Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@14:10:52 GMT

رصد تغییرات فرهنگی جامعه ضرورت دارد

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۳۳۱۷

رصد تغییرات فرهنگی جامعه ضرورت دارد

ابراهیمی با بیان اینکه خشونت از جایی به جای دیگر حرکت می کند، گفت: فرد خشونت را در خانواده پدری یاد می گیرد و آن را در خانواده خود اجرایی می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «مرضیه ابراهیمی» عصر دیروز در نخستین نشست از سلسله نشست های فرهنگ و مسایل اجتماعی که با عنوان جامعه شناختی پدیده های زن کشی و شوهرکشی که به همت پژوهشکده فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: یکی از موارد بسترساز همسرکشی، خصوصی انگاری افراطی فضای خانواده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از موارد خشونت در خانواده گزارش نمی شود. یکی دیگر از علت های همسرکشی مناسبات قدرت در خانواده است یعنی در خانواده اشتراکی تصمیم گرفته نمی شود.

 

این جامعه شناس و استاد دانشگاه اظهار داشت: در همسرکشی راه تعامل و گفت و گو بسته است و افراد نمی توانند در مورد خواسته ها و نیازهایشان صحبت کنند. معتقدیم که خشونت از جایی به جای دیگر حرکت می کند. در تمام موارد همسرکشی فرد خشونت را در خانواده پدری خود یاد گرفته است. در خیلی از موارد زنان خشونت را طبیعی می دانستند. فرد خشونت را در خانه پدری یاد می گیرد و آن را در خانواده خود اجرایی می کند.

 

وی در مورد انواع خشونت ها تصریح کرد: انواع خشونت ها رخ داده که در آخر منجر به همسرکشی شده است. فریاد زدن، بی توجهی، فحش، تحقیر کردن، قهر کردن، هل دادن، پرتاب اشیا، توهین به نزدیکان، قطع رابطه جنسی، شک و تردید و کتک زدن از جمله انواع خشونت است. حل مسایل افرادی که همسرکشی کرده بودند و با آنها مصاحبه کردم به شکل فردی بوده است. شیوه های حل اختلاف عبارتند از مراجعه به مشاوران، مراجعه به ریش سفیدان، تحمل و سازگاری و شکایت به مراجع قضایی. ترس افراطی از طلاق یکی از دلایل همسرکشی است. با خانمی که همسر خود را کشته بود، مصاحبه ای داشتم که او گفت همسرکشی برای من از طلاق تبعات کمتری دارد. اگر طلاق می گرفتم، انگ های زیادی به من می زدند.

 

ابراهیمی با بیان اینکه نگرش های ما مقدمه رفتارهای ماست، عنوان کرد: عدم توجه به فرآیند شکل گیری خشونت از سوی فرد، خانواده و جامعه از دیگر علل همسرکشی است، حتی خانواده افرادی که همسرکشی کردند نسبت به مشکلات آنها انکار داشتند. خوشبختانه در حال حاضر اورژانس اجتماعی با شماره 123 وجود دارد. توصیه من این است که وقتی صدای جیغ و دادی از خانه ای می آید با این شماره تماس بگیرید. متاسفانه ما حتی از گزارش دادن هم می ترسیم. مواردی داشتم که خانم به نیروی انتظامی گزارش داده بود و آنها حساسیت نشان نداده بودند، به منزل آمده بودند، نصیحتی کرده بودند و رفته بودند.

 

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه کاهش اعتماد خانوادگی از جمله موارد تاثیرگذار در همسرکشی است، گفت: خانواده محیطی است که باید امن ترین و مورد اعتماد ترین نهاد باشد. افراد در ایران معتقدند که خیانت و دروغ گویی افزایش یافته است. در مورد افرادی که با آنها مصاحبه کردم، متوجه شدم که پنهان کاری در خانواده زیاد بوده است.

 

وی در مورد تفاوت همسرکشی در مردان و زنان اظهار داشت: تحقیقات ام نشان می دهد مردانی که همسر خود را کشته اند به دلیل تعصب، هیجانات آنی و سوء ظن بوده، نوع قتل در اینجا هیجانی و واکنشی بوده است. وسیله قتل عمدتا چاقو، قدرت بدنی و پرتاب اشیا است. واکنش آتی نیز استفاده از تکنیک های خنثی سازی مثل انکار بزه و انکار مسئولیت است. موضوع اختلاف در مورد زنانی که شوهر خود را کشته اند، بیکاری مرد، محدودیت های زیاد و مسایل فرزندان است. نوع قتل برنامه ریزی شده است و وسیله قتل عمدتا چاقو، سم و اسید است. واکنش آتی تمام زنانی که شوهر خود را کشته اند، پشیمانی است.

 

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: نیاز داریم از نگاه کنشگران اجتماعی به کنش نگاه کنیم نه از بیرون. باورها و اعتقادات در رفتارها اثر دارد. یکی از متغیرهای همیشه تاثیرگذار، فرهنگ است. موردی داشتم که فرد از طریق رسانه با رویکردهای جدید آشنا شده و وارد رفتار جدید شده بود که این رفتار با ته نشست های سنتی او تضاد داشته و همین تضاد سرانجام به همسرکشی ختم شده است. در همسرکشی به طور قطعی می گویم که تغییرات فرهنگی باید رصد شود.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته دولت روز جهانی مسجد شیراز عید غدیر روزنامه اردبیل شبستان یزد سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان کانون های فرهنگی هنری مساجد یک جامعه شناس مریم داوری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۳۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه

ایسنا/اردبیل مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه تاکید کرد.

کلام‌الله صفری ۱۶ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم تاکید کرد و گفت: ضروری است جایگاه معلم در جامعه تقویت شود و نگرش مردم به معلم، باید نگرش نسبت به انبیا باشد.

وی به ایجاد انگیزه در معلمان برای ارائه خدمات مطلوب به دانش‌آموزان تاکید کرد و افزود: ۱۸ هزار و ۵۰۰ معلم در استان داریم و برای انتخاب معلم نمونه، ۶ هزار و ۱۹۸ مشارکت کردند و با ارزیابی انجام گرفته ۸۰۵ نفر به مرحله منطقه‌ای و در ادامه نفر۵۹ به مرحله استانی راه یافتند و نهایتا ۴ نفر انتخاب و به مرحله کشوری راه یافتند.

صفری همچنین از میان مدیران و معاونان و مربیان بهداشت نیز نهایتا ۵ نفر به مرحله کشوری راه یافتند، افزود: تولید محتوای آموزشی، نحوه تدریس، شیوه استفاده از فناوری، ارائه طرح درس، مقبولیت، سابقه بالای ۱۰ سال، اظهارنظر شورای مدرسه، اجرای برنامه‌های فرهنگی و تفریحی برای دانش‌آموزان و غیره از معیارهای انتخاب معلم نمونه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به تحقق منویات مقام معظم رهبری و نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل در حوزه آموزش و پرورش طی یک سال گذشته، ادامه داد: پخش زنده برنامه سلام معلم توسط صدا و سیمای مرکز اردبیل از اقدامات برجسته این حوزه است.

وی به راه‌اندازی پویش‌های مختلف در ایام هفته بزرگداشت مقام معلم در سطح استان، تصریح کرد: در سطح استان ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه فعال است که در هفته معلم امسال زنگ سپاس در همه مدارس استان با حضور مقامات استانی به صدا درآمد.

صفری تجدید پیمان با شهدای دانش‌آموز، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، دیدار با معلمان پیشکسوت، حضور مسئولان در شورای دبیران، راه‌اندازی قرارگاه جهادی فرهنگیان در خیابان معلم اردبیل، ایجاد یادمان شهدای فرهنگیان و دانش‌آموزان، شناسایی معلمان شاخص، کارآمد و سرآمد استان برای حضور دورهمی در صدا و سیما، ایجاد نمایشگاه از دستاوردهای آموزش و پرورش، برگزاری جشن پیوند مسجد و مدرسه، دومین جشنواره معلم خلاق ایل عشایر، شب شعر و غیره از جمله اقدامات و فعالیت‌های اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت الگوسازی و معرفی بانوان ایثارگر و شهید به نسل جوان
  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه
  • ریشه‌یابی خشونت‌های فیزیکی و کلامی/ جریمه بدون آموزش تاثیری ندارد
  • تمسک به وجود نازنین امام صادق(ع) برای امت اسلامی یک ضرورت است
  • مراقب باشیم آمار نامتوازن کنکور روح خانواده را زخم نکند
  • ضرورت برخورد جدی با شرب خمر در جامعه
  • ضرورت برخورد جدی با شرب خبر در جامعه