«مباهله» به چه معنا است؟
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۲۷۳۷
کارشناس علوم قرآنی گفت: «پیامبر (ص)» اهل بیت خود که شامل «امام علی (ع)»، حضرت «فاطمه زهرا (س)»، امام «حسن (ع)» و امام «حسین (ع)» بودند برای «مباهله» همراه کردند. مسیحیان با دیدن «پیامبر (ص)» و اهل بیت ایشان از این کار منصرف شدند و ترجیح دادند تا جزیه بپردازند.
به گزارش مشرق، محمدجواد رجبزاده کارشناس علوم قرآنی درخصوص اهمیت روز «مباهله» گفت: جریان «مباهله پیامبر(ص)» با مسیحیان نجران از جمله رویدادهای است که علاوه بر علماء شیعه، اهل سنت نیز به جزئیات آن اشاره نموده و همراهی «اهل بیت(ع)» با ایشان را ذکر کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا ادامه داد: «پیامبر (ص)» تمام تلاش خود را برای اثبات حقانیت دین اسلام انجام دادند، اما مسیحیان تن به پذیرش حق ندادند در این هنگام آیه ۶۱ سوره آل عمران بر «پیامبر اکرم(ص)» نازل شد.«فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَکُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَذِبِینَ، پس هر که با تو، بعد از علم و دانشی که به تو رسیده است، درباره او «عیسی» به ستیز و محاجّه برخیزد و از قبول حقّ شانه خالی کند بگو: بیائید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و خودمان را «کسی که به منزله خودمان است» و خودتان را بخوانیم، سپس «به درگاه خدا» مباهله و زاری کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». بیشتر بخوانید: حدیث روز/ سخنان علمای اهل سنت درباره روز مباهله اعمال مخصوص روز مباهله
رجب زاده اظهار کرد: بنابراین به حکم آیه شریفه مقرر شد تا اگر مسیحیان از پذیرش اسلام سر باز زنند باید با «پیامبر (ص)» «مباهله» کنند به این صورت که «پیامبر (ص)» و بزرگ مسیحیان به همراه نزدیکان ایشان در محلی جمع شوند و دست به دعا برده و نفرین کنند تا کسی که دروغ میگوید و حقیقت را کتمان میکند مشمول عذاب الهی قرار گیرد. «پیامبر (ص)» با به همراه آوردن عزیزترین خلائق نزد او به همه مسیحیان اثبات کرد که در وجود او ذرهای شک به حقانیت دعوتش راه نداده است.
این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: یکی از بزرگان مسیحیان نجران تاکید کرد اگر «پیامبر (ص)» همراه با اهل بیت خود برای «مباهله» آمدند، هرگز به این کار تن ندهید زیرا در چنین شرایطی هیچ مسیحی از عذاب الهی ایمن نمیماند و بدانید که «پیامبر (ص)» قطعاً بر حق خواهد بود.
وی ابراز کرد: از نکاتی که در ماجرای «مباهله» کمتر به آن توجه میشود ارتباط آن با آیه تطهیر است، بامداد روز «مباهله» پیامبر اکرم(ص)، حسنین، فاطمه(ص) و علی (ع) را زیر کسای خود جمع کردند، سپس سوره مبارکه «وَقَرنَ فی بُیوتِکُنَّ وَلا تَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلِیَّةِ الأولیٰ ۖ وَأَقِمنَ الصَّلاةَ وَآتینَ الزَّکاةَ وَأَطِعنَ اللَّهَ وَرَسولَهُ ۚ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهیرًا، و در خانههای خود بمانید، و همچون دوران جاهلیّت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و خدا و رسولش را اطاعت کنید؛ خداوند فقط میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد». را تلاوت فرمودند و سپس راهی «مباهله» شدند.
رجب زاده تاکید کرد: «پیامبر اکرم(ص)» اهل بیت خود را که شامل «حضرت علی (ع)»، «فاطمه زهرا (س)»، «امام حسن (ع)» و «امام حسین (ع)» بودند «اهل کسا» برای «مباهله» همراه کردند. مسیحیان با دیدن «پیامبر اکرم(ص)» و اهل بیت ایشان از این کار منصرف شدند و ترجیح دادند تا جزیه بپردازند.
وی به اهمیت پیامهای روز «مباهله» برای مسلمانان اشاره و ابراز کرد: «پیامبر اکرم(ص)» برای مباهله تنها اهل بیت خود را با خود همراه کردند تا علاوه بر «مباهله»، درسی به مسلمانان داده شود و نکته هوشمندانهای را بر همگان متذکر شوند. «پیامبر اکرم(ص)» به همه فهماندند مراد از اهل بیت(ع)» در «آیه تطهیر» همین خمسه طیبهای است که با خود به مباهله آورده است. همانطور که بعد از نزول آیه تطهیر تا شش ماه، هنگام نماز درب خانه «حضرت زهرا(س)» میرفتند و با خطاب «اهل بیت من» اهل منزل را به نماز دعوت میکردند.
رجبزاده خاطرنشان کرد: باید در کلمه به کلمه قرآن کریم دقت نمود تا بتوان حقایق آن را استخراج کردف کلمه «انفسنا» در آیه تطهیر به «امیرالمومنین (ع)» اشاره دارد، «علی (ع)» نفس «پیامبر اکرم(ص)» و آینه تمام نمای «پیامبر اکرم(ص)» بودند.
منبع: مشرق
کلیدواژه: باور 373 بازار سکه و ارز اخبار خودرو نفتکش انگلیسی پیامبر مباهله رجب زاده مسیحیان امیرالمومنین امام علی حضرت زهرا آیه تطهیر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۲۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین نواب در بازدید از نمایشگاه «درآستان بقیع» در حرم مطهر رضوی، با اشاره به مظلومیت بقیع و شناخت ناکافی جامعه از این گنجینه بزرگ جهان اسلام، گفت: مظلومیت بقیع در این است که نگذاشتهاند بقیع به درستی به جامعه معرفی شود و ما باید بقیع را آنگونهکه هست به جامعه بشناسانیم..
وی افزود: تخریب قبور بقیع ظلمی بزرگتر از نشناختن شخصیتهای مدفون در آن است.
تماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه شخصیتهای بزرگی در بقیع مدفون هستند که در هیچ جای دیگر عالم یافت نمیشوند، افزود: «چهار امام معصوم، فاطمه بنت اسد، دختران پیامبر، همسران پیامبر، مادر علی علیه السلام، مادر جناب عباس، اصحاب ائمه، فرزندان امامان و همسران ائمه همگی در بقیع آرمیدهاند.»
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برخی از شخصیتهای برجسته مدفون در بقیع گفت: «حسین اصغر، یکی از فرزندان امام سجاد (ع)، محمد حنفیه، اسماعیل عباس عموی پیامبر، اسماعیل فرزند امام صادق (ع) و تعدادی از شهدای احد در بقیع مدفون هستند.»
وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی گفت: «این نمایشگاه در نوع خود کار بسیار خوبی است و باید در کارهایی که انجام میدهیم، جنبهها و تاثیر واقعی مدنظر باشد.»
رئیس بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه مظلومنمایی نیست، افزود: «ما به دنبال این هستیم که شخصیتهای بزرگ مدفون در بقیع را به جامعه بشناسانیم و از آنها الهام بگیریم.»
حجت الاسلام نواب از آستان قدس رضوی، بعثه خراسان، روایتگران، و همه کسانی که در برگزاری این نمایشگاه نقش داشتند، قدردانی کرد.
این نمایشگاه تا پایان ماه شوال مصادف با بیستم اردیبهشت در صحن غدیر حرم مطهر رضوی برپا خواهد بود.