجشنبه در این رقابت شرکت کردند و صبح امروز _جمعه، هفتم اردیبهشت_ نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ با رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی برگزار می‌شود و این نوبت از آزمون پایان می‌یابد.

گروه آزمایشی علوم تجربی

در گروه آزمایشی علوم تجربی در مجموع ۵۰۱ هزار و ۸۱۰ نفر شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۳۳۵ هزار و ۵۰۸ نفر زن و ۱۶۶ هزار و ۳۰۲ نفر مرد هستند؛ یعنی ۶۷ درصد داوطلبان را زنان و ۳۳ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دهند.

کد خبر 748020

دیگر خبرها

  • رقابت ۲۵ هزار و ۷۰۰ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی
  • کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود
  • روز دوم آزمون سراسری/ رقابت داوطلبان گروه‌ علوم تجربی در قزوین
  • رقابت بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی
  • آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در رشته علوم تجربی
  • آغاز رقابت بیش از ۳۶ هزار نفر در فارس در رشته تجربی
  • رقابت بیش از ۳ هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد
  • نقش مؤثر مراکز مشاوره در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان
  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان