Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دانایی لازمه عصر انفجار تکنولوژی است چراکه به موازات پیشرفت فناوری دانش لحظه به لحظه در حال پیشرفت است. در این راستا اهمیت به روز بودن دانش معلمان بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می‌رسد.

در کشورهای توسعه یافته معلمان هر سه ماه یک بار به روز می‌شوند و آخرین پیشرفت‌های تکنولوژی را می‌آموزند چراکه در غیر این صورت نمی‌توانند شغل خود را حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعلاوه دو هفته قبل از شروع سال تحصیلی نیز باید در دوره‌های آموزشی برای یادگیری آخرین متد آموزشی مطابق با پیشرفت‌های روز دنیا حضور پیدا کنند.

این آموزش‌ها برای این است تا معلمان به عنوان افرادی که چارچوب مدارس را بر پایه دانش استوار نگه می‌دارند همواره یک گام از دانش‌آموزان جلوتر باشند. البته این به منزله برتری کودکان نسبت به معلم نیست. چراکه هوش کودکان مانند یک زمین بایر آماده دریافت هر محتوای جدید و به روزشده‌ای است بنابراین بهتر است تا به جای آموزش‌های قدیمی، دانش روز و جدید را در اولویت قرار داده و ارجح بدانیم.

این درحالی است که هم اکنون معلمان ما در کشور همانند سالیان گذشته به بچه‌ها آموزش می‌دهند بدون آنکه دغدغه‌ای برای به روز شدن محتوای دانش خود داشته باشند. از سوی دیگر دوره‌های ضمن خدمت ما به آموزش کتب غیر تخصصی و فقط مذهبی اکتفا می‌کند! لذا چگونه انتظار به روز بودن معلومات از معلم می‌رود؟

امروزه معلمان دیگر صرفاً مخابره کننده اطلاعات نیستند بلکه راهبران آموزشی هستند. در حال حاضر معلم باید از نقش همواره ثابت بودن و در صحنه حضور داشتن خارج شده و به عنوان یک راهنما در مدرسه حضور داشته باشد؛ او باید توانایی‌های جست وجوگری و پرسش گری و پژوهش گری دانش آموزان را تقویت کند و به همین دلیل نیازمند کسب دانش و مهارت جدید است.

در این راستا با فعال و کارشناس آموزش و پرورش به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

در انتخاب معلمان دست و پا شکسته عمل می کنیم

محمد داوری با بیان اینکه در سیستم مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش که معلمان در ذیل این سیستم هستند ضعف‌های بسیاری وجود دارد گفت: متاسفانه ما هم در گزینش و انتخاب افراد، هم در بحث تربیتی معلمان و هم در ارتقا و نگهداری دست و پاشکسته عمل می کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر جای تاسف دارد که  افرادی وارد حرفه دبیری می شوند که ویژگی های شخصیتی و صلاحیت های بالقوه آنها ارزیابی نمی شود.

ساختار آموزش و پرورش و مدارس آفت معلمان باانگیزه

وی افزود: در رابطه با نظام تربیت معلم دانشکده فرهنگیان که دوره 4 ساله دارد و همین طور طرح یک ساله ماده 28 آموزش فرهنگیان دانشگاه شهید رجایی هم دچار ضعف‌های جدی در رابطه با محتوای آموزشی و مهارت آموزی معلمان هستیم.

داوری با بیان اینکه البته در میان افراد، معلمان باانگیزه هم وجود دارند تصریح کرد: برخلاف وجود چنین نکته مثبتی ساختار آموزش و پرورش و همینطور فضای حاکم در مدارس به ندرت این انگیزه را از آنان گرفته چراکه هیچ تفاوتی میان افراد باانگیزه و معلمان عادی قائل نمی‌شویم.

ارتباط مستقیم حضور 30 ساله معلمان با نزول کیفیت علمی آنان

این کارشناس عنوان کرد: آموزش ضمن خدمت کشور، سیستم آموزشی موفقی نیست ضمن اینکه می‌بینیم استخدام‌های 30 ساله نیز خیال معلمان از حضور دائمی‌شان در مدارس را راحت کرده و از توجه آنان به بالابردن کیفیت آموزش دهی متناسب با دانش روز می‌کاهد.

وی در ادامه گفت: از این رو هنگامی که معلمی در شیوه تدریس دچار ضعف باشد و نتواند یا نخواهد آن را رفع کند اخراج نشده و تنها از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر منتقل می‌شود.

داوری در پایان خاطرنشان کرد: کشوری پیشرفت خواهد کرد که به دانش نیروهای انسانی‌اش که اغلب دانش آموزان هستند اهمیت دهد با این وجود می‌بینیم که در ابتدایی‌ترین مراحل انجام این کار که تربیت معلمانی به روز هستیم، ضعف‌های جدی داریم.

خبرنگار: ناهید سمیعی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش دوره های آموزشی فناوری کودکان معلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۲۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سید احمد خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

نماز جمعه این هفته تهران - ۷ اردیبهشت ماه - به امامت سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ سخنران قبل از خطبه‌های این هفته به مناسبت روز کارگر، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. همچنین معاونین و مدیران کل این وزارتخانه در محل میزهای خدمت پاسخگوی نمازگزاران محترم هستند.

مجموعه‌هایی که این هفته در نماز جمعه تهران برای خدمت به نمازگزاران حضور دارند عبارتند از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات مردمی قوه قضائیه، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری تهران و فرمانداری تهران.

در بخش معرفی کتاب منتخب هفته، در آستانه هفته گرامیداشت مقام معلم، کتاب «معلم باید در خط مقدم باشد» نوشته سعید ابوالقاضی معرفی می‌شود. این کتاب که توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است، گلچینی از رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره ارزش و جایگاه معلمین، جایگاه تعلیم و تربیت و نقش اخلاق، تعهد و دانش در معلمان، علم و اهمیت علم‌آموزی، لزوم خودباوری در دانش‌آموزان، تعهد و تخصص، وجدان کاری، فرهنگ و تهاجم فرهنگی است.

در بخشی از کتاب، موضوعاتی پیرامون جایگاه والای شهید مطهری به عنوان معلمی برتر، سند تحول آموزش و پرورش و برخی نمودارهای مهم در رابطه با معلمان و آموزش و پرورش نیز گنجانده شده است. علاقمندان می‌توانند کتاب «معلم باید در خط مقدم باشد» را با ۳۰ درصد تخفیف از غرفه کتاب آدینه، جنب مزار شهدای گمنام در دانشگاه تهران، تهیه نمایند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است/اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • سید احمد خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • برپایی پنج میز خدمت در نماز جمعه تهران
  • با «مثبت آموزش» به روز باشید
  • طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟
  • هیچ منع قانونی برای ثبت‌ نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • آموزش حضوری ارز دیجیتال در تهران