Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ از انقلاب اسلامی ایران تا حمله‌های یازده سپتامبر و هفتم ژوئیه و ادامه عملیات دهشت‌افکنان جهانی از سوی افراد مسلح با نام اسلام، پرسش‌های ایجاد شده و اتهاماتی درمورد رابطه اسلام و افراط‌گرایی دینی، خشونت، حمله انتحاری و دهشت‌افکنی شده است. پرسش معمولی که اغلب پیدا می‌شود این است که چرا مسلمانان بیشتری به‌ویژه رهبران مذهبی مسلمان بیانیه‌ای بیرون نداده‌اند و صدای‌شان را به مخالفت و محکومیت شدید حمله‌های یازده سپتامبر و حرکات دهشت‌افکنانه متعاقب آن بلند نکرده‌اند؟ در حقیقت مسلمانان چنین کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رابطه اسلام با افراط‌گرایی و دهشت‌افکنی چه در سرزمین‌های اسلامی و چه خارج از آن‌ها در قرن بیست و یکم هم به عنوان موضوع حساس و مهم باقی مانده است. دلایل نخستین دهشت‌افکنی جهانی که اغلب برخاسته از نارضایتی‌های سیاسی ـ اقتصادی می‌شود، گاهی از طریق استفاده از زبان و برداشت‌های نمادین از مذهب، از سوی افراط‌گرایان عنوان می‌شود. در دهه‌های اخیر مذهب ثابت کرده است که می‌تواند نیرویی بالقوه باشد که نه تنها دهشت‌افکنان مسلمان، بلکه یهودی، مسیحی، هندو و بودایی هم به آن متوسل شده‌اند تا به کردارشان مشروعیت بخشیده و حمایت عمومی را برای خود برانگیزند.

کتاب «فتوا پیرامون تروریسم» در 18 فصل تنظیم شده است. پس از پیشگفتار و مقدمه نویسنده هفت پرسش را مطرح کرده و پاسخ آن‌ها را داده است. معنای اسلام؛ حرمت کشتار جمعی مسلمانان؛ حرمت کشتار بی‌محابا و یکسره غیرمسلمانان و شکنجه آنان، حرمت دهشت‌افکنی علیه غیرمسلمانان حتی در دوران جنگ، در حفاظت از زندگی، اموال و عبادتگاه‌های غیرمسلمانان، غیرشرعی بودن تحمیل عقیده‌ای بر دیگران، اصول قانونی حقوق بنیادین شهروندی غیرمسلمان، حرمت شورش علیه کشورهای اسلامی، یاغی‌گری: سنگینی و مجازاتش، جایگاه مشروع مبارزه علیه دولتی فاسد، فتواها و اظهارات رهبران، اظهارات علمای سلفی معاصر علیه دهشت‌افکنان، رنج خوارج  دهشت‌افکنان عصر حاضر، گفتارهای نبوی در مورد دهشت‌افکنان خارجی، فرمان نبوی که غوغای خوارج باید برچیده شود، نام پیشوایانی که خوارج را کافر دانسته‌اند، دهشت‌افکنان عصر ما همان خوارجند، روش مسالمت‌آمیز ستیز اجتماعی و سیاسی فصل‌های کتاب را شامل می‌شود.

 شیخ‌الاسلام محمد طاهرالقادری در دهه‌های اخیر به عنوان یکی از برجسته‌ترین صاحب‌نظران در فقه اسلامی رخ نموده است. علاوه بر بسیاری فعالیت‌های انسان‌دوستانه، وی منهاج‌القرآن را بنیان نهاد و هنوز سرپرستی آن را عهده‌دار است؛ سازمانی بین‌المللی و گسترده با شعبه‌ها و مراکزی در نود کشور که به طور چشمگیری مثبت‌اندیش است و کوشش دارد از طریق میانه‌روی دینی، دسترسی به تعلیم و تربیت و گفتگو بر مبنای احتران متقابل، به ترویج و ترفیع بهبود تمامی بشریت بپردازد و بین مجموعه‌های ادیان بزرگ جهانی به جای رقابت، تعاون و همکاری را گسترش دهد.

منهاج‌القرآن اسلام را در سطح جهان تریوج و ترقی می‌دهد. این سازمان که دقیقا مشتاق رسیدن به این اهداف است رفتار پیامبر محبوب اسلام را که بر صلح، بردباری، احترام و مدارا تاکید دارند، از طریق آموزه‌های بی‌عیب و نقص ایشان الگو قرار داده است.

 ژوئل اس. هایوارد، رئیس دانشکده نیروی هوایی سلطنتی، کرانول رئیس مزالعات توانمدنی هوایی دانشکده کینگ لندن این گونه نوشته است: «تحقیق و پژوهش شیخ قابل توجه است. این فتوا بر پایه زیربنایی سخت چنان سنگ خارا از پژوهش و منابع پژوهشی یعنی قرآن و احادیث قابل اعتماد بنا شده، احادیثی از منابع دست اول که دیدگاه‌های صحابه کرام پیامبر را بازگو می‌کند. این احادیث برگرفته از متون قدیمی علوم اسلامی و در سطح گسترده‌ای مورد تایید تمامی مکاتب اصلی اندیشه اسلامی‌اند. من تنها به مطالعه دقیق و موشکافانه متن جامع و کامل فتوا پرداخته‌ام، بلکه با همین دقت صدها پاورقی را که ارائه کرده است دیده‌ام.

این‌ها از نظر اعتبار، نظم، ترتیب و روش، دقیق انتخاب شده‌اند. نقل قول‌هایی را که شیخ با وضوح و دقت علمی قابل ستایش برای صحت و درستی آن‌ها، و بالاتر از این نشر حقیقت، عینی بودن و بی‌طرفی علمی برگزیده است در معیارهای ذهن شیخ با دقت سبک و سنگین شده‌اند. در انتخاب منابع بنایی را که ساخته آجر به آجر با هدف روی هم گذاشته و در نتیجه بحثی را که پیش کشیده است قوی و روشن بیان شده و عمیقا قضاوتی خوب را به نمایش گذاشته است.

توان استدلال طاهرالقادری برخاسته از کامل بودن و قابل درک بودن و نیز از این حقیقت است که برای نخستین بار در یک فتوا، یک پژوهشگر مشهور بین‌المللی در تصمیم خویش برای روشن کردن این نکته که هیچ امکان پیدا کردن دلیلی برای خشونت عمده به نام اسلام خارج از میدان جنگ سازمان یافته وجود ندارد، حدیثی نبوده که ندیده و زیر و روی آن را بررسی نکرده باشد. خود این به تنهایی تحسین‌برانگیز است، وقتی بر اساس معیارهای قطعی صرفا مبتنی بر دفاع شخصی و دست یازیدن به عدالت، مبنا قرار داده شود. طاهرالقادری قاطعانه با پژوهشی قابل اطمینان که صرف‌نظر از هر نوع انگیزه مورد ادعا هر چند صحیح هم به نظر رسند نشان می‌دهد که اعمال شیطانی، شیطانی‌اند. در واقع شیخ به خوبی نشان می‌دهد که حمله انتحاری و دیگر اشکال دهشت‌افکنی چنان ناروا و تبهکارانه‌اند که مرتکبان آن‌ها را از اسلام خارج می‌کنند.»

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پاکستان تروریسم جهان لندن مسلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۸۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از ورزش سه، مربی پرتغالی سپاهان، به لحاظ اخلاقی بی‌تردید یکی از متفاوت‌ترین مربیان خارجی است که در سال‌های اخیر به فوتبال ایران آمده است. فارغ از آرامش و ادبیات مودبانه‌ای که او در برابر سوالات غالباً چالشی، یکی از ویژگی‌های قابل تحسین او، علاقه‌ای است که نسبت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی بروز می‌دهد. این طرز تفکر، دقیقاً نقطه مقابل برخی مربیان اروپایی است که حتی با وجود سال‌ها حضور در ایران، نگاه بالا به پایین و اظهارنظرهای توأم با نیش و کنایه را حفظ می‌کنند.

حادثه‌ای که زندگی مورایس را تغییر داد

به گفته برخی نزدیکان این مربی، ماجرای عجیبی زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. ماجرایی که کمتر درباره آن صحبت شده است.

او پیش از اینکه پیشنهاد سپاهان را بپذیرد و به ایران سفر کند، در یک سانحه رانندگی دچار وضعیتی شبیه بیهوشی و کما می‌شود و پس از بهبودی، نوع نگاه وی به زندگی به کلی متفاوت شده است.

می‌خواهم مسلمان شوم

اما آنچه مدیران باشگاه سپاهان را شگفت زده کرد، این بود که مورایس چندی پیش به باشگاه مراجعه کرده و می‌گوید: «من می‌خواهم مسلمان شوم. باید از کجا شروع کنم؟»
به منظور راهنمایی این مربی پرتغالی، ابتدا از طریق بخش فرهنگی باشگاه سپاهان، مسائلی در خصوص عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای وی توضیح داده شده و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف مورایس به دین مبین اسلام انجام شده است. وی همچنین در محضر یکی از علما، شهادتین را به زبان جاری ساخته و شرعا مشرف به دین اسلام شد و شیعه گردیده است.
نکته دیگر اینکه به موازات این اقدامات، یک مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی در کنار وی، فرایند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سوالات مورایس را برعهده داشته است.

ازدواج با دختر ایرانی

از مدت‌ها قبل زمزمه‌هایی مبنی بر ازدواج قریب الوقوع ژوزه مورایس با یک بانوی ایرانی در جریان بود. موضوعی که همراه با خبر تشرف او به دین اسلام، پررنگ‌تر شد و رسانه‌ها نیز درباره آن صحبت کردند.
در این خصوص گفته می‌شود مسائل شرعی ازدواج مورایس با همسر ایرانی‌اش اتفاق افتاده و طی چند روز آینده این مراسم به صورت رسمی برگزار می‌شود.

کد خبر 847534 برچسب‌ها اسلام ویژه ورزشی چهره‌های مشهور باشگاه سپاهان

دیگر خبرها

  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • رونمایی از نام جدید مورایس پس از مسلمان شدن | هدیه سپاهانی را ببینید
  • چهره‌های ورزشی که در ایران مسلمان شدند
  • اجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس چه بود؟
  • واکنش یک روحانی به ماجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی