Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش جام نیوز، وب سایت رونامه صهیونیستی "هاآرتص" در مقاله ای به قلم "آموس هارل" موضوع دست داشتن اسرائیل در تخریب پایگاه های مردمی مربوط به حشد الشعبی در عراق را بررسی کرد.

 

مقاله آموس در هآرتص

 

در این مقاله می خوانیم

ایالات متحده که از دست داشتن اسرائیل  در حملات (اخیر به برخی پایگاه‌هایمردمی حشد الشعبی) عراق ناخرسند است، (نقش) اسرائیل (در انفجارهای اخیر عراق) را برملا ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واشنگتن از این ترس دارد که حملات اسرائیل به اهدافی در عراق سبب تضعیف روابط (آمریکا) با بغداد شود.

 

 

رسانه‌های عراق روز سه شنبه هفته گذشته از آتش‌سوزی گسترده در یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در شمال بغداد خبر دادند. این انفجار در سلسله انفجارهای مشکوک در انبارهای تسلیحاتی این گروه(مردمی) طی هفته‌های اخیر در پایتخت عراق و همچنین غرب این کشور صورت گرفته است. هر چند دولت عراق در ابتدا به دقت تلاش کرد که این انفجارها را کم اهمیت جلوه دهد اما دیگر قادر به بی اعتنایی به آنها نیست. درباره این موضوع که آمریکایی‌ها از این حملات مکرر (به عراق) در این برهه حساس خرسند باشند، تردید وجود دارد چرا که این حملات روابطشان را با متحد مهمشان "عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر تضعیف می‌کند.

 

 

آمریکایی‌ها پنجشنبه شب تصمیم گرفتند که نقش اسرائیل را برملا کنند. مقام‌های آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند که "اسرائیل مسئول این حملات (به عراق) است و هشدار دادند که تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و بغداد شاید سبب شود که (دولت) عراق از آمریکا بخواهد نظامیانش را از کشورش خارج کند. اگر اوضاع خراب شود، این احتمال وجود دارد که به یک ستون لرزان حمایتی از اسرائیل تبدیل شود.

 

 

مقاله  به دو موضوع اشاره دارد، اول، مواضع ترامپ درباره لزوم ممنوعیت ورود «ایلهان عمر» و «رشیده طلیب» دو عضو دموکرات مسلمان کنگره آمریکا به اسرائیل  و دوم هشدارش درباره رای دادن یهودیان آمریکایی‌ به دموکرات‌ها که به گفته این مقاله  چنین رایی یا «نشانه جهل کامل» آنها است و یا «ناسپاسی آنها به آمریکا و اسرائیل». نویسنده با انتقاد از استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی ترامپ از این دو موضوع، از مواضع کابینه اسراییل درباره مواضع رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد.

 

 

نتانیاهو به همراه وزرای دولت و متملقانش، سکوت پیشه کردند. ما می‌دانیم چرا آنها این کار را انجام می‌دهند: ترامپ، باراک اوباما نیست که نخست‌وزیر در سخنرانی خودش در کنگره آمریکا به او به دلیل امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران اهانت کند. سکوت نتانیاهو نشان‌دهنده این اتفاق در آینده می‌باشد: حتی اگر ترامپنظراتش درباره موضوع ایران را تغییر دهد، نتانیاهو در تقابل با او مشکل خواهد داشت.او به ترامپ برای تصمیم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) فشار آورده بود چرا که او در بطن وجودش دو سناریوی محتمل را ساخته بود، اول اینکه این اقدام سبب تشدید تنش نظامی و در نهایت حمله آمریکا با تاسیسات هسته‌ای ایران شود و یا اینکه در یک اقدام فراتر به سرنگونی حکومت در ایران منجر شود.

 

 

اما در عالم واقع شاید نتانیاهو با یک یا دو سناریو در مسیر معکوس مواجه شود. ممکن است ترامپ در دام برنامه های ایران قرار گیرد و در توئیتر اسیر تعارفات شود و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در آمریکا، نشستی را برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای (برجام) برگزار کند. همچنین شاید با توجه به عدم رغبت واضح ترامپ برای ورود به درگیری نظامی و تصمیم احتمالی‌اش برای بازگشت از مسیر نقض توافق هسته‌ای،  ایرانی‌ها به شدت دلگرم شده و حتی از توافق (برجام) خارج شوند. شاید کسی این انتظار را داشت که نتانیاهو حالا در حال آماده شدن برای این دو سناریوی بدبینانه‌تر باشد و در حال ترسیم خطوط قرمز برای اقدام نظامی اسرائیل باشد.

 

 

اما او همچنان با الفاظ حقیقتا احساساتی در حال تحسین ترامپ، صحبت درباره تهدیدات ایران و فریبکاری‌های سیاسی برای جدا کردن خودش از تهدید قانونی (مربوط به پرونده‌های فسادش) به منظور پیروزی در انتخابات ۱۷ سپتامبر است. در حالی که مقام‌های وزارت دارایی اسرائیل به دنبال کاهش دادن بودجه عمومی و به ویژه بودجه نظامی در این رژیم هستند،

 

 

اینطور به نظر می‌رسد که علی‌رغم بی‌میلی ترامپ (برای تقابل نظامی با ایران)، احتمال تشدید دوباره تنش‌ها وجود دارد و این سناریویی است که آماده‌سازی نظامی ویژه را ضروری می‌سازد. زمانبندی وزارت دارایی اسرائیل برای کاهش بودجه عمومی و به ویژه نظامی، در برهه بدی انجام شده چرا که"آویو کوخاوی" رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم از یک سو خواهان ایجاد "اصلاحات گسترده" در ارتش به ویژه "نوسازی توانمندی‌های نیروهای زمینی" است و از سوی دیگر، این رژیم با  تهدیدات فزاینده ایران، حزب‌الله و حماس مواجه است.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: حشد الشعبی نتانیاهو آمریکا اسرائیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۵۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود

تارنمای آکسیوس گزارش داد که بلینکن به نتانیاهو اطلاع داده است که عملیات نظامی احتمالی در رفح در جنوب نوار غزه با مخالفت واشنگتن مواجه خواهد شد و بر روابط ایالات متحده و رژیم صهیونیستی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

در همین رابطه آکسیوس پیش‌تر به نقل از ۲ مقام رژیم صهیونیستی خبر داده است که دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، هفته گذشته ارسال یک محموله مهمات ساخت ایالات متحده به این رژیم را به تعویق انداخته است.

مقامات رژیم صهیونیستی به آکسیوس گفته‌اند که این موضوع نگرانی‌های جدی در میان مقامات اسرائیل به وجود آورده و آنها را به تکاپو انداخته است تا از دلیل جلوگیری از ارسال این محموله مطلع شوند.

طبق این گزارش، کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، وزارت خارجه آمریکا و دفتر نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز به پرسش‌ها در این باره پاسخ نداده‌اند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که بایدن با انتقاد شدیدی در میان آمریکایی‌هایی که مخالف حمایت وی از رژیم اسرائیل هستند، روبه‌رو است. در همین حال دولت بایدن در ماه فوریه (بهمن/اسفند) از اسرائیل خواست تا تضمین دهد که نیروهایش در غزه از تسلیحات ساخت ایالات متحده مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده کنند. اسرائیل در ماه مارس (اسفند/فروردین) یک تضمین‌نامه را امضا و ارائه کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • آکسیوس: آمریکا ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل را متوقف کرد
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • عاموس گلعاد: السنوار قدرت بیرون کردن اسرائیل از غزه را دارد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • اسرائیل قوانین آمریکا را در غزه نقض می‌کند
  • آمریکا قربانی اسرائیل می‌شود؟