Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس اعلام پزشکی قانونی در چهار ماهه نخست سال جاری، از کل مراجعین نزاع در کشور ۱۴۵ هزار و ۸۶۹ نفر مرد و ۶۹ هزار و ۷۷۴ نفر زن بودند.

اخبار اجتماعی- در این مدت همچنین استان‌های تهران با ۳۶ هزار و ۱۸۲، خراسان رضوی با ۱۸ هزار و ۱۱۰ و اصفهان با ۱۶ هزار و ۶۵ نفر بیشترین و استان‌های ایلام با یکهزار و ۸۸، خراسان جنوبی با یک هزار و ۴۰۰ و بوشهر با یکهزار و ۴۵۳ نفر کمترین مراجعین نزاع را داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تیر ماه امسال نیز آمار مراجعین نزاع با رشد ۳.۳ درصدی مواجه بود، در این ماه ۶۱ هزار و ۷۴۲ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند در حالیکه تعداد آنان در تیر ماه سال قبل ۵۹ هزار و ۷۵۲ نفر بود.

همچنین در چهار ماهه امسال بیشترین آمار مراجعات نزاع با ۶۱ هزار و ۷۴۲ نفر در تیر ماه و کمترین آن با ۴۴ هزار و ۸۵۸ نفر در فروردین ماه ثبت شده است.

علاوه بر این نزاع بخش قابل توجهی از مراجعات سازمان را نیز به خود اختصاص می‌دهد. آمار‌های سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از یک سوم از کل معاینات بالینی سازمان مربوط به نزاع است این آمار در سال‌های دیگر نیز تکرار شده و نزاع همواره در رتبه اول آمار معاینات قرار داشته است.

مطابق آمار‌های موجود به طور کلی تعداد مراجعین نزاع در فصل تابستان افزایش می‌یابد در سال گذشته ۵۸۰ هزار و ۷۰ نفر برای معاینات نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۷۵ هزار و ۳۵۹ نفر تنها مربوط به فصل تابستان است. این بدان معناست که ۳۰.۲ درصد از مراجعات نزاع در فصل تابستان به ثبت رسیده است.

مهدی صابری رئیس بخش معاینات روانپزشکی استان تهران در این خصوص گفت: عوامل متعددی موجب افزایش نزاع در فصل تابستان می‌شود که گرمای هوا، افزایش تردد‌های خیابانی، تنش‌های اقتصادی و اجتماعی، استرس‌های ناشی از هوای گرم و ... از جمله این موارد هستند. گرما به عنوان نوعی استرس که از نظر مسایل زیست شناختی قابل بررسی است، مطرح می‌شود که با کاهش آب بدن، افزایش تنش و تحریک پذیری را به دنبال دارد. در این شرایط حالت تعادل زیست شناختی انسان به هم می‌خورد و سیستم بدنی آماده واکنش‌های شدیدتر از معمول است.

وی افزود: علاوه بر این در فصل گرما تردد‌های خیابانی هم افزایش می‌یابد و بسیاری از خانواده‌ها و جوانان در ساعات مختلف روز و خصوصاً ساعات اولیه شب برای گذران وقت از خانه خارج می‌شوند. این موضوع افزایش ترافیک و شلوغی پارک‌ها و بوستان‌ها را به دنبال دارد و به همین دلیل برخورد‌های اجتماعی نیز بیشتر می‌شود.

​به گفته صابری هرچندگرما تنها فاکتور تشدیدکننده نزاع نیست، اما در کنار گرمای هوا، استرس های دیگری هم در بیشتر شدن برخورد‌های خشن اجتماعی مؤثرند؛ از جمله این موارد می‌توان به مسایل ساده‌ای همچون ترافیک تا مشکلات بزرگ‌تر همچون مسایل اقتصادی، گرایش جوانان به مواد روانگردان، عدم برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت، الگوبرداری‌های نادرست از برخی شخصیت‌های خشن در برنامه‌های ماهواره‌ای و اینترنت و کمبود و گران بودن امکانات تفریحی سالم برای جوانان و ... اشاره کرد.

رییس بخش روانپزشکی پزشکی قانونی استان تهران یادآور شد: بر اساس این گزارش و بنا به مشاهدات بخش معاینات، پسران جوان بیشترین گروه مراجعین نزاع هستند، جوانان عمدتاً تحریک پذیر و متوقع‌ترند و به دلیل احساس غرورشان با مواردی که تصور می‌کنند احترام به نفسشان را خدشه دار کرده برخورد می‌کنند، در حالی که در سنین سالمندی و میانسالی پرخاشگری کمتر دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر تمام عوامل مؤثر در ایجاد پرخاشگری وجود داشته باشد، اما فرد تا اندازه‌ای از خویشتن داری برای پرهیز از رفتار خشن برخوردار باشد و مهارت‌های لازم برای کنترل خشم را فرا گرفته باشد در آن صورت تا حد قابل توجهی میزان نزاع کاهش می‌یابد. این خویشتن‌داری تحت تاثیر مسایل مختلف سرشتی، تربیتی و فرهنگی، آموزش روش‌های مدارا با مشکلات و حمایت فرزندان از سوی والدینشان ایجاد می‌شود. طبیعی است که با کاهش زمینه‌های بروز خشم از یک سو و با افزایش دانش و مهارت‌های لازم و فرهنگ سازی مناسب در این بخش شاهد کاهش میزان وقوع نزاع و به تبع آن کاهش میزان مراجعات به سازمان پزشکی قانونی کشور خواهیم بود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: نزاع استرس پزشکی قانونی اقتصادی و اجتماعی ترافیک خراسان جنوبی خراسان رضوی مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۳۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ایست بازرسی در تهران / خاطره دهه ۶۰ تکرار می‌شود؟

یک نماینده از افزایش تعداد ایست‌های بازرسی در تهران خبر داد، مشابه اتفاقی که در خیابان‌های تهران در دهه شصت رخ داده بود.   به گزارش شرق، نیروی انتظامی در حال انجام وظیفه است و بزرگ کردن این قضیه اتفاق خوبی نیست. این‌ها فرزندان نظم و امنیت جامعه ما هستند و اگر جلو کارشان بایستیم چه کار کنند؟ اختیارات قانونی را نمی‌توان از نیروی انتظامی گرفت.   او افزود: لایحه حجاب در کمیسیون خاص خود در حال پیگیریست. من در جریان جزئیات آن نیستم و اعضا کمیسیون باید درباره آن صحبت کنند.   شریعتی درباره نقش دولت در افزایش ایست‌های بازرسی و گشت ارشاد گفت: این موضوعات وظیفه عادی نیروی انتظامی است و از گذشته این وظایف را بر دوش داشته است. هریک از ما در هر کجا قرار گرفتیم، از خبرنگار تا نماینده مجلس و نیروی انتظامی، یک سری وظایف قانونی داریم که باید به آن عمل کنیم. این انتظار هست که همه در هر قشر و موقعیت خود رفتار‌های قانونی انجام دهند. اگر قانونی رفتار کنیم، نیروی انتظامی هم با برخورد نمی‌کند. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: علم الهدی : در بحث حجاب ، نمی شود مردم تماشاچی باشند و بگویند آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن دشمن می خواهد از خاکریز حجاب بگذرد ؛ اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند توصیه ویژه عباس عبدی به مسئولان : حتما فیلم این مناظره درباره حجاب و ۳۰۰۰ هزار نظر پای آن را ببینید! لایحه عفاف و حجاب بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شد

دیگر خبرها

  • مراجعه روزانه ۴۰۰ بیمار چشمی به بیمارستان امام (ره) اهواز
  • سرزده با دوربین روشن در درمانگاه مطهری
  • افزایش آمار شهدای غزه به ۳۴۴۸۸ نفر
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • رسیدگی پزشکی قانونی به ۲.۱ میلیون پرونده در سال گذشته
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • افزایش ایست بازرسی در تهران / خاطره دهه ۶۰ تکرار می‌شود؟
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست