Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@03:48:11 GMT

با تصویب قوانین فشار کنکور تجربی را کم کنید

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۸۳۶۲

با تصویب قوانین فشار کنکور تجربی را کم کنید

روزهای کنکور فشار و استرس بی نهایت سنگینی که بر دوش خانواده ها و فرزندان این سرزمین می‌باشد. فرزندانی که دائما تحت فشار از طرف خانواده ها و مدرسه و آزمون‌های آزمایشی مختلف قرار می‌گیرند و در نهایت در رشته‌ای که خودشان یا والدین انتظار داشتند قبول نمی‌شوند.

چه باید بکنند؟ حاصل تلاش چندین ساله و امید و آرزوهایشان بر باد رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و خود را عنصری شکست خورده تصور می‌کنند که در یک مسابقه نفس‌گیر هیچ مقام دلخواهی بدست نیاورده اند. این‌ها همان آینده‌سازان این کشور هستند. با دست‌های خودمان نسلی بی‌انگیزه و ضعیف تحویل جامعه می‌‌دهیم. حال با این همه فشار تازه باید فکر کنند که چه کار بکنند و چه کاره بشوند. چه منت‌ها که شنیده اند و تاسف‌ها که خورده اند و خواهند خورد. حتی کسانی به جایی می‌رسند که تحت نظر پزشک و روانپزشک قرار می‌گیرند.

ظرفیت محدود رشته‌های پزشکی و رشته‌های مرتبط با آن منجر به قبولی تعداد اندکی از شرکت‌کنندگان می‌گردد و خیل عظیم پانصد هزار نفری به ناچار در رشته‌های دیگری که اصلا حتی به آن فکر هم نمی‌کردند ادامه تحصیل خواهند داد. آیا واقعا راهی برای کاستن از این فشار ها وجود ندارد؟ مطمنا راه‌های متفاوتی وجود دارد و بر اساس آن در کشورهای مختلف عمل می‌شود. اما در عین حال سه پیشنهاد مطرح می‌گردد تا توسط قانون گذاران پیگیری گردد:

الف- یک راه آن است که به جای اینکه این همه درس مربوط به سه سال در یک روز امتحان گرفته شود کافی است از طریق برگزاری سه امتحان نهایی شبه کنکور و دقیقا درس به درس و سراسری در طول سه سال توسط آموزش و پرورش ارزشیابی صورت گیرد و نتیجه آن برای گزیبش در دانشگاه ها ملاک قرار گیرد. با این شیوه فشار کمتری به دانش آموزان از نظر حجم و گستردگی مطالب درسی وارد می‌گردد.

ب- راه دیگر آن است که ظرفیت پذیرش این رشته‌ها چند برابر گردد تا پذیرش بیشتری داشته باشند. و از این حالت انحصاری و محدود خارج گردد. و در آینده رقابت بین پزشکان باعث کاهش درآمد و متعادل شدن درآمد این قشر گردد. این راه برای تمام رشته‌های پر طرفدار قابل اجرا می‌باشد.

ج- اما راه سریع و قطعی تصویب قانونی برای دولتی کردن فعالیت رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و رشته‌های مرتبط می‌باشد. یعنی تمام پزشکان حقوق بگیر دولت باشند و مبلغ مشخص و متعادلی برای آن در نظر گرفته شود. تا به این شغل به عنوان شغل با درآمد آن چنانی نگاه نشود. یعنی بیمارستان و مطب خصوصی ممنوع گردد. ظاهرا پیاده سازی طرح ارجاع و پزشک خانواده هم در این راستا می‌باشد که به کندی پیش می‌رود. در این صورت برای پوشش بخشی از هزینه‌های درمان می‌توان بیمارستان‌های نیمه دولتی داشت که درآمدش اصلا به جیب پزشک نرود و به خزانه واریز گردد و پزشکان تنها حقوق بگیرانی بیش نباشند. نظارت و سنجش درستی عملکرد پزشکان و بیمارستان‌ها با رجوع به بیماران و خانواده‌های آنان اجرا گردد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۸۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج ۵ پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

به گزارش خبرنگار مهر، طی ماه‌های گذشته انصراف پزشکان خانواده از فعالیت در این حوزه در مناطق مختلف مازندران حاشیه ساز شد واین مساله ابتدا در شهرستان چالوس در غرب مازندران مشکلاتی را برای حوزه بهداشت و درمان ایجاد کرد.

پدیده انصراف پزشکان خانواده از فعالیت در این حوزه به دلیل مشکلات فراروی نظیر افزایش هزینه‌های فراروی و تأخیر در پرداخت مطالبات در مناطق مختلف از جمله مازندران به یک معضل تبدیل شده است.

در شهرستان جویبار نیز هفت نیز در سیستم پزشک خانواده فعالیت داشتند و پنج نفر امسال از فعالیت در این حوزه انصراف خود را اعلام کردند.

سیده الهام عقیلی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جویبار در گفت وگو با خبرنگار مهر از انصراف پنج پزشک خانواده شهری از فعالیت در این شهرستان خبر داد و گفت: در سیستم دولتی هفت بزشک مشغول به فعالیت بودند و در سال گذشته دو پزشک از سیستم خصوصی در شهرستان جویبار از ادامه فعالیت خود منصرف شدند.

وی با اعلام اینکه ۵ پزشک انصرافی از اول خرداد ماه از سیستم خارج می‌شوند، افزود: متأسفانه در حال حاضر تنها یک پزشک خانواده شهری دارای قرارداد با ما باقی مانده و مشکل اصلی این پزشکان بحث مطالبات آنان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: این مشکل تنها مربوط به این شهرستان نبوده و در جلسه‌ای که با حضور معاونت دانشگاه علوم پزشکی و نماینده پزشکان خانواده شهری استان برگزار شد شرایط بحرانی شهرستان به سمع و نظر آنان رسیده است.

عقیلی با اشاره به اینکه ۲ پزشک انصرافی در سال‌جاری به دلایل مشکلات شخصی از ادامه فعالیت انصراف داده اند، گفت: سرانه پزشک خانواده شهری در سال‌جاری ۴۰ درصد افزایش داشته است اما به گفته این پزشکان با توجه به دیگر هزینه‌ها از جمله هزینه مطب و پرسنل این افزایش در آمدی برای آنان به صرفه نخواهد بود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جویبار بیان کرد: بعد از انصراف دو پزشک در سال گذشته نتوانستیم جایگزینی برای ِ آنان داشته باشیم چرا که متقاضی در این بخش وجود نداشته است و افزایش متقاضی برای دیگر پزشکان شرایط رسیدگی درمانی را سخت خواهد کرد.

کد خبر 6088272

دیگر خبرها

  • نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برگزار شد
  • صندلی های خالی دستیاری پزشکی تهدیدی جدی برای نظام سلامت
  • رقابت بیش از ۶۴ هزار اصفهانی در مارتن کنکور ۱۴۰۳
  • رقابت ۲ هزارو ۵۰۰ داوطلب رشته ریاضی فیزیک در آذربایجان غربی
  • خروج ۵ پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار
  • ۸ درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند
  • رقابت بیش از ۳ هزار داوطلب کنکور سراسری در سیرجان
  • آغاز رقابت داوطلبان کنکور از فردا
  • لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده
  • داوطلبان زن کنکور سراسری ۲ برابر داوطلبان مرد در گیلان