Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@05:21:59 GMT

ضعف زبانی یکی از زیان آورترین معضلات ادبیات امروز است

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۴۳۴۳

ضعف زبانی یکی از زیان آورترین معضلات ادبیات امروز است

به گزارش خبرنگار مهر، رمان «بیداری» نوشته محمد اسماعیل حاجی علیان که زندگی و فعالیتهای یک سفیر را به تصویر کشیده است، در کتابخانه مرکزی اصفهان رونمایی شد، بخش های زیادی از  این رمان از تخیل نویسنده سرچشمه گرفته است  اما بخشهایی از آن نیز  برگرفته از واقعیت هستند.

پژوهشگر و منتقد ادبی معاصر ایران در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه نویسنده «بیداری»  یک رمان نویس حرفه ای است، اظهار داشت: حاجی علیان در جدیدترین اثرش ژیش از رمان بیداری به داستان  جوانی شهرستانی پرداخته که وارد دانشگاه می شود و در روند مبارزات علیه رژیم طاغوتی به رشد و کمال می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن میرعابدینی افزود: در کنار مراحل تغییر و تحول شخصیت اصلی، اتفاق هایی در حاشیه می افتد که تضاد بین آنها ماجرا را برای خواننده جذاب می کند.

نویسنده اثر فاخر و ماندگار ادبیات ایران یعنی کتاب «صدسال داستان نویسی» با اشاره به اینکه جدیدترین اثر حاجی علیان رمانی تاریخی، است ابراز داشت: «بیداری» رمانی تاریخی است که دوره ای از تاریخ توصیف می کند و از طرف دیگر با نگاه واقع گرایانه به مسائل تاریخی چند دهه گذشته می پردازد.

وی با بیان اینکه این جریان داستان نویسی جزئی نگاری در رمان «بیداری» از همان تاریخی بودن نشات می گیرد، افزود: نویسنده در رمان«بیداری» از برخی شیوه ها و فرم های رمان نویسی مدرن مانند روایت موازی چندحادثه و یا شکست زمانی و درکنار هم قراردادن خاطره های گذشته بهره برده است و با کمک اسطوره های مذهبی خاطره هایی از زمان گذشته را به ذهن متبادر کند.

انتخاب آگاهانه شخصیت ها و اسطوره های مذهبی

میرعابدینی با بیان اینکه در این رمان شخصیت ها و اسطوره های مذهبی به شکل آگاهانه انتخاب شده است، تصریح کرد: درطول سالهای گذشته نسل جدید نویسنده با طیف‌های گوناگون فکری و هنری در ارتباط است و هر کدام از منظری به انقلاب اسلامی ایران پرداخته اند که نیاز به مطالعه جامعی دارد.

پژوهشگر و منتقد ادبی کشورمان در ارتباط با دلایل کاهش تیراژ کتاب اظهار داشت: امروزه با شرایط ناگوار اقتصادی عوامل مختلفی در کاهش تیراژ کتاب موثر است که خوانندگان، کمتر کتاب می خرند و روزگارشان به گونه ای است که حال و حوصله کتاب خواندن را ندارند و بر این اساس باید تیمی از جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی این نکته را بررسی کنند.

وی بیان داشت: در حال حاضر در حال تکمیل کتاب صد سال داستان نویسی تا دهه هشتاد خورشیدی هستم و بعید می دانم که نوشتن آن را ادامه دهم و منتظرم ببینم جوانان چه کار می کنند.

یکی از زیان آورترین معضلات ادبیات امروز ضعف زبانی است

میرعابدینی با تاکید بر اینکه یکی از زیان آورترین معضلات ادبیات امروز ضعف زبانی است، ابراز داشت: نویسندگان جوان می بایست ادبیات ایران، جهان و به ویژه متون نثر کلاسیک، تاریخ بیهقی و گلستان سعدی را بخوانند و باید طوری زندگی کرد که به تعبیر بهرام صادقی نوشتن، سرنوشت خودش را انتخاب می کند و اگر تفننی بوده که کار دشواری را آغاز شد.

وی تاکید کرد: نوشتن، یکی از دشوارترین مسائل در ادبیات داستانی است که با تمرین و خواندن های پی در پی، علاقه و پشتکار در امر نوشتن حاصل می شود. 

گفتنی است؛ رمان «بیداری» از سوی دفتر تخصصی ادبیات و زبان و مرکز آفرینش های ادبی قلمستان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ۳۱ مرداد در کتابخانه مرکزی رونمایی شد.

کد خبر 4700785

منبع: مهر

کلیدواژه: کتاب و کتابخوانی رونمایی کتاب حسن میرعابدینی نویسندگی ادبیات هفته دولت بوشهر قزوین شیراز شهرکرد ایلام عید غدیر خم گرگان یاسوج خطبه های نماز جمعه کهگیلویه و بویراحمد سانحه تصادف اربعین حسینی استانداری سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۴۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید

مهرداد صدقی نویسنده مجموعه کتاب های «آبنبات» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از انتشار کتاب «آبنبات لیمویی» تا پیش از سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: نسخه نهایی «آبنبات لیمویی» را اسفندماه سال گذشته به انتشارات سوره‌مهر تحویل دادم و در فرآیند انتشار قرار گرفته است.

وی افزود: در«آبنبات لیمویی» خوانندگان همچنان ماجراهای محسن را دنبال می‌کنند. محسن حالا تحصیلاتش را در دانشگاه گرگان به پایان رسانده و می‌خواهد ازدواج کند.

صدقی با اشاره به اینکه «آبنبات لیمویی» آخرین جلد از سری مجموعه آبنبات‌ها خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه داستان «آبنبات لیمویی» در روزگار کنونی می‌گذرد، فعلا قصد ندارم این مجموعه را ادامه دهم و می‌خواهم داستان‌نویسی را با ژانرهای دیگر ادامه دهم.

پیش از این، سه رمان طنز «آبنبات هل‌دار»، «آبنبات دارچینی» و «آبنبات نارگیلی» از این نویسنده توسط انتشارات سوره مهر عرضه شده است.

کد خبر 6087373 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • کتاب در فروردین؛ رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ عنوان جدید
  • چاپ یک‌رمان پلیسی دیگر از فردریک دار/«آموزش آدمکشی» در بازار نشر