Web Analytics Made Easy - Statcounter

آموزش در دانشگاه‌ها و مراکز علمی در هر یک از جوامع به‌طور حتم یکی از اساسی ترین مولفه های تعلیم و تربیت و دستیابی به اشتغال تلقی می شود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان این عرصه، آموزش های مراکز عالی کشور باید دانش آموختگان را در زمینه رفع تقاضاهای جامعه تربیت کند.

شماری از جامعه دانشگاهی به منظور تحقق این مهم بر به‌روزرسانی نظام آموزشی کشور براساس نیازهای روز نظیر برقراری ارتباط با مراکز تولیدی و صنعتی به منظور مهارت آموزی تاکید می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«علی محمد آقاعلیخانی» عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: برنامه ریزی های آموزشی در ایران تحت تاثیر تفکرات محدود ایدئولوژیک (علم افکار) دینی و گاه افراد غیرمتخصص است.

این مشاور عرصه آموزش ادامه داد: امروزه دنیا به طور مداوم برنامه ریزی های آموزشی را به روز می کند؛ اما این مهم در آموزش عالی ایران اتفاق نمی افتد و برخی از آموزش های دانشگاهی به طور کامل سنتی است.

آقاعلیخانی عنوان کرد: آموزش های دانشگاهی باید علاوه بر تخصص های علمی، نوآوری، خلاقیت، نقد و بررسی، تجزیه و تحلیل و استدلال را نیز به دانشجویان آموزش دهد.

وی با اشاره به بعضی از کشورها نظیر دانمارک و نروژ تاکید کرد: امروزه نظام آموزشی بسیاری از جوامع به توریسم آموزشی بدل شده است و کشورها براساس شیوه های نوین دانشجویان را در ساحت های متعدد عقلانی، عاطفی و جسمانی تربیت می کنند.

این عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان این‌که مراکز آموزش عالی کشور نیازمند ظرفیت سازی است، تصریح کرد: آموزش در دانشگاه ها باید چالش های فرهنگی - اجتماعی را مورد توجه قرار دهد و مهارت تفکر را به منظور حل چالش های آتی به دانشجویان بیاموزد.

تمرکزگرایی نظام آموزشی کشور باید شکسته شود

«خسرو قبادی» دیگر عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این خصوص اظهار داشت: تمرکزگرایی نظام آموزشی باید شکسته شود و برمبنای نیازسنجی آموزشی، مطالعات آمایشی و همچنین برنامه ریزی‌های آموزشی انجام پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: اقلیم شناسی نیز در سیاست های نظام آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان مثال آموزش های دانشگاهی در جنوب کشور نباید با آموزش های شمال ایران یکسان باشد.

به عقیده این استاد دانشگاه، هر اقلیم نیازمند شناخت است و آموزش های اختصاصی را می طلبد.

قبادی همچنین تاکید کرد: به عبارت دیگر نگاه به آموزش های دانشگاهی در جامعه باید همه‌جانبه باشد؛ در غیر این صورت تغییر سیاست گذاری برای چرخه آموزشی کشور سودمند نمی شود.

نظام آموزشی در هر مقطع زمانی نیازمند نوسازی است

«سید یعقوب موسوی» عضو هیات علمی دانشگاه الزهراء نیز در این باره معتقد است: آموزش های دانشگاهی باید متناسب با تغییرات، نیازها و ضرورت‌های روز جامعه تعریف شود.

وی افزود: برخی از سرفصل های آموزشی به عنوان مبانی آموزش، بنیادین و ثابت است؛ اما آموزش های فراگیر (ایجابی)، بنابر ضرورت ها و نیازهای جامعه باید بازسازی و نوسازی شوند.

به گفته این مدرس در حقیقت نظام برنامه ریزی آموزشی در هر مقطع زمانی نیازمند یک بازسازی و نوسازی است.

موسوی ادامه داد: این نیاز باید در دانشگاه ها و مراکز آموزش رسمی کشور پاسخ داده شود؛ همچنین فرآیند توسعه و تقسیم کار، اقتصاد و اشتغال نیز در برنامه ریزی های آموزشی لحاظ شود.

وی افزود: به عبارت دیگر در زمان حاضر شکل‌گیری ضرورت های نوین در کشور متناسب با نیازهای روز، نیازمند تربیت نیروهای انسانی است.

این پژوهشگر اجتماعی همچنین یادآور شد: یک شکاف میان نظام برنامه ریزی آموزشی و بازار در کشور دیده می شود؛ این بازار به مفهوم کسب و کار، انتظارات و نیازهای اجتماعی بیرونی است و آموزش های دانشگاهی باید در خصوص رفع این آسیب گام بردارد.

وی در ادامه کشور ژاپن را به عنوان یک مصداق در این زمینه معرفی کرد و افزود: نظام آموزشی بسیاری از کشورها نظیر ژاپن به طور مداوم خود را با نیازهای روز جامعه انطباق می دهند و به عبارت دیگر متناسب با تقاضای بازارکار، ضرورت ها و سیاست های کشور، شرایط برای تغییر در دانشگاه ها نیز فراهم می شود.

موسوی خاطرنشان کرد: نظام آموزشی ایران اما دچار نوعی رخوت، درجازدگی و تعلل است؛ خود را با شرایط بیرونی انطباق نمی دهد و یک تاخر آموزشی در مراکز آموزش عالی دیده می شود.

این استاد جامعه شناسی افزود: به عنوان مثال قدمت برخی از سرفصل های آموزشی علوم اجتماعی گاه به بیش از ۵۰ سال نیز می رسد؛ این سابقه در آموزش های بنیادین مشکل آفرین نمی شود؛ اما خارج از مبانی و اصول، سایر آموزش های مراکز علمی در طول ۵ الی ۱۰ سال باید به روز شوند.

موسوی در پایان یادآورشد: تدوین این آموزش های نوین در دانشگاه ها نیز نیازمند یک آمادگی همه جانبه به منظور دفاع از اهداف این طرح است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اشتغال فراگیر آموزش دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۸۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تبریکی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، این دهه را فرصت مغتنمی دانست تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، متن پیام تبریک قاسم عموعابدینی به شرح زیر است:

خدمت‌رسانی به جامعه، فرهنگ‌سازی و توسعۀ حرفه‌ای تدریس از جمله اهداف راهبردی دانشگاه‌های موفق دنیاست. جایگاه والای ایران در کسب دستاورد‌های علمی، مرهون تلاش‌های عالمانه و متعهدانه اعضای هیئت علمی و یاوران علمی است که روشنی‌بخش مسیر اعتلای دانایی و فرهیختگی‌اند. بخش اعظم این تلاش‌ها در کلاس‌های درس که سنگر اصلی خدمت‌رسانی اساتید است، در تعامل اثربخش با دانشجویان رقم می‌خورد.

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی است تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم. توجه به کیفیت در آموزش عالی از لوازم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است و همت ستودنی و کوشش خستگی‌ناپذیر بزرگ‌مردان و زنانی که طلایه‌داران علم‌آموزی و معرفت‌افزایی هستند، در تحقق دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌آفرین نقشی مهم و غیر قابل انکار دارد.

در دانشگاه ها، اساتید نه تنها از آثار علمِ آموزش، بهره‌مند هستند، بلکه در تولید آن مشارکت دارند و تولید این دانش منحصر به متخصصان آموزش نیست. تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان و تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی آموزش، نیازمند توجه جدی به مقولۀ آموزش است و بر این اساس رویکرد برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌مداری در کانون توجه نظام آموزش عالی کشور بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر نقش مهم اساتید در این مسیر، انتخاب سرآمدان آموزشی را مورد توجه قرار داده است. دهه سرآمدی آموزش در سال ۱۴۰۳ با شعار «سرآمدی آموزشی، هدفمندی و مردمی‌سازی آموزش» از هشتم تا هفدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با هدف تبیین جایگاه والای آموزش و تقدیر و تجلیل از سرآمدان آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود.

در پایان، با تبریک دهۀ سرآمدی به همه تلاشگران عرصه آموزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، بر عهد خود، که حمایت همه‌جانبه از توسعه کیفی، نیازمحوری و مبتنی بر دانایی فرایند آموزشی است، تأکید می‌کنم و از همه دست‌اندرکاران برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم دعوت می‌نمایم.

دیگر خبرها

  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • ۲۰۰ تاجر آفریقایی برای توسعه تجارت شناسایی شد