Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری طرح مطالعات شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان های مرزی شرق کشور روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: هزینه اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به استان های شرقی کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی ۳.۹ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

علی عبداللهی افزود: براساس این برآورد نرخ هر متر مکعب آب انتقالی از دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان هشت دهم دلار و در شهرستان بیرجند ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ دلار برآورد شده است.
وی اظهار داشت: این طرح قرار است با بهره گیری از توان بخش خصوصی و هلدینگ شرکت تکاپوی آب و برق شرق تابش و با مشارکت ۹ شرکت بزرگ کشور اجرا شود.
وی گفت: هم اکنون مراحل مطالعاتی پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان های شرقی کشور که مجری آن شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی می باشد، پایان یافته و این طرح در آستانه اجراست.
عبداللهی خط انتقال این پروژه را به طول یک هزار و ۵۱۴ کیلومتر عنوان کرد و افزود: این پروژه سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را طی خواهد نمود.
وی ادامه داد: حجم آب انتقالی در این طرح ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین در سال می باشد که به سه مرحله ۲۵۰ میلیون متر مکعبی تقسیم شده است.
وی گفت: این طرح نیاز آب شرب شهرها و روستاهایی را که با مشکل جدی تامین آب شرب مواجه هستند مانند زاهدان، زابل، ایرانشهر، خاش، چابهار، کنارک و نیک شهر از استان سیستان و بلوچستان و شهرستان های قاین، فردوس، بشرویه، بیرجند و طبس از استان خراسان جنوبی را برطرف خواهد کرد.
عبداللهی افزود: با اجرای این پروژه مشکل کمبود آب در مناطق گناباد، بجستان، تربت حیدریه،رشتخوار، مشهد، سرخس، تربت جام، تایباد، خواف، بینالود، ملک آباد و نیشابور در استان خراسان رضوی نیز رفع خواهد شد.
وی تامین امنیت مرزهای شرقی، ایجاد بیش از ۲۰۰ هزار فرصت شغلی، کمک به مهاجرت معکوس حاشیه نشینان شهرهای بزرگ مانند مشهد، رونق اقتصادی با تامین آب صنایع و معادن شرق و بهبود وضعیت زیست محیطی و تثبیت کانون های ریزگرد را از مهم ترین اهداف و مزایای پروژه انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور برشمرد.

طرح تولید زعفران پیوست پروژه انتقال آب از دریای عمان است

مجری طرح مطالعات شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور گفت: طرح رونق اقتصادی در شرق با محوریت تولید زعفران به عنوان پیوست پروژه انتقال آب از دریای عمان مطرح است. 
وی افزود: این ایده با استفاه از ظرفیت مازاد خط انتقال آب در فصول غیر اوج مصرف و فصل سرد سال به عنوان جنبه اقتصادی پروژه برای تشویق سرمایه گذاری برنامه ریزی شده است.
وی اظهار داشت: به دلیل نبود منابع مالی در دولت و واگذاری طرح به بخش خصوصی باید جنبه  اقتصادی طرح برای تشویق سرمایه گذاری تقویت شود.
عبداللهی گفت: در مرحله نخست به دلیل توجیه اقتصادی طرح با وجود اراضی آماده کشت، دو مسیر شامل خط انتقال آب به معادن سنگان خواف و شهر گناباد برای کشت ۳۰ هزار هکتار زعفران و گیاهان دارویی برنامه ریزی شده است.
وی افزود: حجم آب در نظر گرفته شده برای کشت حدود ۹۰ میلیون متر مکعب پیش بینی شده که در اختیار شرکت سهامی زراعی قرار خواهد گرفت.
۳۰۲۷/۶۰۵۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۹۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا

کشور‌های آفریقایی به دلیل زیرساخت‌های ضعیف آسیب پذیری بسیاری در برابر تغییرات اقلیمی دارند. از این رو، کاهش بارندگی باعث وقوع خشکسالی گسترده و بارش زیاد باران سیل‌های خانه برانداز را برای آنها به ارمغان می‌آورد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات دولتی کنیا اعلام کردند وقوع سیل ناگهانی و رانش زمین در کنیا دستکم ۴۵ کشته و بیش از ۱۱۰ زخمی برجای گذاشته است. 

جاری شدن سیل در شهر مای ماهیو باعث ویرانی خانه‌ها شده و حجم گسترده آب خودرو‌ها را با خود برد. 

مقامات محلی می‌گویند دلیل اصلی وقوع سیل سهمگین در این کشور شکسته شدن سدهاست. با این حال، برآورد‌ها بعدی نشان داد بسته شدن تونل آبی که از زیر راه آهن عبور کرده و آب‌های سطحی را از شهر خارج می‌کرد دلیل این امر بوده است. 

تجمع آب باعث نابودی خطوط راه آهن و جاری شدن سیل به سمت پایین دست شد. تا این لحظه ۴۵ جسد از آب گرفته شده است. با این حال، تیم‌های امداد و نجات در حال تلاش برای یافتن مفقودان این حادثه هستند و برآورد می‌شود احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد. 

باران‌های سیل آسا در کنیا از ماه گذشته میلادی تاکنون ۱۴۰ کشته برجای گذاشته است. همچنین ۱۸۵ هزار نفر به دلیل رانش زمین و سیل از خانه‌های خود آواره شده اند. تنها در نایروبی، پایتخت این کشور ۱۰ هزار نفر از مناطق آسیب دیده تخلیه شده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • ساخت دستگاهی برای حفاری عمق تا ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس شناسی
  • نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲ هزار متری دریای عمان
  • ۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا
  • اصولی: ملی پوشان فوتسال حواله خودرو نمی گیرند/ در جریان انتقال پرسپولیس به مشهد نیستم+ فیلم
  • افغانستان حقابه را می دهد؟
  • اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست