Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد24  بیش از یک‌سال از خروج توتال از قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی می‌گذرد؛ قراردادی که براساس آن قرار بود توسعه آخرین فاز پارس جنوبی نیز بعد از سال‌ها تعیین تکلیف شود در کنار آن نیز تجهیزات و سکو‌های جدیدی ساخته شود تا با انجام عملیات فشارافزایی، جلوی کاهش تولید گاز از این فاز گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خروج بی هزینه توتال باعث شد کل پروژه فشارافزایی نیز متوقف شود. چراکه مسئولان ارشد وزارت نفت هیچ گزینه جایگزینی به جای توتال نداشتند و به سادگی کل پروژه از دور اجرا خارج شد. پس از خروج توتال از این طرح قرار بود بخش بین المللی شرکت ملی نفت چین جایگزین توتال در این طرح شود، اما متاسفانه با گذشت ماه‌ها هنوز چینی‌ها هم قدم موثری در توسعه این فاز برنداشته اند و با این روند که پیش می‌رود بعید به نظر می‌رسد که توسعه این فاز در دولت فعلی رقم بخورد. البته این مطلب نیز به دلایل مختلف از جمله وابستگی این پروژه به طرح‌های فشارافزایی توتال غیرقابل پیش‌بینی نبود.

اما شاید مهم‌تر از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، موضوع فشار افزایی تولید گاز از این مخزن مشترک باشد.

یک مقام مسئول در صنعت نفت در این زمینه گفت: پس از خروج توتال از این طرح و موضوع ساخت سکو‌های فشار افزا که هزینه بسیار زیادی را به دوش صنعت نفت تحمیل می‌کرد شرکت‌های دانش بنیان داخلی دست به کار شده و طرح‌هایی را در خصوص افزایش تولید گاز و جلوگیری از افت فشار داده اند که در حال بررسی این طرح‌ها هستیم.

وی ادامه داد: البته طرح توتال هم وجود دارد که در صورت کاهش تحریم‌ها می‌توان آن را هم بررسی کرد، اما در شرایط فعلی نمیتوان روی آن حساب باز کرد.

* معطل طرح توتال نمی‌مانیم

در همین رابطه رضا دهقان معاون امور مهندسی شرکت ملی نفت نیز گفته است: سعی داریم با امکانات موجود دست به افزایش تولید گاز بزنیم و حتما نباید روی روشی که توتال اعلام کرده است سرمایه گذاری کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: بررسی‌هایی که انجام دادیم نشان می‌دهد با امکانات داخلی و موجود در ایران هم می‌توان این کار را انجام داد و به نتیجه رساند.

دهقان تصریح کرد: در شرایطی که کشور با آن مواجه است به نظر می‌رسد باید از همین امکانات استفاده کرد و منتظر اجرای طرح توتال نخواهیم شد و به زودی طرح افزایش تولید گاز را از پارس جنوبی آغاز خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برای اجرای این طرح چاه‌های جدیدی نیز در این میدان حفاری کنیم.

 ایران در حال حاضر حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی برداشت می‌کند.

برچسب ها: رویداد24 ، خروج توتال ، توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی ، شرکت ملی نفت چین ، گاز ، تحریم سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 خروج توتال توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی شرکت ملی نفت چین گاز تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۵۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو

هاشم علایی گفت: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با عنوان «ایران اکسپو» از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت‌ماه امسال در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود که در این نمایشگاه، چند واحد تولیدی شهرک‌های صنعتی استان حضور خواهند یافت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل از حمایت مالی این شرکت از حضور تولید کنندگان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی خبر داد و افزود: نمایشگاه ایران اکسپو به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور، فرصت بسیار مناسبی برای تولید کنندگان محسوب می‌شود تا ضمن معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، نسبت به استفاده از ظرفیت بازارهای جدید صادراتی و توسعه بازارهای موجود اقدام کنند.

به گفته او، با حمایت از حضور واحدهای تولیدی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی تلاش می‌کنیم تا ضمن کمک به ارتقاء دانش و فناوری تولید کنندگان، زمینه‌های شناسایی، توسعه بازار هدف و فروش محصولات تولیدی آنان نیز فراهم شود.

علایی، این حمایت‌ها را در قالب اجاره غرفه، بازدید از نمایشگاه‌های اختصاصی، تخصصی، توانمندی، اکسپو، نمایشگاه فروش و همچنین اعطای کمک هزینه‌های اعزام هیات‌های تجاری به خارج از کشور برشمرد و افزود: امیدواریم با برنامه‌های حمایتی که در قالب کمک‌های بلاعوض از واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود شاهد توسعه صنعت استان و افزایش اشتغال در سال مزین به جهش تولید با مشارکت مردم باشیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • رونق تولید در بخش کشاورزی معطل صدور مجوز
  • برنامه قطعی وزارت نفت خاموشی فلرها در پارس جنوبی است
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور واحد‌های تولیدی اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • افزایش ۱۲۰۰ صندلی روزانه به ناوگان هوایی کشور
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • امضای قرارداد فشار افزایی با ابهامات باقی مانده
  • توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی