Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان که هفته گذشته به چند کشور اروپایی سفر کرده بود در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که پیشنهادات رئیس‌جمهور مکرون برای کاهش تنش‌ها پیرامون توافق هسته‌ای در مسیر خوبی پیش می‌رود اما کار بیشتری باید انجام شود.

ظریف در ادامه این گفت‌وگو که پس از دیدارش با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در پاریس انجام گرفت، تصریح کرد: رئیس جمهور مکرون هفته گذشته پیشنهاداتی را به رئیس‌جمهور روحانی ارائه داد و ما بر این باوریم که آنها در مسیر درستی پیش می‌روند، هرچند که به‌طور قطع هنوز در جایی که باید قرار نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان ینکه مذاکرات خوبی در پاریس داشته است، افزود: ما درباره احتمالات بحث کردیم. او (مکرون) اکنون قرار است با شرکای اروپایی و دیگر شرکا رایزنی کند تا ببیند از اینجا به کجا می‌توانیم برویم.

رایزنی‌ها میان وزیر امورخارجه ایران و رئیس جمهور فرانسه یک روز پیش از آن برگزار شد که مکرون قرار است طی سه روز میزبان سران کشورهای عضو گروه هفت، شامل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باشد. انتظار می‌رود در این دیدارها موضوع توافق هسته‌ای با ایران که دولت ترامپ سال گذشته (میلادی) به‌طور یک جانبه از آن خارج شد از موضوعات اصلی مورد بحث باشد.

ایران یک سال پس از خروج آمریکا از این توافق و بازگرداندن تحریم‌های علیه تهران اجرای برخی تعهداتش در توافق را کاهش داده است. هرچند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمامی گزارشات خود تائید کرده است که جمهوری اسلامی به‌طور کامل به توافق عمل می‌کند و به آن پایبند است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ایران خواهان رهایی از تحریم‌های آمریکا است که به گفته محمدجواد ظریف، فشار زیادی را بر مردم ایران وارد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر اطمینان یابیم که اروپایی‌ها می‌توانند شروع به عمل به تعهداتشان در توافق هسته‌ای و سهم خود را ایفا کنند، ایران نیز می‌تواند از تصمیمات خود برای توسعه برنامه هسته‌ای‌اش بازگردد. چنان که اروپا اجرای تعهداتش را آغاز کند، ایران نیز آماده است تا گام‌هایی را که برداشته لغو کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بدون ارائه جزئیات درباره اینکه پیشنهادات پاریس چه بوده است، تاکید کرد که اروپا باید راهی برای آسان‌تر شدن شرایط برای ایران بیابد حتی در شرایطی که آمریکا دیگر عضوی از توافق هسته‌ای نیست.

وی ادامه داد: ما نیز در حال یافتن راه‌هایی هستیم تا اروپا بتواند تعهداتش را به گونه‌ای اجرا کند که ما از گام‌هایی که برداشته‌ایم، بازگردیم. برای ما، آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم به تجارت خود با اتحادیه اروپا ادامه دهیم.

ظریف گفت که آنچه درباره‌اش رایزنی می‌شود این است که چگونه این کار می‌تواند با یا بدون آمریکا انجام گیرد.

وزیر امورخارجه ایران در پیامی به اروپایی‌ها تاکید کرد که حل‌وفصل این مسئله حتی بدون حضور آمریکا در توافق هسته‌ای نیز امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: من فکر نمی‌کنم که آمریکا تمام کارت‌ها را در اختیار داشته باشد. اگر اروپا و جامعه بین‌الملل تصمیم به انجام این کار بگیرند، قادر خواهند بود اقدامات لازم را برای حفظ توافق هسته‌ای به کار گیرند.

ظریف در ادامه گفت که آمریکا در حال آزار دادن کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی است که مانعی برای آزادی دریانوردی به شمار می‌آید.

وی در پاسخ به سوالی درباره مقصد نفتکش آدریان دریا که نزدیک به دو ماه پیش توسط نیروهای انگلیس در جبل‌الطارق توقیف و هفته گذشته سرانجام آزاد شد، اظهار داشت: ما مقصد این کشتی را اعلام نمی‌کنیم چراکه آمریکا بیش از این دست به تخریب فعالیت‌های اقتصادی ما خواهد زد.

وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران خواهان جنگ با آمریکا نیست، خاطر نشان کرد که افزایش حضور دریایی غرب در خلیج فارس خطر وقوع حوادثی را افزایش خواهد داد که به گفته تحلیلگران می‌تواند به می‌تواند آتش یک درگیری گسترده‌تر را روشن کند.

ظریف تاکید کرد که ایران به دنبال درگیری نظامی نیست.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: کاهش تعهدات برجامی ایران برجام محمدجواد ظريف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۵۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود

به گزارش همشهری آنلاین، "ویلیام برنز" رییس سیا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری دفاعی ایران و روسیه، گفت که شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی "در مسیر بسیار خطرناکی" است.

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد که برنز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی برای جنگ در اوکراین در حال ارائه ،کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی آن است.
روسیه از سوی اوکراین و متحدان غربی آن به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم شده است.
ایران این ادعا را رد کرده و گفته است که همکاری‌های نظامی آن با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه بوده و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.
مقامات ایران همنین تاکید کرده‌اند، برخلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه است.

با این حال، برنز مدعی است که ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین، از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده‌اند.

رییس سیا همچنین در ادامه مدعی شد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگنده به ایران نیز هست. برنز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ایران گفت که برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش پیشرفته است.

او مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران "تا حدی پیشرفته است که اگر بخواهند پافراتر بگذارند، غنی‌سازی ۹۰ درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد."
برنز با ادعای این که ایران پیشتر، در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کرد که در سال ۲۰۰۳ متوقف شد، گفت که فکر نمی‌کند ایران تلاش‌ها برای ساختن تسلیحات هسته‌ای را ازسرگرفته باشد.

ادعای برنز درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و بکارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران تنها ماهیتی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

کد خبر 849548 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه ایران و روسیه

دیگر خبرها

  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • ادعای روزنامه کویتی درباره درخواست تازه آمریکا از ایران
  • رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد
  • رئیس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • فیلم| اسرائیل در دو راهی آتش‌بس یا ادامه جنگ
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • بلینکن: توافق آتش‌بس باید برای حماس یک «تصمیم آسان» باشد
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق