Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:11:11 GMT

آتش راه تنفس ریه زمین را بسته است

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۲۵۳۶

آتش راه تنفس ریه زمین را بسته است

وسعت جنگل های آمازون که 20 درصد اکسیژن جهان را تامین می کند در آمریکایی جنوبی کشورهایی از جمله برزیل، ونزوئلا، کلمبیا، پاراگوئه، پرو و بولیوی را دربر می گیرد.

در حوزه جنگل های باران زا آمازون از ژانویه گذشته تاکنون و بنابر آمار ارائه شده از سوی "موسسه ملی برزیل در امور تحقیقات فضایی"(آی ان پی ای) فقط از ماه ژانویه تا 23 ماه اوت (دی 97 تا اول شهریور 98) 75 هزار و 336 فقره آتش سوزی رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: این آتش سوزی ها که به منظور جنگل زدایی صورت می گیرد در مقایسه با سال گذشته میلادی 80 درصد افزایش داشته است.

به گفته «کریستین پایریر» (Christian Poirier) مدیر «برنامه نظارت بر آمازون»، کشاورزان و دامداران از آتش زدن جنگل ها برای توسعه زمین و مراتع استفاده می کنند و اغلب به عنوان مظنونان اصلی این آتش سوزی ها معرفی می شوند.

بنابراین گزارش، آتش سوزی ها اکنون هفت استان برزیل را دربرگرفته و رئیس جمهوری این کشور 43 هزار نیروی ارتش را نه تنها برای مقابله با آتش سوزی ها بلکه جلوگیری از آتش زدن جنگل ها بسیج کرده است.

برای مقابله با این آتش سوزی، 6 فروند هواپیما از جمله دو هواپیمای ترابری هرکولس «سی - 130» مجهز به مخزن های آب به گنجایش 12 هزار لیتر آب را به استان "روندونیا" (Rondonia) انتقال داده اند.

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: چند دهه است که جنگل های نقاط مختلف جهان به منظور کشاورزی در آتش سوزانده می شود، بطور مثال در اندونزی برای بدست آوردن روغن پالم و یا در آفریقای جنوبی و آمریکا جنوبی.

** واکنش رهبران جهان به آتش سوزی در آمازون

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه آتش سوزی در جنگل های آمازون برزیل را یک «بحران بین المللی» خواند و در آلمان نیز  «استفان شیبرت» سخنگوی دولت آلمان این آتش سوزی را «هولناک و تهدید کننده» دانست و گفت که ادامه این آتش سوزهای تاثیرات جهانی دارد.

آمازون با پنج میلیون و 500 هزار کیلومتر مربع بزرگترین جنگل باران زای جهان در شمال آمریکای جنوبی واقع است که حدود هشت کشور در آن اشتراک دارند اما سهم برزیل از آن 60 درصد است، این منطقه سکونت گاه حدود 24 میلیون نفر بوده و مامن گاه 180 قبیله بومی است.

از آمازون همچنین به عنوان بزرگترین میراث طبیعی جهان یاد می‌شود.

از: بهروز وفاداری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۲۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناو «شهید مهدوی» وارد نیمکره جنوبی زمین شد

ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد.

به گزارش ایسنا، این اولین ماموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع ماموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود.

ناو شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، بیش از ۲۱۰۰ تُن وزن دارد، طول آن ۲۴۰ متر و عرض آن ۲۷ متر است.

بر اساس گزارش صدا و سیما ، این ناو انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است.

در بهمن ماه سال گذشته، خبر رسمی شلیک موشک بالستیک از روی این شناور منتشر شد و طبق تصاویری که نیروی دریایی سپاه منتشر کرد، ۲ موشک بالستیک با برد تقریبی ۱۷۰۰ کیلومتر از داخل ۲ کانتینر به سمت اهداف خود شلیک شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس 
  • چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از قاچاق چوب + فیلم
  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • اولین رنکینگ رسمی فوتسال جهان/ مردان ایران در رده چهارم، بانوان هشتم
  • افزایش جابناختگان در سیل برزیل/ ۱۰۵ تن ناپدید شدند
  • دست‌کم ۷۸ نفر در وقوع سیل در برزیل جان باختند/ ۱۰۵ تن ناپدید شدند
  • (ویدئو) رکوردشکنی مدونا، یک و نیم میلیون نفر در کنسرت برزیل شرکت کردند
  • تحقق ۱۲۸ درصدی آزمون کمیت محصولات پیش بسته بندی
  • اجرای موفقیت‌آمیز آزمون نمونه‌های طرح پیش بسته‌بندی در خراسان جنوبی
  • ناو «شهید مهدوی» وارد نیمکره جنوبی زمین شد